Mijn 1ste project Scania R620

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Timmy, 28 jul 2009.

  1. Timmy

    Timmy

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Hardenberg
    Beste modelbouwers.
    Ik zal mij even voor stellen. Ik ben Tim ben 20 jaar oud.
    En ik ben van plan om mijn eerste RC vrachtauto te bouwen. Ik heb gekozen voor een Tamiya Scania R620.
    Ik lees al enkele weken mee op dit forum.
    En ik ben er achter gekomen dat jullie de handleiding van Tamiya wel duidelijk vinden. Daarom heb ik Tamiya gekozen.
    Alleen ik heb dan nog nooit een RC auto gebouwd dus ik zal jullie hulp nog wel hard nodig hebben.
    Ik lees ook allemaal dingen over Servo's, MFU, zenders en ontvangers. Ik heb hier niet echt veel verstand van.
    Ook moest de stuurstang worden omgedraaid en de vering aangepast las ik op dit forum maar dat was makkelijk zelf te doen.
    Als ik dat hier zo'n beetje lees.
    Servo: Is voor de aansturing. Versnellingsbak, en om te kunnen sturen?
    MFU: Is dacht ik een licht en geluidsmodule.
    Bij afstandsbediening kom ik regelmatig de naam Futuba F14 tegen dit zal dan wel een goede zender zijn.
    Verder probeer ik jullie regelmatig op de hoogte te houden met foto's. Ik weet niet hoe dit project mij af gaat.
    Ik heb er geen haast bij.
    [​IMG]
     
  2. TAZ.

    TAZ.

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Fryslân
    Hoi en welkom,

    [​IMG] helemaal juist.

    Veel suc6 met bouwen.

    M.vr.gr,

    TAZ.
     
  3. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Timmy,

    allereerst welkom op het forum!:)

    Zoals jezelf al aangeeft je hebt geen haast, dat is al een heel goed begin.
    Ben zelf ook al bijna een jaar bezig en m'n
    scania-r620-topline-6x2-4-a

    rijd voorlopig ook nog niet.

    Heeft wel als voordeel dat je gaandeweg componenten en accessoires kan aanschaffen en zo de kosten kan spreiden.:D

    Neem rustig de tijd bij de bouw en laat je door de forumleden goed informeren.
    De meeste onder ons hebben al jaren bouwervaring en kunnen je altijd met raad en soms ook met daad helpen.

    Ik ben benieuwd naar de bouw van je Scania, ga je er nog speciale dingen mee doen of hou je hem voorlopig standaard?;)

    Ga zeker je topic in de gaten houden.:p

    MVG,

    Timmi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  4. Hoi Timmy.
    Allereerst welkom op dit fantastische forum.Er is bij diverse personen ontzettend veel kennis aanwezig waar je op terug kunt vallen.
    Ook ik ben met deze mooie truck bezig en ben nog lang niet klaar.
    Veel plezier op dit forum en met de mooie truck.
     
  5. neonic

    neonic

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    138
    Mooie truck

    En geen haast hebben is wel goed denk. Is toch een hobby é.
    Ben zeer benieuwd hoe ie gaat worden en zoals al gezegd ... blijft ie standaard of ...

    ff beetje off-topic ...
    is het bouwen van zo'n truck eigelijk beetje te vergelijken met een gewone auto, ook van Tamiya ?
    Heb dan een Peugot nogwat rally maar was op zich wel makkelijk te bouwen. Handleiding erbij en schroeven maar. Als je beetje handig ben dan is het goed te doen vind ik.

    In ieder geval succes met bouwen en veel plezier
     
  6. Ik heb voor de truck diverse rc auto's gehad en het verschil is niet zo heel groot vind ik.Het echte verschil zit hem in de elektronica die er voor een truck aanwezig is.En het aansluiten natuurlijk.
     
  7. Timmy

    Timmy

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Hardenberg
    Ik hou hem voorlopig standaard ziet er al lastig genoeg uit als ik de handleiding zo zie. Mocht het toch allemaal meevallen dan wil ik misschien wel een Topline dak en echte spiegels van een Scania. En hem natuurlijk rijdend krijgen.

    Deel 1 en deel 2 van de handleiding heb ik even over geslagen heb nog geen servo's. Ik heb nu net deel 3 af ben er zelf best wel een beetje trots:p op maar er moet nog heel veel gebeuren.
    [​IMG]
     
  8. De spiegels zou je zo kunnen bestellen die schroef je er zo op,hetzelfde geld voor het dak.Die zit namelijk ook geschroefd.
     
  9. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Hoi Timmy,

    Mag ik je wel aanraden wel servo's te monteren voordat je veel verder gaat?! Als je de truck klaar hebt en je wilt dan nog servo's monteren..... das vrij lastig.
    Verder veel suc6 met de bouw, het is en blijft prachtig.

    Sjon
     
  10. Timmy

    Timmy

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Hardenberg
    Kan je mij ook servo's aanraden die goed zijn. Als ik de handleiding door lees kom ik op 3 servo's uit Versnellingsbak/Om te sturen/en koppelschotel.
     
  11. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Heb je al een zender?! Als je een nieuwe koopt zitten er vaak al servo's bij. Die kunnen best. Zelf ben ik begonnen met (goedkope) modelcraft servo's. Wist niet of deze hobby wat voor mij zou zijn...... vandaar.
    Heb nu al een paar vervangen door towerpro servo's. Beetje overbemeten, 13 kg stelkracht.
    Als ik jou was zou ik eens gaan informeren bij een modelbouwzaak voor een zender. Das de kortste klap.

    Sjon
     
  12. Boerkuh Dimi

    Boerkuh Dimi Guest

    Van servo's zou ik je alleszins gelagerde servo's aanraden. Ik had eerst van die goedkope van conrad. Als ik aan men stuur draaide of ik schakelde, dan hoorde je dat een uur van ver (bij wijze van spreken). Nu staan er gelagerde onder, en de truck komt geruisloos door. (buiten de motor die je nog hoort dan ;))
    groeten

    Veel succes met de bouw
     
  13. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Timmy,
    aller eerst welkom bij de club. :lol:

    Het truck virus heeft dus zo te zien bij jou ook toegeslagen.

    Blij je draadje volgen, ben inmiddels zeer geinteresseerd geraakt in dit type truck.
    Succes met de bouw.
     
  14. Timmy

    Timmy

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Hardenberg
    Ik zit nu toch wel te kijken naar wat servo's. Maar ik kom er niet uit er zijn zoveel verschillende. Als ik bij conrad op de site kijk moet ik dan bij "Standaard-servo's" kijken. Boerkuh Dimi zegt dat ik een gelagerde servo moet nemen. Ik zie nu verschillende lagers Glijlagers/Enkele kogellagers/Dubbele kogellagers. Welke is aan te raden. Zitten hier verder ook nog aansluitkabels bij. Of moet dat appart worden bij gekocht. En is een afstandsbediening met 4 kanalen voldoende. Ik zat zelf te kijken naar een Futaba 4-k. afstandsbediening F14 40MHz. Daar zat ook al één servo bij de servo S 148. En hoeveel kanalen hebben jullie. Of kan iemand mij helpen met het samen stellen mijn dank is groot.
    MVG, Tim
     
  15. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    De Futaba F-14 is in ieder geval een goede analoge zender met standaard 8 kanalen, wat over het algemeen voor een beginneling ruim voldoende moet zijn.
    Het voordeel van deze zender is dat hij goed uitbreidbaar is.

    Voor wat betreft de servo's kan ik weinig over oordelen, gebruik zelf de F-14 zender met de standaard Graupner C577 servo's welke leuk geprijst zijn.
    Het voordeel van een gelagerde servo is dat deze in ieder geval minder snel aan slijtage onderhevig is en minder speling heeft evenals de uitvoering met stalen tandwielen.

    En mocht m'n standaard servo het alsnog begeven dan kan ik altijd nog overwegen om een gelagerde te nemen.

    MVG,

    Timmi.
     
  16. mark

    mark Guest

    Qua servo's kan je het zo gek maken als je zelf wilt, je hebt ze van €100 + en ook van een tientje.

    Als ik jouw was zou ik kijken naar de re-release van de FC-16 van Robbe.
    De boat and trucking.
    [​IMG]
    Incl 1 servo, aan-uit-schakelaar, ontvanger, kristallen en de hele meutemeteut.
    Enigste wat je dan voor je truck bij zou moeten kopen is een 2de servo voor het schakelen(standaard Robbe S3001 doen het goed om te beginnen)

    Prijs: variërend tussen de €190 en de €300.
     
  17. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    ik denk dat je toch ook een stuurservo nodig hebt die wat sterker is dan de bij geleverde bij de zender,gebruik deze voor de versnellingsbak.
    vr.gr.adrie
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2009
  18. Timmy

    Timmy

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Hardenberg
    Bedankt voor de tip Mark. Ik heb nog iets van Robbe gezien dat is de Robbe FX-18. 6 kanalen en als ik de afbeelding zo zie is het een complete zet. Misschien is dat ook nog iets voor mij ?
    [​IMG]
     
  19. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    de FX 18 is een 35 mhz zender voor vliegen deze fr.mag niet gebruikt worden voor rijden.koop altijd een zender op 40 mhz.
    vr.gr.adrie
     
  20. Boerkuh Dimi

    Boerkuh Dimi Guest

    Ik heb gekogelagerde servo's, maar ik heb deze via mijn achternonkel kunnen kopen.
     

Deel Deze Pagina