Messerschmitt BF 109

Hoi 5p1k3.

Er komen geen luikjes voor de servo's, moest er eentje stukgaan kan er nog altijd een luikje uitgesneden worden.
Reken echter op de robustheid van de servo's, bij een chrash moet de vleugel immers ook meestal gerepareerd worden.

http://
Servo's zijn ingewerkt, maakt het coveren wat makkelijker hoop ik.

http://
Ondertussen maar eens over nadenken hoe ik het landingsgestel ga fixen.
Het is mechanisch en er moet nog een stevige servo bij in voor het aansturen.
Ook het wiel is wat groot, maar noodzakelijk om van gras op te stijgen, door het smalle landingsgestel zal het al moeilijk genoeg zijn.

http://

Johan.
 
Mooi Johan, intrekbaar landingtoestel vind ik nog altijd het summum wat meerwaarde betreft voor een toestel.

Mvg pascal
 
Hoi Bart.

Bedankt voor het doorzenden.
Mooie details van kockpit kap en landingsgestel, ga ik zeker gebruik van maken, verder ook mooie foto's en beschrijving.:D:D:D

Johan.
 
Graag gedaan m als je ooit nog wat info nodig hebt ik heb ongeveer 90 van deze boekjes.

Mvg,

Bart
 
Altijd leuk om te zien hoe een toestel evolueerd.

Zowel in het echt als in de modelbouw.

http://
Het mijne zit in semi scale tussen E3 en E4 bij benadering natuurlijk.
Ondertussen nog wat nagedacht,

http://
Zo zou het moeten lukken met de bediening, dit is maar een voorbeeld, de wielpoot moet wat langer en gewoon recht.
Servo heeft 7 kg trekkracht, om het doorschieten op het tandwiel te mijden breng ik een drupje CA lijm aan, zit het evengoed vast als op een metalen tandwiel.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Martijn.

Heb ik inderdaad al bekeken en heb er hier een defecte van bij de hand.
Er is maar een probleem, het gedeelte met de motor is te lang om de wielpoot op de juiste plaats te krijgen.
Maar zeker bedankt.

Johan.
 
Landingsgestel.

Vandaag maar wat uitgedacht.

Door telkens wat afknabbelen van de ribben een plaatsing gevonden voor het mechaniek.

http://
Het makelijkst was het vooruit plaatsen van de wielpoot.
Dit is niet de originele die gebruikt gaat worden, deze moet nog geplooid worden.

http://
Zijdelings stellen ligt wat moeilijker, moet ook nog kunnen aansluiten op de servo.
Maar heb ontdekt dat het vrij makkelijk is om een blokade te plaatsen op het mechaniek zelf om de uitslag voor uit te beperken.
Word wel een beetje foefelen met aansluiten op servo, zal een beetje asimetrisch moeten worden zodat 90° word teruggebracht naar 84° ongeveer.
Of daartegen heb ik misschien mogelijk een zender met instelmogelijkheden.:cool:

Johan.
 
Hallo Johan,
Neem aan dat het nu nog echt om een proefopstellinkje gaat...
De constructie waaraan je straks het retract-mechanisme gaat vast maken moet goed stevig zijn. Balsa alleen slaat onherroepelijk los, evenals vuren latjes. Die splijten met schroeven er doorheen bij het minste of geringste. Dat soort hout heeft onvoldoende densiteit in de nerf.
De zitting van het mechanisme zou ik van berkentriplex vervaardigen.
Dan zullen meerdere spanten daarbij verstevigd moeten zijn met het zelfde materiaal om de zitting daaraan te kunnen verlijmen met epoxy. Dan wel berkentriplex van het meerlaagse type (dus meer dan 3 laagjes).
Zodat het geheel als het ware een 'web' in de vleugel vormt om de hefboomkrachten te absorberen en door te geven aan de rest van de constructie. Het is de kunst om dat alles licht doch sterk genoeg te houden.

Zeker als de pootjes dicht bij elkaar komen te staan zoals in het echt... kan het zaakje aardig op z'n duvel krijgen.

De echte 109 had het mechanisme van het onderstel in de romp gebouwd... naar ik heb gelezen bij een restauratieverslag van een echte... het zou een grote sterkte en bouw eenvoud geven.

Groet Bas

PS: Nu zie ik net nog even op de foto, dat je al een tripex spant hebt toegepast. Da's al prima. Maar het kan daar nog wel stukken sterker naar mijn gevoel.
 
H.B.Busking.

Het is inderdaad nog niet de komplete opstelling.
Morgen maar eens Berken triplex halen, de stuurservo moet ook stevig bevestigd worden mits het landingsgestel bij uitstaan niet in de blokage stand komt.
Dacht eerst multiplex te gebruiken maar dank zij uw raad ga ik voor Berken.
Bedankt.

Ron.

Is een goede tip, had ik nog niet bij stilgestaan.
Zal hier eens een draadje opsporen hoe je dit presies toepast.
Weet je, de huidige electronika is voor mij nog wat vreemd met al die bind toestanden, nadeel van nog niet in een club te zijn, maar we koesteren hoop, heb mij al bij een aantal clubs aangemeld, meesten hebben een ledenstop hier maar het komt wel in orde.
Bedankt.

Johan.
 
Johan.

Die tip van Ron is goed waard ik ben namelijk een toestel hier door verspeeld.
Het is heel simpel.
Zo'n standaard kabeltje met een schakelaar, dat bij een ontvanger geleverd word.
Deze doe je tussen je ontvanger en je lipo.
In de meeste gevallen zit daar ook nog een laatsnoertje aan, daar plug je de reserve accu in.
Meer is het niet.

Mvg Pascal.
 
.
Morgen maar eens Berken triplex halen, de stuurservo moet ook stevig
Johan.

Dag Johan,

Ziet er goed uit :D, als je je berkentriplex gevonden hebt, zou je even kunnen weten waar je deze gevonden hebt ? Ik heb al verscheidene verdelers/houthandels gebeld, deze hebben enkel 5 en 6 mm berkentriplex

Lindert
 
Welk kleuren schema ben je van plan hem te maken ? Ik vind deze van
Oberleutnant Franz von Werra wel mooi. Mooi verhaal ook over hem.

Franz von Werra - Wikipedia
The One That Got Away (1957) - IMDb

dhm1855.jpg


Mvg,

Bart
 
Hoi Bart.

Heb mij bij aanvang vastgepind op dit kleurschema.

http://
Weet niet of Von Werra met dit toestel heeft gevlogen, maar de kleurstelling is hetzelfde.

Johan.
 
Lijkt er idd veel op , ik heb de me109 altijd al een mooie kist gevonden.
Vooral het motorgeluid van de de Daimler Benz DB601 motor is geweldig




Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Linderd.

Je hebt BP aangaande Berkentriplex.

Hoi Ron.
Bedankt voor de links, had nog geen tijd om echt te zoeken.

Johan.
 
Back
Top