Ja Sander, kunnen we bij elkaar afkijken
Pieter, ja, maar dat hoeft niet altijd een verslechtering te zijn
Natuurlijk ga ik deze truck niet helemaal standaard bouwen. Voor de lol had ik een keer bij een gerenommeerde modelbouwwinkel een "wishlist" ingevuld met allerlei leuke spullen voor deze truck. Assen, versnellingsbakken, velgen, banden, geluid en licht, de hele rataplan!!!
Ruim € 2500,00 had ik op het laatst. Daar zat de verf en afwerking nog niet eens bij. Dat was toch weer iets te veel van het goede. Daar moest minstens € 1000,00 af. Dat valt nog best tegen.
Toen heb ik ook besloten om de MAN op de slachtbank te leggen. De assen van Carson zijn mooi en deden onder de MAN hun werk goed. De voorwielaandrijving heb ik niet gemist. In het begin ging hij in het terrein zelfs met de voorwielen van de grond met een volle kieptrailer. Daarna is er ook lood in de neus gekomen. Bovendien gaat de MAN de meeste meters nu op het "asfalt" afleggen. Goede banden met voldoende grip zijn dan minstens zo belangrijk. Ik denk dat die uit de set van de Arocs gaan voldoen aan die eis. Mogelijk zet ik er nog inserts in.
De twijfel was er dan ook of ik de Arocs 6x6 aandrijving zou geven. De vooras met bevestiging, aandrijving en eventueel een centrale sper/versnelling gaat al gauw € 400,00 kosten. Gezien de ervaring met de MAN en het beperkte laadvolume van de Arocs heb ik besloten om er dus een 6x4 van te maken met de Carson achterassen en de Lesu banden die veel grip geven en stabiel genoeg zijn.
In het Ford project had ik een nieuwe vooras gebruikt die ik nog had liggen. Na demontage ligt deze nu in het Arocs bakje.
Om de terreinwaardigheid toch nog weer iets te vergroten en ook gewoon voor het smoelen heb ik ook een verhogings-set van Carson gekocht.
Deze verhoogt de rijhoogte met 8 mm. De bodemvrijheid word natuurlijk niet groter. De werking is dus ook vooral optisch en de hele opbouw staat wat hoger.
Tot slot van deze update nog even de zwaailampen. Die had ik van de MB SK berger afgeschroefd. Brengen toch niet essentieel meer op voor die wagen en ik kan ze mooi op de Arocs zetten. Ze zijn schreeuwend duur maar ik vind het nog steeds de mooiste in modelbouwland.
Er is nog meer moois onderweg. Ik kies natuurlijk weer voor Beier. In deze truck ga ik de SFR-1 proberen. Dit ook ivm de ruimte.
De aandrijving van de bak is ook nog een dingetje. De originele spindelaandrijving vind ik naast duur vooral heel erg langzaam. Het zal in het echt ook niet zo heel snel gaan maar dit vind ik tenenkrommend. Nog tenenkrommender vind ik dat ze nu ook een Tuning spindel verkopen. Die krijg je er niet bij, nee daar moet nog eens € 30,00 voor aftikken!!!
Servonaut heeft inmiddels ook een spindelaandrijving voor de Arocs maar ook prijzig. Ook is er een optie een standaardspindel van RCBMIN in te bouwen. Ik houd wel van mooi en anders dus ook nog wat contacten met zelfbouwers...... We zullen gaan zien wat er allemaal nog binnenkomt.