ME323

En hier weer verder met de vleugel.
De vliegehelften waar de motoren op komen te zitten ingedekt behalve de achterkant waar de flaps komen.
Ook de motorgondels aan de onderkant vorm gegeven.

me 323 vleugel vleugel(3).jpg


me323 vleugel motorgondel onderkant.jpg



me 323 motorgondel.jpg


me 323 motorgondel (1).jpg


Ik heb op deze foto even wat latjes gelegt om een beetje de afmetingen van de flaps te doen weergeven(deze zijn echt heel groot).
Deze moeten nog gebouwd worden.
Ik zal later nog een foto van de echte ME323 plaatsen hoe groot ze zijn.


me323 vleugel(2).jpg


De vleugelstruts worden aan de vleugel bevestigt d/m/v een splitpen die ik in de vleugel lijm
S8300055.jpg


Dit is een hele simpele en goedkope maar zeer stevige bevestiging!
Uiteraard moeten op die plek de liggers versterkt worden door triplex plaatjes aan beide kanten.
S8300056.jpg


S8300057.jpg
 
Laatst bewerkt:
En weer verder met de bovenkant van de motorgondels.

De basis is van 1,5mm triplex
me 323 raamwerk waar bovenopbouw motorgondel wordt opgebouwd.jpg


Daarna spantjes erop lijmen
me 323 motorgondel boven opbouw.jpg


En bekleden met houten latjes.
De achterkant is een balsa blokje.
Daarna in de goede vorm schuren.
me 323 motorgondel boven opbouw (1).jpg


De ruimte in de motorgondel voor het tankje is voor de gas servo
me 323 servo ruimte.jpg


Deze boven kanten zijn uiteraard dekseltjes die afneembaar worden.

Zo dat was ie weer voor even
 
De afgelopen maanden niet echt veel gedaan aan de ME 323 door omstandigheden.
Heb wel de flaps voor een groot deel kunnen bouwen.
De aansturing gaat intern gemaakt worden dus er zijn dan geen roerhoorntjes te zien.
Ik denk dat ik per flap(in totaal 4 stuks) een 9kg servo moet gaan gebruiken omdat deze flaps mega groot zijn.

flaps me 323.jpg


flaps ME323.jpg


Flaps ME 323 (1).jpg


Uiteraard moet de achterkant nog dicht gemaakt worden maar dat doe ik pas als de scharnieren en de aansturing voor deze flaps gemonteerd zijn.
Op deze manier kan ik alles nog een beetje aanpassen, makkelijker inbouwen en overzien zodat niets kan gaan aanlopen of wrikken bij het naar beneden gaan(scharnieren) van de flaps.
 
De afgelopen anderhalve maand bezig geweest met het verder bouwen van de buitenste vleugeldelen.
Ook de rolroeren zijn gemaakt.
Uiteraard moeten de finesses nog gedaan worden maar dat is latere zorg.

S8300040.jpg


S8300041.jpg


S8300012.jpg

S8300015.jpg


De scharnier ophangingen moeten nog gemaakt worden en ook de scharnierpunten op de rolroeren moeten nog gemaakt worden.

De vleugeldelen waar de motoren op zitten zijn nu voorzien van de scharnierpunten voor de flaps.
Deze scharnierpunten heb ik zelf maar gemaakt omdat deze niet kant en klaar te koop zijn in deze vorm.
Voor deze scharnier ophanging aan de vleugel heb ik 1mm aluminium plaatjes gebruikt en die in de juiste vorm gemaakt.
Ook zijn de scharnierpunten die op de flaps zitten uiteraard zelf gemaakt.
Deze zijn gemaakt van:
5mm aluminium staf.
3mm metrisch draadeind(in dit geval 3mm 20mm boutjes waar later de kop vanaf gezaagt wordt).
Wielstoppertjes voor 3mm wielas met een 3mm draadtapje om deze vast te zetten op het asje.
UHU endfest om de draadeindjes in de wielstoppertjes vast te lijmen.

Dit zijn dus de spulletjes die ik nodig had om deze scharniertjes te maken.

S8300017.jpg


S8300018.jpg


En dit is het resultaat.
De aluminium stukjes staf zijn 25mm lang.
Op de draaibank een 2,5mm gaatje erin geboord.
3mm tapje er doorheen halen.
De draadeindjes in de wielstoppertjes gedraaid en vastgelijmt met UHU endfest.
Het is een hele simpele oplossing maar zeer functioneel

S8300023.jpg


Alvorens deze scharnieren te hebben gemaakt heb ik eerst een beetje proef scharniertje gebruikt n.m.l een oogschroefje om te kijken of alles goed scharniert en om te bepalen waar deze scharnierpunten in de flaps moeten komen.
Ook heb ik eerst de flaps gemaakt om de hoek van de aluminium ophanging die in de vleugel geplaatst moet worden te bepalen.

S8300022.jpg


Het(de) definitieve scharnierpunt(en) waar dit er één van is op de juiste plek ingelijmt.
S8300027.jpg


En zo zit het scharnierpunt van de flap aan de ophanging.
Door het draadeindje is dit scharnietje ook nog in hoogte te stellen.

S8300026.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat de flaps aan de scharnierpunten gemonteerd kunnen worden kan ook de achterkant waar de flaps zitten dicht gemaakt worden.
Nu kan ook de positie van de servo's bepaalt worden.
De servo's worden op een 3mm triplex plaatje gemonteerd.
Op deze fot komt de servo voor de flap aan de rompkant.
S8300028.jpg


En hier de servo voor de flap die grenst aan het rolroer
S8300029.jpg

Voor de flap aan de romp zijde ga ik een Hitec HS 755mg gebruiken.
Deze heeft een stelkracht van 14,4 kg/cm. bij 6volt.
Waarom zo'n sterke servo?
Omdat deze naar mijn idee minder Ampere'tjes trekt dan een wat mindere krachtige servo en dus makkelijker z'n functie kan uitvoeren.
S8300030.jpg


Bij deze flap ga ik een Hitec servo HS645mg 9,6 kg/cm gebruiken omdat deze flap kleiner is kwa afmeting.
Het heeft ook met de inbouwmaten te maken.
S8300031.jpg


En op deze manier(even provisory's neergelegt) worden de flaps aangestuurd.
2x een m3 kogellink met een draadeind er tussen van 3mm.
Uiteraard gaat deze aandrijfstang door de achterkant van de vleugel (gat is d.m.v het rondje ongeveer aangegeven).
Deze manier van aansturen wordt uiteraard ook gedaan bij de rolroeren en daar kunnen uiteraard lichtere en kleinere servo's voor gebruikt worden.

S8300039.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kwijl, wat gaaf, nu ik weer "boven water" ben, zit ik weer wat regelmatiger op het forum. En toen zag ik dit vandaag... Hans in 1 woord GEWELDIG ![emoji41] Hoe vèr ben je nu en/of is die vliegbaar voor zaterdag a.s.? [emoji848]
En echt puur toevallig heb ik de graupner 1666mm versie kunnen aanschaffen via Wim v U, notabene op ons cluppie.
Image1726516261.970307.jpg

Afgelopen vakantie in de voortent van de caravan aan de linker vleugel begonnen.
Image1726516362.964611.jpg

En ja helaas word ie electro, echter wel borstel loos. Oude aandrijf motor 280 weegt in z'n uppie:
Image1726516191.966327.jpg

Borstelloze versie incl. prop en regelaar:
Image1726516229.779067.jpg


Ben je er zaterdag, neem dan in ieder geval je boek ff mee... Groet ReNe
 
Hoi Rene.ik ben er uiteraard zaterdag ook.
Volgens de weersverwachtingen hebben we mooi weer.
Ik neem de ME323 mee maar is nog in aanbouw(dat wordt een heel gezeul met al die onderdelen).
Ik neem het boek van de ME323 voor je mee.

Mvgr Hans
 
Goedemorgen,Ik hoop dat ik naar de WW2 dag kan komen want de stuurbekrachtiging van m'n auto heeft het begeven.
Ik hoop dat het een olie probleempje is(te weinig olie in het reservoir heb ik geconstateerd).
Het boek ligt al klaar voor je René om mee te nemen Mocht het lukken.
Sorry als het niet gaat lukken.

Mvgr Hans
 
Afgesproken met Hans "mee mocht liften" in dit bouwdraadje, dus bij deze.
De kleine Graupner ME323 heeft orgineel een niet deelbare vleugel. Word echter geleverd met 2x 2mm triplex verbindings hoofd ligger ivm de juiste vleugel hoek. Dus schuifbox konstruktie gemaakt en er komt nog een 1mm triplex indekking overheen.
IMG_7042.JPG
IMG_7043.JPG
IMG_7045.JPG
IMG_7046.JPG
 
Kleine ME323, vleugel bekabeling links en rechts voorbereid, esc's zonder bec dus ontvanger bekabeling alleen puls en min. Voeding ontvanger mbv aparte bec of direct indien ik een Futaba 'HV' ontvanger gebruik.
Image1727814814.503412.jpg

Was druk met tekening opspannen voor rechter vleugel, zie ik dat de indekking van eerste gedeelte vleugel NIET door hoort te lopen over en onder de hoofd ligger. Voor eea hoort een vuren lat van 1,5x7mm gebruikt te worden... Dus aanpassen, beiteltje 7mm breed geslepen en schuurlatje gemaakt...
Image1727815254.323706.jpg

Daarna latje ingelijmd met 15min epoxy, plakbandje erover en weer vlak op de bouwtafel. Alsof het nooit anders heeft gezeten...
Image1727815373.055151.jpg

Tot zover weer [emoji847]
 
Back
Top