Merken Lipo's (SLS vs Turnigy)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r_heliman, 3 apr 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Koude lipo's gebruiken en dan de lipo de schuld geven als ze bol gaan staan of niet meer presteren...
    Je MOET ze echt 1 uur opwarmen tot minimaal 30 graden, ligt een beetje aan de lipo.
    Ik ging tot ongeveer 38 graden maar de speedjongens gaan geloof ik zelfs tot 50 graden, om zo min mogelijk weerstand te hebben en zoveel mogelijk voltjes uit het pak te halen.
    En het is geen gedoe.
    Als je van huis weggaat leg je ze in de auto in een opwarmkoffer, eventueel kan je ze ook nog thuis of op het veld in de koffer laden.
    Vaak, voordat je dan vliegt, ben je al 45 minuten verder, dan zijn ze redelijk warm.

    GJ
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou het wel weten, 1 seizoen vlammen op warme Turnigy`s en het volgende seizoen verse nemen.

    Of je neemt de dure en mist in seizoen 2 toch wat power wat er in seizoen 1 wel in zat.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een keer maximaal 25c belasting. Opwarmen ga ik echt niet aan beginnen, net als de meesten. Bij 100c is het anders :)

    Ik merk gewoon in temperatuur een verschil tussen als en turnigy, qua prestaties nauwelijks. De levensduur van SLS bevalt me goed tot nu toe. Turnigy gaat sneller achteruit. Ik denk alleen dat het uiteindelijk qua geld misschien minder uitmaakt als je langer doet met SLS.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zelfs bij 25C moet je opwarmen, zo zit de chemie van een lipo nou eenmaal in elkaar.
    Waarschijnlijk hebben in jouw geval de SLS een iets lagere interne weerstand dus blijven ze kouder.
    Je moet voor de lol eens meten wat de spanning onder belasting is die de lipo afgeeft als ie koud is en als ie opgewarnd is.
    Dat kan best veel schelen.
    En als je dan toch gaat meten.. je kan nooit zomaar zeggen dat de ene lipo sneller achteruit gaat dan de ander, daar moet je echt voor meten, stromen en spanningen.
    Als ik 25C zou trekken zou ik de goedkoopste lipo kopen die er is en dan eventueel met een iets hogere capaciteit.
    Voor het geld van 1 SLS koop je minimaal 2 andere pakketten, en dat gaat dan zeker langer mee dan die ene SLS.
    SLS is ook maar gewoon een goedkoop chinees pakketje maar dan in een dure verpakking.
    Als je een paar duizend euro te besteden hebt dan ga je naar een chinese lipoboer, zegt welke capaciteit lipo je wilt, welke maat en welk stickertje erop moet.
    Als je zegt dat je 40C belasting wilt dan verklaren ze je voor gek, dat kan helemaal niet.
    De hoogste belastbaarheid die ik bij een lipofabriek gevonden heb was iets van 20C, dus alles wat erop staat wat hoger gaat is bedacht voor de modelbouw.

    GJ
     
  5. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Ik heb mijn LIPO'S nog nooit opgewarmd voordat ik ging helivliegen ..:hammer:
    Zo een warm koffer , waar haalde dat ?
    En zoals ik al zei, ik heb reeds vele merken van LIPO'S geprobeerd , de GENS ACE lipos liggen toch wel echt goed qua kwaliteit.
    NANO TURNIGYS waren echt slecht in de HELI's , OPTI POWERS zijn goed , maar ik merk toch veel verschil als er een GENS ACE pakketje in gaat.
    Qua C 's wat ze geven wil ik me niet uitspreken maar leg me eens uit hoe het komt dat ik echt wel POWER verschil merk tussen de LIPO'S met dezelfde C waardes.

    het moet toch ergens aan liggen ?

    4 : TURNIGY NANO TECH 5000 6S 45C , pfff , waren bij mij het slechtste pack wat ik ook heb gehad. Nu kan zijn , slecht pakket , wie weet .
    3 : TURNIGY'S 5000 6S 45C , geven beduidend het minste POWER , gaan het snelst uit balance , gaan het minst lang mee , gaan snel BOL staan.
    2 : OPTIPOWER 5000 6S 45C , geven goed hun POWER , goede LIPO's
    1 : GENS ACE 5000 6S 45C , de BESTE cellen die ik gehad heb in mijn heli's.

    Ergens moet er toch kwaliteits verschil zijn , ik zie ook op de heli meetings niks anders dan deze merken , GENS , OPTIPOWER , SLS . Ik zie geen 3D piloot vliegen met TURNIGY lipo's .
    En de C's , tja , op mijn GENS staat er 60-120C , ze verkopen ze in 45C , 60C en hier zitten dus ook nog eens de prijsverschillen in , dat is dan oplichterij of wat ?

    Waar zit het dan ?

    Grtz
    Ron
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Opmerkelijk, dat zoveel mensen elkaar tegenspreken. Hoe kan dat nou?
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 7 apr 2018
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb verschillende discussies hier voorbij zien komen, zowel zelfbouw als koop, zoek meer eens binnen dit subforum op kreten als heater, verwarming, verwarmen, koffer, heaterbox, heaterbag en combinaties/synoniemen.
    Een uitgebreide beschrijving door Gerben:
    Lipo Heaterbox - bouw

    Zolang aan C-waarde geen aantal laadcycli is gekoppeld, kunnen fabrikanten er lustig op los fantaseren.
    • Miscommunicatie/verwarring over stroom, vermogen en energie die een accu kan geven.
    • Gas geven bij vliegtuig geeft andere (impuls)belasting dan pitch geven in heli.
    • Verschillende gebruikersprofielen, vermogens- en stroom-niveau's in gebruik.
    • Verschillende kennisniveaus en omgang met accu's. Bij mijn weten is @GJVO de enige hier die zich beroepsmatig bezig houdt met accu's, en ze ook nog eens stevig (mis)bruikt.
    • Ervaringen zijn geen testen onder standaard omstandigheden. Misschien gebruikt iemand het andere pakket een week later, bij warmer weer, andere luchtdruk.
    • Verschillende batches.
    • Chinezen
    • ...

    Duitstalige FAQ (en nog veel meer leuke dingen voor het e-volkje, veel tests en kennis)
    www.elektromodellflug
    → Modellflug Tips → LiPo Leitfaden-FAQ

    Voor degenen die meer willen weten over verschillende LiPo's, het waarom van opwarmen, storage bewaren, laden, verschillende uitvoeringsvormen ...
    www.elektromodellflug.de
    → Modellflight tips → Lipo battery technology → Download as pdf, 87pages, 1.2MByte
    Engelse vertaling en discussie
    An introduction to lithium polymer battery technology translated into English - RCG[/QUOTE]
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2018
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mede namens mevrouw Hang van de plaatselijk Chinees vind ik deze reden aan "diezjkriemienaazzie" grenzen :D

    Zijn Chinezen overigens niet zo'n beetje de enigen de RC-lipo's produceren?
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De Chinezen kunnen achter aansluiten bij de Russen/Pechtold c.s.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2018
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ron, ik hield me inderdaad beroepsmatig bezig met accu's.
    Maar in noodstroomsystemen worden geen lipo's gebruikt omdat die onbetrouwbaar zijn.
    Het waren altijd nicads en loodaccu's.
    Als een lood of nicad stukgaat dan sluit hij kort dus heb je altijd nog een "string".
    Dus stel er staan 36 loodaccu's en 1 gaat stuk dan heb je altijd nog 36 - 1.
    Een lipo of lifepo onderbreekt de stroomkring.
    Ik kwam voor mijn werk wel veel in Shenzhen en daar kan je gewoon als buitenlander een fabriek inlopen en dan leggen ze alles uit en kan je als ze je mogen altijd kopen voor minimale prijzen.
    De C-rate die wij vragen is niet te bouwen, dus alles hoger dan een C of 20 is bij elkaar gelogen.
    De chinezen meten de ontlaadrate vanaf een volle lipo tot ie op een bepaalde eindspanning is.
    Dus een continu belasting van een C of 40 zou de lipo opbranden en je kan dan misschien maar 100 laadcycli doen, mits je ze opwarmt voor gebruik, in storage bewaard bij 18 graden.

    Naar wat ik begreep van Fullymax is er wel een soort van kwaliteitscontrole, de ene cel heeft een hogere interne weerstand dan de andere.
    Als je een goedkoop pakket wilt dan wordt er niet gesorteerd en bij iets duurdere pakketten schijnt er wel gesorteerd te worden op interne weerstand.
    Een beetje wat we vroeger deden met nicads, gematchte cellen.
    Het verschil tussen Turnigy en SLS zit grotendeels tussen de oren.
    Iedereen vind de spullen waar hij mee vliegt het beste, als je veel betaald moet het dus wel beter zijn.
    Alleen ik weet waar de SLS cellen gemaakt werden en de inkoopprijs is gelijk aan die van Lemon. Pichler.
    Dus eigenlijk als je 1 van die merken koopt heb je een SLS pak, alleen goedkoper en misschien met andere maten.

    China is de grootste leverancier van lipo's.
    Korea was volgens mij de eerste die ze echt voor RC op de markt bracht (Kokam).
    En in Duitsland worden ze ook gemaakt, volgens mij bij Sonnenschein maar dat weet ik niet zeker.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2018
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    als je geen zin hebt om zelf te knutselen is heizkoffer.de ook een optie
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een tube glijmiddel is dus alles wat nodig is.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  15. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Prima , merci voor de link .

    Grtz
    Ron
     
    bobt vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wel zorgen dat de draadjes naar beneden wijzen anders wordt het lastig verwijderen.

    :(
     
    Arnold 85, ron van sommeren en toostbeek vinden dit leuk.
  17. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    HOGE STROMEN TREKKEN... vanaf hoeveel Ampere's moet je dan je LIPO's voorverwamen . als je 90 A , 100 A , 120 A of is het echt pas vanaf als je meer dan 140 A trekt uit je LIPO ?

    Dit zou ik wel eens willen weten , of is het gewoon altijd voorverwarmen ook al trek je minder dan 80A ?

    Mijn nieuwe HEAVY DUTY 5000 6S (60-120C) TURNIGYS zijn binnen , we gaan ze eens testen in het weekend en uiteraard de nodige DATA bijhouden , ik ben eens benieuw hoe ze gaan presteren en hoelang ze dit blijven doen .

    Grtz
    Ron
     
  18. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    stromen hangt af van het gebruik en de capaciteit/c rating.

    in het geval van F5J zwevers gebruiken we vaak 3s1000 40+C lipo(tjes). Bij een start zitten we al snel richting de 40 ampere. Bij koude accu's, (minder dan 20 graden o.i.d.) grijpt de regelaar al snel in. Bij verwarmde lipo's gebeurt dit niet en vlieg ik dit jaar al weer mijn 2e seizoen met dezelfde lipo's die nog net zo plat zijn als uit de verpakking.

    Stromen zijn relatief, 40 ampere is niets, maar voor onze 'baby pakketjes' een hele opgave!
     
  19. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Kogel is door de kerk,

    Ben voor de nieuwe SLS speed akku's gegaan die 70C/140C aan "zouden" kunnen. De Turnegy heavy duty zijn nog niet beschikbaar maar zal ik later ook nog bestellen ter vergelijk. Benieuwd naar het vormgen dat nu vrij komt in de Rigid2

    Technical Data:

    · Voltage: 51,8V

    · Configuration: 14S1P (2x 2s + 2x 5s)

    · Capacity: 5100mAh

    · Continous Discharge: max. 70C (357A)

    · Burst Discharge: max. 140C (714A)

    · Charge: max. 4C (20,4A)
     
  20. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Nieuwe Lipo's worden dit weekend getest. De sets mooi samenvoegen naar 14S, solderen, balancer stekkers correct maken. Was best wel nog een klus. Maar goed, nu afwachten hoe goed de Lipo's echt zijn. De Turnigy Heavy Duty zijn even niet te koop merk ik via HobbyKing.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina