Met een 9CHP in een zenderpult vliegen......

Zoals jullie allemaal wel weten is de 9CHP een zender die eigenlijk ontworpen is als handzender en dus niet geschikt om in een pult te vliegen.
Het enigste bezwaar om dat wel te doen zijn eigenlijk de schakelaars die voorop de zender zijn geplaatst waar je dan dus (vliegend) niet bij kan.

Zie hier, de oplossing (heel simpel hoor)

afb4513.jpg

afb4514.jpg

afb4515.jpg

De zender zit nu gewoon enigzins "vast"-gebouwd in de pult en de schakelaars zijn uit de zender geschroefd en in de pult. Om dit te kunnen doen zijn de draden natuurlijk verlengd.
Ook de accu hebben we een 2e draad aangezet zodat we deze kunnen laden vanbuiten de zenderpult, zonder de zender te verwijderen.

Dat plastic plaatje gaat als afdekking over het gat in de pult heen voor de netheid, hij zit vast met een paar magneetjes.

Onderin de pult zit natuurlijk ook een groot gat, waardoor eenvoudig een leskabel gemonteerd kan worden en je bij de zendermoduul kunt.

Groetjes,

Richard

Hoi,

Leuke oplossing alleen mag je eigenlijk niet zelf wat veranderen aan je zender omdat de keuring van de PTT (?) dan vervalt, niet dat het mij wat uitmaakt maar ik denk ik meld het je even.... :roll:

Mark

Leuke oplossing alleen mag je eigenlijk niet zelf wat veranderen aan je zender omdat de keuring van de PTT (?) dan vervalt, niet dat het mij wat uitmaakt maar ik denk ik meld het je even....

PTT keuring bestaat allang niet meer, het enigste wat misschien zou vervallen zou het CE keurmerk zijn. Maar er is technisch niks veranderd aan de zender, behalve dan de draden verlengd.

Anyway, het werkt beter zo iniedergeval 8)

Rich :P

Het kan ook zo,

Idd, maar ik ben gewend om een lekker stabiel platform te hebben om mijn handen op te leggen en dat werkt gewoon op die manier niet.... dan kan ik er overigens nog niet goed bij.

Het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke voorkeur 8)

Groetjes,

Richard :D

Uiteraard is het persoonlijk inderdaad.

Maar bij mijn pult kun je ook je armen laten rusten op de pult, dat is voor mij ook belangrijk omdat ik de sticks met 3 vingers vasthoud. Het platform is dan ook stabiel doordat je er met je armen op leunt.

Je kan op deze manier ook nog prima bij de schakelaars hoor. Als we elkaar weer eens treffen moet je het maar eens proberen.

Het voordeel is dat ik er zo iemand anders zijn zender in kan zetten (vb. 9C of een 9Z).

Ik wil het maar delen zodat mensen die ook graag een zender pult willen voor hun 9C of 9Z ideeen kunnen opdoen.

Het is wel te hopen, dat je met een dergelijke constructie geen hoogfrequent-instraling krijgt in de verlengde draden. Dit levert uitermate verrassende en onverwachte effekten op! Zorg er in ieder geval wel voor, dat deze draden getwist zijn. Eigenlijk zou hiervoor alleen afgeschermd draad gebruikt moeten worden.
Overigens voldoet een zender met een dergelijke modificatie niet meer aan de type-goedkeuring!

Wat ik niet begrijp is dat als jullie zo graag met een pultzender vliegen, dat jullie dan een handzender kopen en hier een soort pult omheen gaan bouwen. Er zijn toch zeker genoeg pultzenders die hetzelfde kunnen als die handzenders.

Ik heb van de week een pull gekocht van "Vario" (dat helikopter merk), deze is eigenlijk bedoeld voor de 9Z, maar met een kleine aanpassing past hij ook op de 9C, met deze pull kan je alle knoppen en schuifdingen regelen. Ik moest er 80euro voor betalen, veel geld, maar wel een mooi ding.

Cor

Nee, er zijn niet genoeg zenders met de zelfde mogelijkheden. Ik heb zo ongeveer alle handleidingen bestudeerd voordat ik de 9Z kocht.

Het enige wat dicht in de buurt komt is de FC28 V3, maar die vind ik veel minder prettig programmeren en heeft een veel lager resolutie scherm. Verder heeft die zender nog steeds een probleempje in de gas curven van de idle-ups!

Multiplex heeft ook mooie zenders, maar dan heb je geen PCM, en geen goed scherm waar je de curven goed op kan zien. JR zijn ook allemaal handzenders.

Dus vandaar, ff zelf een pult maken.

Hier een foto van de vario pult op de foto staat de mx22 maar de pult is ongeveer hetzelfde ofzowaar gelijk.

afb4580.jpg

Het bestelnr. is 3076 Wel een beetje prijzig maar dan heb je ook wat.

Ed

Hallo,

Dit is mijn zenderpult voor de FF9.
Het is weliswaar geen fabrieksmatig gemaakte pult, maar voldoet voor mij goed.
Ik heb hem vorig jaar gekocht bij een "onbekende" modelbouwzaak in, jawel, Pijnacker.
Een van de verkopers, Hans....., maakte mij daarop attent.
De prijs weet ik niet meer.

Je moet een kjleine aanpassing voor de beugel achterop maken (sleufje)
En ik zorg met een reepje klittenband op de achterzijde van de zender dat ie niet uit de pult kan vallen.

Misschien een ideetje ???
afb4581.jpg

Martin

Het is wel te hopen, dat je met een dergelijke constructie geen hoogfrequent-instraling krijgt in de verlengde draden.

De draden zijn getwist en niet erg veel verlengd... overigens gaat het om AAN/UIT schakelaars....

Ik heb er dit weekend nog n paar keer lekker mee gevlogen en het voldoet perfect 8)

Maargoed, ik wilde gewoon even het idee met jullie allemaal delen.

Groetjes,

Richard

@gerard_nl: Sorry voor het late antwoord, maar ik was ff het land uit en kon niet internetten.

De zenderpull voor de ff9 van mij is dezelfde als die van "edsheli". Voor de FF9 moet je wel een aantal dingen aanpassen. Ik ben nog druk bezig om hem passend te maken voor mijn zender, als tie klaar is zal ik een fotootje posten..

Cor

Hieronder 2 foto's van de aangepaste zenderpull:

dsc00458.jpg

dsc00459.jpg

De aanpassingen die ik moest doen voor de FF9:
-paarse alu verhogingen ruim een cm moeten inkorten omdat de FF9 waarschijnlijk dunner is als de 9Z
-heel wat van het plexiglas moeten wegschuren en zagen zodat de zender goed past en blijf zitten. ( er zat natuurlijk precies waar het niet moest een groot rond gat ;-( )

[tab:efcc408746]

Naar aanleiding van dit draadje heb ik zelf zo'n Vario-variant gemaakt voor mijn Futaba T8UPs (Luxe FF8).

Binnen-maten heb ik gewoon genomen van mijn zender, en de buiten-maten geschat uit dit draadje.

Als materiaal heb ik acryl gebruikt maar lexaan of evt plexiglas is ook prima.

De rest komt bij de Praxis vandaan voor een paar euro.
(de "stangen" naar de draagriem zijn de langste M8 moerbouten).

Je kunt de zender onder 45graden laten bungelen voor hij uit de pult wil vallen, echter voor de zekerheid heb ik klitte-band gebruikt.
Je kunt op deze manier hard-3D-wandelen zonder dat de zender uit de pult kan raken.

Dus.......
Een paar uurtjes rommelen en dan heb je een mooie pult voor een paar Euri.
En het bevalt prima. :thumbsup:

afb5926.jpg
afb5927.jpg

afb5928.jpg

Als je meer info wilt, laat maar weten.

( :oops: OK de volgende keer zal ik een beetje op mijn opmaak letten :oops: )

erwin

prachtig werk zeg.....
waarschijnlijk veel uurtjes aan besteed zeker ?

ik schat dat de "plexi" plaatdikte +- 5 mm is ??
en de metalen staafjes in RVS of aluminium?

lijkt mij een goed idee
kzal mij ook eens achter de tekentafel plaatsen....

groeten
steffe

Erwin,

Jouw Plexiglas pult ziet er erg strak uit.
Het zou uit een design winkel kunnen komen.
:pim: Petje af hoe je dit zo strak hebt kunnen maken :!:

Wel dat valt allemaal erg mee hoor, zoveel werk is het niet.
Ik heb niets uitgetekend, gewoon de zender gepakt en de afmetingen overgenomen op het plexiglas.
Denk ook even aan de uitsparing voor de HF-module en de plug voor de trainingskabel.

Die "staafjes" zijn afgezaagde M8 slotbouten, niks geen RVS.
Ik schat dat er drie uurtjes werk in heeft gezeten.

Back