Mijn allereeste bouwproject voor de komende koude dagen..:)

Bij Hobbyinn staat er een gebruiksaanwijzing op de site. En als je het zo doet dan kun tot een keurig resultaat komen. Hoe vaker je het doet hoe mooier het wordt. En verder helpt geduld en niet te grote vlakken in een keer doen. Denk niet ik bekleed de romp in een keer met een stuk want dat gaat gewoon niet werken. De romp, eerst de bodem, dan de zijkanten en dan pas de bovenkant. Zeker bij brandstofvliegtuigen belangerijk. Want de vettigheid loopt naar beneden en dus moet je ervoor zorgen dat je dan geen naadjes hebt zitten want daar gaat het geheid los op komen. Kleine overlappen op bochten zijn goed weg te werken grote overlappen worden veel minder fraai. Randen bij motorruimtes of die vet kunnen worden vast verlijmen met G4 bijvoorbeeld of afwerkepoxy of 2K lak, randen bij de vleugels doe ik net zo. Het kan ook bij een nitromodel echt jaren zitten.

Inderdaad, het is niet het mooiste folie project, maar je moet het zo maar zien, kwestie van smaak blijft het toch :)

En natuurlijk, je hebt altijd nog wel puntjes die je nog eens moet doen na de eerste keer een folie laag aan gebracht te hebben, je blijft altijd kritisch op je eigen model :)

Tjonge zeg, wat een ervaring is dit eigenlijk , je gaat naar de hobby winkel en je stapt naar buiten met een doos vol latjes en meer, bankrekening aardig op een vriespunt gekomen en dan gaat het grote werk beginnen.

Thuis gekomen ga je eens nadenken wat je gaat doen met die grote doos vol hout en alle bij gekomen onderdelen (eerst maar een kop koffie erbij pakken )
Yellow_Flash_Colorz_PDT_12.gif

Dan maar eens heb bureautje vrij maken van alle andere dingen die er niet thuis horen en dan de doos uit pakken. Wat er allemaal in die doos zit, heeft me even doen duizelen en waar van ik dacht "moet dat een vliegtuig worden..???"

En dan pak je de tekening erbij, hallo zeg... dat vel is net zo groot als een 2 persoons dekbed en daar staat dan het hele toestel op getekend met alle aanwijzingen erbij, dan ook nog een boekje erbij met daarin stap 1 : pak de doos uit en ga zo maar door

Dan kom je op het punt dat je een aandrijving moet gaan vinden, wordt het electra of brandstof, nou ik hou van de geur van nitro in de vroege uurtjes of op het vliegveld, dus....
rofl1.gif

Natuurlijk is het bouwen van een houten kistje geen kleinigheid, en uiteraard maakte ik ook fouten, ik zal die hier niet maar neer zetten, want anders gaat Kasper me nog uitlachen of zeggen "kom eens les nemen" .

En als ik me goed herinner , heb ik dit topic ongeveer 2 maanden geleden gestart, en dus vandaag kan ik jullie melden :

HIJ IS KLAAR.......!!!!!!!!!!

Nu nog de kleine dingen doen, zoals motor inlopen, afstellen, vleugelservo opnieuw doen (ja alweer, dat kreng zit niet goed :( ), ontvanger en accu plaatsen (zit er al in) en dan..... DE MAIDEN FLIGHT!!

Ik heb er veel plezier aan beleefd om dit te bouwen en ik ga zeker het nog een keer doen, maar dat zal dan volgend jaar worden of eerder, je weet het maar nooit.

Nu maar het hobby hok opruimen, alle losse velletjes enz... richting kliko verhuizen en natuurlijk even stofzuigen...

2013_11_15_131357_173.jpg

2013_11_15_203118_154.jpg

Dank je, ik krijg nu al afkick verschijnsels van het niks kunnen doen in de avond uurtjes. Misschien dat je een suggestie heb, want om elke keer de vrouw te gaan plagen, vind ze ook niet grappig meer :)

Ja die heb ik ook wel, alleen die is al getrouwd, 2 kids en een vent waarvan ik de griebels van krijg.

Dan toch maar de vrouw plagen, ik zal alvast het bed in de logeerkamer opmaken :)

Tja.. Het is rustig in het bouwkotje, we kunnen momenteel niet veel doen, dan aan toestel de nodige aanpassingen en wat kleine schoonheids foutjes corrigeren.

Ook de vleugel moet nog eens met de foliebout over heen, dus dat komt ook wel goed

Ik heb ondertussen de ontvanger binnen gekregen en die dus maar in het toestel geplaatst. Overigens op de vliegclub kreeg ik al complimenten voor de algehele opbouw en meer, natuurlijk met hier en daar wat puntjes om die nog eens na te lopen, zoals de side-track van de motor, die staat niet geheel goed, moet dus 2 graden naar rechts staan, dus een klein ringetje achter de motor spanten gezet. Je merkt het eigenlijk pas bij het vliegen dat die niet goed staat, maar voorkomen is beter dan genezen.

En dan misschien een tip voor de bouwers onder ons. Als je een ontvanger accu van 4.8 volt gebruikt en je weet niet of je nog voldoende spanning heb, kan je een klein metertje halen. Plaats deze dan in je toestel en sluit het aan op je ontvanger. Zo kan je dus altijd zien of je nog genoeg spanning hebt, en je op tijd kan gaan laden.

zie link : accu controller

Voor de prijs ervan zeker een aanradertje

Maar goed, het spul zit erin, zie de foto's maar

2013_11_21_211332_145.jpg

2013_11_21_211412_113.jpg

dat metertje kun je beter aan de buitenkant ergens hangen..
Of was dit alleen de proefopstelling?

ikzelf vlieg dus met 2.4, in de heli's heb ik zo'n batterijverklikker ergens netjes in het zicht hangen.
wordt je niet in de lucht opeens verrast door een lege accu.
en als hij in de lucht wat leger raakt, kun je het zien en handelen voor het problemen geeft.
zeker met dit koude weer is dat handig.

Ooit op een 700 nitro eens een spannend momentje gehad, toen de accu na wat bewegen over alle kanalen opeens vrolijk richting rood zakte. en met loslaten van de knuppels ging ie weer vrolijk naar volgas groen.
gelukkig nog op de grond, moet er niet aan denken wat er gebeurd als er minder was getest, en eerder was gehooverd.

Dit is geen proefopstelling, dit metertje blijft op de plek waar het nu zit. Inderdaad, het had aan de buitenkant geplaatst kunnen worden, maar dan moet ik weer gaan snijden in het hout en folie.

Het is dus meer voor mij een indicatie hoe vol de accu is. Overigens doe ik na een middagje vliegen altijd de accu's laden. Ik ga zo'n metertje in al mijn toestellen zetten.

... Het is dus meer voor mij een indicatie hoe vol de accu is. ...
Het is een zeer slechte indicator van ladingstoestand omdat accu-spanning in het middengebied van ontlading te vlak verloopt. Niet op vertrouwen als je wilt weten of je nog een vluchtje wilt maken. Wél op vertrouwen als hij aangeeft dat accu leeg is. Daarbij komt ook nog eens dat het niet onder belasting meet, ook dat geeft een vertekend beeld. De beste indicator van ladings-toestand en accu-kwaliteit is de hoeveelheid lading die je er na het vliegen weer in laadt.

Laatst bewerkt:
Vanwege die belasting hoort dat ding aan de buitenkant, of op zn minst ergens in het zicht.
Nu meet je aan het begin van de dag, als de accu dus vol is. Dus geeft dat ding altijd alleen maar groen.

Als je stopt met vliegen, zie je misschien dat je een paar vluchten eerder had moeten stoppen.
Of niet, omdat het onbelast gemeten is..

De reden waarom je die accuspanning wilt weten (of iig dat ding erin stopt) is doorgaans zodat je van buitenaf kunt zien wat hij doet.
Op een koude dag, kan diezelfde accu onder belasting wel eens inkakken, en een ontvanger reset triggeren.
Een slechte accu zie je dus ook tijdens een vliegdag vanzelf tekenen geven via dat scherm.
Goed geplaatst, kun je tijdens de vlucht in de gauwigheid net dat groene/rode lampje zien.

Nu kun je het pas zien als de vleugel eraf is... dus te laat.

Waarom stop je dat ding niet in de cockpit?
Of een klein gaatje in de zijkant van de romp voor de draad, en het apparaat aan de zijkant bevestigen?
Net achter de vleugel, zit ie een beetje uit het zicht..

Nu moet ik wel zeggen, ik heb er helemaal geen in zitten.
Ik heb een 2s 2200 mah lipo erin met een bec, ik heb een beetje gemeten na de vluchten, ik kan letterlijk 200 vluchten op een accu doen.
Ik laad ook bijna iedere vliegdag. Dus heb ik besloten er geen verklikker in te hangen, 200 vluchten red ik net niet;-)

Nou mensen, wat mijn betreft mag de maiden flight komen hoor.

Heb vanmiddag de gaatjes voor de vleugelmoeren gemaakt en de vleugel gelijk goed aangepast aan de romp. Hij staat netjes in de juiste hoeken. Nou nog even kijken wanneer de grote dag zal zijn

Hier de foto's en een filmpje van het uiteindelijke resultaat

AvGJeBxvJec[/media] 40 ready for the maiden flight - YouTube

en foto's :

2013_11_23_145102_102.jpg

2013_11_23_145120_173.jpg

2013_11_23_145134_974.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas een behoorlijke tegenslag gehad :( . Zoals het nu uit ziet zal ik de vleugel opnieuw moeten gaan maken. Bij het transporteren vanuit het vliegveld naar huis, en thuis aangekomen, stootte ik tegen de rechter aileron aan, waardoor het stangetje door het hout is gekomen. Daarbij wilde ik de besturing stangetjes wat rechter buigen, maar helaas brak er 1 af.

Hoe ik dit nu moet gaan oplossen , ik weet het even niet. Dus de maiden vlucht zal zich nog op zich moeten laten wachten, en helaas is mijn budget ook zeer minimaal voor het aanschaffen van de benodigde materialen.

stangetje in het hout, dat kan nooit een uitgebreide reparatie zijn..
kwestie stukkie hout eraf snijden, stangetje weer goed erin, en een passend stukkie hout maken om erop te lijmen

De aileronkant is lastiger.. ben ik wel benieuwd naar wat anderen daar van zeggen.
ik heb zelf in de staart wat problemen met de joiner (dat u vormige ijzer), die constant ruimte voor zichzelf maakt in de elevator. oftewel, na verloop van tijd kun je de een elevator een stuk op en neer bewegen zonder dat de andere meekomt

Zelf zit ik een te denken om een stuk van de elevator af te halen (het stuk waar de joiner in zit), een passend stukje vuren oid maken, en daar de joiner in duwen. Dan dat vuren vastlijmen op de elevator, zodat de vorm hetzelfde blijft.
en dan evt een stukje glasweefsel erop voor de zekerheid.

Maar of dat ook een gebruikelijke optie is...
het zal er vast wat zwaarder van worden.. Als het er dan maar een jaar of 10 tegen kan zonder gezeur..
Volgens mij ook redelijk vergelijkbaar met jouw uitdaging aan die ene aileron..
Maar om nou de hele vleugel opnieuw te maken voor zoiets..

Of zouden foto's meer schade laten zien?

Wasp, dit is heel simpel te repareren door het hout ietsje ruimer te maken zodat het ijzer weer terug geduwd kan worden. hier na ietsje bruislijm erin doen en een klein stukje balsa erop klemmen zodat dit vast komt te zitten. Wanneer de lijm droog is het stukje balsa vlak schuren en een stukje folie er overheen en klaar is het weer :)

Student ook jouw elevator probleem is zeer simpel op te lossen door een klein gaatje te boren naar aan het eind van het U stukje en hier dan wat bruislijm in te spuiten. Als dit uitgehard is zit dit weer perfect. Het de speling in de ailerons van mijn Piper op deze wijze gerepareerd en zit nu muurvast.

Dat metertje zegt alleen iets over spanning, heeft niet heel veel te maken met hoe vol de accu is, die spanning kan in secondes terug vallen, dus vertrouw niet teveel op dat metertje..

Grtz

Back