Ad Bakker
In Memoriam
Misschien dat ik na ruim 40 jaar printen etsen voor mij beroep er nog te weinig vanaf weet......sucses met het hobbyen.
Ik heb er eigenlijk niet zo'n zin in, maar ik heb al eens geschreven dat je op internet soms volledig op het verkeerde been gezet wordt, en dit is daar een voorbeeld van.
De chemische reactie waar het bij etsen met natriumpersulfaat is:
Na2S2O8(aq) + Cu(s) ----> Na2SO4(aq) + CuSO4(aq)
(gecopiëerd uit een forum dat ik wel vertrouw, aq staat voor vloeibaar/aqua, s voor vast/solid). In woorden: het vaste koper lost via een corrosie reactie op in de etsvloeistof. Natuurlijk komt daar zuurstof bij te pas, maar dat is de zuurstof die in het sulfaat zit, en niet uit de ingeblazen lucht. Het probleem is dat de corrosieprodukten aan de wand blijven "kleven" waaardoor de reactie stopt. Dat is de reden dat de vloeistof in beweging moet blijven, om zodoende de corrosieprodukten af te voeren en nieuw oppervlak voor de doorgaande reactie vrij te maken. Dat bewegen kan je krijgen door lucht in te blazen, maar kan ook door de vloeistof te laten stromen (circulatie pomp bijvoorbeeld). Bij ijzer(III)chloride lost het corrosieprodukt veel beter op in de etsvloeistof, en is beweging dan ook veel minder belangrijk of zelfs onnodig.
Ik zal me maar niet beroepen op wat ik de laatste 40 jaar gedaan heb, en me concentreren op wat ik nu prettig vind, en dat is:.....jawel, hobbyen.
Groet,
Ad Bakker