Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 22 jan 2019.

  1. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi Rolf
    Helemaal geen dank hoor.
    Ik heb nog wel een tip voor je. De onderdelen van bouwdozen zitten meestal vast aan een rekje. Hier knip ik dan meestal een stukje van af,even in de boormachine rondvijlen tot de goede maat en dan met een beetje lijm in het gaatje lijmen. Even afvijlen en schuren en je hebt geen plamuur meer nodig.

    Mvg.Opa Wil
     
    VOLVO FH 16 750 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat gaan we eens proberen:thumbsup:
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    En we hebben weer wat te melden. Ik heb weer een beetje verder geklungeld met de Arocs. Wat spuitwerk weer klaar. Dit weekend weer een vrachtje langs de rammelbussen trekken!

    De cabine is ook verder onder handen genomen. De kantelgaatjes....

    [​IMG]

    Alleen nog maar ingelijmd maar al bijna niets meer van te zien. Het is gelukt Wil. Had dit al eerder geprobeerd maar toen met een mesje maar in de boormachine langs een vijl is veel beter. Blijft het mooi rond!\

    Nog even afwerken en ook weer bijna spuitklaar.

    [​IMG]

    Ook bij deze cabine staat de sluiting af. Bij de MAN had ik de lipjes nog afgebroken.... Ahum, het waren geen breeklipjes maar buiglipjes Opa Rolf!!!
    Tja, can happen all the time....

    [​IMG]

    Gebogen dus.

    [​IMG]

    Je kunt er ook gewoon alle kanten mee op.

    [​IMG]

    En ja, de spindel is dus ook binnen!!! De eerste Brexit gevolgen in de modelbouw?! RCBRmin verstuurt nu vanuit Duitsland.

    [​IMG]

    Ik vind het een beetje moeilijk hier een fotoverslag van te maken want het is een beetje try and error. Op zich past de basis van de spindel zo in het subframe. Zelfs de gaatjes in het frame zitten op de goede plek. De gaten voor de motorhouder moeten nog wel bepaald worden. De breedte is wel precies goed.

    [​IMG]

    Het bepalen van de plaats van de motor.

    [​IMG]

    Het blok dat aan de bak moet was een paar millimeter te breed. Deze dus met de vijl laten kussen.

    [​IMG]

    Hier valt deze dan tussen en ook hier zitten al gaten die ik kan gebruiken.

    [​IMG]

    De motor geplaatst en draaien maar.

    [​IMG]

    De boel als mock up in elkaar gezet en met de zender laten draaien. Mooi is dat de spindel ook een "kaal"einde heeft. Bij het kiepen hoeft er dus geen eindschakelaar te komen. Nu hoeft er alleen nog maar eentje te komen bij het naar beneden gaan.
    Echter moet de arm wel aan de bak vast gemaakt worden. Wilde eigenlijk liever dat ik de bak ook kon optillen. Dus de bak los van de spindel en rollend over 2 lagers zoals bij mijn Carson trailer was. Met deze spindel gaat dat echter zonder verbouwing niet lukken. Ik ga het denk ik dan maar heel pragmatisch oplossen met een kabeltje.

    Na het uitpakken van de truck accu aan kabeltje en bak omhoog. Accu op de plek, kabeltje eraf en accu aansluiten in de vrachtwagen. Bak naar beneden en klaar...... Simpel en doeltreffend. Zo deed ik het eerder ook bij mijn Carson trailer.

    De snelheid van de bak is net aan. Zo zie je maar weer dat je je kunt vergissen. Op You tube leek het tempo wel goed te zijn. Als ie dan voor je staat valt het wat tegen. Ach, ik word natuurlijk ook niet per lading betaald en zo heb je wat meer tijd om te kletsen.
    Ik kijk nog wel even of er nog wat aan moet veranderen. Nu alleen nog even met gewicht in de bak kiepen en dan is het opbouwen etc wel zo'n beetje gedaan en moeten we spuiten en monteren!!!\
     
    ahop, Marker, Ro-tje en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. marcelinets

    marcelinets Guest

    Beste Rolf dat rcbrmin via Duitsland verzend, heb ik al eerder gezien met mijn bestelling. Je arocs ziet er goed uit.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Danke fur die Blumen ;-)

    De komende dagen is het weer spuitweer dus nu als de wiedeweerga weer even verder.....

    Eerst nog even een blingetje. Tamiya heeft bij deze kit voor het eerst geloof ik zo maar een stukkie echt metalen bling geleverd. In het verleden was alles chroom plastic als het bling was. Nu mooi stukkie laserwerk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is dus de afdekplaat van de uitlaat. Maar zwarte boutjes genomen voor iets contrast.
    Dan het spuitwerk. Er is al het een en ander aan klein spul klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de eerste stukjes al gelijmd zoals de spiegels. Hier kun je ook al weer wat meer betreffende de kleurstelling terugvinden.

    De moeilijkheid met spuiten is altijd de keuze wat en hoe. Wat moet je spuiten gemonteerd? Wat eerst demonteren en later boutjes aanstippen? Assen mee spuiten of niet? Daarom kies ik ook altijd voor kleuren met een lakstift. Zo kun je altijd na montage hier en daar nog wat aanstippen of maskeren.

    Ook nog wat aan de gatenkaas namens chassis gedaan. In zowel het chassis zelf als het kiepframe zitten gaten die ik niet gebruik. Omdat een beetje op te vullen hier en daar wel een boutje ingedraaid. Weet niet of je deze dadelijk allemaal gaat zien maar anders is het ook niet erg.

    [​IMG]

    Er ligt dus al weer het een en ander klaar. Mijn werktafel verliest aan overzicht......

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien met de Modelshow Europe in Ede klaar?!
     
    Goofyray, ahop, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. ozy

    ozy

    Lid geworden:
    9 sep 2010
    Berichten:
    44
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Hoi Tim, ik geloof dat ik je snap. Ik kom daar met mijn dikke worstevingers niet tussen denk ik als de bak naar beneden is.
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ook de afgelopen dagen weer lekker met de Arocs bezig geweest. Moet natuurlijk wel een beetje het overzicht houden wat eerst en wat later.
    Weer een beetje in de montage. Glimmende schroefjes en boutjes vind ik niet zo leuk...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die vervang ik dan ook zoveel mogelijk. Hier de boutjes van de spindel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier het chassis zoals het gespoten is. Hier moeten dan ook weer de nodige delen aangebouwd worden.

    [​IMG]

    Na de montage van de assen en ophanging zit ik dan toch weer met die glimmers. Deze boutjes vervangen door zwarte is mij nog niet gelukt. Als je hier gewone boutjes in draait is mijn ervaring dat de boel stroef loopt. Natuurlijk verdwijnen de meeste boutjes achter de wielen/banden maar met lage camera's van you tubers moet je alles voor zijn ;)

    [​IMG]

    En daarom gebruik ik tegenwoordig dus alleen kleuren waar een lakstift bij te krijgen is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De schokdempers heb ik gemonteerd zonder de veer en zonder de stopper die bij de Carson assen geleverd is. Hierdoor heb ik wat meer flex zonder dat de dogbone tussen de assen eruit kan vallen. Ik had dit bij de mock up al uitgeprobeerd.

    [​IMG]

    Van de week was ook dit setje cardan assen afgeleverd. Besteld bij Ali, magazijn in Duitsland ?!. Een waar kwam het vandaan? Almere!!!
    2 stalen cardan assen met grubscrews en pinnen en verzenden voor € 12,--. Ik heb in het verleden meerdere scalers en crawlers gebouwd en deze doen niets onder voor de Jun Fac of RC4WD assen. Eentje gaat in de voorraad.

    [​IMG]

    Ook de voorzijde begint er weer op te lijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ook het subchassis heeft weer wat onderdelen gemonteerd gekregen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, het begint lekker op te schieten. Helaas zijn de weersvoorspellingen weer wat minder en is het spuitwerk nog niet geheel klaar. Ik hoop morgen nog wat groter spul te kunnen spuiten. We gaan het zien.
     
    bvdh, Ghossie, markioo en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,


    Het spuitwerk ziet er goed uit !

    SMILEY KLAPPEN.gif


    TIP :

    Je hoeft helemaal geen lakstift te kopen !
    (dit zijn extra kosten)

    Een goedkopere oplossing is :
    Spuit vanuit je spuitbusje in een plastic afsluitdopje van een lege spuitbus, een beetje lak.
    Met een kwastje de beschadigde delen bijtippen met de lak, c.q. glimmende schroefjes lakken.
    Zo krijg je ook geen kleurverschil van de lak en de lakstift.
    Dit werkt perfect

    SUCCES !!
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Rolf, je zegt dat je niet zo bent van die glimmende schroefjes;
    ik ook niet, maar ik hou ook helemaal niet van die bolle kruiskopjes.
    Daarom gebruik ik bij voorkeur inbusboutjes, die zijn zwart (tenzij je RVS gebruikt natuurlijk) en zijn voor weinig in CN te koop.
    Neem een assortimentdoosje, met allerlei lengtes, in M3.
    Is maar een tip hoor.....:koud:
    Cor
     
    Ghossie en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Pieter, dat vind ik eerlijk gezegd een knoeiboel. De lak komt ook nooit zo mooi uit de bus bij mij.

    Cor, dan heb je niet goed opgelet:koud:

    85% van de kruiskoppen zijn al vervangen door 97% zwarte inbusboutjes. Alleen die bij de ophanging niet omdat het van die speciale zijn. De kruiskoppen zelf zijn na montage van de wielen niet meer allemaal zichtbaar . Concessie met tamiya zullen we maar zeggen . Ook de spatborden houden een kruisje uiteindelijk.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rolf,

    Hmmm, waarschijnlijk doe dan je iets niet goed, want ik pas dit ook toe bij de mat zwarte lak uit een spuitbus, bij mij werkt dit perfect.

    De chassis en de cabines en alle onderdelen spuit ik met en kleine verfspuit en dan gebruik ik wat spuitlak wat in een klein leeg schoongemaakt Revell potjes
    giet en kan ik deze lak diverse keren gebruiken.
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Als ik van korte afstand met een motip spuitbus in een dop van diezelfde bus spuit dan krijg ik helaas echt een zootje. Komt met zoveel kracht eruit dat ik zelf ook onder zit. Jij hebt het over een kleine verfspuit?! Neem aan dat je dan de spuitbusverf in een airbrush gebruikt?

    Ik houd het toch lekker bij een lakstift. Ook dat is zeker niet heilig want de lak is aan de dikke kant en je moet uitkijken met het gebruik van het originele kwastje. Een ieder ontwikkelt zo zo'n beetje zijn eigen prettig werkende methodes waar hij of zij zich ook veilig bij voelt zullen we maar zeggen. Uitwisseling en leren blijft natuurlijk ook erg belangrijk!!

    Maar het blijft wat dat betreft soms wel een beetje behelpen niet dan :);)
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rolf.

    Ik gebruik alleen mat zwart van Motip, als ik in een beetje lak in en dop spuit, gebeurt mij dit niet dat de lak naar alle kanten rondvliegt.
    De overige lakken koop ik bij een plaatslijk autospuitbedrijf, die de lak voor mij kleur mengen en in een klein verfblikje de lak aflevert.
    Cabine Rood en Chassis Grijs.
    Ik koop dan gelijk verdunner om de lak te kunnen verdunnen
    Dit is niet goedkoop, (duur) maar zo is de lak wel altijd deze lak de zelfde kleur, wat in de spuibusjes niet altijd het geval is. ondanks he zelfde kleurnummer.
    Waarom doe ik dit, omdat ik al meer dan 50 jaar aan modelbouw doe, eerst in de schaal 1:50 en sinds 2004 in de schaal 1:14.8
    Toen waren er volgens mij nog geen spuitbusjes.
    Overigens gebruik ik soms ook wel Motip spuitbusjes voor de speciale kleuren als geel, blauw, oranje,groen, enz.
    Dit zijn lakken, waar ik maar weinig van nodig heb en het te duur is om op kleur te laten mengen.
    Ook als ik van deze lakken iets in een dop spuit, om te gebruiken om bij te tippen, heb ik geen last van rondvliegende lak.
    En ja, soms gebruik ik ook weleens verfpotjes van Revell om iets in en bepaalde kleur te lakken, zoals de chauffeurs, die ik onlangs in diverse kleuren heb gelakt.
    Maar net wat je zegt : Soms is het uithuilen en opnieuw beginnen.
    Bij mij gaat het ook niet altijd vlekkeloos hoor !
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Je geheugen laat je in de steek denk ik, nee, weet ik zeker: in de jaren '67-'69 heb ik een spuitbusje gekocht van een bepaalde kleur; was maar een heel klein busje, denk ca 150 ml of zo, en die lak was op nitrocellulose basis meen ik, nu niet meer te koop geloof ik.
    Waarom weet ik dat zo zeker? ik werkte in die periode bij een bedrijf waar vlak bij, in een auto accessoire shop van die spuitbusjes te koop waren, wel erg duur, herinner ik me.
    Dat doe ik ook zo, maar laat het eerst even een beetje indrogen in de dop, dan is het een beetje dikker
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Nog even Off Topic :
    Hallo Cor,

    Laat ik het anders omschrijven : In mijn beleving waren er toen nog geen spuitbusjes te koop, ik was toen nog heel jong.
    En ja, toen had je nog geen Sociale Media, waar je op kon zoeken naar busjes spuitlak ! :) :)

    Nu weer On Topic !
     
  17. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    In de jaren 60 verkocht ik in mijn winkel al spuitbussen.Het waren maar enkele kleuren,en ben er mee gestopt.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, nu gaan we weer even on topic!

    Zo, zaterdagavond, ambulance en politieprogramma's voor mijn vrouw en ik aan de modelbouw. Vanavond nog wat gedaan en nu even het verslag weer bijwerken want er is best veel gedaan de afgelopen dagen.

    Allereerst toch nog wat kunnen spuiten. Wel wat kunst en vliegwerk met kacheltje en fohn maar het is gelukt. Nu het grote monteren dus.
    De cabine bewaar ik tot het laatste. Ik begin maar met de bak.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De klepsluiting in detail. Werkt prima zo!

    [​IMG]

    en de motor en eindschakelaar.

    De bak is nu helemaal blauw. Eigenlijk had ik een ander kleurschema in gedachten met alu/zilvergrijs. Echter toen ik de bak met als basis blauw af had vond ik dat hele blauwe eigenlijk wel mooi. Ook kreeg ik nog een andere ingeving. Die ga ik nu eerst proberen. Dat zien jullie de komende tijd wel. Anders kan ik altijd nog delen van de bak overspuiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat beelden van de achterkant van het chassis. Hier is ook de beplating voor de spatborden te zien. Flinterdun aluminiumachtig spul. De meegeleverde
    M 1.6 kruiskopjes heb ik vervangen door M2 inbusjes in het zwart. Net als bij de uitlaat. Dit is toch veel mooier dan de diamondplate stickers die er origineel bij zitten.

    Ook is hier de kruiskopschroef van de spatbordbevestiging nog chroom. Helaas heb ik zulke lange bouten niet in M3 inbus. Verderop zijn ze zwart.
    Op het chassis blijven uiteindelijk ook een paar zwarte inbusjes zichtbaar. Dit is bewust. Allereerst zijn dit de eersten die los moeten bij demontage en ook om wat contrast te houden. Ok dit kan altijd nog worden aangepast.

    [​IMG]

    De zijmarkeringslampen (heet dat zo?) zijn een bouwpakketje op zich. Ik had de glaasjes met speciale tamiya verf oranje doorzichtig geschilderd maar met een verkeerd kwastje. Die had ik al eens voor zwart gebruikt en niet alle verf was eruit schijnbaar. Het was dus donker getint "Opel Manta" oranje geworden.
    [​IMG]

    Maar met een ledje erin blijkt het juist heel mooi uit te pakken vind ik zelf!

    [​IMG]

    Zo is de sterkte ook meteen zoals ik vind dat het moet. Veel contour en sierverlichting op modelbouwtrucks vind ik vaak veel te fel. Vooral op film is dit dan zo "verblindend" en reflecteert het gewoon in de baanplaten. Ik ben hier tevreden mee!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bak erop gezet met subframe.

    [​IMG]

    De achterwielen monteren. En na nog wat details staat hij er nu zo bij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bekabeling van de achterlichten en de zijverlichtingscontouraanduidingslampen (heet dat zo??) ligt onder de cabine. Ik had ook al een paar stickertjes geplakt. Vind ik zo leuk! Begint een model mee te leven vind ik.

    Ook was ik eens aan het kijken wat ik eventueel met een trekhaak kon doen. Vaak zie je deze kiepers met een diepladertje en wat lichtere bouwmachines rijden. Op You Tube ook wel eens met een 60 tons kraan maar dat is modelbouwvrijheid! Op internet kon ik verder eigenlijk niemand vinden die dit al met deze kit had gedaan. Ik volg links en rechts al wat bouwverslagen maar de meesten werken zo traaaag... :);) Ik haal ze allemaal in!

    Nu had ik dus eigenlijk al een hele mooie trekhaak in mijn bezit........

    [​IMG]

    Dus deze trekhaak weer van de Claas gedemonteerd. Primaire modellen gaan voor! Moet ik voor de Claas maar weer wat anders bedenken.
    Deze is in de toekomst ook eventueel van afstand bedienbaar te maken met een servootje dus geknipt voor de Arocs.

    [​IMG]

    Hier met open bak. De uitsparing onderin de bak en in de bumper zijn er ook gewoon al voor gemaakt natuurlijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is dan een beetje het idee zeg maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus de cabine is nu eigenlijk de hoofdmoot en natuurlijk het aansluiten en inregelen van de SFR-1. Daarnaast heb ik nog plaatwerk besteld voor in de bak. Genoeg te doen maar het streven is dat ik in Ede kan rijden!!!
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo Rolf,

    Klein detail/tip :
    De vangmuilkoppeling zit op z'n kop, halve slag draaien.
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Weet ik Pieter maar andersom past het niet (en moet ik in de bak dremelen) dus......
    Bovendien is het zo in toekomst handiger om een stangetje eraan te maken voor de bediening en kan ik er nu handmatig met mijn worstvingers ook nog bij. Alleen maar voordelen en natuurlijk is modelbouw concessies doen toch ;)
     
    Catwoman en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina