Heyhey.
De bungeeschans is zelf gemaakt ja, bungeekoord ook, alleen de pedaal is gekocht.
Heb net even een fotosessie gehouden en zal proberen alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Wat heb je nodig?
1. startpedaal
2. bungeekoord met nylonkoord eraan
3. schans of dolly
4. haringen voor het vastzetten
5. eventueel veerunster voor het instellen van de trekkracht
Hoe zit het hele systeem in elkaar?
Even een setupje gemaakt:
Rood: haring voor vastzetten bungee in de grond
Zwart: Bungeekoord, 10 meter (bij mij)
Groen: 3mm dichtgewoven nylonkoord (Praxis, 50kg trekkracht), 3 meter tot pedaal, ongeveer 2 meter tot haakpositievliegtuig
Oranje: startpedaal
Blauw: schans (pvc pijpen, bouwmarkt)
Geel: vliegtuig
Close-up van de nylonkoordconstructie
Wat waar halen?
1. Pedaal heb ik van RcTechnics:
RCtechnics
2. Bungee zelf maken of ook halen bij RCT:
RCtechnics. Dan wel de bungeekoord verkorten naar 10 meter (meer als zat) en de nylonkoord verlengen van 1 meter naar 3 meter. Verder de oogjes die je erbij krijgt (gewone sleutelringen weet ik) vervangen voor dichte ringen of dichtsolderen anders klappen ze open!
3. Schans zelf maken van pvc pijpen
4. Veerunster online besteld voor €7
Foto's voor de duidelijkheid
Mijn schans. Grote buizen zijn 1 meter lang. Stijgingshoek is 12 graden. Mik op tussen de 10-15 graden, niet meer als 15, is te veel! Dan ga je stallen en crashen!
Close-up
Schans in losse onderdelen
Van boven
Voorpoot
Haring met 120kg haak
Veerunster
Ring. heb zelf ook geen dichte maar de mijne (sleutelringen) met carbondraad strak omwoven en met CA laten stollen. Houd als een dolle
Klein idee van de nylonkoord constructie
Bungeehaak bestaat uit een inbussleuteltje. Oersterk en buigt niet. Op maat gedremeld. Aan de binnenzijde hardhout op maat geschuurd zodat het precies helemaal in de romp valt en met 5 min epoxy vastgezet
Zo, dat was het wel denk ik. Oja, ik stel de bungee altijd in op 5kg trekkracht. De trekkracht van de bungee moet minimaal 5x het gewicht van de kist zijn! Mocht je nog vragen dan hoor ik het wel

. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Groet Raoul
PS: Pas wel op met een bungee, ze zijn gevaarlijk bij verkeerd gebruik, lees het inet er maar eens op na, auw ....