ME323

Die zes motoren tegelijk in de lucht zullen zeker geluid produceren.
Je haalt wellicht niet de DBs die geeist zijn maar zolang je niet volgas hoeft te vliegen zal het een aangenaam geluid zijn.
Ook neem ik aan dat dit geen kist word voor dagelijks gebruik.
 
Ton,
wat jij schrijft ben ik het helemaal met je eens.
Voor wat de db's betreft probeer ik wel zowiezo aan de eisen te voldoen.
Het wordt dus wat dat betreft een hele uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.

Mvgr Hans
 
Kwam deze net tegen op FB
323 1.JPG
 
{mod}

beste mensen,

Als iemand de toon van een ander niet waardeert, zijn er een paar opties.
- laat het gaan
- vol ertegenin

We zitten hier op een forum, de taalproblemen die een toetsenbord veroorzaken zijn gigantisch.
We zien de gezichten niet die er achter zitten.
Vraag een keer, kijk een keer, laat het gaan als het niet in je straatje voor hoort te komen.

graag aandacht voor het feit dat iedereen binnen zit, en de lontjes al een beetje opgebrand raken.
 
Bij de weg, als bovenstaand bericht weer geveegd moet worden hoor ik het graag van de TS
Ik snap dat dit het topic verstoord, maar ik wilde wel de mededeling onder de volgers even meegeven.
 
Ralf,dat is één van de weinige kleuren foto's die van deze kist bestaan.
Je kan op deze foto goed zien dat de cockpit een module is die in z'n geheel wordt gemonteerd(ik zal daar later een foto'tje van plaatsen als ie gemonteerd gaat worden op de 1:1 zoals dat toen gebeurde).

Ik wil de moderator bedanken dat er geveegd is geworden om dit bouwverslag weer schoon te maken.

Nu weer terug naar de bouw van het model.
Van de week de bevestiging van de vleugel aan de voorkant gemaakt.
De romp op die positie aangepast en de vleugel van deuvels voorzien.
Ook de vloer in de romp (waar voertuigen e.d op komen te staan)verder opgebouwd met heleboel kleine latjes(wat en monnikenwerk is dat zeg)en in de kleurbeits gezet.
Ook het vloertje in de cockpit gemaakt en in de beits gezet.
De vloertjes moeten nog wat verder geweatherd worden maar dat is voor latere zorg.
Het vloertje van de cockpit van een mangat voorzien want de piloten moesten door middel van een ladder naar boven klimmen om de cockpit bereiken.

Een extra spantje geplaats(met versterkingen aan de onderkant) om de de voorkant van de vleugel te fixeren en demontabel te houden.
S8300010.JPG


Dit is één van de zijkanten die nog gemonteerd moeten worden.
S8300012.JPG


De vloer verder afgewerkt
S8300009.JPG


Het vloertje heb ik even in het model geplaatst om een indruk te krijgen hoe het eruit gaat zien
S8300006.JPG


Het vloertje voor de cockpit
De latjes heb ik aan alle zijkanten van een schuin kantje voorzien om de plankieren wat met te accentueren.
S8300007.JPG


Het vloertje in het cockpit'je geplaatst om ook hier even een indruk van te krijgen hoe het eruit gaat zien.
Het mangat is op dit foto'tje goed te zien waar de piloten doorheen moesten kruipen om in de cockpit te komen.
Of het vloertje in het eggie er ook zo uit heeft gezien heb in niet kunnen ontdekken uit het boek wat ik heb aangeschaft maar heb dit naar eigen inzicht gedaan en vindt dit wel leuke staan
S8300008.JPG


Later kom ik op nog wat meer details terug als het zover is.

Mvgr Hans
 
De afgelopen dagen weer effe door zitten knutselen.
De vleugel bout bevestigingen gemaakt en losvast gemonteerd.
Ook het vloertje gemaakt wat in de kist komt te zitten waar de voertuigen etc etc op komen te staan voor vervoer gemaakt.
Vloertje moet nog verdre afgewerkt worden(geweatherd).
Bekijk bijlage 567148

Bekijk bijlage 567149

Bekijk bijlage 567150

Bekijk bijlage 567151

Bekijk bijlage 567152

Voor wat de motortjes betreft wil ik toch nog even terugkomen op alle komotie en een nadere toelichting geven. omdat men niet denkt aan het geluid wat 6 brandstofmotoren op een vliegtuig kunnen produceren.
Dit vergeet men denk ik omdat het vliegen met elektromotoren vele malen minder db's maakt(op enkele uitzonderingen na) en tegenwoordig wordt er veel met elektromotoren gevlogen.
Ik heb gekozen voor de 6,5 cc viertakt motoren wat ruim voldoende is om dit kistje de lucht in te sleuren.
Ik heb ook aangegeven dat de propellers 10x7 drieblad zo dicht mogenlijk visueel bij het origineel komen kwa diameter maar ook het toerental binnen de grenzen ligt wat deze motortjes kunnen rondslingeren.
Wat ook een hele belangrijke rol speelt (en ik denk tegenwoordig de belangrijkste rol)is de geluidsproduktie die die 6 motoren(ondanks dat het viertakt motoren zijn) bij elkaar produceren(het is in ieder geval geen jankend geluid van een tweetakt motor).
Daarom moet ook het toerental van deze motortjes omlaag gebracht(minder db's) worden maar toch voldoende trekkracht met elkaar kunnen leveren.
Op deze manier zijn denk ik theoretisch en in de praktijk de decibellen omlaag te krijgen om aan de voorwaarden te kunnen en moeten voldoen.
Wat ook een rol speelt is om bij dit vliegtuig een zo min mogenlijk klankkast effect te creëren.

Ik hoop dat ik met deze uitleg wat meer inzicht heb gegeven in de keuze die ik heb gedaan.

Mvgr Hans
Mocht je bij de maiden twijfelen aan het vermogen kan je er voor meer trekkracht ook tweeblads propjes opzetten.Dat sleurt veel beter dan drieblads.
Mvgr andere Hans
 
Mooi werk op de cockpit en vloer Hans :thumbsup:
Maar hoe heb je in vredesnaam al die haakse latjes aan de zijkanten van de vloer gemaakt? :eek:
De foto is ingekleurd door Richard James Molloy, alle credits gaan naar hem :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Ton,
het is zeker de bedoeling dat er ook voertuigen(ook rc) ingezet gaan worden maar dan moet ie eerst gevlogen hebben en dan kijk ik wel of het kwa gewicht mogenlijk is en of ik voertuigen kan vinden die op deze schaal ongeveer overeen komen.

Ralf,
hier het foto'tje van de cockpit module 1:1 die in de kraan hangt om gemonteerd te worden.
S8300020.JPG


Die latjes(uit 1,5mm balsahout gesneden) heb ik op een plaatje 0,4 mm triplex gelijmt maar daar zal ik later op terugkomen om het te laten zien hoe ik dat gedaan heb (is heel eenvoudig).

Hans,
ik kan inderdaad ook 2 blad propellertjes gebruiken mocht er te weinig trekkracht zijn(wat ik betwijfel maar de praktijk zal het uitwijzen) maar ik vindt de 3 blad propellertjes mooier bij deze kist(kwestie van smaak) staan.
In ieder geval bedankt voor de tip.
Sterker nog,de 1:1 heeft ook met 2 blad propellers gevlogen dus om zo dicht mogenlijk bij de schaal getrouwheid te komen zal het daar niet aan liggen.
Alleen de BB en SB motoren draaiden tegen elkaar in wat met de motortjes die ik ga gebruiken voor deze kist helaas niet mogenlijk is.
Dat kan b.v met de oude OS MAX FS60 openklepper n.m.l wel(misschien een weetje wat niet iedereen weet?).
Dat is een kwestie van de stoterstangen op de nokkenvolgers wisselen.


S8300021.JPG


Vandaag het vloertje waar de voertuigen en het cockpit vloertje een beetje verweerde waas opgebracht met wat grijze verf.
Dit heb ik gedaan met een doekje waar ik wat van de grijze verf heb opgedaan en dat op de vloertjes heb uitgeveegd.
Dit moet een beetje de verweerde uitstraling geven van het hout
S8300017.JPG


S8300016.JPG


S8300018.JPG


S8300014.JPG


S8300019.JPG


Het cockpit vloertje moest zowiezo gedaan worden want dat moet gemonteerd worden voordat ik het cockpitje verder kan opbouwen.

Mvgr Hans
 
vandaag nog wat aan het cockpitje gebouwd.
De zijkanten zitten erop en het dakje op maat gezaagt.
Er moeten nog raampjes in de zijkanten en het dakje gemaakt worden en heb die voor de vorm erop getekend.

S8300022.JPG


S8300023.JPG


Het vleugel gedeelte wat op het rompje ligt kan er met een beetje wrikken onder geschoven worden voor een nauwe passing wat de bedoeling is dus dat is gelukt.

Mvgr Hans
 
Alleen de BB en SB motoren draaiden tegen elkaar in wat met de motortjes die ik ga gebruiken voor deze kist helaas niet mogenlijk is.
Dat kan b.v met de oude OS MAX FS60 openklepper n.m.l wel(misschien een weetje wat niet iedereen weet?).
Dat is een kwestie van de stoterstangen op de nokkenvolgers wisselen.

Hoi Hans.
Weer wat geleerd, dit zou dus in principe met iedere stoterstangen 4 takt moeten kunnen.
Ik ga dit eens uitproberen met een Saito of OS fs die ik nog heb liggen, ‘verkeerd’ draaiende propjes heb ik nog liggen.

Enne, je gaat lekker door en zeker met het ver opschalen, mijn zwakkere plek toch wel.
Ben benieuwd straks.
 
Ger,
De oude Saito openkleppers zouden dat in principe ook moeten kunnen maar bij die heb ik dat nooit gedaan.
Ik weet ook niet of de timing van het nokasje het toelaat om dat te doen.
Bij de OS MAX FS60 openklepper is dat toevallig wel mogenlijk,

Mvgr Hans
 
Afgelopen tijd flink aan het cockpitje zitten werken omdat ik toch niet tevreden was met de vormgeving die het moet hebben.
Dus heb ik een paar veranderingen gemaakt wat veel meer op de echte lijkt zoals die zou moeten zijn.
 
Afgelopen tijd nog wat meer aan het cockpitje zitten werken omdat ik het niet eens was met de vormgeving die het heeft.
Ik had het gebouwd zoals het op tekening stond maar stond me niet aan dus heb ik dat maar verandert.

Ik had het eerst gebouwd zoals op deze foto maar na wat speurwerk in het boekwerk wat ik heb aangeschaft is duidelijk te zien dat dat niet overeen komt met
de vormgeving die het moet hebben.
S8300022.JPG


Op deze foto is te zien dat het er anders uit moet zien.
S8300035.jpg


S8300036.jpg


Dus heb ik dat zo goed als het kon aangepast.
Het is niet helemaal zoals het zou moeten zijn maar het komt visueel meer in de buurt.
Ook is op deze foto te zien dat ik het vleugel midden stuk flink heb toegetakeld omdat ik achter de cockpit een boordschutter wil hebben zitten dus moet ook het cockpit dakje aangepast worden.

S8300024.jpg


Op deze foto is ook een andere dakje te zien(er zijn vele variatie's gemaakt toen der tijd)
S8300034.jpg


Op deze foto is het gehele dakje open gezet
S8300042.jpg


Dus flink aan de slag gegaan om deze verandering door te voeren.
Een gat in de voorkant van de vleugel gemaakt.

S8300025.jpg


Een stevig bakje gemaakt aan de voorkant waar de boordschutter in komt te zitten.
S8300027.jpg


Het bakje wat aan het spant zit opgebouwd in het bakje wat in het vleugel middendeel zit.

S8300028.jpg


en verder wat afgewerkt
S8300030.jpg
 
Ook het dak frame gemaakt van hout om te kijken of de verhoudingen een beetje kloppen.
De basis uit 1mm triplex gemaakt en verder opgebouwd d.m.v strookjes 1mm triplex
S8300037.jpg


S8300038.jpg


S8300039.jpg


komt toch aardig overeen als op de foto van de echte ME323
S8300040.jpg


De bedoeling is dat dit dakje maar ook het klapraampje van de cockpit echt open kunnen.
S8300043.jpg


Ook de motortjes heb ik tevoorschijn gehaald die gemonteerd gaan worden.
De propellers heb ik ook al in huis.
Wat ik eerst ga doen is deze motortjes alle 6 op een plankt bevestigen zoals ze in de vleugel komen te zitten.
Elke motor krijgt uiteraard een eigen gasservo .
Dit wordt dus een proefopstelling om alles goed te laten verlopen en vooraf problemen op te lossen i.p.v achteraf op te lossen.
De motoren moeten uiteraard zo goed mogenlijk synchroon lopen.
S8300044.jpg


S8300045.jpg


De motortjes hebben allemaal goed gelopen maar staan alweer een tijdje stil(en sommige een beetje vast ) dus die moeten allemaal goed schoongemaakt worden zodat alles weer perfect gangbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Wat een enorm gaaf project is dit Hans!

Dapper dat je het aandurft met 6 kleine 4takt motoren. Mijn ervaring met de os .26 is dat de motor de ene week top loopt en een week later vele malen minder. Erg frustrerend was dat tijdens de combatwedstrijden.

succes!
 
Dank voor je support.
Voor wat betreft wat je schrijft over de OS.26 is inderdaad erg frustrerend als dat gebeurd en zeker tijdens de wedstrijden.
Ik heb zelf ook een paar van deze motortjes en die heb ik in een 3 motorige dubbeldekker gehad(RML1) maar heb nooit dit probleem gehad.
Ze liepen altijdt zeer mooi ,starten zeer snel en na de afstelling(heb ik 1 keer gedaan in het begin) bleven ze ook mooi synchroon lopen.
Ik gebruik ook nooit nitromethaan in de brandstof tenzij het heel erg warm weer is(koeling).
 
De afgelopen weken is er flink wat aan de vleugel gebouwd.
Ten eerste aan de verbinding van de linker en rechter vleugelhelften.
De linker en rechter vleugelhelft zijn n.m.l in twee delen opgebouwd en die moeten samengevoegd worden.
Dit zou volgens de tekening met verenstaal moeten gebeuren maar omdat ik de tekening met 25% heb vergroot heb ik bandstaal gebruikt zodat er een vele malen steviger verbinding onstaat(en bijna spelingsvrij).
Ik moet toegeven dat dit best wel wat weegt maar ik ga voor degenlijkheid en ik had dit nog liggen.
Ik had er denk ik ook koolstof voor kunnen gebruiken met dezelfde vormgeving dat lichter kwa gewicht is maar dat heb ik dus niet gedaan omdat ik hert bandstaal met messing kokertjes nog had liggen.

Het bandstaal met messing kokertjes
S8300054.jpg


De messing kokertjes met het bandstaal in de 2 vleugelhelften geplaatst.
Deze zijn onder een schuine hoek geplaatst in de 2 vleugelhelften omdat de buitenste een vleugelhelft in een hoek van zo'n 5,5 a 6 graden moet zijn.
S8300047.jpg


S8300046.jpg


De messing kokertjes erin gelijmd en vulstukjes bovenop en onderop gelijmd.
S8300048.jpg


Daarna balsa plankjes vertikaal er tegenaan gelijmd zodat de messing kokertjes helemaal opgesloten zijn.
S8300049.jpg


Daarna alle hoeken verstevigd zodat alles solide aan elkaar vast zit tussen de ribben
S8300050.jpg


Zolas te zien op dit foto'tje is er een stevige en bijna spelingsvrije verbinding onstaan.
S8300051.jpg


S8300052.jpg
 
Back
Top