Mercedes Sprinters van Bruder RC ombouw Rolf

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 4 nov 2021.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Mama Leone zit nog een beetje in een winterslaap. Ze is naar Curaçao en laat hier even de boel de boel zeg maar. Bon bini en zo. Als ze niet meer terugkomt maak ik er een viskot van ofzo ;)

    Maar in deze verzamelrubriek ook weer een andere nieuweling. Tja. Kreeg voor mijn verjaardag een bon van die Bolle winkel. Niet mijn favoriete webshop maar ja. Was een best leuk bedrag dus beetje zoeken gegaan..... Hebben ze veel maar wilde iets voor mijzelf. Echt technisch RC spul van mijn gading was er niet en deze wel....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De wagen is een van de nieuwe Bruder Sprinters. Ik heb al best wat Bruder in mijn handen gehad en ook een paar een beetje verbouwd. De topper was natuurlijk voor mij de ambulance. Ook helaas niet meer in mijn bezit en uit het oog verloren.

    Deze bus voelt wat dat betreft vertrouwd aan. Wel valt me op dat door de ramen achterin en de deurbekleding de bus doorzichtig is.

    [​IMG]

    Op deze foto kun je het een beetje zien. De schuifdeur heeft een zwarte binnenbekleding en de wand niet. Als je achterin dus een regelaar oid met knipperledjes plaatst dan moet je er wel een stukkie tape op plakken net als bij die Scale Art trucks ;)

    Als je hem gaat spuiten is dit natuurlijk geen euvel meer en gewoon overdag op een parcour zal het ook niet opvallen.

    Deze Sprinter heeft een functioneel doel. Als eerste is het een reklamedrager voor mijn You Tube kanaal. Het gaat de camera en crew wagen worden van Achterhook RC Video. Strategisch geplaatst op de baan met de juiste bestickering was het plan.

    [​IMG]

    Dus geen DHL stickers meer. Deze pulk je er zo af. Paar puntjes bleef er iets gevoel van lijm achter maar met remmen reiniger zo gepiept. Zelfs een fohn was niet nodig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Strak bussie verder. Wat wel opvalt is dat de lamp units voor geen kokertjes meer heeft zoals de oude. Het lijkt 1 ruimte. Achter zijn de lampen nu weliswaar geen stickers meer maar is de ruimte achter het doorschijnende rode plastic ook 1 geheel. Dat is wat moeilijker om er dan zo wat ledjes in te plempen...

    [​IMG]

    Van onderen lijkt hij veel op de oude Sprinter en lijkt ook op ongeveer dezelfde wijze in elkaar te steken. Op You Tube zijn inmiddels al de eerste demontage video's te zien.

    [​IMG]

    Voorin zit wat ophangmogelijkheden voor gereedschap en in het dak...

    [​IMG]

    Een luik voor lange spullen?!

    [​IMG]

    Daar zou dan een camera uit kunnen komen????

    [​IMG]

    Een aantal stickers erbij, de kentekens moet je nu zelf plakken...... Besparing!

    Dus een reklamedrager, beetje baan-aankleding zeg maar en weer wat tussendoor. Ach ja.
    Maar dan maalt het bij mij al gauw weer verder en mijn You Tube speurtochten gaan ook door. Verschillende mogelijkheden voor aandrijving volgen de revue. Elders hier ook al besproken.

    Maar eentje trok mijn aandacht. WPL D12. De 1:10 Suzuki Carry clone. Wat gezocht op Aliexpress en bij WPL zelf. Losse onderdelen zijn wel te krijgen maar geen compleet chassis. Een complete truck ook maar wat moet ik dan weer met de rest. Losse onderdelen maar eens optellen en kijken wat er uitkomt...Ook best nog wel veel dan vooral omdat je overal apart weer verzendkosten betaald.

    En toen kwam ik opeens dit tegen.....

    [​IMG]

    Een compleet D12 chassis met electronica, zender en accu voor nog geen € 20,00. Die gok maar eens nemen

    [​IMG]

    Onderkant...

    [​IMG]

    Achteras...

    [​IMG]

    Stuuruitslag.... wow, niet verkeerd toch?

    [​IMG]

    Onafhankelijke wielophanging voor met vrij stevige torsievering.

    [​IMG]

    [​IMG]

    soepele bladveren achter.

    [​IMG]

    De banden voelen rubberachtig aan maar zijn net als die van Bruder hol. Echter veel beter en mooier.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan de BIG surprise! Accu erin, batterijen in de 2,4ghz zender en karren......volledig proportioneel sturend en rijdend! En nog reletief stil ook.
    Grote stuuruitslag met een echte servo en zelfs 2 elektronische versnellingen voor het rijden en 2 standen voor het sturen.......Geen wonder dat die D12 Suzuki zo populair is.

    Hij is erg snel, ook in de lagere versnelling haalt hij elke vrachtwagen van mij in, op topsnelheid maar er zit dus zeker potentie in dit chassis.
    De bedoeling is om het in 2 stukken te zagen en de cardan te verlengen. De spoorbreedite is namelijk perfect.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Net dat beetje wat de wielen van Bruder te lomp zijn is dit precies goed.

    Dus dan kan de camerawagen ook rijden..... Dus dan kan er ook een camera in op of aan..... Potentieel dus. Verder geen poespas of dure spullen maar een soepel rijdende reklame dragende camerawagen voor Achterhook RC Video!
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Krijg ik concurrentie ?

    Mooie MB sprinter hé, veel mooier dan het oude model, goed gedetailleerd vind ik.

    Ik heb namelijk ook zo'n nieuwe MB Sprinter bus van mijn kleindochter gekregen om er een BF 4 begeleidingsvoertuig van te bouwen, waar mijn kleindochter mee kan rijden en uitzonderlijke transporten kan begeleiden.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/volvo-f16-470-pk-zwaar-transporttrekker-8x6-4-met-goldhofer-smalbed-dieplader-met-interdolly-5x3.80426/page-198#:~:text=VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

    Ik ben op zoek naar een aandrijvingssysteem, motor met differentieel voor deze MB sprinter, tot nog toe heb ik niets iets goeds kunnen vinden op het internet, ook de AFV differentieels zijn niet geschikt, starre assen, waardoor het in de bochten gaat wringen.

    Nu is mijn vraag :
    Is het WPL D12. Multi Star wel geschikt voor de aandrijving,draaien de linker en rechter as van dit differentieels onafhankelijk in de bochten ?
    Dan zou dit voor mij een ideaal differentieel zijn en kunnen (in)verbouwen onder
    de MB sprinter
    Of is dit ook een star differentieel ?
    Ik ben benieuwd.





     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2021
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Dat gaat weer een fraaie ombouw worden Rolf, en met een geweldige basis zo te zien
    Cor
     
  4. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Goed bezich Rolf! Je gaat als een speer
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Pieter,
    Dat deze mooier is dan de oude vind ik niet. Hij is hetzelfde maar anders. De oude is ook mooi en daar heb ik er nog wel een paar van die ook aan de beurt moeten komen. Het cabine deel is kwalitatief gelijk op de lampen na dus. Die zijn van de oude mooier cq eenvoudiger om te bouwen. Dit is een bus en die had je van de oude niet in deze vorm.

    Denk niet dat je van mij veel zult kunnen leren of afkijken in deze. We zijn zeker geen concurrentie. We hebben te verschillende plannen ermee denk ik.

    Er zit geen echt werkend diff in de wpl as. Voor mij geen enkel probleem. Hier op laminaat al proef gereden en echt dat mis je niet. Ik zie niets wringen hoor. Ik ben hier tevreden mee. Heb er zelfs nog 2 van die chassis bij besteld.

    Cor,
    Zo krijg ik er wel zin in maar je kent me. Wel low budget en niet te hoge of onbereikbare lat voor mij.

    Stoomertje,
    Speer? Ik hobbel voort noem ik het eerder. Een speer gaat recht op z'n doel af mits goed geworpen. Ik vang ze dan en rommel beetje ermee verder;)
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Misverstand :
    Met de concurrentie bedoelde ik : Twee gelijke nieuw type MB Sprinter bussen.

    Geen concurrentie in de manier van bouwen.
    Onze bouwstijl is inderdaad geheel anders.
    Ik vind dat jij met Low Budget mooie trucks/dingen kan bouwen.
    Ik waardeer ieder zijn bouwkunsten, zeker als men moet bouwen met de middelen die men beschikbaar heeft.
    Er worden hier op het MBF Truckersforum echt hele mooie modellen gebouwd.

    Tja, zo zie je maar, wat de één mooi vind, vindt de ander minder mooi of lelijk of niet veel veranderd.
    Ik heb totaal nog geen ervaring met Bruder modellen.
    Ik heb ook nog twee MB Sprinters, oude modellen : 1 kiepwagen en een DHL met een dichte bak, zoals jij ook had, waar jij een Ziekenauto van gemaakt heb en ik heb nog een losse gele MB sprinter cabine.
    Ik heb veel te veel trucks op voorraad, als ik alles rijdend wil maken, mag ik wel 100 jaar worden.

    De chassis bestel je die bij Ali ?
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    De Ambulance heb ik van de Bruder Ambulance gemaakt. Zitten verschillen in met de DHL.

    De chassis komen van Ali inderdaad. Ik had er nog 2 bij besteld maar daar zit nu Kink in de kabel. Moet ik even met de Chinees oplossen maar dat gaat meestal wel goed.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Rolf zie er goed uit... er is ook al zo wpl chassis onderweg voor me maatje.... voor onder de ouwe type sprinter. Dat moet een be combinatie gaan worden.

    Geloof zelfs dat die de aluminium voor terrein bij besteld heb
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,


    Hmmm, je weet ik heb niet zo'n goede ervaring met Ali.(Chinees)
    Ik bestel daar niets meer !
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb ze in Europa nog niet gevonden. Weet ook niet of WPL een Europese vertegenwoordiging heeft. WPL zelf heeft deze configuratie ook niet in het programma.

    Op Marktplaats zie je wel wat lui die er 5 bestellen en dan verkopen lijkt het. Er is ook volop alu te krijgen maar gezien het crawler en drift spul is hebben ze geen van allen een werkend diff.

    Ik heb meer slechte ervaring met zaken als Bol.com en de Nederlandse pakketbedrijven dan met Aliexpress. Er was bij die chassis iets verkeerd gegaan. Ik had er 3 besteld en maar 1 gekregen. In eerste instantie wilde ze die 2 nasturen maar dat werkt in China altijd moeilijk. Het zijn veel drop-shippers namelijk. Kreeg bericht dat nazending voor hun niet mogelijk was. Daar maak je dan bij Ali een melding van en binnen een dag een mail dat ik het geld terugkreeg met zelfs een BTW verklaring erbij.

    Als het geld weer op de rekening staat bestel ik opnieuw op 11-11 want dan nog meer korting ;)
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  11. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Heb ook een heel.lijstje klaar staan voor 11-11
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Trouwens, je krijgt nog een uitgebreide herkansing voor "Black Friday" op 26 november
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    We gaan weer even verder met waar het hier eigenlijk om gaat.....Kleine bedrijfsauto's

    De Sprinter begint zijn leven als decoratiestuk. Eigenlijk dus anders om dan normaal het geval zou zijn. Eerst maak je zo'n speelgoedauto RC en dan pas mooi cq de aankleding. Mooi is relatief natuurlijk. Ik noem het functioneel. Maak op de baan een foto van de bus en thuis opzoeken en kijken.

    Om dat ie volgende week meteen mooi mee kan naar Dortmund (Als het nog doorgaat maar we blijven even positief) eerst even de plotter aanzwengelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij het logo wel even aan de witte driehoekjes denken natuurlijk.....

    En dan na een middaguurtje en avond...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog even kijken of ik met de 3D printer nog wat accessoires kan maken voor de opstelling op de baan.
     
    vGenLheftruck_Maarten, bvdh, ozy en 9 anderen vinden dit leuk.
  14. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik volg even dit bouw verslag, omdat ik van de MB Sprinter een service wagen wil maken.
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Hier moet ik even met de billen bloot zeg maar. Ik ben woensdag en donderdag 17 en 18 november naar de beurs in Dortmund geweest op uitnodiging van RMW TechnoScaleModels en het waren 2 fantastische dagen! Al wat foto's op Facebook gezet en een eerste korte film op You Tube.

    Ik heb daar ook met de bovenstaande Mercedes Sprinter gereden......

    [​IMG]

    Kijk maar goed naar de wielen.....

    [​IMG]

    Ik ben ook nog op promotiebezoek geweest bij de Brandweer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bus zal ook rijdend te zien zijn in mijn films maar ook in die van de grote Duitse You Tubers als Bikonkav, SRS RC en rc rc rc!
    Ik ben nog nooit zo vaak zelf door een ander gefilmd als die 2 dagen met mijn voertuigen.

    Maar dus billen bl..t....

    Afgelopen dinsdag was ik mijn spullen aan het pakken. Jannie was met de zussen op pad. De vogels zaten nog in hun kooi en waren druk met het nieuwe speelgoed en de hond, ach die was hond aan het doen....slapen met name en waken bij het raam.....
    De spullen waren ze goed als gepakt en de accu's geladen toen ik dacht zou mooi zijn als ik er deze beurs al mee rond zou kunnen rijden....

    Een snelle blik op het materiaal en vvvrrroooooeeeeemmmmm daar ging de dremel, knak de lipjes en oei oei Rolf....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zelfs op de vensterbank lag nog plastic.... Ik heb van de hele operatie geen foto's gemaakt omdat ik er geen tijd voor had en ik het nog niet zinvol vond. Ik heb weliswaar op You Tube deze combi van bus en chassis gevonden maar ook daar geen details. Dus je moet het zelf maar uitzoeken...Op zijn facebooks laat maar zeggen. Niet zulke mooie uitgebreide verslagen als we hier gewend zijn.....

    Dus heb ik besloten doe ik ook niet meer. Gewoon een paar foto's, beetje gelul en klaar......

    Foto eindresultaat? Toe maar...

    [​IMG]

    Nog een? Tja, nou...

    [​IMG]

    Meer details? Weet niet hoor....Hebbie goeie ogen?

    [​IMG]

    Wat kun je niet zien? Moet je beter kijken! Hoeveel betaal je?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoveel?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zie maar wat je ermee doet!!!!



    Zo, en nu alle gekheid op een stokje. Even snel wat foto's maar voor mij was het ook een experiment. Ik heb het chassis van de bus er achter uit gehaald en voor de bodem en onderliggende delen met de dremel bewerkt. Het WPL chassis in 2 delen gezaagd en eronder geschroefd. Toch een paar uurtjes werk met een doel......Rijden in Dortmund en testen hoe het ging. Een bouwverslag kan het op die manier niet worden natuurlijk. Er zijn ook nog wel wat dingetjes waar ik later nog wel een keer op terugkom.

    Deze ombouw kan iedereen wel min of meer en weet je dat je met de originele WPL zender en elektronica verrassend goed kunt rijden en sturen? Echt waar! Je zult het op de You Tube films ook wel zien. Wil je alleen een Bruder Sprinter ombouwen (oud, nieuw of misschien wel een ander model) om een keer op een demo te verplaatsen of lollig mee te wezen dan voldoet het eigenlijk verrassend goed. Goede zondagmiddag en pak em beet een bus en
    € 20,00 verder en je bent klaar. Kun je pakjes rondbrengen, taxi spelen of naar de camping.

    Hij is echter ook wel erg snel dus je moet heel behoedzaam met het gas omgaan. Als je dus een stapje verder wilt gaan dan moet je naar fase 2 denk ik. Ik denk dat die fase voor mij interessant is dus die ga ik dan uitvinden en beschrijven. Dat gaat het bouwverslag worden. Deze bus is dus de "Testbus", het prototype. Ik heb nog een bus en nog een chassis dus ik kan of een fout maken of er straks nog eentje verkopen.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2021
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Even dacht ik : Facebook, het kan toch niet waar zijn ?
    Gelukkig is het niet waar !

    Ik ben heel blij dat jij het Suzuki chassis met het WPL differentieel hebt uitgetest en dat het redelijk goed gaat met het rijden.
    Misschien ook voor mij een optie voor het begeleidingsvoertuig voor mijn kleindochter.
    Voor het geld hoef ik het niet te laten, want de prijs is echt belachelijk laag.
    Ik ga nadenken, je hoort nog van mij.

    De snelle verbouwing/ombouw ziet er toch netjes uit hoor !
    :thumbsup:
     
  17. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Wow, de snelste verbouwing en bouwverslag van dit forum.
    Had best onder een eigen titel in de bouwverslagen gekund. :rofl::rofl:
    Mooie aanvulling in jouw wagenpark. :wave
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Ja, Rolf gaat als de Brandweer, daarom was hij ook uitgenodigd bij de Brandweer.


    :) ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2022
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    De velgen met de banden misstaan de MB sprinter niet, ziet er best goed uit.
    Nog even een MB ster er op, of MB wieldoppen, dan is het helemaal af !

    Gaaf karretje.
     
  20. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is de snelste bouwverslag ooit, dan zelf maar uitzoeken hoe ik de WPL D12 chassis onder de DHL MB sprinter ga krijgen.
     

Deel Deze Pagina