Hey Vario,
Zelf heb ik een tweetal jaar met benzinetrainers gevlogen en nu met een Alouette II die eigenlijk een aangeklede benzinetrainer is!
Leren hoveren en rondvliegen heb ik gedaan met een benzinetrainer. Niet onmiddellijk het goedkoopste model om mee te beginnen, maar ik wou ook geen methanol-nitro motor.
Als je een trainer wil op basis van een benzinemotor is naar mijn mening de Benzine-trainer van Vario de beste optie. De kit bevat op de luchtfilter en nog enkele prutsen (+ de elektronica natuurlijk) na alles wat je nodig hebt. Ik heb mijn trainers altijd in standaart configuratie gevlogen. Dus geen zwaardere paddles, langere staartboom, noch governor of elektronische stabilisatie.
De Vario benzine-trainer vliegt vliegt, mits goed afgesteld, zo stabiel als een rots en de bijgeleverde Zenoah 23 cc's zijn 100% betrouwbaar. Vlieg ze wel in volgens de regels van de kunst. De motor in mijn Alouette heeft er momenteel 550 vluchten opzitten (= 90 vlieguur) en hij draaid nog steeds zo smooth als iets.
Het voordeel van Vario is dat het modelair is. M.a.w. de mekaniek en motor bouw je probleemloos om tot een schaalheli.
Een goedkoper alternatief voor de benzinetrainer van Vario is de Radical van Century.
Veel vliegervaring met dit toestel heb ik niet daar het helaas tijdens de tweede vlucht gecrashed is als gevolg van een losgekomen link.
De benzine-trainer van Vario is idd. duur in aanschaf (1500 euro + 1000 euro elektronica), maar je hebt dan ook een bak van een machine.
Ook al heb ik er zelf mee leren vliegen, ik zou je aanraden om met iets goedkopers te beginnen. Bijvoorbeeld een T-Rex 600 Elektro. Waarom? Wel Vario onderdelen zijn duur. De minste crash kost je honderden euro's! Eens je kan hoveren en een circuit kunt vliegen zal je dan met plezier overstappen.
Heligroeten,
Nick