Metamorfose van een Mikrokopter - van quad naar Y6

De oorsprong van dit bouwverslagje ligt al weer een paar jaar terug. Ruim twee jaar geleden kwam ik in contact met de multicopters. Na het lezen van diverse bouwberichten van o.a. de Ardupilot ( de Arducopter versie was er nog niet), de Arm-O-Copter en nog veel meer heb ik de keuze laten vallen op de Mikrokopter. Dus aan de slag. Allereerst de centerplates getekend en gefreesd.

Mikrokopter%20-%20001.jpg

Daarna Towerpro 25A regelaars op de operatietafel gelegd en aangepast naar de I2C interface die voor de Microkopter vereist is.

Mikrokopter%20-%20002.jpg

Met vallen en opstaan zijn de regelaars aangepast. Naast de uiteindelijk 4 aangepaste regelaars zijn er 3 in rook opgegaan evenals één motor.

Mikrokopter%20-%20003.jpg

Het frame was opgebouwd uit de centerplaat waaraan 4 U-profielen van de Gamma waren bevestigd. Als onderstel zijn pootjes gemaakt van GFK.

Mikrokopter%20-%20004.jpg

En daarmee naar het veld. Hulp gekregen van een ervaren helivlieger.

Mikrokopter%20-%20005.jpg

En hij vloog....
Als een eitje volgende de experts.

Mikrokopter%20-%20006.jpg

Mij werd geadviseerd werd om de instelling van de zender "op z'n heli's" in te richten. Dus gas links en hoogte/pitch rechts. Ik heb hier een poos mee geoefend. Maar dat heb ik niet onder de knie gekregen. Lol ging er af en de Mikrokopter kwam aan de muur te hangen.

Laatst bewerkt:
Jammer. mooi project was dit hoor. maar gas links en hoogte/pitch rechts? welke idioot heeft je dit verteld ;) ? gas en pitch zijn 1 en dezelfde stick... nu begrijp ik waarom je er geen lol meer in gehad hebt als je het op deze manier aan moest leren. zonde van zo'n mooi project, daar had je uiteindelijk vast meer uit kunnen krijgen (gps etc..)

Knap hoor, ziet er goed uit. :yes:

Mode moet je gewoon zelf kiezen, wat jij prettig vindt.
Ik kon niet wennen aan gas links omdat ik al jaren de vaste vleugels in mode 1 vloog (gas rechts).
Ik vlieg de heli, hexa en quad nu in mode 3 (gas/heck rechts en roll/nick op links) en de vaste vleugel nog op mode 1.

Een quad/heli is ook prima te vliegen op mode 1 (gas/roll rechts en nick/heck links), maakt allemaal weinig uit.
Veel helivliegers vliegen mode 2. (gas/heck links en roll/nick rechts.

Stof van de quad blazen, je eigen mode kiezen en vliegen met die handel.
Met een leraar/leerling kabel kan je vliegen in een andere mode dan die van je leraar.

Ik zou wel een kap plaatsen over de elektronica.
Deze wordt dan beschermd bij een eventuele crash en je wilt geen regendruppel op het board hebben.
Ben.

rcmodes.jpg

Laatst bewerkt:
Dirk,

Bij Heli is Gas en pitch 1 stick (klopt)... bij Multicopters is gas uitsluitend de hoogte regeling (dus op de gas stick) en de pitch is hier in feite de nick functie (voorover en achterover).
Het zal duidelijk zijn, dat dit niet op dezelfde stick zit....

Ook ik vlieg in mode 3 met de multicopter en heli.... vleugelkisten op mode 1
Dus geen geklooi met overzetten van gas rateltjes, immers gas is dan altijd rechts.

Mijn zoon vliegt de Multikopter in mode 1... hij vindt dat weer lekkerder.
Het is gewoon wat je zelf het lekkerst vindt en je jezelf aanleert.

Je moet hier echter wel consequent in zijn... eventjes een andere mode gaan wennen is net alsof opnieuw moeten leren vliegen. Ik kan echt niet met de Multikopter van mijn zoon vliegen, ook al is alleen de roll en Yaw verwisseld ( mode 1 versus mode 3 ).

ah oke. ik vind het erg knap dat je in 2 modussen kunt wisselen. Als 3d heli vlieger adviseer ik altijd mode 2 aan de beginners. Gezien de complexheid van de mogelijkheden is het beter leerbaar in mode 2. Ik ken er ook een paar die hetzelfde kunnen in mode 4 :) maar zeggen zelf dat ze het jammer vinden nooit op mode 2 te zijn begonnen...maar dat ligt ook meestal aan de club of regio waar je zit ivm. de instrukteurs die je helpen. Beter is natuurlijk altijd je aan 1 modus te houden om fatale stuurfouten te voorkomen voor je eigen veiligheid en dat van een ander natuurlijk :)

Ik had op het forum niet zo snel een reactie verwacht. Bedacht om het verslag in delen te schrijven. Hier het vervolg dus.

Zoals de bovenstaande reacties al aangaven waren er meer: dan doe je dat toch gewoon anders. Dus een paar weken geleden de draad weer opgepakt. De Mikrokopter gefatsoeneerd en weer gangbaar gemaakt. Dit keer met een setup waar ik in principe mee overweg zou moeten kunnen: gas en roll rechts, pitch en yaw links. En de kopter meegenomen naar de ARMC. Robin en Nando wilden het wel eens proberen. In de hoek van het clubgebouw is de Mikrokopter ingevlogen en getrimd.

Ik gang naar huis met een Mikrokopter die in principe vliegbaar was :-).

De volgende dag er met een paar bamboe plantenstokken een trainingsframe onder gezet. en achter in de tuin maar eens geprobeerd.

Mikrokopter%20-%20007.jpg

En het werkte. Hopje van 5 seconden, 10 seconden, 15 en na een paar accu's 8 minuten, de getimede duur voor een accu leeg. Maar echt lekker vloog het niet. Ik bleef trimmen. Ik kwam tot de conclusie dat na iedere harde landing het hele apparaat weer scheef was. En een harde ongecontroleerde landing had ik nog wel eens,

Provisorische oplossing was om de poten onderling te verbinden met dyneema draad. Daarmee werd het frame een stuk stijver.

Mikrokopter%20-%20008.jpg

Dat werkte. Het vlieggedrag werd een stuk voorspelbaarder. Probleem dat bleef was het continue draaien van de kopter. En een beperkte mate van "schuddebuiken".

Al met al zag het er hoopgevend uit. Een volgende revisieslag leek zinvol. De 35 MHz ontvanger is vervangen door een 2.4 GHz Jeti en een magnetische kompas module toegevoegd. Daarnaast met Xbee's een draadloos communicatie kanaal opgezet met de PC. Rijkwijdte een meter of 20.

Het begint al een imposant torentje te worden.

Mikrokopter%20-%20009.jpg

De Jeti ontvanger is een Jeti SAT ontvanger. Deze geeft standaard een PPM signaal. Ik heb ook een 10 kanaals Jeti ontvanger geprobeerd. Ook die kan een PPM signaal afgeven. Maar dat werkte niet probleemloos. Bij tijd en wijle, onregelmatig, lijkt het signaal te haperen. Waarschijnlijk zit het verschil in de ontvangers dat de SAT ontvanger het signaal direct doorgeeft, terwijl de 10 kanaals ontvanger eerst een bewerking in de ontvanger uitvoert.

Mikrokopter%20-%20010.jpg

Ondertussen was het vlieggewicht op gelopen tot zo'n 988 gram.

Mikrokopter%20-%20012.jpg

Toepassing van de kompasmodule maakt het richtingsgedrag stabiel. Maar na iedere transport/start/landing was het frame toch enigszins ontzet en moest er driftig bijgetrimt worden. En het schuddebuiken kreeg ik er niet echt uit.

Er komt nog een aflevering, even plaatjes erbij zoeken.

Laatst bewerkt:
Een nieuw frame

Op Hemelvaartsdag de Mikrokopter meegenomen naar het veld en daar eens een boom over opgezet. Mijn conclusie was dat het frame eigenlijk te fragiel was. En poten aan het eind van het frame is ook geen goed plan. Handiger is het om deze aan de centerplate te bevestigen. Een nieuw steviger frame maken liep eigenlijk vast op het moeilijk verkrijgbaar zijn van 10 mm aluminium vierkant. Ondertussen trouwens in het MBF gelezen dat Hornbach dat heeft. Maar die heeft de wijde omgeving even geen vestiging.

Vliegmaat Wim dacht dat dat wel te vinden was. Ja wel 15x15 maar 10x10???. En een KK Multikopter was ook wel leuk. En dat op een frame van HobbyCity? Hmmm. Lijkt wat kwetsbaar. In de KK multikopter stuitte ik op Jacub's frame. Was van GFK. Kruis dat met HobbyCity, de Mikrokopter en ......

Ik teken wel even wat, is maar zes onderdelen riep ik enthousiast! En na twee dagen dagen en een 10-tal overleg mails was de voorloper de onderstaande tekening ontstaan.

Frame.JPG

Eerst maar een een prototype arm en centerplate gefreesd. Paste wonderwel.

Mikrokopter%20-%20013.jpg

Na wat kleine aanpassingen en de nodige gaten in de centerplate de rest gefreesd. Dat levert het onderstaande frame op.

Mikrokopter%20-%20015.jpg

Het onderstel komt van een T-rex 450, door Wim beschikbaar gesteld en past exact.

Mikrokopter%20-%20014.jpg

Het frame heeft de nodige stijfheid en stevigheid, veel stabieler dan het Aluminium frame. Gewicht valt mee, ligt rond de 200 gram. En natuurlijk moest voor de herkenbaarheid tijdens het vliegen er wat kleur op. Een spuitcabine :-) ingericht en de voorste poot oranje gespoten en de overige zwart.

Mikrokopter%20-%20016.jpg

Vervolgens de elektronica overgezet.
Vlieggewicht is nu 940 gram. Dus zo'n 50 gram winst geboekt.

Mikrokopter%20-%20017.jpg

Hiermee weer testvluchten gedaan. Een verademing. De correcties en trims van de eerste vlucht hoefden bij de tweede, derde en volgende vlucht niet aangepast worden. Eindelijk weer wat progressie.

Helaas was het "schuddebuiken" niet over. Lag dus niet alleen aan het frame. Met de PC in de tuin nu maar eens in detail naar alle instellingen van de Mikrokopter gekeken.

Mikrokopter%20-%20018.jpg

En dan is een draadloze Xbee communicatie wel heel erg handig!

Mikrokopter%20-%20019.jpg

En gistermiddag was het zover: eindelijk had ik na veel geëxperimenteer de Mikrokopter stabiel. Ook ik vind nu dat hij als een eitje vliegt.

Mikrokopter%20-%20020.jpg

Wat nu rest is eens wat meer vliegbewegingen oefenen.
En er moeten weer wat ledjes op en.....

Het volgende frame wordt aangepast voor en uitgerust met KK multikopter elektronica. Eens kijken of daar ook mee te vliegen valt.

Laatst bewerkt:
Klopt.

De poten worden afzonderlijk in elkaar gezet uit de vier kanten. Dit wordt bij elkaar gehouden met 42 mm M3 schroefdraad met aan weerszijden een moer. Afstandsbussen zijn van 5 mm koolstof buis. De poten vallen in sleufjes in de centerplaat. Onder- en boven centerplaat houden de poten op hun plaats. Dat is weer geborgd met M3 schroefdraad.

Ik heb nog geëxperimenteerd om hier ook afstandsbussen te gebruiken. Verschillende uitvoeringen gemaakt. Uiteindelijk bleek geen afstandsbussen hier het beste te werken.

Dus alles kan zo weer uit elkaar. Andere centerplaten en er kan weer iets nieuws geprobeerd worden.

Willy

Volgende stap: een Y6-frame

De quad variant van de Mikrokopter functioneert nu naar tevredenheid. Dus tijd voor nieuwe experimenten.

Momenteel wordt in de club eenzelfde frame opgebouwd met KK-Multikopter elektronica. De eerste proefvluchtjes zijn gemaakt. Ziet er erg goed uit.

Ik wil nu een Y6-kopter gaan maken. Daarvoor ga ik de Arducopter electronica gebruiken, 25A Turnigy Plush regelaars en een zelf getekend frame. En dan niet te klein. Ik opteer er voor om de motoren te plaatsen op een cirkel met een diameter tussen de 600 of 700 mm. Als pakket wil ik een 3 of 4S 5000 mAh gaan gebruiken.

Ik dub wat betreft motoren tussen een aandrijving met 10 inch en 12 inch props.

Wat goed bevalt is de motor/prop combinatie die ik nu op de Mikrokopter heb zitten. Dat is de Hacker look a-like https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4700 mat EPP 1045 props.

6 stuk op de Y6 zal verwacht ik wel werken, maar wordt op een grotere Y6 wat iel. Eigenlijk wil ik naar 12 inch props. Na wat zoeken vond ik deze motoren van RCTimer, de BC2836-9 BC2836-9 With 40cm Cable 880KV Outrunner Brushless Motor - BC2836 Series - RCTimer Online R/C Hobby Store: Lijkt wat betreft specs en drivecalc op 3S wel geschikt.

Heeft iemand ervaring met deze motor?

Laatst bewerkt:
Zojuist 7 BC2836-11 met een Kv van 750 besteld bij RCTimer. Dat is dus 6 voor de Y6 en één spare. Regelaars zijn al onderweg.

Arducopter elektronica zit in elkaar en lijkt te werken.

Nu nog "even" een framepje tekenen en frezen.

Back