Messerschmitt BF 109

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Johaver, 3 nov 2011.

  1. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Je moet ambi pur nemen, veeeel beter :) :)
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Johan,
    Ik heb laatst zo een Pichler setje in m'n handen gehad. Het zag er patent netjes uit. Het leek wel een Hyperion motorje.
    Dat ik er nog niet voor gekozen heb, is omdat de waarden van de motor niet bekend worden gemaakt. En dan is het gissen naar de input/output.
    Het zal dan allemaal wel werken, maar als je meer weet, kan je een betere balans in je modelaandrijving proberen te behalen/bepalen.
    Wel een hoop gepuzzel. Ik heb me dan ook ongans getuurd in de programma's. Goede raadgevers adviseurs hebben me gestuurd. Grootste probleem was... welke nu te kiezen uit de vele opties die ontstonden. Power versus vlucht duur, en de mate van pijn in de portemonnee... Maar goed... ik wil een pocket zeesleper voor in de lucht.
    Het bouwverslag moet nog volgen. Plaatjes van de verbouwing van de kist staan al in m'n forumfotomap.

    Het aardige van de motor die je toont is dat alle waarden er bij staan.
    Kv is belangrijk. Het maximum vermogen in Watt (dat is wel de blokkeerstroom, voordat ie een seconde later oprookt) en de innere weerstand. Verder wat afmetingen...

    De motorwaarden en bijkomende variabelen kan je dan in gaan tikken in de online motor calculatie programma's die beschikbaar zijn.
    En zo kan je de hele zaak doorschatten. Schatten... want er zit altijd wel een afwijking in, maar beter dan het natte vinger werk uit de losse pols geschud.

    Lipo? Kijk ook eens naar Gens Ace. Die hebben regelmatig goede deals.
    Ik heb voor m'n Rascal een 6S Pakket. Fors formaat, maar gunstig in het gewicht. Ik had er al goede verhalen over gehoord. Maar het pakket moet zich nog gaan bewijzen.
    Aan een 20C pakket zal je wel voldoende hebben. Heb er overigens ook maar een brandwerende lipo-koffer bij gekocht. Bij 6S heeft een lipozak geen zin meer.

    Gr Bas

    Ik zal straks wat linkjes voor je opsnorren... Als Ron van Sommeren mij niet voor is...
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2012
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Twee calc programmaatjes. Heb voornamelijk met eCalc gewerkt.
    Of dat eCalc.ch programma gelijk heeft weet ik niet, maar het werkte naar mijn gevoel het prettigst in de software. Ik heb er een beetje mee leren spelen.

    eCalc - the most reliable RC Calculators on the Web for electric Motors
    en via regelaarneef Castle Creations... als die daar achter staan? Alleen al de geringe verliezen die zij voor hun regelaars opgeven... hmmm...
    eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

    Heel veel achtergrond info hier...
    The Future is Electric
    Zeker voor de power to weight ratios. Zie de link naar de pdf. Heel nuttig verhaal.
    http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
    Ron van Sommeren tipt velen hier naar toe... gegrond...

    Dan DriveCalc. Dat kan je installeren op PC of Mac. Was daar wat minder behendig in. Op punten is de software stuurs... bij mij althans...
    Drive Calculator

    Dit is ook nog interessant...
    Trainer Design
    Wat verderop staat een grid, waarbij je een inschatting van de vleugelbelasting en stallspeed kan maken. Dat gaf mij een beetje zekerheid bij de motorkeuzes en te verwachten snelheden die de Rascal 40 zou moeten hebben. (is zeker geen racer n.l.)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verdikkie.

    Voor een goede motor is de vuistregel 3Watt/gram. Toch moet je minder naar vermogen kijken en veel meer naar de maximale continue stroom, dat getal is veel belangrijker. Een motor verhit niet door vermogen maar door stroom, vandaar.

    Qua software
    WebOCalc en PowerCalc
    en
    www.RCadvisor.com

    Voor www.drivecalc.de (Engels/Duits, Win/Linux/Mac) is een announcement/help/discussie groep, via e-mail en internet:
    www.yahoogroups.com/group/D-Calc

    Overzicht van meer calculators. Bedenk wel, troep in, troep uit, vooral goede/correcte accugetallen zijn erg belangrijk. Sticky bovenaan in dit subforum
    Power Systems - RC Groups
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Bedankt Bas en Ron voor jullie inbreng.

    Zal het eens grondig bekijken en proberen er iets van te begrijpen.
    Getallen en grafieken is niet mijn sterkste ding, moest al gaan werken op mijn 14é.
    Zo heb ik ooit deelgenomen aan een examen voor Rijkswachter, men zocht 15 kandidaten, op de vraag hoeveel is 4+4 had ik 10 geantwoord, waren er toch wel 15 die 9 geantwoord hadden zeker.
    Zo ben ik de job misgelopen.

    Johan.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je er niet uit komt, gewoon vragen!
    Heb zelf een alfa achtergrond... dus ook niet zo een held. Maar de rijstberg was niet zo groot.
    Ben dus bij de Rascal 40 heel nieuwsgierig of het alles ook zo uit komt als bekokstoofd. Meten is dan weten. Gaat er een logger bij in.
    Zien is geloven. :cool:
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    en Johaver, sta je al wat verder?
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nog niet kunnen verderwerken.

    Heb ook nog geen antwoord gekregen over de vraag naar prijs met verzending naar Belgie en waar storten.
    Denk dat ik dan maar ga proberen met de retracts die ik heb liggen in afwachting.
    Komt wel verder in orde.

    Johan.
     
  10. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    De bouw van de Me word eventjes stilgezet.

    Maar geen paniek, heb vandaag een ARF Me 109 gekocht van Pichler.
    Deze heeft 1cm minder spanwijdte dan diegene die ik op plan bouw.
    Heeft de zelfde motor nodig als het model dat ik aan het bouwen ben.
    Enkel is dit een E7 uitvoering en het andere een E4.
    Ook is de neus veel korter dan die ik bouw, iets waar ik vooraf al mijn twijfel over had, heb altijd al de indruk gehad dat de neus te lang was.
    Foto's volgen straks,mijn baterij was leeg van mijn fototoestel.
    Deze heeft geen flaps en mits geen intrekbaar landinggear ga ik de plastik brol gebruiken die ik aan het inbouwen was in mijn zelfbouw.
    Het landingsgestel is toch niet scale, staat wat breder open.
    Landingsgestel word hier bediend met een retractservo en is voorzien in de vleugel.
    Een verder bouwverslag volgd dus hier.

    Johan.
     
  11. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Start maar een nieuw draadje Johan, heb wel interesse in die ARF (en het zal wat verloren lopen in dit Topic anders;))

    Succes

    Stevo
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nog steeds geen antwoord op de retracts.
    zal uitkijken worden naar een andere firma.
    Wil het wel een beetje origineel houden.
    Nog iemand tips?

    Johan.
     
  13. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    En, al gevonden wat je nodig hebt?
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Wat voor onderstel zoek je precies
    Aleen retrac junits of zoek je juist de pooten
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Na nog eens een vraag gesteld te hebben, nog steeds geen antwoord.

    Zoek retracts met of zonder poten, met een maximale uitslag van 80°.
    Mogen electrisch zijn maar moeten afschakelen als ze een weerstand ondervinden, zodat ze geen stroom blijven verbruiken of kunnen doorbranden.
    Deze kunnen dan eventueel 90° uitslag hebben, als ze maar stoppen in de wielruimte van het toestel.
    Bij de meeste Me 109's die te koop zijn staan de poten meestal recht en verder uit elkaar, wil het een beetje origineel houden.

    Johan.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bas.

    Het setje dat ik zou moeten hebben is out off order.
    Maar vind het nogal prijzig.
    Mogelijk toch maar eens kijken wat ik met het landingsgestel kan doen dat ik momenteel bezit.
    Na de aanpassingen heb ik de speling weggewerkt, zal wel moeten gaan voor retract servo's, de huidige zijn gewoon beweegbaar wanneer zender niet opstaat.

    Johan.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    HK heeft ook elektrische retracts. Geen 109 uitslagen. 90 graads.
    Setjes tot 4,5 kg meen ik, ook via eBay te vinden.
    Prijs vrijwel nihil. Kwaliteit onbekend.
    Ik heb een google search gedaan om te kijken naar wat retracts... kijken of ik er een all-in-one sleephaak mechanisme van kan maken.

    HobbyKing R/C Hobby Store : Digital Servoless Retractable system (1pc) 54g

    Soms moet je een concessie doen aan schaal. Moet bij een ARF als deze geen halszaak worden. Wie weet tref je later een gepast systeem, nieuw of tweede hands. Kan je in ieder geval met een overzichtelijke tijdsspanne er mee de lucht in?
    Groet Bas
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ikzelf heb goede ervaring met Springair. Werken pneumatisch, gaan op luchtdruk naar binnen en op veerdruk weer naar buiten, dus mocht de druk om wat voor reden wegvallen klappen ze automatisch weer uit.

    Spring Air Products

    wel even het goede setje uitzoeken, zowel qua uitslag als toegestaan gewicht.
    Ze hebben allerlei uitslagen in hun assortiment, ik heb voor mijn top-flite FW190 zelfs een setje van 74 graden kunnen vinden bij hun, dit was in de 700 serie, setje kostte compleet met tank, slangen en valve, maar zonder struts nog geen 100 euro..
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Pooten zou ik voor je kunnen maken
    heb weer tijd over op men werk
    heb de pooten voor de mustang van eclipse zo goed als klaar
    en ook de pooten voor jasper zen project zijn klaar
    Hetgeen wat ik nodig heb is een maatschets voor de lengtematen
    en wat foto,s van de echte pooten van een me 109
     

Deel Deze Pagina