Meer koeling, hoe?

hallo,

Ben onlangs overschakeld op 5% nitro brandstof (15% is nogal duur).
Enige probleem: de motor loopt nu nogal warm, ietsje te warm;
moet namelijk 10min wachten na elke vlucht om terug te kunnen starten.

Terug meer nitro is geen optie.
Rijker zetten ook niet echt, moet nog ietsje kracht hebben.
Motor is een OS-32SX-H in een Caliber 30.
Wat kan ik het beste doen om de koeling te verbeteren?
- Een upgrade cooling fan van K&S?
- Een koeltunnel maken zoals hier: http://www.runryder.com/helicopter/t40989p1/?highlight=raptor+cooling
- Beetje castor olie toevoegen? (Vlieg nu met tornado-heli)
Had gehoord dat Motul goeie olie is, maar welke?
Klotz of Carbulin zijn niet verkrijgbaar in Belgie...
- Combinatie ervan?

Alle tips zijn welkom,
Groeten,
Wouter

Hoi Wouter

Ik vlieg ook met een caliber maar heb geen tempproblemen ik heb gevlogen met tornado 5% heli en dit ging goed. Ben nu overgestapt op cool power 12,5 % omdat mij oude kalt problemen kreeg.

Maar ff een domme vraag je hebt toch wel die opening aan de voorzijde van de kap losgesneden :oops:

Ik heb overigens wel dat als je lang hovert dat de motor wat warm wordt maar als je vliegt heb je dat probleem niet. Met cool power ook niet meer met hoveren (komt door de nitro hoor en speciaal door cool power)

maar kijk ff op draadje brandstof

gr Remco

het is zowiso geen slecht idee om de motor wat tot rust te laten komen en afkoelen tussen de vluchten in.

Er ontsnapt waarschijnlijk koellucht langs je cilinderkop. Je moet je koelschacht afschermen met een stukje plastic. Scheelt vaak al een heleboel!

Idd Gerard_nl ik wacht zowiezo na elke vlucht tien min. is het niet voor de heli dan is het wel voor me zelf :lol:

Goh, dat start-probeem klinkt me bekend in de oren! Ik ben onlangs ook over gegaan van 15% Tornado naar 5% CoolPower. Met de Tornado hoefde ik mijn startmotor maar aan te kijken en mijn motor (.32 OS) begon uit zichzelf al te starten..... Nu 1 grote ramp, koude motor, warme motor, het maakt niet uit ik krijg hem bijna niet aan.

Nu roepen ze op de club dat het een gloeiplug probleem is. Zou kunnen, maar moet de plug dan warmer, koude of dezelfde worden met minder nitro? Er zit nu een OS nr. 8 in.

marijn,

Ik ben zelf al een paar keer van brandstof en plug veranderd. En om eerlijk te zijn, veel verschil was er niet. Met een ander % nitro zal je hoogstwaarschijnlijk je carb wat moeten bijregelen, vooral dan de low needle.
Op vlak van plug, OS#8 of Enya#3 een van de twee. Maar als de plug
versleten is moet je die natuurlijk wel vervangen.

ik weet niet of dit gaat lukken maar ik vertel het toch maar even, met mijn modelauto maakt het verschil tussen het type brandstof echt veel uit. ik heb pas een litertje brandstof gekocht van tornado, dit was de "gewone" uitvoering. maar de motor werd met deze brandstof aanzienlijk warmer als met de "oil plus" versie. misschien is die oil plus ook voor heli's beschikbaar :roll: mijn motor blijft in ieder geval een stukje koeler met die "oil plus"

gerard_nl zei:
hij word ook een stuk viezer met de oil plus :(

maar zonder die oil plus krijgt je motor ook last van 1 of andere gore aanslag op de zuiger, daar had ik voorheen helemaal geen last van.

en daarbij, het is makkelijker om een goed uitlaadsysteem te maken dan een extra koel systeem om je heli

afb343.JPG

afb344.JPG

afb345.JPG

Dit heb ik gisterenavond ff vlug in elkaar geknutseld (alles behalve professioneel :oops: , maar het werkt toch). Deze morgen
10 min test gevlogen maar kan eigenlijk niet direct een groot verschil
opmerken.
Wat wel een stuk beter is, is het feit dat er helemaal geen
luchtstroom langs de zijkanten en de cilinderkop ontsnapt, wat anders
wel duidelijk merkbaar was. Maar ik betwijfel dat die "gewonnen" luchtstroom dan nu wel over de motor terechtkomt aangezien de plaatjes
er niet echt dicht tegen zitten.

Zal dus nog wat verder uitproberen.
Volgende wat ik ga proberen is 2 à 3% ricinus olie toevoegen.

Wouter,

Bedankt voor je advies, ik zal het vd. week even proberen.
10 Minuten starten voor 15 min. vliegen kan ook niet helemaal de bedoeling zijn........

Groetjes,

Marijn

hilbren zei:
gerard_nl zei:
hij word ook een stuk viezer met de oil plus :(

maar zonder die oil plus krijgt je motor ook last van 1 of andere gore aanslag op de zuiger, daar had ik voorheen helemaal geen last van.

en daarbij, het is makkelijker om een goed uitlaadsysteem te maken dan een extra koel systeem om je heli
gore aanslag op je zuiger krijg je met elk type tornado brandstof door de castorolie die erin zit.

met die oil plus had ik er minder last van, maargoed, kan aan mij liggen
met die sitewinder brandstof van vasco (geen reclame hoor, alleen goede ervaringen) had ik nergens geen aanslag en zag de zuiger (na 2 liter brandstof) er bijna als nieuw uit!!

Back