mega 22/10/6 in f5d munga

hoi,

heb me een maand geleden een graupner munga gekocht:
6219.jpg

Technische Daten
Spannweite ca. 1000 mm
Länge ü. a. ca. 700 mm
Tragflügelinhalt ca. 12,09 dm²
Höhenleitwerksinhalt ca. 1,6 dm²
Gesamtflächeninhalt ca. 13,69 dm²
Fluggewicht max. 1026 g
Gesamtflächenbelastung max. 75 g/dm²

de munga is volgens mij wel te vergelijken met de ''gilette'' van composite-models.

ik ben van plan om er een mega 22/10/6 brushless, 6''*6'' graupner speedprop, 2200mah 3s 25c lipo en een hacker 40a regelaar in te bouwen.(startgewicht hiervan zal rond de 650gram-700gram liggen)
weet iemand of dit een goede setup zal zijn om niet te snel en lang te kunnen vliegen.

Specifications mega 22/10/6:
Weight (gram) No Load Current Io m W o Load RPM/Volt Dia. mm Length mm Max amps
100 .99 82 1980 28 33 35


met vriendelijke groeten,
brian,
 
Laatst bewerkt:
Hallo Brian,

de Munga is ietsje langzamer dan de Gillette.
Ik heb hem gevlogen met een HET 2W20 op een 5x5 propje op 4S.
Dat vloog wel grappig.
Ik denk dat hij met een 22/10/6 niet echt hard loopt.
Als je de motor nog moet kopen, niet doen, koop iets anders.
Als je hem hebt dan kan je het wel proberen maar ik denk dat ie net iets harder loopt dan een calmato sport, ik gok dat de snelheid tegen de 120-140 km/ zit.

Grts Gert-Jan
 
Hoi Brian
Leuk toestel die Munga, ik heb zelf de Gilette nu met een Dymond 2700kv motor met 5,5x5,5 gaat hij lekker snel met een 5x5 ook nog en kun je ongeveer 10min vliegen met een 2800mha 3S lipo , ik had een mega 16-15-3 (helaas defect) erop zitten maar ik merk niet veel verschil met de snelheid, het vlieggewicht van de Gilette ligt wel lager dan de Munga verder lijkt hij er wel erg veel op, wat koste deze nu en waar te koop ?

gr Andre
 
Hoi Brian
Leuk toestel die Munga, ik heb zelf de Gilette nu met een Dymond 2700kv motor met 5,5x5,5 gaat hij lekker snel met een 5x5 ook nog en kun je ongeveer 10min vliegen met een 2800mha 3S lipo , ik had een mega 16-15-3 (helaas defect) erop zitten maar ik merk niet veel verschil met de snelheid, het vlieggewicht van de Gilette ligt wel lager dan de Munga verder lijkt hij er wel erg veel op, wat koste deze nu en waar te koop ?

gr Andre

heb hem 2de hands op ebay.de voor 50euro gekocht.:D
heb gelezen op de graupner site dat hij niet meer gemaakt wordt.

MvG,
brian,
 
oke dat is een mooi prijsje als je nog geen motor hebt zou ik een Dymond proberen voor 24,90euro kun je geen buil vallen met een 50Amp regelaar(iets reserve) kom je een heel eind, ik had gegoogled maar inderdaad niet meer te vinden of je moet dus geluk hebben op Ebay

gr Andre
 
hey ik heb deze motor nog liggen.
zal deze ook gaan? of zal hij te zwak zijn? met een 5*5 prop en 3s lipo.





POLY-TEC Brushless Motor
TEC 480-27 XS Innenläufer


- Abmaße: Ø 28 x 35 mm
- Gewicht: 98 g
- Leerlaufdrehzahl: 2700 U/min/V
- Spannung: 7,4-19,2 V / 2-5 Lipos
- Strom: 5-35A
- bester Wirkungsgrad bei ca. 25A
- Wellendurchmesser: 3,2mm
480_27XSA.jpg

TEC 480-27 XS Innenläufer

NiCd / NiMh
8 Zellen
8 zellen Graupner CAM Speed 4,7x4,7 - 5,5x5,5 (ca. 16-20A)
10 Zellen
10zellen Graupner CAM Speed 4,7x4,7 - 5,5x4,3 (ca. 18-26A)



Lithium Polymer
POLY-TEC 2000HD 11,1V
4,7x4,7 (17A) 5,5x4,3 (19A)

- Abmaße:
POLY-TEC 2000HD 11,1V
4,7x4,7 (17A) 5,5x4,3 (19A)




MvG,
brian,
 
Laatst bewerkt:
Hoi Brian

Deze motor en de prop gewoon proberen gaat wel goed volgens mij
laat maar horen hoe of wat

gr Andre
 
Heeft iemand nog een manual van de Graupner F5D Munga?
Heb er onlangs ook 1 gekocht 2e hands,daar zat de vleugel vast met 1 plakbandje ,dat lijkt me niet echt wenselijk bij zo’n speedkist?
 
Het was in die tijd het meest gebruikelijk om de vleugel met een lip onder de romphuid aan de voorzijde vast te hebben en aan de achterzijde inderdaad met een plakbandje.
Ook mijn Gillette had deze bevestiging.
Vrijwel alle hoge krachten komen aan de voorkant!
 
Het is allemaal niet zo kritisch.
CG op 1/3 van de voorkant van de vleugel om mee te beginnen, dan tijdens vliegen finetunen.
Als ik dan naar de koorde van de vleugel van vergelijkbare modellen kijk dan zal dat ergens rond de 38 a 40mm liggen.
Hoogteroer uitslagen zo rond de 5mm, rolroer uitslagen 8mm up, 6mm down.


GJ
 
Dankje voor de info !

Ben benieuwd hoe die het gaat doen met deze motor en esc
 

Bijlagen

  • A3A0205D-1EA2-4273-90A9-FF03B80B2E9D.jpeg
    A3A0205D-1EA2-4273-90A9-FF03B80B2E9D.jpeg
    249,7 KB · Weergaven: 163
  • 72A90E7B-C1C3-4D50-900D-A1928C151D1D.jpeg
    72A90E7B-C1C3-4D50-900D-A1928C151D1D.jpeg
    245,9 KB · Weergaven: 166
  • A00953F5-59E7-4972-90A9-B5FF0FF1C2D5.jpeg
    A00953F5-59E7-4972-90A9-B5FF0FF1C2D5.jpeg
    214,8 KB · Weergaven: 163
Hmm, dat is een motor die eigenlijk niet op lipo's kan.
Het is een 5200 KV motor, zelfs met een 3S lipo zou je al veel te hoog in toeren komen.
Een 2S lipo zou nog kunnen met max een 5x5 propje.
En dat vliegt wel leuk hoor!!

GJ
 
Dan ga ik hem eerst met 2s proberen.
Dit is het propje wat er nu op zit:
 

Bijlagen

  • 8493375D-46EF-453C-8ED4-31B4999F30A9.jpeg
    8493375D-46EF-453C-8ED4-31B4999F30A9.jpeg
    122,6 KB · Weergaven: 145
Hoger dan 2S kan je echt niet, dan word de stroom veel te hoog en je toerental zit dan zeker rond of boven de 50000 rpm en een propje kan dat niet aan.
Dat is denk ik een Graupner CAM prop, 5,5 x 5,5
Even in de gaten houden dat de motor niet te heet word.

GJ
 
Vandaag de 1e vlucht gedaan met mijn F5D munga met bovenstaande setup op 2 lipocellen…ik was onder de indruk van de snelheid, wat vliegt dat ding strak als een mes door de lucht zeg,wauw!

Zelfs met de motor uit blijft ie doorgaan,helaas daardoor wel gelijk de prop gebroken tijdens de landing.

Er zijn toch ook wel klap props voor zo’n model neem ik aan van 5,5x5,5 die die hoge toeren aankunnen?

Vandeweek maar even paar reserve propjes bestellen
 
leuk! heb ook gehad vroeger, heb geen motor in gehad en slechts mee gezweefd, (en) aan een helling. dat gaat ook prima ermee (aanrader, beetje ruime goede helling, hoeft niet veel wind). en bungeestarts. zweefde 1 minuut uit een graupner rubber hoogstart lijn. verder qua motor kan ik er niet veel over zeggen. met landen, niet te langzaam bocht linksom en sturen; heb gehad dat ik een beetje tegenstuurde en viel linksom de bocht in, staart gebroken net voor kielvlak. gerepareerd met wat glasweefsel.
vloog "ballistisch" met goede wind.

het vleugel plakband, wel helemaal eromheen toch? ik deed 2, 3 keer eromheen.
ik heb het boekje niet meer helaas maar zo stond het er in iirc.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top