Merit International 1/200 IJN Mikasa - werfregister

Bovenkanten van de stagen tegen de steng gelijmd met Slo-Zap
upload_2025-2-5_18-35-44.jpeg

Noch de handleiding van Merit, noch die van Pontos tonen het cilindrische platform dat halverwege de mast geplaatst is.
Merit levert wel de onderdelen ervoor.
Een beetje laat, maar ik ga toch proberen dit platform op de juiste plaats te bevestigen.
upload_2025-2-5_18-37-43.jpeg

Veel modelbouwplezier

@Marc w , dank voor de mooie woorden, en de anderen voor de interesse en de leukjes.

Platform doorgesneden en de grootste helft tegen de mast gelijmd met roze Zap.
upload_2025-2-6_16-20-10.jpeg

Na drogen het andere stuk, na het verwijderen van een stukje om plaats te maken voor de ladders, met Extra thin cement tegen het reeds bevestigde deel gelijmd en de naad geplamuurd met Vallejo
Plastic Putty 70.401.
upload_2025-2-6_16-21-40.jpeg

Veel modelbouwplezier,

Ook de Merit was even uit mijn blikveld verdwenen Herman :confused::confused:, maar dit is een mooi stukje freubelwerk geworden met al die messing onderdeeltjes.
een prachtig stukje werk hoor.:):):rofl:

Dank voor het lof Peter, de activiteit lag niet zo hoog, dus dat inhalen viel best wel mee, denk ik.
Maar nu probeer ik weer regelmatig wat te bouwen en wat te publiceren.
Dus hieronder plaats ik maar meteen wat leesvoer en plaatjes ter illustratie.

Platform op zelfde wijze op de achterste mast aangebracht.

Ladders 374 en 376 geplooid en tegen de achtermast gelijmd met CA-lijm.

Beide masten met de kleurloze VMS metal prep 4k geairbrusht en daarna in een lichtgrijze primer gespoten.
upload_2025-2-7_20-7-5.jpeg

Het onderste deel van de masten, tot en met het ronde platform, Black Grey geairbrusht.
upload_2025-2-7_20-8-48.jpeg

Bovendeel van de masten in Insigna white geairbrusht en de vloeren in de conische platformen dark green geschilderd.
upload_2025-2-7_20-14-28.jpeg

Veel modelbouwplezier,

Peter en Marc, dank voor de leuke reacties, die zeker motiverend werken. :thumbsup:

De lenzen in de zoeklichten gelijmd nadat de binnenkant zilverkleurig geschilderd werd.
8 47mm kanonnen (Merit K8) Insigna white geschilderd.
upload_2025-2-8_20-20-42.jpeg

Kanonnen en zoeklichten op de platformen van de masten gelijmd.
upload_2025-2-8_20-20-59.jpeg

Veel modelbouwplezier,

Een week niet gepost en ik kan mijn verslag op pagina 2 gaan ophalen.
Deze activiteit bij de scheepsbouwers kunnen we maar aanmoedigen. :)

Merit stap 43 en 44 , onderdelen voor de schoorstenen opgekuist en gelijmd met extra thin cement.
upload_2025-2-16_21-28-52.jpeg

Veel modelbouwplezier,

@Marc w , dank voor de mooie woorden, en de anderen voor de interesse en de leukjes.

Platform doorgesneden en de grootste helft tegen de mast gelijmd met roze Zap.
Bekijk bijlage 609122

Na drogen het andere stuk, na het verwijderen van een stukje om plaats te maken voor de ladders, met Extra thin cement tegen het reeds bevestigde deel gelijmd en de naad geplamuurd met Vallejo
Plastic Putty 70.401.
Bekijk bijlage 609123

Veel modelbouwplezier,

Zie uh lees dit nu pas....Nou is dit niet echt mijn soort schip, echter de passie en gevoel voor detaillering die jij er in brengt vind ik fantastisch en dat is te zien, top!
Echter bij deze toch een opmerking, juist ivm de details...
Dat platform wat je op de mast geplaatst hebt incl uitsparing voor de ladder en daar wringt het hem net bij mij, zie idd de sparing voor de ladder, maar mis de ruimte voor de matroos erbij. (Of foto is daarin niet duidelijk, luikje?)

zie idd de sparing voor de ladder, maar mis de ruimte voor de matroos erbij.
Hallo Hans,
Dank voor je belangstelling in dit verslag.
Je opmerking is terecht.
Waarschijnlijk is de ladder wat oversized, zijn Japanners slanker dan westerlingen, de opening in realiteit iets groter, of met een beweegbaar luik???
Op schaal 1/200 gaat deze onnauwkeurigheid op in de massa aan piepkleine details.
met vriendelijke groet,

Waarschijnlijk is de ladder wat oversized, zijn Japanners slanker dan westerlingen, de opening in realiteit iets groter, of met een beweegbaar luik???

Een luik wat sloot nadat de bemanning het platform had betreden. Het is niet zo praktisch als je in de hitte van een gevecht bezig bent bij je kanon, je doet een stap naar achteren en je fl*kkert langs de mast omlaag.
Waarschijnlijk was de trapeziumvorm van de mars (zo heten die platforms) tevens bedoeld als munitieopslag. Er zullen meer luiken gezeten hebben. Anders ben je snel door je munitie heen en moet de jongste matroos (wie anders?) telkens als een gek de mast op en neer voor munitie. De arme knul...

Voor de rest:
man, man, man... wat mooi.
Ik zit hier met een servetje onder mijn kin, anders loopt het kwijl over mijn toetsenbord...:worship:

@Roel van Essen , hartelijk dank voor de uitleg en de mooie woorden. :)

Vandaag in quarantaine wegens de grote brand gister op wandelafstand van mijn woonplaats waarbij asbest vrijgekomen is. Ik zit net binnen de rand van de perimeter en wordt aangeraden binnen te blijven tot de omvang van de vervuiling duidelijk is. Ik zag op faceboek al foto's van asdelen zo groot als een tennisbal. Bij ons gelukkig geen dergelijke neerslag te zien. Dan maar het werfregister en de foto's bijwerken en hier iets publiceren.

Revetten op de voorste schoorsteen aangebracht met roze Zap.
upload_2025-3-16_10-55-53.jpeg

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt:
Die messing deeltjes lijken mij behoorlijk fragiel
Dat is het zeker Peter.

Dank voor de mooie woorden, daar word ik vrolijk van. :) en dank aan alle volgers en Leuk-klikkers :thumbsup:

Pontos onderdelen van het platform samengesoldeerd
upload_2025-3-19_22-51-16.jpeg
upload_2025-3-19_22-51-39.jpeg
upload_2025-3-19_22-52-1.jpeg

en met roze zap tegen de voorste schoorsteen gelijmd.
upload_2025-3-19_22-52-27.jpeg

Gebogen pijpjes onder het platform gelijmd en de resin stoomfluiten er op gelijmd.
upload_2025-3-19_22-52-51.jpeg

Veel modelbouwplezier,

weer netjes bezig Herman, liever jij dan ik, hiervoor zijn mijn vingers veel te dik en te stram om dit nog behoorlijk voor elkaar te krijgen.

@Marc w , dank voor de leuke woorden :p

De volgende stap is de sloepen en bijboten klaar maken voor de schilderhoek.
In afwachting heb ik het dek nagezien op lichtlekken.
Vermits ik nog niet direct voorzie om het dek te lijmen, kan ik de kieren niet dicht trekken.
daarom heb ik een soort soepel lederen koord (veter??, was een cadeautje bij de aankoop van iets anders) tegen de binnenzijde van de romp aan boeg en achterzijde gelijmd, net onder het niveau van de onderzijde van het dek.
upload_2025-3-20_20-19-8.jpeg

Veel modelbouwplezier, :banana:

Back