Merken Lipo's (SLS vs Turnigy)

Ziet er goed uit Roel. Dat moet toch wel ontzettend hard gaan.

Ik heb wat filmpjes gezien maar dat was nog met de oude accupacks.
 
Koude lipo's gebruiken en dan de lipo de schuld geven als ze bol gaan staan of niet meer presteren...
Je MOET ze echt 1 uur opwarmen tot minimaal 30 graden, ligt een beetje aan de lipo.
Ik ging tot ongeveer 38 graden maar de speedjongens gaan geloof ik zelfs tot 50 graden, om zo min mogelijk weerstand te hebben en zoveel mogelijk voltjes uit het pak te halen.
En het is geen gedoe. Als je van huis weggaat leg je ze in de auto in een opwarmkoffer, eventueel kan je ze ook nog thuis of op het veld in de koffer laden. Vaak, voordat je dan vliegt, ben je al 45 minuten verder, dan zijn ze redelijk warm.
Geen idee waar dit plaatje oorspronkelijk vandaan komt.
a11297597-195-Capacity_vs_temp_lipocell.png
 
Geen idee waar dit plaatje oorspronkelijk vandaan komt.
Dit plaatje is gemaakt voor normale ontlaadstromen van 1C of daar in de buurt. Bij deze temperaturen krijg je bij die stromen de beste levensduur.
Voor het opslaan kan je er nog eens 10 à 15 graden vanaf trekken.

MAAR bij heel hoge stromen is dit plaatje helemaal niet relevant meer. Die stromen vallen ook buiten dat wat de fabrikanten opgeven.

Dus bij hoge stromen (>30C) altijd de raad van Gerben opvolgen. Dan zeker VERWARMEN voor een goede levensduur!!!
 
Naast levensduur leveren ze ook grotere stromen en spanningen als ze lekker warm zijn (37 graden en hoger).
Als je zoals wij echt het uiterste uit de aandrijving willen hebben is elke spanningverhoging meegenomen.
Als je met koudere cellen vliegt (onder de 30 graden) zal je onder belasting misschien 3,4 Volt per cel eruit halen.
Als je ze lekker warm stookt (37 graden of meer) dan zal er 3,5 tot 3,6 Volt per cel uitkomen.
Bij 10 cellen is dat dus 1 tot 2 Volt meer, dus bij een KV van 3000 is dat 3000 tot 6000 toeren meer.
Je kan zien dat je cellen op de goede temperatuur zijn als ze net zo warm of kouder na de vlucht zijn als dat ze erin gingen.
Als de cellen warmer zijn dan ze er voor de vlucht ingingen is de interne weerstand te hoog en verstook je dat in de cel door warmte.
(even op zijn boerenfluitjes gezegd)

Ik krijg binnenkort van een bedrijf wat van de allernieuwste 2170 cellen.
Dat zijn de cellen die Tesla in de Model 3 gebruikt.
nominale spanning 3,6 V en 4250 mAh, veilig belastbaar tot 20A.
Het lijkt op papier allemaal veelbelovend, ze zijn licht, supersnel laadbaar en redelijk onverslijtbaar.
Iets vergelijkbaars maar nog wel iets zwaarder en iets kritischer zijn de 20700A en 20700B cellen.

GJ
 
Ik krijg binnenkort van een bedrijf wat van de allernieuwste 2170 cellen.
Dat zijn de cellen die Tesla in de Model 3 gebruikt.
Nominale spanning 3,6 V en 4250 mAh, veilig belastbaar tot 20A.
Is dat de onverwarmde spanning GJ?
En hoe 'vertaalt' die belastbaarheid zich in F5B termen? Of is dat juist iets dat nog getest moet worden?
 
Tadango, ze schijnen rond de 63 gram te zitten.
Maat is 70x20mm dus iets groter dan de 18650 cellen a la A123.
En Ron, dat is de onverwarmde spanning.
Voor de leken: in een Tesla zit een verwarming voor de accu's ingebouwd.

En voor F5B is dit totaal ongeschikt maar voor grotere modellen zou het misschien iets kunnen zijn.
Ik denk in boten en auto's dat het wel zou kunnen werken en als je crasht dan heb je ook geen vuurzee of zo, wat dat betreft zijn de eigenschappen gelijk aan A123 cellen.
Ik krijg er 10 van die man want ze gaan ze zelf ook testen om te kijken of ze bruikbaar zijn voor noodstroomsystemen.
Dan komt er wel een echt batterymanagement systeem op te staan en ik doe het gewoon zoals modelbouwers doen, gebalanceerd laden.
Volgens mij zijn ze nog wel duur, als je ze al kan kopen want Tesla heeft bijna alle produktie zelf nodig.
Maar het is een kwestie van tijd voordat China met kloontjes gaat komen.

Hier nog een filmpje van het interne van de cel.
De cel waar hij mee vergeleken wordt is een 20700 cel, die zijn wel te koop vanaf 3,95 per cel.
Capaciteit is dan 3200 mAh.
GJ
 
Back
Top