Messerschmitt BF 109

Ron:

Is de dokter zijn schuld, zij dat ik regelmatig mijn vingers moest bewegen tegen stram worden.
Moet je juist tegen mij zeggen, niets beter om je vingers te bewegen als bouwen.

Juweeltje:

Zo krijg ik geen koude voeten.:rolleyes:

Patrik:

De vleugel word in een stuk samengesteld.
Deze is maar 155 cm, past goed in mijn auto.
Er komt een karbonbuis in van 1 cm dik en 2triplex V vormen.
Verder word de pasnaad voorzien van 2 linnen stroken aan buitenzijde, ingesmeerd met witte houdlijm, brak vroeger niet en zal dat nu ook wel niet doen.

Zo, vandaag wat rustiger geweest met mijn hand.

http://
Alle liggers zijn geplaatst, 1x 10x5 balsa, 1x 10x5 grenen en 2x 5x5 balsa, deze laatste 2 heb ik zelf op het plan bijgetekend voor wat meer stroefheid in de vleugel.
De voorste liggers zijn met balsa plankjes verbonden met elkaar met de vezels vertikaal.

http://
Morgen de V tjes plaatsen en dan kan de beplanking beginnen, maar eerst de staartjes van de ribben afsnijden, rolroer en flaps worden afzonderlijk gemaakt.
Mits ik de scharnieren bovenaan bevestig krijgen de staartjes een schuine voorzijde \, achterzijde vleugel blijft recht.

Johan.
 
Vervolg vleugel.

http://
Centrale rib geplaatst met V profiel voor V stelling vleugel.

http://
Servoplaatje voor servo rolroer.
Word met siliconen tegen rib gelijmd, doorvoer voor servodraad moet ik nog uitsnijden, boor daarvoor 2 gaatjes van 4 mm naast elkaar en snijd middenstukje er tussenuit bij elke rib.

http://
Hier moet een poot van het landingsgestel komen,(retracts) vandaar nog niet beplankt.

http://

http://[URL="http://www.abload.de/image.php?img=bf10900948qi6.jpg"][/URL]
Laatste foto's hoeven geen uitleg, is de bovenzijde.
Vleugel word nadien nog van folie voorzien waar op geschilderd kan worden.

Johan.
 
Kijk, je heb er weer goed de gang in.
Het ziet er goed uit, nog even en we kunnen het in zijn geheel aanschouwen.
Ik mis wel de uitsparingen in de ribben om een kabeltje doorheen te kunnen voeren?

Ik lees dat je de vleugel gaat bekleden met folie, om vervolgens deze te schilderen.
Ik heb dit ook toegepast op een toestel, maar als later de folie wat op blaast kan je deze niet meer na strijken.
Om de blazen er uit te kunnen strijken moet de temperatuur zo hoog zijn dat ook de verf smelt.
Wat is jou ervaring, of doe ik iets verkeerd?

Mvg Pascal.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascall.

Leg altijd een doekje over de folie om deze na te strijken, zo heeft de verf geen schade.
Geeft wel even een geurtje af maar smelt niet.

Gaatjes voor de kabeltjes worden nog gemaakt, er moet nog een servo bij voor de flaps.

Groetjes.
Johan.
 
u schreef paar berichten terug
De voorste liggers zijn met balsa plankjes verbonden met elkaar met de vezels vertikaal.

over het beplakken van de voorste liggers ik leg de vezels horizontaal ga ik hier zwaar de fout in ? of speelt dat geen grote rol?
 
Hoi Korneel.

Heb het zo geleerd, zou het doorbuigen van de liggers tegengaan door de vezel vertikaal te zetten.
Vandaar dat ik dat nog steeds doe en velen met mij denk ik.
Horizontaal plaatsen laat mogelijk misschien nog kromming toe?

Met kromming bedoel ik bij duikvlucht en terug optrekken dat je vleugel de vorm van een halve maan krijgt.

Er zitten hier wel experts die hierop een beter antwoord hebben, over krachten uitgeoefend op een toestel weet ik niet zoveel, dat is voor mij Chinees.

Johan.
 
Mij is net als Johan ook geleerd dat de nerf van de webbing tussen de liggers verticaal moet Korneel. Ariel heeft er aandacht besteed in twee antiek zwevers. Leerzaam draadje voor ouderwets houtwormen, lijmtips, verlengen van latten, zaagsnedes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij webbing moet de vezel verticaal staan, het waarom is simpel. Het enige wat de webbing doet is het verhinderen dat de liggers naar elkaar toe kunnen komen, dus druk en trek belasting, zodat de liggers zoveel mogelijk alleen op trek en druk belast worden. Probeer nu zelf eens met een stukje balsa van zeg 2mm eens in welke richting je de meeste druk kunt uitoefenen :)
 
Vleugel.

Inmiddels bezig met het andere deel van de vleugel.

http://
Nog op de goede ouwe manier, slaolie om de tekening van de andere kant zichtbaar te hebben zonder dat het papier begint te rimpelen en bollen.


http://
Op tijd maar eens nakijken of er niets gaat wringen als later bijde delen worden samengevoegd.
Past zoals het hoort na 4 mm van de hardhouten ligger afgezaagd te hebben van het nieuwe gedeelte.
Heb je meteen ook een zicht op de V stelling van de vleugel.

http://
Een kijkje op het origineel, rolroeren en flaps zijn nog niet bevestigd bij mijn vleugel.

Johan.
 
Hallo volgers.

Even een vraagje aan servo kenners.
Heb nog 12 servos van Art Tech: AS-100, 9 gr. + nog 4 blauiwe zonder enig merk in het bezit.
Waren oorspronkelijk bedoeld voor de wissels van mijn spoorbaan te bedienen.
Maar ben van digitaal afgestapt wegens te duur om al mijn locs digitaal om te bouwen met decoder.
Nu de flaps voor de 109 zijn 430 x 35 mm, kan ik deze servo's (2 stuks per flap ) hiervoor gebruiken? of is het raadzaam om een servo met meer trekvermogen (1) toe te passen.
Deze moet ik mij dan nog wel aanschaffen, in geval van 1, welke voor met Spektrum bedienbare servo raden jullie aan?
Met dank.

Johan.
 
Alle servo's zijn met spektrum bestuurbaar ;)

Ik zou gaan voor Hitec HS-81 of HS255
EDIT: spanwijdt is 155cm dan zou ik voor de flaps de HS-81 nemen en voor de rest de HS255BB (20 euro)
Of standaard S3001 - S3003 nemen iets goedkoper nog
betaalbare goede servo's
 
Hoi Linderd.

Dank u voor de toelichting.
Heb voor de rolroeren ook de hitec HS-81, dus deze servo kan ook de flaps bedienen.
2 stuks bijkopen dan.
Hartelijk dank, daarom vertoef ik graag op een forum, je vraagt en hebt antwoord.

Johan.
 
Ik zou persoonlijk voor de rolroeren naar een HS255 of een standaard servo gaan.

De staart, hoogte en richting zou ik ook naar HS255 of Standaard gaan.

Heeft deze kist Flaps ? Dan zou hier wel een HS81 op voldoen
 
Hoi Linderd.

Mijn vraag had voornamelijk betrekking op de flaps, hier had ik twijfels over gezien de grote ervan, heb met flaps totaal geen ervaring welke druk hierop komt eens op 30° neergelaten.
Hoe het toestel zich hierop gedraagd zal ik wel eerst eens op hoogte uitproberen, heb ik meteen ook de mogelijkheid om te constateren hoeveel ik het motorrendement hoef te geven bij de landing.
Doe ik bij elk nieuw toestel, motor af en kijken wat het doet, zo leer je al veel voor je de eerste keer de landing aanvat.
Een raad van mijn vroegere leraar, helaas reeds overleden.
Je ziet, zelfs ik heb het geleerd met een leraar aan mijn zijde en dit in 1980.

Nogmaals dank.
Johan.
 
Je kunt met servohevelpositie zo spelen dat flap op slot staat. Het servo-heveltje in die positie vrijwel evenwijdig aan stuurstangetje. En aan flap kant het heveltje haaks op stuurstangetje. Dan blijft nog wel de vraag of servo flap tijdens vliegen in die positie kan zetten, houden is geen enkel probleem.
 
Hoi Ron.

Bij rolroeren worden scharnieren aan de bovenzijde vleugel geplaatst, het rolroer heeft hiervoor een / schuine voorrand naar onder toe.
Bij de flaps komen de scharnieren onderaan met een rechte kant, zo kan de flap enkel op 0 en 30° gesteld worden.
Denk hiervoor ook een asimetrisch roerhorentje voor te gebruiken, zodat flap niet verder kan dan 30° doordat het roerhorentje dan op de vleugel rust.
Heb geen instel mogelijkheden op mijn zender, dus moet ik het op deze manier oplossen.
Mogelijk koop ik later nog wel eens een DX 6 tweedehands, maar ben voorlopig al tevreden dat ik kan vliegen met mijn 5.

Johan.
 
Het hoord hier niet.

Maar het is weer zwaar om verwerken.

http://
Heb vandaag afscheid genomen van een goede vriendin.
Al een tijdje blind geworden door een nutteloos insect dat niet goed verweiderd werd, Rotteken.
Haar ademhaling werd zwaar vandaag en ze lag de ganse dag met haar hoofd tegen mijn been aan, ze was trouwens altijd in mijn omtrek.
Heb waardig afscheid genomen van haar bij de dierenarts en het leek wel dat ze mij dankbaar was.
Alweer een zoveelste leegte dat je als mens moet opvullen in je leven.
Waarom doet het afscheid van een dier toch altijd zoveel pijn?

Johan.
 
Back
Top