MCPX met Futaba T8FG en orange module doet vreemd

Ik heb een vreemd probleem op mijn MCPX in combinatie met een T8FG en een orange hack module.

op throttle hold werkt alles probleemloos tuimeschijf beweegt zoals het moet. Zodra de motor aangaat idle 1 of normal kanteld de tuimelschijf naar voren.

op een geleende DX6i of DX8 werkt de helie naar behoren. conclusie helie is ok.

het probleem moet dus in de zender zitten. alle mixers zijn nagekeken en staan uit er is voor H1 gekozen een 90° aansturing (de mcpx mixt zelf alles naar 120°).

Alle trims en subtrims staan op 0

De hack module krijgt stroom en signaal uit de trainerpoort 3 draadjes zonder iets ertussen. het futaba zend deel kan ik uitzetten door met een beetje gas de zender aan te zetten ( met of zonder zenden geeft geen verschil)

wie weet wat hier nog anders moet.

Kijk in de servo-monitor van de zender of je daar dezelfde bewegingen ziet als bij de servo's. Is dit het geval, dan is er '"ergens" een mixer actief.

Ik dacht dat je de mCPX op 2 manieren kan linken, vermoedelijk heb je hem op de verkeerde manier gelinkt? Bij de eerste manier maak je gebruik van de softwate in de heli en bij de andere manier maak je gebruik van de software in je zender. Dat zou in het instructieboekje staan..

Alle mixers staan uit en de servo monitor laat zien wat ik op de helie wil zien.
met throttle hold aan doet de helie dit ook maar zodra de motor draait niet meer.
de servomonitor laat geen verandering zien tussen normal idle 1 en throttle hod behalve het gaskanaal.

de helie is gebonden voor een computerzender en dit werkt wel op een dx61 of dx8.

Je kan hem op 2 manieren linken, op 4 kanaals en op 6 kanaals

Als je hem op 6 kanaals linkt, kan het misschien helpen..
Doet een andere heli met spectrum ook hetzelfde?

Hallo ik heb bijna zelfde. Mijne gaat op throtle hold heel mooi op en neer, maar met motor aan gaat hij naar recht. Hele swashplate gaat schuin naar rechts? Heb ermee gevlogen, niet gecrasht en niks verandert...en dan dit...Vreemd? Dus of dit een storing is met de printplaat? Vreemd is het wel in iedere geval..!
Hoop dat iemand weet wat storing is.:(

De helie is op 6kn gebonden en werkt volledig en goed op 2 Spektrumzenders.
zodra ik op een module wil gaan vliegen(heb zelf geen spektrum) doet dit probleem zich voor.

Hallo ik heb bijna zelfde. Mijne gaat op throtle hold heel mooi op en neer, maar met motor aan gaat hij naar recht. Hele swashplate gaat schuin naar rechts? Heb ermee gevlogen, niet gecrasht en niks verandert...en dan dit...Vreemd? Dus of dit een storing is met de printplaat? Vreemd is het wel in iedere geval..!
Hoop dat iemand weet wat storing is.:(

Eerst vliegen, dan pas klagen...
wat jij ziet, kan makkelijk een correctie van het stabilisatiesysteem zijn, om het effect van de rotor te compenseren.

een fbl heli wil nl met meer pitch wat dingen gaan doen.
dat moet dus gecorrigeerd worden, en dat doet de heli al voor je.
zelf nog voor de stabilisatie werkelijk "ziet" dat de beweging er is.

dus eerst eens kijken of hij ook werkelijk niet vliegt..
als de bewegingen van de swash verder kloppen, throttle hold werkt, zou ik het eerst eens proberen..

@ts:
zit er tussen je flight modes geen trimverschil?
sommige zenders hebben per vliegstand een aparte trim opgeslagen
lijk erop dat de heli een input ziet.
feit dat het op 2 spectrumzenders wel werkt, houdt in dat het in jouw zender gezocht moet worden.

als andere modellen op jouw zender het wel goed doen, kan deze heli geen uitzondering zijn.
zou je zeggen

Hoeft maar 1 tik te zijn, en hij loopt de hoek in..

een nieuw model op een andere zender is niet getrimt, dus is alles ook gelijk tussen de menu's

ik raad je aan gewoon eens een volledig nieuw, blanco modelgeheugen te pakken, en hem eens opnieuw in de zender te zetten..

Ook gehad...

Alleen met een echte spectrum modulle gaat het werken.
Het probleem zit in de volgorde van kanalen.

mini-micro-cp-heli-voor-woonkamer

Kij hier eens. De orange modulle werkt perfect zolang je kan kiezen waar je je servo aansluit. Maar met onboard electronica gaat dat niet.

Als ik het me goed herinner was rol en throttle omgewisseld. De spectrum modulle "weet" dat en wisseld deze om alvorens het te verzenden.

TM

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen met een echte spectrum modulle gaat het werken.
Het probleem zit in de volgorde van kanalen.

mini-micro-cp-heli-voor-woonkamer

Kij hier eens. De orange modulle werkt perfect zolang je kan kiezen waar je je servo aansluit. Maar met onboard electronica gaat dat niet.

Als ik het me goed herinner was rol en throttle omgewisseld. De spectrum modulle "weet" dat en wisseld deze om alvorens het te verzenden.

TM

Ik heb een Orange module van HK in een Turnigy zender (Er9x) gestopt. Deze heeft ook rol op 1 en thottle op kanaal 3 , net als mijn Futaba Super FF9. Het is wat meer puzzelen om de instellingen goed te krijgen maar mijn MCPX vliegt na een avondje klooien nu al 2 maanden perfect.

Dat het alleen met een "echte" spectrum module werkt is dus volledige onzin. Geen idee waar je dat vandaan haalt maar het is vast niet uit eigen ervaring ...

Laatst bewerkt door een moderator:
100% eigen ervaring. Met FF9. En natuurlijk na een uren knoeien maar gaan googlen .
En dan kom je veel tegen.
Ik heb nog geprobeerd om de fout weg te mixen maar dat ging niet.

Nee inderdaad met een FF9 zal het niet lukken omdat deze geen vrije kanaal toewijzing heeft. De orange moduul voor futaba is al goedgezet.

Ik heb mijn moduul ook nog op een fx32 geprobeerd en daar heb ik dezelfde fout.
binnenkort maar eens de originele inverten en kijken of dat werkt. zoaansluiten werkt dus niet.

Back