MIJ EERSTE VLIEG ERVARING!!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Okay okay… ik was al bang voor een explosie van veiligheidsberichten. Jullie hebben gelijk, ook al vind ik dat alles wel een beetje erg opblazen wordt. Er zitten hier wel veel moraal ridders hoor. Ik zal eens informeren naar vliegclubs in de buurt. Weet iemand leuke clubs in de buurt van Zaandam? (misschien moet ik er een nieuw draadje over openen).
Ik ga overigens niet beloven dat ik nooit meer wild zal vliegen. Ben er eigenlijk niet eens over uit of het werkelijk illegaal is (ja ik heb de vele draadjes erover gelezen ;) ).

Was net nog op de site van modelvliegen.com er staat een pol: Neem je je vliegtuig mee op vakantie?
646 stemmen: 37,62% ja altijd, 32,66 Nee, 29.72 Soms
Laten we zeggen dat 50% van de soms mensen dit dus doet, totaal 52,48% op 646 mensen is 339mensen (en 0,0208 mens… zal wel pijn doen)
Duss…. 339 mensen die op vakantie gaan vliegen… zouden die dan allemaal netjes op hun vakantie adres een club opzoeken?

Jongens laten we er alsjeblieft over ophouden. Het punt is duidelijk. Ik vind het een erg leuk forum en ik hoop hier nog lang te kunnen posten zonder dat sommige met irritaties naar mij zitten.

Even goeie vrienden? :proost:

Satoer zei:
zouden die dan allemaal netjes op hun vakantie adres een club opzoeken?

Vaak wel, juist omdat dat ook weer gezellig is :D

Satoer zei:
Jongens laten we er alsjeblieft over ophouden. Het punt is duidelijk. Ik vind het een erg leuk forum en ik hoop hier nog lang te kunnen posten zonder dat sommige met irritaties naar mij zitten.

Even goeie vrienden?

Absoluut! :D

Uiteraard ;) Dat was het hele idee achter mijn reply's ;)

:proost:

Ehh Cropduster... Vaak wel, is dus niet altijd......... Ik weet niet wat ik daar van moet denken uit de ehh handen van iemand die zo fel reageerd op wildvliegen...

Ook voor een keertje is dan niet goed toch ?

Marco (Misschien nu ook wel een beetje DR. Phil ;) )

Das inderdaad een mooi voorbeeld van gaaf, maar gevaarlijk. Ik denk dat ik na het kijken van een van Szabo's filmpje ook is piro-flips ga oefenen (met m'n Piccie ;)) of na 2fast2furious ff de banden van mijn auto (VW Caddy :D) ga afroken.
Dit word steeds meer een discussie over wat acceptabel is en wat niet. Helaas is 'acceptabel' en 'veilig' tot op zekere hoogte subjectief... Wat de een veilig vind hoeft de ander niet te vinden. Feit blijft dat IK m'n heli niet op een parkeerterrein ga testen, en zekers niet in het donker, als ik nog nooit heb gehooverd... Maar ja, zie onderschrift...
Maar als de piloot op dat moment kan aannemen dat hij geen anderen in gevaar brengt, en niet alleen is, en geld zat heeft?

Ton.

Satoer zei:
Er zitten hier wel veel moraal ridders hoor

Nee hoor zo moet je het niet zien. Wij zijn allemaal "bezorgde" modelvliegers die over 25 jaar nog steeds deze hobbie/sport willen beoefenen.

Als er door wildvliegactiviteiten strengere regels gaan komen zijn wij allemaal niet bij gebaat.

No1Uno zei:
Beetje jammer van de negativiteit....
Waarom is dat jammer. Ik lees nogal wat positieve reakies terwijl een 'maidenflight'van een heli binnen de bebouwde kom door iemand die nog nooit een heli gevlogen heeft, naar mijn mening maar op een soort reakties kan rekenen.

No1Uno zei:
Kan ook anders geformuleerd worden he..
Nee daar gaan we weer niet zo'n Hollandse reaktie op geven. De tijden zijn veranderd het is tijd voor de waarheid.

No1Uno zei:
Doe alsjeblieft niet allemaal alsof je zelf niets doet wat niet mag.
Klopt ik heb 25 jaar gelden toen ik net mijn rijbewijs had mij ook regelmatig onverantwoordelijk gedragen (toen kon dat nog bij afwezigheid van snelheidmetingen etc). Ook toen zou een terechtwijzing op zijn plaats zijn geweest. Die had ik dan ook verdiend. Geen enkele reden om er niets van te mogen zeggen dus.

No1Uno zei:
Deze persoon brengt maar 2 mensen in gevaar, te weten zichzelf en zijn vriendin.
Dat is op zich al erg genoeg. Echter een heli die je niet meer in je macht hebt binnen de bebouwde kom kan echt wel ergens terecht komen waar meer schade veroorzaakt kan worden.

No1Uno zei:
Zoals gezegd staat zij op een afstand, dus waar maak je je druk om. Is toch zijn eigen keuze?
Lariekoek, de samenleving moet straks een invalide verzorgen en mag daarom dus eisen stellen. Vandaar dat we een helm moeten dragen op de motorfiets en een riem om moeten in de auto etc.

No1Uno zei:
Tuurlijk lijkt het me normaal dat je deze persoon even verteld dat hij niet legaal, en slim bezig is, maar de toon die ik in sommige berichten proef, vind ik een beetje Dr. Phil gehalte hebben. Das ook een figuur die zich voordoet als de wereldverbeteraar.
Heb ik zelf niet zo ervaren na de eerste reakties. Ik heb mij dan ook sterk verbaasd dat Niek en Crop pas als eersten met hun kanttekeningen kwamen.

@Michel,
Uit jouw laatste reaktie denk ik op te kunnen merken dat je nog steeds niet overtuigd bent van de gevaarlijke situatie waarin jij je begeven hebt. Vandaar dat ik met deze toevoeging kom. Ik hoop natuurlijk, net zo als iedereen, dat je veel plezier gaat beleven aan deze fantastische hobby. Breng je toekomst niet in gevaar want ik vermoed dat je nog geen KNVVL lid bent en niet op die manier verzekerd bent. Aangezien je door je eigen WA verzekeraar, voor zover die modelvliegen dekt (al gecontroleerd?) wel degelijk grove nalatigheid (niet op officieel vliegveld, geen brevet, geen instructeur, geen club etc) verweten kan worden, is het wel degelijk mogelijk dat je zelf voor alle schade die je berokkent op moet draaien. In het ergste geval kan je de rest van je leven moeten dokken voor het letsel dat je bij een derde veroorzaakt hebt.

No1Uno zei:
Beetje jammer van de negativiteit....
Waarom is dat jammer. Ik lees nogal wat positieve reakies terwijl een 'maidenflight'van een heli binnen de bebouwde kom door iemand die nog nooit een heli gevlogen heeft, naar mijn mening maar op een soort reakties kan rekenen.

Precies wat ik bedoel met Dr phil gehalte. Je kan ook op een normale manier vertellen dat de persoon niet slim bezig is.
No1Uno zei:
Kan ook anders geformuleerd worden he..
Nee daar gaan we weer niet zo'n Hollandse reaktie op geven. De tijden zijn veranderd het is tijd voor de waarheid.

Waarom zijn de tijden veranderd? Omdat je ouder bent geworden? Het is tijd voor de waarheid?
Ik dacht dat we hier een leuk en vooral gezellig forum hadden, met veel hobby genoten. Ik vind het gewoon een beetje jammer dat er in sommige berichten, in mijn ogen, een beetje te aanvallerig wordt gereageerd.

No1Uno zei:
Doe alsjeblieft niet allemaal alsof je zelf niets doet wat niet mag.
Klopt ik heb 25 jaar gelden toen ik net mijn rijbewijs had mij ook regelmatig onverantwoordelijk gedragen (toen kon dat nog bij afwezigheid van snelheidmetingen etc). Ook toen zou een terechtwijzing op zijn plaats zijn geweest. Die had ik dan ook verdiend. Geen enkele reden om er niets van te mogen zeggen dus.

Tussen een terechtwijzing, en de berichten waar ik op doel zit een groot verschil. Namelijk de toon. Iemand veroordelen is wat anders dan iemand terecht wijzen.

No1Uno zei:
Deze persoon brengt maar 2 mensen in gevaar, te weten zichzelf en zijn vriendin.
Dat is op zich al erg genoeg. Echter een heli die je niet meer in je macht hebt binnen de bebouwde kom kan echt wel ergens terecht komen waar meer schade veroorzaakt kan worden.

Ben ik helemaal met je eens, maar zoals op de foto's is te zien, valt er weinig schade te maken.

No1Uno zei:
Zoals gezegd staat zij op een afstand, dus waar maak je je druk om. Is toch zijn eigen keuze?
Lariekoek, de samenleving moet straks een invalide verzorgen en mag daarom dus eisen stellen. Vandaar dat we een helm moeten dragen op de motorfiets en een riem om moeten in de auto etc.

Maar wel staan te klappen als iemand met een rc vlieguigje 1 meter boven zijn hoofd langs komt. Das dezelfde situatie, alleen dan is het ineens knap.

No1Uno zei:
Tuurlijk lijkt het me normaal dat je deze persoon even verteld dat hij niet legaal, en slim bezig is, maar de toon die ik in sommige berichten proef, vind ik een beetje Dr. Phil gehalte hebben. Das ook een figuur die zich voordoet als de wereldverbeteraar.
Heb ik zelf niet zo ervaren na de eerste reakties. Ik heb mij dan ook sterk verbaasd dat Niek en Crop pas als eersten met hun kanttekeningen kwamen.

Laat ik nogmaals 1 ding duidelijk stellen.. .Ik ben TEGEN wildvliegen. Ik ben echter ook van mening dat DE grote charme van dit forum is dat een ieder met respect wordt behandeld, en met respect op zijn fouten wordt gewezen. Ik kan me goed voorstellen dat Topic starter even flink op zijn neus viel na het lezen van de eerste replies. DAT is wat ik een beetje jammer vind.
Dat deze beste man wordt verteld dat hij niet slim bezig is, en zelfs illegaal en stom, dat lijkt me niet meer dan normaal. Ik heb geen ervaring met heli's, en ik leek me dus in dit verband niet de juiste persoon om hier wat van te zeggen.

Cropduster zei:
Belangrijker dan hoe het naar voren word gebracht, of waar het mee vergeleken wordt
Persoonlijk vind ik dat de manier waarop je het zegt TEN ALLE TIJDEN belangrijker is dan wat je zegt. Waarom... Zoals een ouyd hollands spreekwoord zegt : Je vangt meer vliegen met stroop als met azijn.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat de TS zich waarschijnlijk meer aantrekt van een wat vriendelijkere reactie.

Laten we het er maar op houden dat dat voor iedereen persoonlijk is dan, en dat we hopen dat TS zo snel mogelijk een club opzoekt om daar, op een verantwoorde manier, leert vliegen.

Marco.

No1Uno zei:
Ben ik helemaal met je eens, maar zoals op de foto's is te zien, valt er weinig schade te maken.
:?: hoe kan je dat nou weer zeggen?
het is erg donker op de foto's, en kapot kan alles. Die heli kan ook onbestuurbaar recht omhoog vliegen en ergens anders in de woonwijk neerkomen... :roll:

en ik weet niet hoe groot/zwaar die heli is, maar het lijkt met niet gezond om die op je hoofd te krijgen
sterb269.gif

No1Uno zei:
Maar wel staan te klappen als iemand met een rc vlieguigje 1 meter boven zijn hoofd langs komt. Das dezelfde situatie, alleen dan is het ineens knap.

Ik ben bang dat in dat geval helemaal niemand staat te klappen. Ook hier geld dat dat dat levensgevaarlijk is en dat betreffende bestuurder in iedere georganiseerde vorm van modelvliegen op zal worden aangesproken. Indien het vaker voorkomt zelfs in bewoordingen die we hier op het forum liever niet bezigen!

laten we ons wel realiseren: de energie die zich in een rotor heeft verzameld op het moment dat de heli zich van de grond kan verheffen is groot genoeg om bij inslag meer kracht op een arm/beeen/hoofd/boom/auto/vult-u-maar-in uit te oefenen dan een krachtige bijlslag.
Hiermee gaan vliegen zonder vliegervaring, in het donker en binnen de bebouwde kom getuigd van een dusdanig gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel, dan wel inzicht in de krachten en risico's van het gebezigde dat enige stevige bewoordingen hier best op zijn plaats zijn. Bovendien moet er op gerekend worden dat indien dit soort acties fout gaan en resulteren in zwaar lichamelijk letsel of in doden dat een stevige impact zal hebben op de acceptatiegraad van modelvliegen in het algemeen en mogelijk direct zal leiden tot het niet meer verlengen van een aantal vergunningen van modelvliegclubs waardoor mogelijk tientallen modelvliegers noodgedwongen hun hobby zullen moeten staken. Een wat venijnige ondertoon is derhalve in mijn ogen heel verdedigbaar gezien de risico's

het lijkt wel of de mensen die niet vliegen, er meer verstand van hebben, dan de gene die al 30 jaar vliegen

(ik ben in ieder geval blij dat ik niet bij hem in de buurt woon)

Ik zit dit nu eens door te lezen en moet toch toegeven dat de reackties wat aan de overdreven kant zijn. Oke moet je niet doen zomaar gaan vliegen en zeker niet in bebouwing. De schade aan de gebouwen zo enorm kunnen zijn. Maar laten we reeel blijven. "Die jong" (red: streek uitdrukking niet negatief) is gewoon erg blij dat het hem gelukt is. En volgens mij is Satour er nu wel van overtuigd dat dit niet kan en mag. Maar laten we ff eerlijk zijn, wie vliegt zijn heli niet ff snel in in het park of op een weiland om zo niet op het veld uren te hoeven klooien en elke keer niet verder kunnen omdat je frequentie weg is en andere ook wel eens willen. Een keer zeggen het mag niet is wel genoeg hoor.
Nou satour ik heb best wel (tot op zekere hoogte) respect voor je daad hoor het getuigd van moet. Maar niet meer doen zoek een instrukteur en je zal zien dat je en veel sneller leert en veel minder schade maakt.

@gerard +2 alleen. Hoe krijg je die heli dan weer uit de lucht bij veel wind. ik ben met je eens dat -9 een beetje veel is voor de leren maar een beetje negaties kan wel handig zijn.

Nou allemaal gewoon weer goede tips geven en als er een zegt het mag niet met een goed argument dan is het wel genoeg.
Vliegse, vaarse en rijdse allemaal

Gr Remco

die hebben idd een bootje voor hun naam, een slepertje en een zeilboot.
wild varen met zoiets is wel iets anders dan met een heli.

no offence.

@ remco, met 2 graden komt ie prima naar beneden ook met wind.
Maar laten we ff eerlijk zijn, wie vliegt zijn heli niet ff snel in in het park of op een weiland om zo niet op het veld uren te hoeven klooien en elke keer niet verder kunnen omdat je frequentie weg is en andere ook wel eens willen
sorry ikke niet, 10 minuten naar het veld rijden en ik vlieg veilig en verantwoord (naar mijn kunnen dan he :wink)

Ah de lessen gaan nog even door…

Han Veldhuis zei:
het lijkt wel of de mensen die niet vliegen, er meer verstand van hebben, dan de gene die al 30 jaar vliegen

(ik ben in ieder geval blij dat ik niet bij hem in de buurt woon)
Eens kijken, je bent nu 37 je vliegt al 30 jaar dus je was 7 toen je begon. Tja das veilig.

Hans Meij zei:
Hans ik weet niet of je mijn verhaal goed gelezen hebt. Maar ik weet niet waar jij binnen de bebouwde kom vandaan haalt. De dichtstbijzijnste bewoonde huizen is er ruim 2 km vandaan.

Joost zei:
No1Uno zei:
:?: hoe kan je dat nou weer zeggen?
het is erg donker op de foto's, en kapot kan alles. Die heli kan ook onbestuurbaar recht omhoog vliegen en ergens anders in de woonwijk neerkomen... :roll:
Kom op zeg, moet je hierom zelf ook een niet beetje lachen? Onbestuurbaar recht om hoog en ergens anders in de woonwijk neerkomen…
Joost, leeftijd: 17 jaar. Zeg eens eerlijk Joost. Hoe vaak rij jij met je scooter door rood en rijdt hij netjes 45? (ben je werkelijk 17???)

Nog een plaatje van de plaats des misdrijf:
afb50.jpg

Afgelegen, veilige afstand, alleen maar parkeerplaatsen, geen auto’s, enige “raakbare” objecten: Lantaarnpalen, bebouwde kom 2 km verder, met z'n 2en voor de rest geen levensvormen in de verste verten te bekennen, de weg naar de plek loopt dood (dus ook geen verkeer), maximale hoogte bereikt met de heli 1m50.

Jongens ik ben het er mee eens dat ik beter met een instructeur kan vliegen maar ga nu niet doen alsof ik net met atoombommen heb zitten spelen en net de mensheid in gevaar had gebracht.
Ik wil hier niemand beledigen, laten we het wel een beetje leuk houden. Okay, ik ben stout geweest en dat is nu echt wel duidelijk.

Overigens, mijn vriendin heeft het net ook even geleerd, dat vliegen met een heli. Hebben we meteen een mooie manier gevonden om mijn haar te knippen!
Vliegen binnenshuis mag toch wel? Das eigen terein :D
afb49.jpg

Groetjes Michel.

(edit: Foto's op een andere server)

Ja ik ben heel VEILIG begonnen, met een vrijevlucht zwever,... en ook nog eens onder begeleiding, en op een...............

ik had dus ook een hele preek ingedachten

ik stop mijn energie wel ergens anders in,
want gasten zo als jij willen toch niet luisteren

ik stop mijn energie wel ergens anders in,
want gasten zo als jij willen toch niet luisteren

Ik had al lang al geluisterd Han. Had al lang gezegd dat ik een club met instructeur op ging zoeken. Ik word er alleen een beetje moe van als veel mensen daarna het nog eens nodig te vinden mij nog meer de les te lezen met argumenten die al lang genoemd zijn.

Sorry als ik je beledigd heb, dat was niet de bedoeling. :proost:

Groetjes Michel.

michel, zonder te preken, wat zoals al gezegd hoop ik ten harte dat je de heli hobby leuk vind en er enthausiast in doorgaat, maar in je lijstje "te raken dingen" vergeet je een ding: jezelf, en diegene die de fotos gemaakt heeft.
de krant maakt geen onderscheiding of je een kind raakt of jezelf, staat alleen "ongeval met modelheli" snap je :wink:

ik vertrouw op je enthousiasme in de helivliegsport, en anders ben je altijd welkom bij ons op het veld met je heli waar ik je (waar ik kan) ook graag mee zal helpen.

hou em heel.

Satoer zei:
Joost, leeftijd: 17 jaar. Zeg eens eerlijk Joost. Hoe vaak rij jij met je scooter door rood en rijdt hij netjes 45?
op scooter gebied heb ik me nog nooit misdragen, sorry
heb ook geen scooter, maar je hebt gelijk, ik ben wel eens door rood gefietst.
daar breng ik mezelf mee in gevaar, anderen niet direct.

Satoer zei:
(ben je werkelijk 17???)
staat in m'n profiel, waarom zou ik daarover liegen? en waarom twijfel je daaraan? :?

Satoer zei:
Kom op zeg, moet je hierom zelf ook een niet beetje lachen? Onbestuurbaar recht om hoog en ergens anders in de woonwijk neerkomen…
nee, daar lach ik zeker niet om. Als jij omhoog stuurt, en er gaat iets mis in/met je zender.... (geef toe dat de kans klein is, maar toch, je moet weten wat er fout kán gaan en wat de risico's/gevolgen daar van kunnen zijn)

maar goed, er is nu genoeg gesproken over dingen die fout kunnen gaan en dat je zelf verantwoordelijk bent etc. , dus dat lijkt mij duidelijk nu.

leuke foto, lijkt mij alleen vrij lastig sturen als je zender niet aanstaat :wink:

Joost zei:
op scooter gebied heb ik me nog nooit misdragen, sorry
heb ook geen scooter, maar je hebt gelijk, ik ben wel eens door rood gefietst.
daar breng ik mezelf mee in gevaar, anderen niet direct.
Ik denk dat ik hierbij ook wel zo'n 30 vergezochte scenario's kan bedenken waarbij je dus wel iemand anders in gevaar brengt door als fietser door rood rijden.

Joost zei:
staat in m'n profiel, waarom zou ik daarover liegen? en waarom twijfel je daaraan?
Niet negatief bedoeld hoor, had het gewoon niet verwacht. Toen ik 17 was kon ik nog niet eens een goeie fiets betalen, laat staan dat ik met helis aan het klooien was.

Joost zei:
maar goed, er is nu genoeg gesproken over dingen die fout kunnen gaan en dat je zelf verantwoordelijk bent etc. , dus dat lijkt mij duidelijk nu.

Dacht het ook :D
drink1.gif

Joost zei:
leuke foto, lijkt mij alleen vrij lastig sturen als je zender niet aanstaat
Busted...
big_grin.gif

Kan nu iedereen ophouden voor het echt uit de klauw loopt. :teacher:

Satoer ga gewoon vliegen en geniet van de hobby. Ga nooit meer bij bij een meubelplein vliegen, maar volgens mij doe je dat ook nooit meer.

En laten we dit forum weer gebruiken waarvoor hij bedoeld is.

Dus Satoer hoe was je eerste vlieg ervaring en want viel mee en wat viel tegen. En wat is je volgende stap. Bouwtip, afsteltip enz enz.

a.u.b. jongens ophouden nu met modder gooien en gewoon weer met je model (scheelt maar twee letters) gooien.

met vriendelijke groeten Remco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back