me-163

heb in mijn me-163 een 2w20 motor zitten en de eerste vluchtjes gemaakt met op 3s
met een turnigy 60 A esc. ging perfect ! de regelaar bleef een acceptabele temperatuur houden. later dezelfde motor op 4s en de regelaar vervangen voor een tunigy 80 A
nog steeds heel maar de boel word erg warm !
als je voor 3s gaat met een 2w20 zul je geen 110 A regelaar nodig hebben.
schijnt dat de warmteproblemen (met een 2w20) zich vooral voordoen op 4s
succes met bouwen en de maiden !
we lezen hier wel weer wat de ervaringen zijn

grtz Jeroen

full

Heb hem besteld hoor ,de ME-163 met de ductedfanvan HET-RC :p

Regelaar van 75 amp. Deze zal in de tunnel een stuk koeler blijven en de
20w-20.

Zal iets inleveren op top,maar dat mag de pret niet drukken denk ik. (240 km/h is ook nog heel hard)

Bone gaat voor de prop versie, dus dat wordt nog leuk boven het brabantse landschap.;)

Zogauw ik het spul binnen heb zal ik weer berichten.

Laterrrrrrrrrr.

Bonkie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oude tijden herleven! Op vrijdagmiddag een bestelling gedaan en op za-middag al binnen (rctechnics.eu). Ga hem vliegen op 3 cellen met de 2w 20 en de 75 amp regelaar. Extra aandacht voor de rolroerbevestiging is wel ff nodig maar dit staat in een paar uurtjes wel in elkaar. We gaan het zien.

Welkom bij de groep :). Krijgt geen spijt van jullie aankopen.

Voor wat betreft het regelaar/snelheid verhaal ben ik het met Rob eens.

Heb er ondertussen ook een Plush 80A regelaar in liggen, wel met een 5A UBEC erbij. Op 3S alles nog in orde, op 4S erg warm, ook met de openingen die ik gedremeld heb. Maar het houdt.

Snelheid op 3S (2w20, 4,7x4,7 prop) is niet zo hoog, schat 180-200 km/h. Op 4S wordt het wel een racemonster. Die 260km/h waar ze mee adverteren vind ik wat overdreven. Moet je echt naar heel hoog en dan volgas steil aanduiken kom je in de buurt misschien.

Al met al een tof kistje. Ik start hem trouwens met mijn bungee, gaat altijd prima: HET ME 163 bungee launch - YouTube

Krijg binnenkort ook een brandstof ME163 binnen (Topp Rippin, 10cc), heb ik ze alle drie (ACT, HET rc, TR) :)

Groet Raoul

Laatst bewerkt:
Welkom bij de groep :). Krijgt geen spijt van jullie aankopen.

Voor wat betreft het regelaar/snelheid verhaal ben ik het met Rob eens.

Heb er ondertussen ook een Plush 80A regelaar in liggen, wel met een 5A UBEC erbij. Op 3S alles nog in orde, op 4S erg warm, ook met de openingen die ik gedremeld heb. Maar het houdt.

Snelheid op 3S (2w20, 4,7x4,7 prop) is niet zo hoog, schat 180-200 km/h. Op 4S wordt het wel een racemonster. Die 260km/h waar ze mee adverteren vind ik wat overdreven. Moet je echt naar heel hoog en dan volgas steil aanduiken kom je in de buurt misschien.

Al met al een tof kistje. Ik start hem trouwens met mijn bungee, gaat altijd prima: HET ME 163 bungee launch - YouTube

Krijg binnenkort ook een brandstof ME163 binnen (Topp Rippin, 10cc), heb ik ze alle drie (ACT, HET rc, TR) :)

Groet Raoul

Das wel tof om em zo te launchen. Is dat een zelfgemaakte catapult oid? Wellicht wat foto's wat dit is een stuk relaxter als een handstart

Heyhey.

De bungeeschans is zelf gemaakt ja, bungeekoord ook, alleen de pedaal is gekocht.

Heb net even een fotosessie gehouden en zal proberen alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Wat heb je nodig?
1. startpedaal
2. bungeekoord met nylonkoord eraan
3. schans of dolly
4. haringen voor het vastzetten
5. eventueel veerunster voor het instellen van de trekkracht

Hoe zit het hele systeem in elkaar?
Even een setupje gemaakt:

bungee.jpg

Rood: haring voor vastzetten bungee in de grond
Zwart: Bungeekoord, 10 meter (bij mij)
Groen: 3mm dichtgewoven nylonkoord (Praxis, 50kg trekkracht), 3 meter tot pedaal, ongeveer 2 meter tot haakpositievliegtuig
Oranje: startpedaal
Blauw: schans (pvc pijpen, bouwmarkt)
Geel: vliegtuig

Close-up van de nylonkoordconstructie
bungee2.jpg

Wat waar halen?
1. Pedaal heb ik van RcTechnics: RCtechnics
2. Bungee zelf maken of ook halen bij RCT: RCtechnics. Dan wel de bungeekoord verkorten naar 10 meter (meer als zat) en de nylonkoord verlengen van 1 meter naar 3 meter. Verder de oogjes die je erbij krijgt (gewone sleutelringen weet ik) vervangen voor dichte ringen of dichtsolderen anders klappen ze open!
3. Schans zelf maken van pvc pijpen
4. Veerunster online besteld voor €7

Foto's voor de duidelijkheid

Mijn schans. Grote buizen zijn 1 meter lang. Stijgingshoek is 12 graden. Mik op tussen de 10-15 graden, niet meer als 15, is te veel! Dan ga je stallen en crashen!
DSC00533.jpg

Close-up
DSC00535.jpg

Schans in losse onderdelen
DSC00536.jpg

Van boven
DSC00537.jpg

Voorpoot
DSC00539-2.jpg

Haring met 120kg haak
DSC00540-1.jpg

Veerunster
DSC00541-1.jpg

Ring. heb zelf ook geen dichte maar de mijne (sleutelringen) met carbondraad strak omwoven en met CA laten stollen. Houd als een dolle :)
DSC00544-1.jpg

Klein idee van de nylonkoord constructie
DSC00543-1.jpg

DSC00542-1.jpg

Bungeehaak bestaat uit een inbussleuteltje. Oersterk en buigt niet. Op maat gedremeld. Aan de binnenzijde hardhout op maat geschuurd zodat het precies helemaal in de romp valt en met 5 min epoxy vastgezet
DSC00545-1.jpg

DSC00548.jpg

Zo, dat was het wel denk ik. Oja, ik stel de bungee altijd in op 5kg trekkracht. De trekkracht van de bungee moet minimaal 5x het gewicht van de kist zijn! Mocht je nog vragen dan hoor ik het wel ;). Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Groet Raoul

PS: Pas wel op met een bungee, ze zijn gevaarlijk bij verkeerd gebruik, lees het inet er maar eens op na, auw ....

Laatst bewerkt:
Onlangs ook een me-163 gekocht nadat ik een clublid ermee had zien vliegen op met een 2W20 op 4S, tjee wat een speed. Ik vlieg ook met club 20 kist, en dit is vergelijkbare speed, en ik ben gek op snelheid! :cool: Dus kon het niet laten om ook zo'n setje aan te schaffen. Heb een 125A regelaar er bij gedaan, omdat ik lees dat 80A aan de krappe kant is. Wil de zaak toch optimaal koelen. Daarom een verzoek aan de mensen die al extra koelvoorzieningen hebben getroffen, plaast a.u.b. even een paar foto's van de extra gemaakte lucht gaten en ook graag commentaar over het effect daarvan (kortom bevalt het?). Altijd handig om meer info te hebben voor dat de dremel er in gaat :)

Peet

Hoi Peet,

Welkom bij de groep :)!

Ondertussen de ME163 al een aardig tijdje in bezit en vele vluchten gemaakt. Dit zijn mijn bevindingen:

1. De 2w20 is volgens mij niet gemaakt om te lopen op 4S. Bij mij word de boel bloedheet en ik heb naast de Turnigy plush 80A esc ook nog een aparte Ubec. De motor is in ieder geval niet beet te pakken (bij een 4,7x4,1 prop) en ik heb al 1 4S lipo weg kunnen gooien door bolling (en die kon de specs makkelijk aan);
2. Koelopeningen heb ik gemaakt. De voorgeschreven openingen op het motorschot (zonder spinner dus meer lucht), 2 driehoekjes voor op de neus en achter bij de staart eruit gedremeld voor exit. Driehoekjes zijn de helft van het gat achter dus zuigwerking. Maar zelfs met deze openingen wordt het nog bloedheet. Ik denk dat de grote romp daar veel mee te maken heeft;
3. Achter in de staart heb ik 2 koolstofstaafjes gelijmd. Bij mij begon het onderste deel van de staart (de fin) de barsten. En ik land hem boterzacht. Zit zeer veel flex in dus begrijpelijk. Met de staafjes is het beduidend sterker.

Wat foto's zoals je vroeg:

1. Openingen in de neus
DSC00624-1.jpg

2. De extra droehoekjes in de neus
DSC00625.jpg

3. Opening achter
DSC00622.jpg

4. Koolstofstaafjes in de staart
DSC00621.jpg

Ik vlieg hem in ieder geval nu op 3S en dan blijft alles redelijk goed (nog steeds warm maar binnen perken)

Groet Raoul

Raoul,

Bedankt voor de foto's en tips. Ik weet dat de 2W20 in principe voor 3S is, maar ja op 4S gaat het toch wel heel erg hard (en daar ging het nou juist om). Die koelgaatjes achter de spinner zie ik ook niet zo zitten, volgens mij doet dat niet veel. Ik denk ook niet dat je een 2W20 continue op vol gas moet zetten met 4S, maar bursts van 10-20 seconden moet kunnen, en da's toch ruim voldoende om lekker te klimmen? Daarna weer lekker aanduiken, zweven en dan het gas d'r weer op...

Peet

Hey Peet.

Op 4S gaat ie idd als een dolle. Rond de 260 zit er zeker in dan. Maar ik vlieg hem niet continu volgas. Precies wat jij zegt, paar sec knallen en dan koelen.

Ik ga de 2w20 iig ruilen voor de 2w23. Die is zeker 4S proof, snelheid nog hoger. Gaat de 2w20 in andere kist :-)

Ik zou lekker op die 2W20 blijven vliegen, die is 700W/3400 KV, die 2W23 is 850W/2950 KV, maar die 850 W is dan wel gemeten bij 5S. Met een 5S pakket zou het kistje wel eens te zwaar kunnen worden. En je hebt wel 5S nodig om hogere RPM's te kunnen halen met dat aantal KV's lijkt me, op 4S kan die niet tippen aan de 2W20 lijkt me.

Dat je niet op 5S moet gaan vliegen ben ik met je eens Peet. Veel te zwaar voor het bakje.

Het verschil tussen 3 en 4S is al heel goed merkbaar. Op 3S vliegt hij (lees zweef) een stuk beter. Hoger als 4S moet je dus niet gaan.

Maar je blijft met het probleem van hitte zitten. Daarom de 2W23 suggestie. Die heb ik hiervan:
HET ME-163 Prop Jet By TurboFanElectrics.com - RC Groups

Gelijk in de eerste post ook een filmpje op 4S met de 2w23 met 5x5 prop.

Maar we zullen zien, voorlopig nog niet. Geld gaat eerst naar de Kasumi 21 van Spijker hier :).

Groet Raoul

ME

Hoi Kraftei liefhebbers. Mijn ME is gewoon uitgerust met de standaard setting op 3 S. Ik ga dit weekend maidenen en ga eens kijken hoe warm de boel wordt.

Ik ga allereerst proberen gewoon een handstart te doen. Heb altijd zoveel zooi bij dat ik liever zonder ramp op pad wil.

Ik laat de resultaten van de warmtetest hier weten.

Pas op met de handstart. Op 3S ongeveer 3/4 gas en onder ongeveer 20 schuin naar boven gooien. En dan snel up ermee, het wil nogal snel een lawndart worden nl.

Daarom lanceer ik hem nu altijd met de bungee, no problemo :)

Oja, en succes met de maiden!

Klopt Peet. Die 4S is wel geaard op een edf unit, niet op prop.

Lees je ook overal, EDF op 4S gaat prima.

Logisch ook, de 2w20 is een EDF motortje.

Maar misschien eens met de timing van de regelaar spelen (staat nu op middle) wie weet.

Laatst bewerkt:
[URL="
zeg KraftZwei![/URL]

Gisteren gefilmd op het veld, even raggen met 2x ME-163 8)
Overigens: uit dit filmpje blijkt duidelijk dat je helemaal geen ramp of bunjee nodig hebt op 4S, zelfs geen handstart ...
Binnenkort filmpje van KraftDrei hoop ik!

Peet

Laatst bewerkt door een moderator:
Kraftei

Proficiat,

Mijn ME-163 staat klaar voor de maiden maar ik wilde wachten op wat wind vanwege het gooien. Ik zie op het filmpje dat het vanzelf gaat maar... ik vlieg op 3 S ipv 4S. We gaan het zien.

Grz. Bone

Back