mcpx startprobleem ;)

Hey ,
Ben nieuw hier.
Heb mij vorige week ook en mcpx v2 aangeschaft, geen nieuwe maar 2 tweedehandsjes met tal van spare parts.
Diegene van wie ik ze kocht vloog ze met een dx6.
Ik heb er de dx4e bijgekregen dus daar zal ik het voorlopig mee moeten doen.
Ik heb eerst en vooral al problemen om het toestel deftig te binden aan de zender, als het dan al lukt kan ik enkel opstijgen met de bind toets ingedrukt.
Als ik dan eenmaal van de grond ben kan ik het toestel niet stil houden, hij draait steeds om zijn as dus de rudder vermoed ik.
Ook als ik de trim aanpas betert het wel maar krijg het niet volledig weg.
Maar heb eigenlijk het gevoel dat de hoofdblades bij weinig toeren het toestel liften en dat hij daarom miss ietsje onstabiel is.
Ben momenteel aant testen met de kogelblades.
Iemand idee van de oorzaak en eventuele oplossing.

Grts

je hebt meteen een leuke uitdaging ;-)

je hebt blijkbaar 2 uitdagingen:
- staart blijft draaien
- zeer onstabiel wanneer hij eenmaal los komt

puntje 1
een mcpx zijn staartrotor is een motortje, met een propje erop geduwd.
maar. als dat niet goed op elkaar zit, gaat het asje slippen in de prop. dus kan hij niet voldoende vermogen leveren, dus gaat hij tollen.
zorg dus dat dat ding er goed op zit.

puntje 2
nu weet ik niet wat je ervaringen zijn in heligebied.
ik gok dat dit je eerste heli is.

de mcpx is een collective pitch heli. oftewel, alle besturing gebeurt door het veranderen van de hoek van de hoofdbladen.
kortweg, met een instelbare zender kun je alles aanpassen. wanneer de bladen lift gaan geven, hoeveel, hoe agressief etc etc.
dat gaat bij jou niet, dus zul je gewoon op de standaard instelling moeten vliegen. ff boekje erbij, daar staat in hoe de dx4 ingesteld moet worden, en hoe de mcpx zelf ingesteld moet worden.
hoek van de bladen bij gasknuppel in het midden en zo.

daarnaast moet je niet vergeten dat heli's van nature absoluut niet stabiel zijn.
als je bij opstijgen niet corrigeert met de mcpx, vind ik 1 sec vliegtijd al best veel.
het is geen auto of boot. heli's vergeven geen fouten ;-)
het is het moeilijkste om te leren in modelgebied..

Eerst en vooral vind ik het super om zo snel reactie te krijgen van mensen die er daadwerkelijk iets van kennen, echt superleuk
ik denk dat het miss eerder aan de binding met de dx4 ligt, heb even gegoogled en ga het opnieuw proberen straks. Mijn prop op de staart zit goed vast.
Van zo snel ik mijn linkerknuppel iets omhoog doe (met de bind toets ingedrukt wel te verstaan) stijgt de mcpx op, terwijl als ik naar filmpjes zie zie ik duidelijk dat ze eerst aanzienlijk veel toeren maken alvorens ze opstijgen.
Als ik zo dan verder redeneer kan het zijn dat mijn staartprop nog niet genoeg toeren doet. Ik geloof dat er een verhouding is tussen de staartprop en de hoofdprop, maar ik ga straks even kijken of ik hem gebonden krijg op de correcte manier.
Normaal zou de bind of trainer toets moeten dienen om de props te laten stilvallen bij een crasch. Als ik de bind toets indruk dan verspringt de hoofdprop van negative naar positive pitch, dus daar klopt iets niet.

Heb ook gegoogled en gezien dat je op de dx4 expo kan instellen wat miss ook interessant is in de beginfase van het leren vliegen want het inderdaad mijn eerste collective pitch heli.
Als eerste had ik een model van silverlit met een enkele hoofdprop maar met maar 3 assen of hoe zeg je dat.
Daarna heb k een coaxiale gekocht op de zwarte markt maar dat was niet mijn ding, vond mijn eerste veel leuker.
Dus vandaar mijn aankoop.

Effe geprobeert en blijven proberen.
De bind procedure volgens het boekje werkt niet bij mij, maar met een klein detail erbij wel.
Ik merkte dat bij de bind procedure het niet uitmaakte of het roer links, recht of in de midden stond.
dus was er iets mis met mijn rudderstick, maar nu komt het als ik de trim ook volledig links zet en dan de procedure doe, werkte het perfect, van de eerste kee hehe.
Nu doet hij ook veel meer toeren en is hij stabieler als hij opstijgt, maar blijft nog wel heel stilletjes om zijn as draaien damm
Dus kijken we nog even verder. Miss kan ik zijn staart verlengen wat ik ook gelezen het.

dan heeft waarschijnlijk de trim heel ver naar rechts gestaan of zoiets..
vage dingen die spectrums.

mijn mcpx bl ontbind af en toe spontaan. opnieuw binden, en klaar.

wat bij jou het geval kan zijn.. de bindprocedure bij een dx6 (computerzender) en een dx4 (analoog) is anders.
de verschillende bindprocedures geven aan de print in de heli aan of de print alles moet mixen, of dat de zender dat al gedaan heeft.
bind je een analoge zender op de digitale manier, gebeuren er rare dingen.

maar hij doet het nu. erg prettig ;-)
voor wat betreft het weglopen van je staart, doe je niets aan.
gewoon even trimmen, is het grotendeels weg.
dat is het nadeel van een heli met een staartmotor, wordt nooit 100% strak.

die langere staart gebruikt men o.a. voor 3d, dus op zn kop vliegen. dan wordt de standaard staart een beetje kritisch.
zolang de pootjes omlaag blijven, heb je dat niet perse nodig.

grotere prop achteraan kan dat of 3 vins of iets dergelijks?
zou hem toch graag stabiel hebben.
zoals ik al zei, kheb hem tweedehands gekocht, maar heb er 2 ( een groen en een rode).
ook bij de andere heb ik zelfde probleem blijft ook met stick int midden rechtsom draaien (ook met volledige trim naar links).
Zal dus wsl aan de potmeter liggen die in de zender zit, kheb al zitten denken om hem te wisselen met een andere.
Ik ben zelf technieker dus solderen zal geen probleem zijn maar weet jij hoe die mechanisch vastzit, lijkt mij of er in die spectrums veel gebruik word gemaakt van smelten van plastic.
Al iemand geweten die dat gedaan heeft?

kzal hem is loshalen (stekker loshalen) en met mijn ohmmeter ne keer checken of hij iets anders doet dan de andere?
Als dan zijn nulpunt niet goed is kan ik is kijken om hem toch te wisselen met een ander.

het helicoptertje van mijn dochter had hetzelfde probleem zij had een goedkoop 2 kanaals want als de papa dat heeft dan .....
de rest ken je wel.
Dus heb ik daar op de staart een propje geplaatst van de mcpx en probleem weg. Ze is dolblij hehe

dat pot meter omwisselen gaat missch maar ik betwijfel het.. dx6i had ook slechte potmeters.. maar bij sommige mensen bleven ze het blijkbaar wel doen.. maar die vervangen was een hele uitdaging blijkbaar. op het monitor scherm van die zender kon je ze mooi zien falen.. misschien zijn het net dezelfde die in jou zender zitten..

wat ik ooit gedaan heb is ze opengemaakt en gereinigd met contactspray en gezorgd dat er wat meer druk op het contractje kwam.

boel werkte weer. voor een micro ok maar echt een safe gevoel heb je niet bij zo'n zender.

eigenlijk bij een heli is het toch echt wel handig dat je een scherm hebt op je zender.. dat je kan volgen wat er allemaal gebeurd..

want het is wat prullen en kullen met die micro's en low budget zenders, anders is via google mcpx en dx4e intikken.. op YouTube misschien ook wat van te vinden..

of het helitje van je dochter vliegen als ze slaapt ;)

Laatst bewerkt:
1 ding tegelijk...

kan makkelijk dat je staartprop een keer een opdonder heeft gehad.
kan met 1 lichte tik gebeurt zijn.
dan zit er een zwak punt in het kunststof van de prop, en buigt hij zeer snel door.
dan zal hij de staart dus ook nooit stilhouden.

echte upgrades zijn er niet voor de mcpx.
iig, geen die nut hebben.
je kan en mag alles proberen natuurlijk... maar het heeft geen upgrade nodig.
langere staart kan. enigste upgrade die nut heeft, maar alleen als je ook op zn kop gaat.
rechtop heeft het geen nut.

probeer wat verschillende (nieuwe!!!) props op de staart.

en zet de trims op 0 op de dx4 voor je hem aan zet.
analoge zenders zetten het midden van de trim vaak op het punt waar hij opstart.
zit hij in de hoek, is dat opeens het midden.
raar genoeg. maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Ok kheb net de zender opengehaald en de potmeters uitgeplugt.
Lijken me 4 dezelfde, en dansen allen rond de 15 kohm, enkel diegene met het probleem is iets kleiner 14.2 kohm. De 0 zit echter wel mooi in het midden maar ik weet niet hoe de zender op zich werkt.
Raar hehe, miss weerstandje bijsolderen aan elke kant van 400 ohm dan kom ik ook op 15 kohm.
Ze verwisselen lijkt me inderdaad een hele, al dan niet doenbare klus. kga dit effe proberen denk ik baat het niet dan schaad het ook niet.
Ik weet dat ik met een minimumzender aan de gang ben maar zou eerst is willen kijken of dit een blijvende hobby is, vandaar mijn low budget haha.
En de zender is bij het helitje geleverd dus zou het genoeg moeten zijn.

Kheb de oplossing gevonden voor mijn probleem.
Heb net 4 lipo's leeggevlogen met mijn mcpx.
Hooveren lukt toch al een beetje. Kan toch al effe in de lucht blijven.
Kheb dus uiteindelijk verder gezocht op het net en plots stuitte ik op een manier om de dx4e te calibreren.
Effe de link voor de mensen die met zelfde probleem zitten. (http://hyundauto.ru/video/NkpPdmQ2VFNpWWsT5ke)
Na dit gedaan te hebben veranderde echt alles, kon gewoon liften zonder extra rudder te geven, wat een inmens verschil.
Kheb mij echt reuze geamuseerd.

Dat klinkt goed en zal ook een fijn gevoel geven.
Vliegmaatje waarmee ik vlieg is ook begonnen met een mcpX en vliegt sinds kort met een 450 size helikopter.
Ook jij zal snel stappen gaan maken en dan zal het vast naar meer gaan smaken.
Het is inderdaad een verslavende hobby.
Geniet ervan.

Kheb de oplossing gevonden voor mijn probleem.
Heb net 4 lipo's leeggevlogen met mijn mcpx.
Hooveren lukt toch al een beetje. Kan toch al effe in de lucht blijven.
Kheb dus uiteindelijk verder gezocht op het net en plots stuitte ik op een manier om de dx4e te calibreren.
Effe de link voor de mensen die met zelfde probleem zitten. (http://hyundauto.ru/video/NkpPdmQ2VFNpWWsT5ke)
Na dit gedaan te hebben veranderde echt alles, kon gewoon liften zonder extra rudder te geven, wat een inmens verschil.
Kheb mij echt reuze geamuseerd.

gelukkig eindelijk ... dat de heli vliegt,
wel leuk om te zien, dat alles wat vooruit gaat,
vele zijn zo begonnen, en wat @Dylan sys150 : al schreef: ... ineens vliegt die een 450er

succes verder,
Heli-Uwe

Even een update haha,

Ben momenteel door mijn swashplates heen, maar ......
Heb er al iets op gevonden waardoor ik toch kan doorvliegen.
Bij mijn swash breekt steeds een van de bolletjes waar de links op klikken.
Wanneer je nu ook het overstaande bolletje afbreekt, krijg je 2 puntjes die op dezelfde afstand staan van het center.
Je neemt een elastiekje (kleintje ( ik heb een loombandje van mijn dochter genomen, past perfect)) en doet mee rond de links heen (wel dubbel) dan blijven de links op de swash gedrukt. Hiervoor moet je wel even dr props demonteren. En voila je kan terug de lucht in. Een klein drupje olie of wd 40 op de hoofdas waar he elastiekje het raakt en vliegt zonder problemen.
Bij een crash schiet hij er meestal wel vanaf en is het wel een gepruts hem er terug op te krijgen, maar na een paar keer gaat het redelijk vlot. Maar je kan tenminste door vliegen en door het elastiekje verlies je de links bijna nooit meer.
Echt super haha.
Ook begon mijn staart op gegeven moment raar te doen, heli begon soms plots te spinnen en staat draaide weg. Bleek een busje uit het motortje van de staartprop te zijn gekomen, dit er voorzichtig terug ingeschoven en staartprop ertegen geschoven zodat het geborgd zat.

Ik post dit maar en hoop dat iemand er iets aan heeft.

Grts Mcpx Flyer

Als je intresse hebt ik heb een hele bak met mcpx onderdelen zoals frames , bladen , laders enz. Ook wat onderdelen van de wltoys v922 1 op 1 kloon.. en nog wat lipo's (4 of 5)
Ben overgestapt naar een mcpx-bl dus veel van de onderdelen enzo kan ik niks meer mee.

Hey,

Tuurlijk heb ik interesse. ;)
Kan je miss even detailtje maken en effe een prijsje opplakken. Of fotootje maken van de parts.
Zou fantastisch zijn.
Wel zal je het effe moeten versturen naar belgie maar kzal de verzending wel mee vergoeden hoor.
Mijn email bruyninckx_ patrick@hotmail.com.

Miss effe handig voor de foto's.
Thanks voor de reactie.

Back