Merit International 1/200 IJN Mikasa - werfregister

De draden onder de ra zijn de "paarden". Dat zijn staaldraden, waarop de bemanning kan staan om aan de zeilen te werken. Geen idee hoe die beestjes in het Engels worden genoemd. Gr. Klaas.
Toen we ons dit afvroegen bestond Chat GPT nog niet, maar nu wel.
Dus heb ik gevraagd:

Hoe worden in het engels de draden genoemd die onder de ra's hangen waar de matrozen op kunnen staan

Het antwoord hadden we zelf kunnen bedenken:

De draden die onder de ra's hangen en waar matrozen op kunnen staan, worden in het Engels "footropes" genoemd. Soms worden ze ook "foot ropes" of "footlines" genoemd. Deze touwen zorgen ervoor dat matrozen stabiel kunnen staan terwijl ze de zeilen hanteren.

Dacht dat ik ook wel eens de benaming Horses had gehoord. Herby kwam geloof ik daarmee. Lang geleden Menno en nu gebruiken we andere "Paarden" om onze schepen voort te stuwen. Maar toch interessant genoeg om je eens in te verdiepen. Gr. Klaas.

nu nog even afwachten of het werkt
Ik kan je geruststellen Peter, meteen na het aanbrengen getest, weliswaar met normale verlichting in de kamer. Bij sfeerverlichting zal ik moeten wachten tot het model klaar is.
Dacht dat ik ook wel eens de benaming Horses had gehoord. Herby kwam geloof ik daarmee.
Dit is inderdaad de meest voorkomende term, in de klassieke literatuur, hoewel footropes ook wel gebruikt wordt, dit in tegenstelling tot de soms voorkomende handropes, die aan de bovenkant van de ra vastgemaakt werden, en waarvan het doel ook door de naam duidelijk is.
Je moet ook niet alles geloven wat ChatGPT zegt. Als je vraagt aan ChatGPT hoeveel 1+1 is, is het antwoord 2. Als je antwoordt dat CHATGPT zich vergist, dat het 3 is, gaat ChatPGT zich verontschuldigen voor het foute antwoord. :hammer::oops:

Je moet nóg niet alles geloven.
Maar CGPT leert zichzelf.
En sec genomen is het antwoord niet fout.
Incompleet, wellicht.
Maar niet fout.

Toen Google nog in de kinderschoenen stond en je kind zocht naar foto's van een kale poes voor haar spreekbeurt kan n je wel raden wat voor foto's je kreeg.
Nu krijg je gewoon foto's van een sfinx kat.

Daarom vraagt CGPT ook steeds wat je van het antwoord vindt.

Toen ik laatst voor een les naar informatie zocht over markeringen op de scheepshuid werd er vermeld dat de beste informatiebron in dezen dit artikel was:
https://maken.wikiwijs.nl/77039/Symbolen_op_huid_van_een_schip_

Nou , als CGPT ooit gelijk had is het nu wel.
Dat is online lesmateriaal van mij.:D:yes:

Laatst bewerkt:
Back