Merken Lipo's (SLS vs Turnigy)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r_heliman, 3 apr 2018.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ziet er goed uit Roel. Dat moet toch wel ontzettend hard gaan.

    Ik heb wat filmpjes gezien maar dat was nog met de oude accupacks.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen idee waar dit plaatje oorspronkelijk vandaan komt.
    [​IMG]
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dit plaatje is gemaakt voor normale ontlaadstromen van 1C of daar in de buurt. Bij deze temperaturen krijg je bij die stromen de beste levensduur.
    Voor het opslaan kan je er nog eens 10 à 15 graden vanaf trekken.

    MAAR bij heel hoge stromen is dit plaatje helemaal niet relevant meer. Die stromen vallen ook buiten dat wat de fabrikanten opgeven.

    Dus bij hoge stromen (>30C) altijd de raad van Gerben opvolgen. Dan zeker VERWARMEN voor een goede levensduur!!!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik bedoelde het ook als illustratie van het gunstige effect van verwarmen Rick.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Naast levensduur leveren ze ook grotere stromen en spanningen als ze lekker warm zijn (37 graden en hoger).
    Als je zoals wij echt het uiterste uit de aandrijving willen hebben is elke spanningverhoging meegenomen.
    Als je met koudere cellen vliegt (onder de 30 graden) zal je onder belasting misschien 3,4 Volt per cel eruit halen.
    Als je ze lekker warm stookt (37 graden of meer) dan zal er 3,5 tot 3,6 Volt per cel uitkomen.
    Bij 10 cellen is dat dus 1 tot 2 Volt meer, dus bij een KV van 3000 is dat 3000 tot 6000 toeren meer.
    Je kan zien dat je cellen op de goede temperatuur zijn als ze net zo warm of kouder na de vlucht zijn als dat ze erin gingen.
    Als de cellen warmer zijn dan ze er voor de vlucht ingingen is de interne weerstand te hoog en verstook je dat in de cel door warmte.
    (even op zijn boerenfluitjes gezegd)

    Ik krijg binnenkort van een bedrijf wat van de allernieuwste 2170 cellen.
    Dat zijn de cellen die Tesla in de Model 3 gebruikt.
    nominale spanning 3,6 V en 4250 mAh, veilig belastbaar tot 20A.
    Het lijkt op papier allemaal veelbelovend, ze zijn licht, supersnel laadbaar en redelijk onverslijtbaar.
    Iets vergelijkbaars maar nog wel iets zwaarder en iets kritischer zijn de 20700A en 20700B cellen.

    GJ
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Hoe zwaar is een 2170 cel?
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is dat de onverwarmde spanning GJ?
    En hoe 'vertaalt' die belastbaarheid zich in F5B termen? Of is dat juist iets dat nog getest moet worden?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tadango, ze schijnen rond de 63 gram te zitten.
    Maat is 70x20mm dus iets groter dan de 18650 cellen a la A123.
    En Ron, dat is de onverwarmde spanning.
    Voor de leken: in een Tesla zit een verwarming voor de accu's ingebouwd.

    En voor F5B is dit totaal ongeschikt maar voor grotere modellen zou het misschien iets kunnen zijn.
    Ik denk in boten en auto's dat het wel zou kunnen werken en als je crasht dan heb je ook geen vuurzee of zo, wat dat betreft zijn de eigenschappen gelijk aan A123 cellen.
    Ik krijg er 10 van die man want ze gaan ze zelf ook testen om te kijken of ze bruikbaar zijn voor noodstroomsystemen.
    Dan komt er wel een echt batterymanagement systeem op te staan en ik doe het gewoon zoals modelbouwers doen, gebalanceerd laden.
    Volgens mij zijn ze nog wel duur, als je ze al kan kopen want Tesla heeft bijna alle produktie zelf nodig.
    Maar het is een kwestie van tijd voordat China met kloontjes gaat komen.

    Hier nog een filmpje van het interne van de cel.
    De cel waar hij mee vergeleken wordt is een 20700 cel, die zijn wel te koop vanaf 3,95 per cel.
    Capaciteit is dan 3200 mAh.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina