Mijn eerste aankoop voor het HLG

• Topicstarter Topicstarter KareldeK
  • Startdatum Startdatum
:)
mini's: DLG tot 1m. span.
maxi's: DLG tot 1.5m. span.

Nog niet zo groot als een F3J, maar dat kan Alex ook (heb ik van horen zeggen).

net dit draadje geheel doorgenomen ,
Kan iemand van jullie vliegers uit leggen wat HLG en DLG betekent en waar het voor staat??

kan er geen touw aan vast knopen , als schipper zijnde !

er was een pakketje van dhl maar we waren niet thuis.
Nu moet ik wachten tot maandag want het wordt nog een keer langsgebracht, misschein zijn het de servo's en de snoertjes

net dit draadje geheel doorgenomen ,
Kan iemand van jullie vliegers uit leggen wat HLG en DLG betekent en waar het voor staat??

kan er geen touw aan vast knopen , als schipper zijnde !

HLG , Hand launched glider
DLG Discus launched glider

een DLG is eigenlijk een HLG omdat hij met de hand word gelanceerd.

vroeger kende men geen dlg's, en werd een zwevertje geworpen als een speer.
daar waar de starthaak zit om te lieren (ongeveer ter hoogte van het zwaartepunt) zit bij een hlg (de meesten)een gatje, om je vinger in kwijt te kunnen. dit uiteraard om de lancering wat extra kracht te geven.

nu het discus werpen met zwevers fel opkomt spreken ze over DLG's.
deze techniek laat toe om een DLGzwever net wat hoger te krijgen dan een HLG zwever.

zo zal het ongeveer zijn. ik kan wat over het hoofd gezien hebben.

@ yves, ik merk dat ik bij snel draaien even hoog gooi dan als ik gewoon draai :)
maar weer ontopic

@ yves, ik merk dat ik bij snel draaien even hoog gooi dan als ik gewoon draai :)
maar weer ontopic

Hey Didier,

Met drie Duvels draai je nog sneller. Uiteraard verhoog je hiermee het risiko om "iets te breken" bij de start. Misschien de reden dat Loet alleen rode wijn en whisky drinkt ?

Yves

PS : Groetjes aan Bart Wevermansch en Helios di Roepo.

HLG , Hand launched glider
DLG Discus launched glider

een DLG is eigenlijk een HLG omdat hij met de hand word gelanceerd.

vroeger kende men geen dlg's, en werd een zwevertje geworpen als een speer.
daar waar de starthaak zit om te lieren (ongeveer ter hoogte van het zwaartepunt) zit bij een hlg (de meesten)een gatje, om je vinger in kwijt te kunnen. dit uiteraard om de lancering wat extra kracht te geven.

nu het discus werpen met zwevers fel opkomt spreken ze over DLG's.
deze techniek laat toe om een DLGzwever net wat hoger te krijgen dan een HLG zwever.

zo zal het ongeveer zijn. ik kan wat over het hoofd gezien hebben.

Bij deze , hartelijk bedankt voor de uitleg, ik probeer me wat meer te verdiepen in de vliegerij en sommige kretelogie zou eigenlijk in een apart draadje voor beginners gebonden moeten worden als een woordenboek,
wat voor elke leek te lezen is!

m.v.g. Brandaris
8)

Bij deze , hartelijk bedankt voor de uitleg, ik probeer me wat meer te verdiepen in de vliegerij en sommige kretelogie zou eigenlijk in een apart draadje voor beginners gebonden moeten worden als een woordenboek,
wat voor elke leek te lezen is!

m.v.g. Brandaris
8)

nja, internet staat vol met info, maar het staat overal en nergens... het is zowat door de bomen het bos haast niet meer zien.

veel lezen is dus de boodschap.
(niemand houd je tegen een boek te schrijven!)

wel een doosje met postzegels maar gelukkig geen dode duif.

Afwachten dus:(

Back