Mercedes zetros bluswagen offroad voertuig

Na een toch wel redelijke pauze, ben ik na het winteronderhoud van de varende vloot, terug verder met dit project.
De truck is dan wel voor 98% afgebouwd er dient nog heel wat te gebeuren aan de elektronica.
Vooral het Arduino gebeuren gaat nog wel wat werktijd opslorpen de komende weken.
Alsook al de bekabeling en plaatsing van de nodige ledjes.
We hebben alvast een printplaatje klaar en een led testopstelling zodat we ons brein kunnen gaan pijnigen aan de programmatie :)
29.jpg

tot later , Marc
 
Het eerste gedeelte van de arduino werkt :) Dat houd in dat alle ledjes aangestuurd worden of via de RC functie, voor richtingaanwijzers,stop en achteruitrijlicht of via een app op mijn gsm via bluetooth voor de extra's zoals flikkerlichten,en verlichting.
Volgende programmatie uitdaging is het geluid dat afgespeeld moet worden.
Om toch maar even terug van het scherm losgekoppeld te zijn ben ik gestart met de inbouw van alle leds en trekken van de bijhorende bekabeling.
De bak achteraan was eerst aan de beurt vermits daar de minste lampjes zitten en dus ook de minste draad dient geplaatst ;)
30 (3).jpg

30 (4).jpg


Vermits de roterende beweging van de blusmonitor niet feilloos wilde werken met hefboom besturing deze vervangen door enkele tandwielen tot grote tevredenheid betreffende bedrijfszekerheid.
30 (2).jpg

en dan was het kwestie van kopje er bij houden , regelmatig wat noteren, alles 3x nakijken en nu maar hopen dat er voldoende draadjes van voor naar achter lopen om alles aangesloten te krijgen. Eerst maar eens alle ledjes plaatsen en aankoppelen net zoals de bedrading van de ontvanger naar arduino koppelen.
Daarna alles trachten in een mooie draadboom naar de juiste plaats te leiden want waarschijnlijk kom ik ergens wel een draadje te kort :) en dient er nog een kabeltje bij geplaatst te worden.
30 (1).jpg


nog werk voldoende om menig avond te vullen, op dit moment zie ik de deadline van 7 dec nog zitten :)
tot later , Marc
 
Mag dat arduinobordje zoveel ledjes tegelijk laten branden? vaak ga je dan over de toelaatbare totaalstroom heen. Dat is iig de reden dat ik een leddriver via de spi-poort gebruik.
 
dat mag hij inderdaad niet, als je goed naar het printje kijkt zie je onder al die draadjes de transistors staan.
De ledjes werken allemaal op 12V.
 
en na een weekje ledjes solderen en kleven........
Helaas ging het ergens mis en zette ik 12V zonder weerstand er tussen op de R richtinglichten om ze te testen, natuurlijk deden ze het niet ....meer.
er galmde op dat moment van alles door de kamer dat ik hier best niet herhaal. dat werd dus de ingelijmde led houder verwijderen met hamer en puntslag tot er terug een gat was en er nieuwe leds konden geplaatst worden.
Uiteindelijk alles klaar op nog een laagje witte verf na. Als het wat meezit dit weekend nog wat epoxy hier en daar ingieten om de bolling van het glas te simuleren.
Daarna terug met volle aandacht naar de Arduino om het geluid nog geprogrammeerd te krijgen.

alles klaar om de montage te starten.
31 (1).jpg


en hier ging het mis, nieuwe leds zitten al klaar...
31 (2).jpg

uiteindelijk alle draadjes netjes richting het elektronica vak in de bak achteraan.
31 (5).jpg


en het front zicht van 5min geleden.
31 (3).jpg

tot later maar weer, Marc
 
Veel valt er niet te melden, dus kleine update dit keer.
kabels en printplaatjes in het elektronica compartiment beetje geordend.
verder alles klaar om te verbinden met de ESP32 print.
En dan maar hopen dat alles werkt want veel tijd is er niet meer tegen 7dec.
32 (2).jpg

32 (1).jpg

tot later, Marc
 
diepe zucht..... we zijn terug van de beurs te Houten en meteen ook wat extra werk terug mee.
2024 12 modelbouwdag 2.JPG


Naast de richtingaanwijzers die ik eerder op 12V gezet had heb ik zeer waarschijnlijk toen ook de zoekspots op het dak op 12V gezet want ik ben zeker dat ze gebrand hebben na het aan elkaar zetten van de bedrading. ik dacht dus eerst nog dat er ergens een draadje was afgebroken want ze waren wel heeeel dun. Maar nee, bij verder onderzoek blijken de leds stuk. Ondertussen reeds 2 nieuwe besteld en de oude reeds van het dak gesloopt.

Maar wat minder leuk is, de vering van de 2 achterste assen kan te ver uitgaan waardoor de cardan uit elkaar schuift. Gelukkig waren we aan een lage snelheid aan het testrijden en is er enkel een centreer beugel op de as afgebroken en zijn er verder geen stukken buiten een gedeukt ego :)

Alles is te herstellen en aan te passen, we zijn er reeds aan gestart... alleen moet de hele bak er achteraan af om de herstelling deftig te kunnen uitvoeren.
De centreer beugels zijn nu 3D geprint maar ga ze vervangen door alu exemplaren zodat ze wat steviger worden.
Om de vering te begrenzen in uitschuif lengte heb ik voldoende tips en mogelijke oplossing aangereikt gekregen om dit te verwezenlijken.

Bak eraf betekend ook arduino terug afkoppen , alle bedrading gedeeltelijk losmaken......
Met andere woorden, we zijn weeral enkel weken bezig om alles terug uit elkaar te halen en opnieuw te monteren.
Klein lichtpuntje, heb meteen wat te doen tijdens de kerstvakantie mocht er een dik pak sneeuw vallen ( of veel regenbuien) zodat we niet buiten kunnen komen :)
geen foto's deze x van werkzaamheden ,maar hopelijk wel binnen redelijke termijn een filpje van een uit eindelijk rijdende brandweer wagen.

tot later, Marc
 
Eigenlijk is dat ook het mooie van onze hobby Marc. Je past dingen aan, je ontwerpt en bedenkt iets. Eindelijk ben je zover dat er wat staat, en ja...... Dan gaan er dingen mis of werkt iets niet helemaal. Voor mij zelf is het dan juist weer een uitdaging om het toch voor elkaar te krijgen. Als alles dan aangepast is en het werkt, geeft mij dat veel voldoening en denk ik zo dat heb toch voor elkaar.
Succes Marc het gaat je lukken!
 
Laatst bewerkt:
Marc dit is zo herkenbaar, "been there done that".
Leermomentjes kun je het ook noemen, ik ontwerp tegenwoordig zo dat alles snel en makkelijk te demonteren is en bekabeling dmv stekkers.
Succes, ik moet ook weer naar de hobbyuimte, hoofdbekabeling naar de SFR1 aanleggen in een model.
 
Thx voor de morele steun,
Vering is al aangepast, heb gewoon een geprint ringetje op de zuigerstang geklikt binnen in zodat de uitschuif lengte beperkt word.
Bekabeling naar de print was ik eigenlijk al niet helemaal happy mee, bij ome Alie ondertussen enkele 12 polige stekkertjes besteld om het straks wat deftiger opnieuw in elkaar te zetten.
Dat dit hele project niet zou lopen zoals bij het zoveelste scheepje had ik al vanaf de start begrepen, uiteindelijk was dat ook de hele opzet om eens een nieuwe uitdaging aan te gaan en een andere tak van het RC gebeuren te bewandelen. Ben wel blij met de steun,hulp en tips die ik hier op het forum heb mogen ontvangen.
 
eerste week van de kerstvakantie is gepasseerd, naast tafelen met famillie en vrienden was er ook regelmatig een modelbouw moment.
na het beperken van de uitslag bij de vering de geprinte PETG beugels van de driepunts bevestiging vervangen door aluminium exemplaren. Als deze nu nog stuk gaan ..... laat ons hopen van niet.
34 (2).jpg

Daarna was het de beurt aan de richtingaanwijzers en koplampen om deze aan te passen en verder af te werken.
in mijn haast voor de Modelbouwdag had ik een foutje gemaakt en veel te veel epoxy in de voorste richtingaanwijzers gegoten.
Met behulp van een Dremel en enkele freesje het teveel aan epoxy netjes geduldig weg gefreesd.
34 (5).jpg


Nu we toch aan het fijne delikate werk bezig waren meteen enkele pogingen gedaan om ook de beschermroosters vor de lichten te vervaardigen uit koperdraad. Dit was wat makkelijker in vorm te brengen dan messingstaf van 1mm
De eesrte pogingen waren niet zo slecht al moesten mijn soldeer pogingen wel wat beter.
Later wat soldeer vloeimiddel gebruikt waardoor alles er wat gladder uitzag na het solderen.
34 (3).jpg


34 (4).jpg


34 (6).jpg

Na het spuiten ben ik best tevreden met het resultaat. Hierna ook de epoxy terug voorzien van een transparant oranje kleurtje en het wit van de bumper terug bijgewerkt. Eerst
alles nu maar eens laten drogen en daarna weer verder.
34 (1).jpg

Dat al je wensen voor 2025 in vervulling mogen gaan.
tot later,
Marc
 
En hopelijk gaan we in 2025 deze truck toch nog rijdend krijgen, we zijn aan de laatste stap gekomen.
Afgelopen week de lichtbeschermers gespoten en geplaatst.
Bleef alleen de externe bestuurderscabine bescherming nog gebouwd te worden.
Eerst dacht ik deze uit messing te maken en aan elkaar te solderen maar het is uiteindelijk een aluminium uitvoering geworden met messing pennen en epoxy lijm voor de verbindingen. Na het juiste kleurtje aangebracht te hebben deze met 4st. 2mm boutjes vastgezet op de cabine.
35 (1).jpg

35 (2).jpg

35 (3).jpg


35 (4).jpg


en dan staat hij terug op de tafel met alle draadjes uit het elektronica compartiment en de arduino op de voorgrond.
Hopelijk wil het programmeren van de verschillende geluidjes wat lukken en dan alle draadjes opnieuw verbinden met het juiste pennetje op de printplaat.
Hopelijk tot snel met de laatste bouw updates,
Marc
 
Ondertussen zijn we weeral een maandje verder maar deze voormiddag maakte ik letterlijk met mijn handen in de lucht een vreugde dansje rond mijn bureau stoel :banana:
Na een dikke week Arduino links te laten liggen hebben, omdat het niet wou lukken het laatste geluidje af te spelen zoals het hoorde. ( het achteruitrij piepje was de boosdoener)
Ondernam ik deze morgen een nieuwe poging volledig vanaf het begin en het werkte meteen vanaf de eerste poging.
En als ik nu mijn vorige programma terug overloop heb ik zoiets van ah-ja... natuurlijk......... dat ik dat 14 dagen geleden niet heb gemerkt.
Maar ja ben nu ook weer niet het Arduino wonder maar eerder een sporadisch gebruiker die vaak wat vergeet of verkeerd plaatst.
Vanaf nu kunnen we ons terug gaan bezighouden met alle draadjes netjes te verbinden met de printplaat en dan hopelijk een test waar alles naar behoren werkt.
Hopelijk duurt het weer niet een maand,
tot later, Marc
 
en dan denk je , nog even een filmpje maken van het eind resultaat.
Helaas.... al de aanpassingen aan de achterophanging in december zijn voor niets geweest.
Na 10 min testrijden, net toen we dachten nu nog even de camera erbij halen, een deftig krak geluid , alle knopjes los gelaten en op onderzoek.
Blijkt de cardan tussen de achterassen opnieuw uit elkaar te zijn geschoten.
Na de eerste teleurstelling een beugeltje geknutseld waardoor de truck ondersteboven kan geplaatst worden voor verder onderzoek.

36 (1).jpg


en dan blijkt dat niet alleen de cardanas uit elkaar was maar dat de ronddraaiende as stukken ook de kabel van de achterste diff-loc in de spaghetti heeft gedraaid. verder onderzoek brengt aan het licht dat het driehoeks punt van de eerste as het begeven heeft . Net zoals in december
bij een eerdere test. ditmaal niet de geprinte beugel , want die hadden we door een alu exemplaar vervangen maar de bol koppeling.

36 (3).jpg


36 (2).jpg


blijkbaar komen hier enorme krachten op waardoor het zwakste punt het steeds begeeft.
Ben er momenteel over aan het denken om het 6x6 gebeuren te vervangen door 4x6 en de achterste as gewoon een meelopertje van te maken. Andere mogelijkheid is een volledige schommel maken voor de achter assen. Maar daar heb ik een beetje te weinig ervaring mee vrees ik.
indien suggesties hoor ik het graag, tot later, Marc
 
Gezien jouw enorme veer uitslagen, denk ik dat je eerst eens moet kijken of het mogelijk dat gebroken kogelkopje is, die tot nu toe de slag van de as (naar beneden, in de rijtoestand) heeft begrensd, en daar is dat ding niet op berekend natuurlijk. Dus een te grote hoek heeft moeten maken;
als dat inderdaad het geval is, dan zal de schroef van dat kogelkopje ook onder een hoek geplaatst moeten worden, misschien door middel van een tussenplaat. Als alternatief kan je links en rechts een strop om de as leggen, waardoor die as niet zoveel kan uitveren, maar dat is natuurlijk niet een erg elegante oplossing, hoewel dit wèl in de praktijk voorkomt, met name bij lucht vering, om de schokbrekers niet op te grote trek te belasten.

Kan je eens proberen of je dat gebroken kogelkopje weer in elkaar kunt steken als je de middelste as indrukt, en dan kijkt wat er met dat kogelkopje gebeurt als je de as weer laat uitveren?

En, hoewel niet de oorzaak van je defect, en mogelijk al eerder door mij opgemerkt: je tussencardanas tussen de 2 achter assen steekt verkeerd in elkaar; die 2 yokes moeten in hetzelfde vlak liggen.
Cor
 
Back
Top