Meteriaal Schroefassen

GENOEG!

Da's de tweede keer op één avond dat ik in moet grijpen.

Zijn jullie nou helemaal?
Ik dacht dat het bij de botenbouwers over het algemeen fatsoenlijk aan toeging... Zijn een aantal van jullie overgestapt op autootjes of zo?
In die fora gingen ze zo met elkaar om... Tenminste, tot een tijdje geleden. Zelfs daar is het momenteel redelijk rustig.
Dit forum is indertijd opgezet als gezellige helpdesk voor de doorsnee modelbouwer. Iedereen kan een probleem op een andere manier aanpakken, en daar hoeven anderen het niet mee eens te zijn. Prima, niks mis mee.
De vraagsteller kan dan uit diverse mogelijkheden kiezen, als naar zijn financiele positie, ervaring, opleidingsniveau en weet ik allemaal meer.
Het is niet, ik herhaal niet de bedoeling elkaar hier een beetje publiekelijk of via PB's af te gaan lopen kraken, laat staan toespelingen te maken over 'elkaar in het echt ontmoeten'.
Dat zou zo maar eens kunnen gebeuren, bijvoorbeeld op de Werkschependag of een ander treffen. En dan???

Denk eens na voor je op die toetsen begint te rammen!
Roel
Mod

mensen mensen

voor een ieder die het graag over "mijn" yacht (snelvarent dubbelschoefs)wil hebben ,is die welkom in mijn eigen bouwverslag ,daar vraag ik ook al om tips e.d. hierover maar krijg daar gekgenoeg geen reactie !
ook heb ik een toppic geopend in het speedboten forum ,maar daar reageren ook slechts 2 mensen !

ja ik wil een behoorlijk snel bootje bouwen ,deze word echter wel 150 cm ,en krijgt 2 schroeven van slechts 40 of 45 mm!

in het echt zou de boot 37.5 meter zijn ,google maar naar jachten van die maat !

maar ik wil hem graag snelvarent hebben ,en dat ziet er "ongeveer" zo uit!!

en door eigenlijk "te" veel toeren te maken wil ik het stralende water achter het schip proberen na te bootsen ,alle opmerkingen zijn welkom ,zal ook weer even een bericht in mijn bouwverslag plaatsen ,met nogmaals de vraag om TIPS EN OPMERKINGEN !

20779_b.jpg

20777_b.jpg

edit: (thanks roel,had je bericht nog niet gelezen voor dit te plaatsen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Een speedschroef onder een (te) langzaam varende boot zal de motoren laten verbranden, dat komt door de (veel) te grote spoed van de schroef.
De schroef wil veel meer water verplaatsen dan dat de boot vooruit gaat.
Het zelfde geldt voor een krachtschroef die (te) veel toeren maakt.
Deze schroef gaat in het luchtledige draaien, de schroef krijgt niet genoeg water en gaat lucht slaan.
In beide gevallen zal de boot niets doen behalve een beetje ronddobberen.
Je moet niet vergeten dat je maar een beperkte hoeveelheid water onder de boot hebt.
Haal je teveel water onder je boot weg, dan *zinkt* de boot en zal de snelheid afnemen.
Misschien geven de specs van bovenstaande boot dat de motoren 22.000 rpm maken, maar ik betwijfel ten sterkste dat dat ook geldt voor de schroeven.

ja dat snap ik ook wel ,maar wat wil je nou eigenlijk duidelijk maken ??
ik probeer een snel varend jacht te bouwen ,en ben van mening dat je dan onder 150cm lengte best een snelle schroef en behoorlijk wat toeren/power mag gooien !
ik weet de spect van bovenstaande boot niet,en maakt ook niet uit ,ik kan je 100,wat 1000 soortgelijke foto's geven ,van boten met allemaal verschillende maten ,allemaal verschillende motoren enz enz !

ik wil gewoon weten wat voor mijn model goed zou zijn ,maar reageer hierover A.U.B. in mijn toppic !heb net een nieuwe reactie daar geplaats!

dit was het toppic van f van gent waarin ik melde dat hij met hogere toeren helaas geen ervaring heeft,en mij dus de schroefassen niet van levensduur kan garanderen!

nu alles over motoren en snelheid naar mijn toppic alstublieft,en onnodige schit,gewoon bruikbare info en ervaringen!!!!!

groet
erik

Back