Mig 15 Composite ARF; hij vliegt!

ik vind het prachtpoppen, zie zien alleen een beetje witjes;) hopelijk hebben ze geen last van luchtziekte.
groeten Gertjan

Degene die me (qua bouwen dan) een beetje kennen weten dat bij mij de apparatuur netjes en overzichtelijk ingebouwd word; daar valt niet over te discussieëren, :teacher:zorgvuldig en netjes inbouwen verkleind mogelijke storingsbronnen (verlengkabels die tegen roerstangen lopen, stekers die losraken, kabeldoorvoer door een spant met scherpe randen zodat de isolatie doorslijt, verkeerde stekkers aansluiten bij het plaatsen van de vleugel (rolroeren verkeerd om!) etc.)

Bij de Mig15 getracht om overzicht te creéren door alles wat vanachter bij de staart naar voren gaat door transparante kunststof pijpjes te leiden.
Zoals hier bij de luchtslangen,

Mig15-079.jpg

En hier bij de servokabels, mooi strak weggewerkt dacht ik zo :p

P1000117.JPG

Als volgende bouwstap het monteren van de 3L kevlar tank.
Deze ligt (uiteraard) precies op het balanspunt, op een paar strips van celrubber tussen twee spanten. Ook als de air duct volledig geplaatst is kan de tank nog verwijderd worden door hem met een draaiende beweging er uit te kantelen.
de ontluchting loopt naar een nippel in de rompbodem, daar kan nog een losse tank op aangesloten worden die je na de startcyclus makkelijk af kan koppelen,

Mig15-06.jpg

gr.

Frank

Volgende stap: inbouw van de ventielen.
het gaat om 3 stuks in totaal van Ultra Precision.
Die grote is een gekombineerde voor landingsgestel en wieldeuren met smoring op alle uitgangen. Voordeel: je hebt geen 'doorsequencer' nodig.
Die kleine vooraan is een proportioneel remventiel en de laatste een gewoon ventiel met smoring voor de airbrakes;

Mig15-07.jpg

Omdat de servo van het remventiel tijdens het indrukken een steeds hogere kracht krijgt te verwerken
is de servoarm zó geplaatst dat bij maximaal remmen hij in het verlengde van het ventiel staat en zo de hoogste kracht (en dus met minimale slag) kan leveren;

normal_Mig15-12~0.jpg
normal_Mig15-11.jpg

De luchttanks hebben hun plek gevonden op de rompbodem ónder de cockpit.
Er is een gescheiden syseem voor landingsgestel en airbrakes/remmen.

Mig15-04.jpg

Daarboven komen dan de ventielen,

Mig15-02.jpg

Zodoende is er voor de cockpit daar weer boven voldoende ruimte over om er een schietstoel met piloot
(kan alleen niet garanderen dat 'ie zijn benen kan behouden):mrgreen: een dashboard in te plaatsen. Hiervoor is niets
te koop en moet dus in eigen beheer gemaakt worden. (Maar daar zijn we hier op het schaalforum dus niet bang voor :D),

Mig15-01.jpg

gr.

Frank

WAUW . . .

(Meestal heb ik een hekel aan posts die alleen maar bewondering uitdrukken (elkaar veren in de **** steken . . .) (zie de column van Van Mourik; "Weer twee plankjes aan elkaar geplakt, fotograferen en plaatsen!!!"), maar dit is de hogeschool van etc.etc. :thumbsup:)

Gaat 'ie op de scale meeting de lucht in? :p

jan.

Laatst bewerkt:
Helaas????? Ja en nee, het is een mooi gezicht maar aan de andere zijde zijn daar de jetmeetings voor ;-)
En daar zijn wij niet welkom......

Helaas????? Ja en nee, het is een mooi gezicht maar aan de andere zijde zijn daar de jetmeetings voor ;-)
En daar zijn wij niet welkom......

Tenzij je een jet bouwt ;)

Helaas heeft de organisatie in Oss moeten besluiten om deze modellen te weren ondanks dat het prachtige schaalmodellen zijn :cool:

Het wordt een plaatje Frank.

Tenzij je een jet bouwt
Wie weet, we zijn nog jong ;-)

En voor de prachtige jet schaalmodellen gaan we wel naar die meetings toe.

Maar Frank het wordt een top kist, zie je meteen hoeveel mensen er zelfs een ARF bouw volgen ;-)

Ga zo door :D

Je hebt van die dagen dat je het gevoel hebt dat je niets opschiet :(

Bijvoorbeeld; de lucht aansluitingen voor de vleugels in de romp gemaakt;

Mig15-090.jpg

Vijf stuks totaal aan beide kanten; landings gestel in/uit, wieldeuren in/uit en remmen,

Mig15-088.jpg

Die vijf nippels ff een kleurtje gegeven zodat je de slangen op de goede nippels steekt, en testen of de vleugels goed aansluiten en de leidingen niet knikken,

Mig15-087.jpg

Dan aan de binnenkant van de romp de leidingen aansluiten en netjes wegwerken,

Mig15-091.jpg

En vervolgens zit je urenlang met alle componenten te puzzelen hoe je ze het slimst kan bevestigen, plaatsen of monteren etc. kennen jullie dat?
Als je nu goed vooruit denkt........

Mig15-092.jpg

Want ik wel persé niet :nooo: dat mijn kist er van binnen zó uit komt te zien,

1047643668786-electric1.jpg
1047643669561-electric2.jpg

Let wel: bovenstaand is niet fout hoor!, alles in deze kist werkt perfect en hij al vele jaren op Jetpower te zien,
de weathering is uitmuntend maar van binnen is 't alleen een beetje slordig, :schrik:

gr.

Frank

En vervolgens zit je urenlang met alle componenten te puzzelen hoe je ze het slimst kan bevestigen, plaatsen of monteren etc. kennen jullie dat?

Da's toch de ultieme kick voor de schaalbouwer? :rolleyes: :mrgreen:
Zonder gekheid Frank, ziet er weer retestrak uit hoor

Is wel een heel complex geheel zo met al die aansluitingen :???:
Je moet wel je koppie erbij houden dan :D

Groet, Ralf

Ha Frank.

Ga nog effe zo door.
Dit is echt genieten.
En ik kan er ook nog wat van opsteken.
Super gaaf.

Groeten Han.

prachtig stukje vakwerk.
hoe kom je eigenlijk aan die buisjes? vind het namelijk een uitstekend idee.
ook met het oog op het eventueel vervangen van een kabeltje.
groeten Gertjan

Mooi spul Frank.

Die vijf nippels ff een kleurtje gegeven zodat je de slangen op de goede nippels steekt, en testen of de vleugels goed aansluiten en de leidingen niet knikken,

Mig15-087.jpg

Ben echter wel benieuwd wat al die messing koppelingen bij elkaar wegen, enig idee? Deze zijn erg goed, sterk en betrouwbaar maar zelf zou ik voor kunstof varianten gekozen hebben......maar ja , da's de wedstrijd bouwer hé, altijd zoekend naar grammetjes te besparen om te maximalizeren....;)

Ja maar,
dit zijn echt die héééle kleintjes hoor Gerald,
die wegen nagenoeg hetzelfde als bijv. deze kunststof koppelingen :mrgreen:

Mig15-093.jpg

gr.

Frank

Waauuww, die zijn inderdaad wel heel erg klein, die kende ik nog niet!
Zaten deze bij de kit of heb je ze zelf ergens gekocht?

Grtz,
Gerald

Wel, weer en stapje verder,
vandaag een soort van control panel bedacht.
hierbij geprobeerd om alles bij elkaar te houden zodat je niet de halve kist moet openen om overal bij te kunnen.
Dus helemaal voorin; de schakelaars voor ontvanger en ECU, 3 laadpluggen,
2 vulnippels + manometers voor perslucht en de aansluiting voor propaan en EDT.

Mig15-094.jpg

En als jullie denken waarom heb je qua indeling alles naar achteren geschoven/ vooraan zoveel plek vrijgehouden?

Daar kan ik dus mooi de EDT opleggen tijdens het starten,

Mig15-095.jpg

Oja, Gerald, die kleine insteekkoppelingen zijn van Scale Specials,
die sinds begin dit jaar overgenomen zijn door Flugmodellbau.de

gr.

Frank (ARF betekent toch Almost Ready to Fly?, nou nog lang niet dus :hammer:)

Is het niet verstandiger om die laadpluggen aan te passen.
Je hebt nu de multiplex male connectors in de houders zitten. Maar kan je niet beter de multiplex female connectoren erop zetten?

Want als je nu geen laadkabel erop hebt zitten. En je ECU/ontvanger staat uit, dan staat er dus continu spanning op de bloot liggende pinnetjes. Doe je de female monteren in het toestel, dan zijn de onder spanning staande pinnen verborgen.

Heb je een autostart mercury (electric start)?
Omdat je wel een gas monteert, maar geen lucht aansluiting.

groeten Paul

kan je niet beter de multiplex female connectoren erop zetten?

Heb je een autostart mercury (electric start)?
Omdat je wel een gas monteert, maar geen lucht aansluiting.

Kijk, mooi zo'n forum; prima tip dus!
Ga ik doen Paul; ze zitten nog niet vastgelijmd dus kan het nog veranderd worden. bedankt!

Het is inderdaad een autostart Mercury (HP ES om precies te zijn)
druk op de knop en starten maar!, en zoals ik dat zo bij ons op het veld gezien heb werkt dat prima!

P1000115.JPG

gr.

Frank

Back