Mijn eerste aankoop voor het HLG

• Topicstarter Topicstarter KareldeK
  • Startdatum Startdatum
En als eerste DLG natuurlijk een MIMI!
Misschien nog ergens tweedehands, anders zelf bouwen.

Prima model! En prachtig met je zender te bedienen lijkt me.

En als eerste DLG natuurlijk een MIMI!
Misschien nog ergens tweedehands, anders zelf bouwen.

Prima model! En prachtig met je zender te bedienen lijkt me.

ik raad een mimi echt niet aan als beginnersmodel....
het best is toch om met een full size te starten....die vliegen net wat stabieler, ook het gooien , je leert direct waar de basis van het draaien zit....

@ kareldek, met die oude zender kan je geen DLG besturen zoals het zou moeten.... je kan geen start/thermiek/speed stand instellen, geen flaps (remmen met de rolroeren) gaan inprogrameren (of het nu op ne schakelaar of stick is laat ik in het midden)

je kan geen expo instellen, geen uitslagen veranderen, en ik weet al helemaal niet of je er een servo mee kan ompolen?

de antenne zit in een opberg vak zoals jan hein zegt. En je schroeft hem bovenin vast.
ik ga de ontvanger NIET plooien, ik ben gekke henkie niet daar gaat hij natuurlijk stuk van. Bij een club langsgaan is een goed idee maar dan moet je hopen dat er ook iemand hlg vliegt. En dan krijg ik misschien wel last met mijn zender.

Een mimi ken ik niet maar als het met van die remkleppen is die de recht uit de vluegel komen dan is dat nog te moeilijk.
eerst maar een gewone kleinere waar de ontvanger wel inpast. Misschien moet ik de romp om de ontvanger en de batterijen bouwen.
Maar ik ben wel een stuk verder in gedachtes en jullie zijn niet boos

@ karel, voor ik het vergeet, ik mis ergens in je postings de duidelijkheid of je al vlieg ervaring hebt of niet?

ik begreep dat je met een silverlit speelgoed ding vliegt?
verder nog niets?

dan zal je zowieso een stap of 150 moeten terug zeggen en eerst maar is gaan leren vliegen... een DLG is niet iets waar je mee leert vliegen!

een DLG is niet iets waar je mee leert vliegen!

Waar haal je die wijsheid toch vandaan??? wat voor de een geldt, is toch echt anders voor de ander.

Heb aardig wat mensen zien beginnen met een simpele DLG/HLG.

Gewoon lekker gaan vliegen en plezier hebben ;)

Grt Lyckele

Waar haal je die wijsheid toch vandaan??? wat voor de een geldt, is toch echt anders voor de ander.

Heb aardig wat mensen zien beginnen met een simpele DLG/HLG.

Gewoon lekker gaan vliegen en plezier hebben ;)

Grt Lyckele

leren vliegen kan je ook met een acro zwever.... wat er na dag 1 van overblijft is een ander verhaal....

als je een DLG omhoog gooit, zonder dat je weet wat rolroeren en een hoogteroer doet? dan is het al een wonder dat je dlg boven blijft.
een dlg is namelijk iets wat niet vanzelf vliegt (buiten dode lucht) 1 zuchtje thermiek, of wind in het landen, en het rudder is stuk.

geen goed beginnerstoestel dus!

leren vliegen kan je ook met een acro zwever.... wat er na dag 1 van overblijft is een ander verhaal....

als je een DLG omhoog gooit, zonder dat je weet wat rolroeren en een hoogteroer doet? dan is het al een wonder dat je dlg boven blijft.
een dlg is namelijk iets wat niet vanzelf vliegt (buiten dode lucht) 1 zuchtje thermiek, of wind in het landen, en het rudder is stuk.

geen goed beginnerstoestel dus!

Weet je dan al met wat voor kist hij gaat vliegen? en als hij al met een Easystar en twinstar vliegt......

Maar goed, ik ga het draadje niet verder vervuilen....

@ Karel, zoals ik al eerder schreef "lekker gaan vliegen en genieten"

Grt Lyckele

Weet je dan al met wat voor kist hij gaat vliegen? en als hij al met een Easystar en twinstar vliegt......

Maar goed, ik ga het draadje niet verder vervuilen....

@ Karel, zoals ik al eerder schreef "lekker gaan vliegen en genieten"

Grt Lyckele

hij zei dat hij zich vergiste, en de silverlit twinstar bedoelde (een vliegtuigje dat geen rolroeren, hoogteroer of iets heeft... maar stuurt met 2 motoren!)

hij wil met een PREDATOR gaan vliegen (staat toch ergens te lezen)

wat ik bedoel is dat je eerst leert wandelen, dan lopen, dan fietsen, en DAN pas autorijden...

wat ik bedoel is dat je eerst leert wandelen, dan lopen, dan fietsen, en DAN pas autorijden...

Ik ben net als YVES DE VRIENDT begonnen met kruipen, ja toch? niet dan? Yves?

En wandelen is een van de bezigheden die je kan uitoefenen als je kan lopen, net als slenteren, sjokken, sloffen, ijsberen, enzovoort:D

Loet

Ik ben net als YVES DE VRIENDT begonnen met kruipen, ja toch? niet dan? Yves?

En wandelen is een van de bezigheden die je kan uitoefenen als je kan lopen, net als slenteren, sjokken, sloffen, ijsberen, enzovoort:D

Loet

Dat klopt Loet : kruipen is the "name of the game" hier in Frankrijk.

Groetjes,

Yves

PS : als Helle morgen een beetje tijd heeft, wil ik best eens gaan wandelen, slenteren enz...:rolleyes:

Ff rustig aan, ik ga ervan uit dat we hier met een enthousiaste beginneling te maken hebben en laten we eerlijk zijn, die hebben we nodig.

@ Karel:
De eerste wedstrijden die ik in het DLG gebeuren heb meegedaan, gebruikte ik dezelfde Multiplex Europa zender, maar dan 35Mhz. Met een Corona ontvangertje ging dat super. Ik denk dat het zeker de moeite is om eens naar de MiMi op dit forum te kijken. Erg goed vliegtuigje waar je veel plezier aan kunt beleven.

@Karel

Je kan perfect met een DLG leren vliegen. In het begin kan je best het toestel bovenhands smijten in plaats van weg te slingeren. Een ervaren piloot naast je hebben staan is wel een goede zaak. Zijn er geen clubs in je buurt? Of ken je niemand die je kan begeleiden om de eerste stappen te zetten? Begeleiding van een ervaren persoon bij het afbouwen van je eerste DLG is trouwens ook van onschatbare waarde.

@ alle F3K diehards

Je weet toch dat F3K een veredelde zijtak is van de vrije vlucht? Hij die te veel met knuppels roert is als eerste beneden ;-)

Cheers,
Johan

@ johan, kan je me 1 naam geven van iemand die met een DLG heeft LEREN vliegen? je komt gewoon niet op een veilige hoogte om wat te gaan leren (hoe een vliegtuig reageert op het roeren in het potje)
wat is 40 meter als je ineens een stuurfout maakt, en in een spiraal duikt? tegen dat je de zender doorgegeven hebt, zit ie in de grond.

de veiligste manier van lesgeven is nog altijd op een club, met eventueel een elektro zwever, waar je op 200m gerust eens een fout durft maken.

een leskabeltje en 2 zenders maken de situatie nog net iets veiliger....

kortom, iemand met een dlg leren vliegen (mimi haalt nog minder hoogte dan een full size) ik wil het wel eens met men eigen ogen zien!

@ firefox:

Ik heb met een Mimi leren radio vliegen, zonder hulp van een radioclub ofzo.
En ook met de stelling "het best is toch om met een full size te starten" ben ik het niet helemaal eens. De meer toeters en bellen er op je kist zitten, de meer moeite het kost om alles goed ingesteld te krijgen en des te meer kan er ook kapot gaan. Mijn stelling is dan ook: KiS (Keep it simple).

@ KareldeK:

Neem eens contact op met Frans Bal (hij heeft eerder al gereageerd in dit draadje. Hij kan je aan tekeningen helpen van de Mimi, een relatief simpel te bouwen model met 1m spanwijdte. Kosten aan materiaal zijn minimaal (paar plankjes balsa, wat triplex en een koolstof pook, ik schat even 25 euro, en dat zit ik denk ik al aan de hoge kant).
Je ontvanger past hier denk ik niet in. Daar zul je misschien een kleinere variant voor moeten gaan zoeken.

Greetz,
Jurgen

jurgen dank je wel voor de goede raad.
Ik was alles nog aan het nalezen en zag bij schoorl een link onderaan staan. Doe mee met DLG. www.F3K.nl Daar staat echt heel veel en ook de mimi
en daar vond ik bij f3k.nl kontakt ook weer een email adres waar je naar kan schrijven, en die man heet Peter Aanen, die weet alles op dit gebied. ik denk dat ik die ga schrijven als ik vragen heb.

En van johanvdb kreeg ik net een melding via het forum met een aanmoediging.

En het houd niet op want ik kreeg ook een melding dat ik wat ouder servo's kan krijgen (voor niks maar ze zijn niet niew) en ook aparte stekkers voor tussen de servo en de ontvanger.

ik had geen batterijen maar de zender doet het, tenminste het metertje doet het. ik heb de acculader van mijn vaders motor gebruikt en op de plus en min gezet van de batterijhouder en toen sloeg de meter uit.

Ik hoop dat ik in de herfst vakantie al die dingen in huis heb. eerst zien wat er is en hoe groot en dan echt ontwerpen.

Iedereen bedankt tot nu toe.

jurgen dank je wel voor de goede raad.
Ik was alles nog aan het nalezen en zag bij schoorl een link onderaan staan. Doe mee met DLG. www.F3K.nl Daar staat echt heel veel en ook de mimi
en daar vond ik bij f3k.nl kontakt ook weer een email adres waar je naar kan schrijven, en die man heet Peter Aanen, die weet alles op dit gebied. ik denk dat ik die ga schrijven als ik vragen heb.

En van johanvdb kreeg ik net een melding via het forum met een aanmoediging.

En het houd niet op want ik kreeg ook een melding dat ik wat ouder servo's kan krijgen (voor niks maar ze zijn niet niew) en ook aparte stekkers voor tussen de servo en de ontvanger.

ik had geen batterijen maar de zender doet het, tenminste het metertje doet het. ik heb de acculader van mijn vaders motor gebruikt en op de plus en min gezet van de batterijhouder en toen sloeg de meter uit.

Ik hoop dat ik in de herfst vakantie al die dingen in huis heb. eerst zien wat er is en hoe groot en dan echt ontwerpen.

Iedereen bedankt tot nu toe.

Teveel goede raad = misdaad. Peter Aanen weet jammer genoeg bitter weinig op dit gebied, want hij begint pas te gooien, en Johan -als ervaren DLG vlieger- moedigt iedereen aan die "gewoon" Nederlands kan verstaan.
Rutten kan dus mischien ook wel meedoen, alhoewel zijn IQ . . . OK hij heeft alvast de Cerutti blazer plus een Saab ;-)
Karel, het ziet er niet bijster goed uit voor jou : "I see a bad moon rising, looks like we're in for stormy weather, there's a bad moon on the rise :onweer: especially with a MPX radio and servos from 30 years ago"
[URL="
Clearwater Revival: Bad Moon Rising - YouTube[/URL]
Hope this helps to put you back on the track, Jack ;-)

Yves

Laatst bewerkt door een moderator:
@firefoxy

Heb zelf leren vliegen met een smijt zwever (anno 2002) dus voor ik van SAL afwist. Na een paar dagen lanceren vanuit de hand, heb ik via een rekker (elastiek of bungee start) het toestel gelanceerd... zonder brokken te maken of crashes.

Ik vlieg trouwens pas ongeveer 4 a 5 jaar toestellen waar ook een aileron op staat, dus ben er redelijk laat mee begonnen ;-)

Cheers,
Johan

Back