Meest gebruikte stekkers?

• Topicstarter Topicstarter crashburn
  • Startdatum Startdatum
C

crashburn

Guest
Hallo,

Ik heb een vraagje en wist niet waar ik het anders moest plaatsen.
Ik was al bekend met de modelbouwwereld, maar ben een beetje nieuw in de lipo wereld.

Er zaten aan mijn eerste lipo's deans connectors... wat een ramp vond ik dat..
Kon ze gewoon niet normaal zonder hard rukken los krijgen..

Dus ik heb ze er allemaal afgehaald en vervangen door tamiya stekkers....
Nu twijfel ik alleen of deze wel genoeg stroom door kunnen laten.

Nu is mijn vraag aan jullie... wat zijn eigenlijk de beste stekkers, en welke het meest gebruikt?

Dan kan ik meteen een aantal van die stekkers bestellen..

(Ik gebruik voornamelijk 3 cell lipo's varierend van 1300 tot 2000 mah en tussen de 15 en 25c)

Gr. Stephan

hoi,
MPX stekkers, van multiplex, deze hebben 6 verbindingen, kunnen stromen aan tot wel 30 ampere,

verders zou een 4mm goudstekker met een krimpkousje het ook goed doen.

dean stekkers en tamiya en aanverwanten, niet meer gebruiken
vooral met dean stekkers afgelopen jaar al 2 kisten de grond in zien gaan, het verende lipje breekt nogal snel af.

Ik gebruik de EC3 connectors. Echt heel degelijk, schiet niet zomaar los en geschikt tot 60A. Bovendien niet per ongeluk verkeerd om aan te sluiten.

227631241.jpg

Maar zijn de tamiya goldplated stekkers wel goed kwa stroomdoorlaten?, want als ze bij mij losraken is dat niet zo erg.

traxxas stekkers ik rij soms met 3s mijn gold connectors zijn er wel al een paar keer af gesmolten maar mijn traxxas stekkers zijn nog steeds nieuw

Tamyia stekkers zijn gewoon kl*te, of ze nu verguld zijn of niet.
De contacten bestaan uit een stukje geperst blik, echt low cost...

Toen ik nog niet in de RC-wereld zat heb ik ze regelmatig gebruikt bij andere projecten wegens zeer goedkoop.
Totaal niet bestand tegen hogere stromen en ze hebben vaak last van loskomende vergrendeling van de pinnen in het plastieken omhulsel (tja, low cost...).
Ook moeten de kontakten van Tamiya stekkers met een krimptang bevestigd worden (solderen is uit den boze!).
Mijn overblijvend ongebruikt voorraadje nieuwe Tamiyastekkers (een 10-tal) heb ik gewoon weggegooid, ik kon het een ander modelbouwer gewoon niet aandoen door ze hem kado te geven... ;)

Mijn favorieten:
- 4mm (of groter) goudstekkers: Goedkoop, massief en gemakkelijk te solderen met een geschikte soldeerbout (50-80Watt).
Deze stekkers zijn niet geïsoleerd dus gebruik van krimpkous (rood/zwart) is vereist.
Gemakkelijk te koppelen en loskoppelen.
Er is geen standaard wat betreft de aansluiting (plus/min en male/female).
Persoonlijk zet ik female stekkers op mijn accu's en male op de ESC's (waarbij de lengte kruiselings verschillend is zodat de stekkers elkaar nooit kunnen raken).
Kwestie van voorkeur, anderen doen het anders.

- EC3 en EC5 stekkers: Duur(der) en bestand tegen zeer hoge stromen, en polariteitsbeveiliging door het plastieken omhulsel.
Iets moeilijker te koppelen/loskoppelen.

Mijn Losi 8ight is uitgerust met EC5 stekkers (wegens piekstromen boven 125A), al mijn motorzwevers met 4mm goudstekkers.

Hoi,

Ik had eerst deans op mijn lipo's maar dat was toch wel wat pielen en heb ze overlaatst allemaal vervangen door 4mm goudcontacten vanuit China.Gaat nu allemaal wat vlotter en voor de prijs moeten we het ook niet laten.:D

3,5mm goudcontacten of 4mm goudcontacten. Prima spul (al zit er wel wat kwaliteits verschil tussen verschillende merken.)

Tamiya niet gebruiken! daar ontstaat vaak de 1e ellende met storing en smelten.
haha alleen in mijn M03 swift voldoen ze nog aardig.

Die blauwe 3.5 mm contacten die ik voorbij zie komen in het draadje zijn ook perfect.
Ik betaalde 99dollarcent voor 10 paar! dus 20x2 stekkers met plastic huis!!! je kunt ze niet ompolen dus heel veilig.

IK gebruik EC3 connectors (3,5 mm goudcontacten). Bevallen mij prima, zaten op de accu's die ik op dat moment gekocht had, en al mn accu's met deans waren toch al weg, toen was de keuze snel gemaakt.

Voor hogere stromen dan 60A ben ik dan van plan EC5 te gebruiken, maar dat komt pas later.

Ik gebruik Traxxas Connectors ff netjes solderen en je hebt degelijke connectors zeer tevreden mee. ( goed contact bij die connector ).
schieten ook niet in een keer los wel makkelijk zelf los te maken

3,5mm goudcontacten of 4mm goudcontacten. Prima spul (al zit er wel wat kwaliteits verschil tussen verschillende merken.)

Tamiya niet gebruiken! daar ontstaat vaak de 1e ellende met storing en smelten.
haha alleen in mijn M03 swift voldoen ze nog aardig.

Die blauwe 3.5 mm contacten die ik voorbij zie komen in het draadje zijn ook perfect.
Ik betaalde 99dollarcent voor 10 paar! dus 20x2 stekkers met plastic huis!!! je kunt ze niet ompolen dus heel veilig.

Zijn echt superdegelijk en zeer betaalbaar inderdaad!

Hier geen enkel probleem met die deans hoor. ;)
Ik vond die MPX stekkers juist taaie krengen eigenlijk.
Ik heb ze een tijd gehad omdat de draad lekker makkenlijk te solderen was tussen die 3 pooltjes,
Maar deans vind ik een stuk makkenlijker los te krijgen en ze zitten meestal toch al aan de lipo's dus waarom moeilijk doen. ;)

Hey,

aan mijn lipo zit een Deans stekker, op mijn ESC niet. Mag ik Deans stekkers solderen aan de ESC (en krimpkousje erond), of maak ik kans van ESC te beschadigen?

@theusie, dit topic is bijna een jaar oud... maargoed, om antwoord op je vraag te geven,. ja, dat kan.

Op de 450 heli: Hobbykings ver own XT 60.. werken perfect, makkelijk te solderen en nog makkelijker in gebruik..

Hey

Je kan gerust andere stekkers op je ESC solderen!
Let er wel een beetje mee op dat de draadjes richting ESC niet (te) warm worden!

Groeten

Back