Zo'n heli vliegt met goede bladen al vanaf (geschat) 900 RPM of zelfs nog fors lager, alleen krijg je dan vaak problemen met de (standaard) staartrotor en bij snelheid kan het ook wat lastige effecten geven, met name als je met de hand stuurt en je zoekt de grens van de bladbelasting op.
Maar het hangt van een hoop factoren af zoals de onderlinge tandwielverhoudingen, staartrotor diameter, profiel van hoofd en staartbladen, bladgewicht, vlieggewicht, rotorkopconstructie etc etc. En een aantal daarvan kun je redelijk goed beïnvloeden (staartrotor diameter, eventueel tandwielverhouding in de staart, aantal bladen op de staart, hoofdrotor bladprofiel of gewicht).
Het toerental zal altijd een compromis blijven, dat is nu eenmaal niet anders, gewoon zoeken en testen tot het goed aanvoelt, en daarna goed de heli leren kennen. Daarna kun je altijd nog kijken of je eventuele minpuntjes zoals staartrotor authoriteit, of bochtengedrag, kunt verbeteren met een iets hoger danwel lager toerental...
Groet, Bert