Mijn eerste brandstofheli

Iets wat ik nog ergens gehoord heb, misschien dat anderen daar eens hun ervaringen over kunnen delen...

"Normale bouten om de uitlaat vast te zetten, rekken door de spanning die erop staat langzaam een beetje uit, waardoor de uitlaat na verloop van tijd weer los gaat zitten" Dit gaat dan wel over een half jaar ongeveer..

Dus de vraag is, klopt dit?
Moet je hier inderdaad een speciaal type bout inzetten om het geheel gewoon langdurig vast te houden?

M3x40 inbus is bij 4rc te krijgen; 4RC (For Radio Control modelbouw)
Ik zou wel even na vragen welke kwaliteit het is.
Draadeind kan je idd ook prima gebruiken icm met dubbele moeren.

Door een verschil in uitzettingscoefficienten tussen metalen (uitlaat, motorhuis, bouten) kan iets in hete conditie extra op spanning worden gezet, deze warm/koud cycli zou uiteindelijk kunnen leiden tot lossende boutverbindingen.
Ook trillingen geven natuurlijk problemen, dus ik zou het gewoon periodiek checken/natrekken.

Gr, Roy

Nu kwam ik er achter doordat het geluid van mijn heli veranderde in de lucht. Geloof me, dat is écht niet de meest ideale plek, zelfs niet als je 'slechts' aan het hoveren bent! Het verlies van vermogen bij zo'n klein lekje is echt enorm.
En dan heb ik 't nog niet eens over het poetswerk dat 't oplevert omdat de uitlaatgassen nu deels door je heli heen gaan :(

Meteen ff 4RC checken, welk materiaal raad je aan om te gebruiken? RVS?

NIET locktiden. Locktide wordt zacht bij hitte en gaat hier smerend werken.
Gewoon een locknut gebruiken (met zo'n plastick ringetje er in)
Neem de zwarte bouten.

En dan na de eerste vlucht meteen even natrekken als de motor nog heet is, daarna komt hij niet meer los ;)

eerste heli aanschaffen

Even een vraag ik wil deze week een vario benzin trainer kopen. Mijn keuze valt voor dit model omdat ik liever net als bij mijn vliegtuigen met benzine dan met nitro werk en vooral van grote modellen houd. Het gaat dus om een uiterst stabiel en degelijk model niet om een 3d stunt ding. Ook is het de bedoeling dat als ik over een tijd zelfstandig kan vliegen met een cameratje er onder ( alleen filmen geen fpv of iets dergelijks )

Nu zijn mijn vragen:

is deze heli erg stabiel en makkelijk te vliegen voor een beginner in de standaard configuratie?
Is de vario de beste keuzen of zijn er meer benzine trainers die degelijker en/of prijstechnisch gunstiger zijn?
is het trainen met dit soort grote helies voor instructeurs die alleen kleine helies gewend zijn een probleem? Zo ja wie kan er in Nederland les geven?
Is de standaard kit OK of kan ik beter voor bv zwaardere paddles gaan en bv een langere staartboom om meer stabiliteit te krijgen?
Is het slim om bv een governer en/of een helicommand in te bouwen als extra veiligheid. Het is natuurlijk een best kostbare starter kist daar ben ik me van bewust maar ik kijk ook naar de mogelijkheden in de toekomst.

Even voor de goede orde ik vlieg al wel 13 jaar met vliegtuigen en ik heb al een paar maanden geoefend in de simulator (aerofly 3 ultimate) Ik heb echter in het geval van helies geen idee of echt vliegen net zo moeilijk is als in de simulator daar de vliegtuigen in het echt makkelijker zijn dan in de sim.

Ik hoor graag van jullie.

Hey Vario,

Zelf heb ik een tweetal jaar met benzinetrainers gevlogen en nu met een Alouette II die eigenlijk een aangeklede benzinetrainer is!

Leren hoveren en rondvliegen heb ik gedaan met een benzinetrainer. Niet onmiddellijk het goedkoopste model om mee te beginnen, maar ik wou ook geen methanol-nitro motor.

Als je een trainer wil op basis van een benzinemotor is naar mijn mening de Benzine-trainer van Vario de beste optie. De kit bevat op de luchtfilter en nog enkele prutsen (+ de elektronica natuurlijk) na alles wat je nodig hebt. Ik heb mijn trainers altijd in standaart configuratie gevlogen. Dus geen zwaardere paddles, langere staartboom, noch governor of elektronische stabilisatie.
De Vario benzine-trainer vliegt vliegt, mits goed afgesteld, zo stabiel als een rots en de bijgeleverde Zenoah 23 cc's zijn 100% betrouwbaar. Vlieg ze wel in volgens de regels van de kunst. De motor in mijn Alouette heeft er momenteel 550 vluchten opzitten (= 90 vlieguur) en hij draaid nog steeds zo smooth als iets.
Het voordeel van Vario is dat het modelair is. M.a.w. de mekaniek en motor bouw je probleemloos om tot een schaalheli.

Een goedkoper alternatief voor de benzinetrainer van Vario is de Radical van Century.
Veel vliegervaring met dit toestel heb ik niet daar het helaas tijdens de tweede vlucht gecrashed is als gevolg van een losgekomen link.

De benzine-trainer van Vario is idd. duur in aanschaf (1500 euro + 1000 euro elektronica), maar je hebt dan ook een bak van een machine.
Ook al heb ik er zelf mee leren vliegen, ik zou je aanraden om met iets goedkopers te beginnen. Bijvoorbeeld een T-Rex 600 Elektro. Waarom? Wel Vario onderdelen zijn duur. De minste crash kost je honderden euro's! Eens je kan hoveren en een circuit kunt vliegen zal je dan met plezier overstappen.

Heligroeten,

Nick

bedankt voor je uitleg

Bedankt voor je uitleg tot zover. Ik was eigelijk ook al van plan om een paar proeflessen te nemen bij een helischool en ik heb gelukkig al een half jaar op de simulator geoefend. Op deze helischool geven ze les met een Raptor. Dus ik ga pas echt vliegen met de Vario als ik er vertrouwen in heb. Maar dan toch nog even een andere vraag ik las op de site van Vario dat je met dit soort helies maar mag hooveren tot 1/2 rotor diameter en dan snelheid moet maken om op hoogte te komen. het een en ander is natuurlijk bedoelt om te kunnen autoroteren als er problemen zijn met je helie. Nu vroeg ik me alleen af of je met je helie examen de vlieghoogte mag wijzigen als je met dit soort modelen vliegt. Het gaat immers om vliegveiligheid dus ik neem aan dat je altijd zoveel als mogelijk binnen je vliegcurve blijft. Verder begrijp ik van de Vario site dat de helie niet de power heeft om op hoogte te hooveren. Houd dit in dat ik niet eens alle examen vlieg figuren kan vliegen met dit model? Ik ben van plan om trouwens niet eens op hoogte te vliegen maar net los van de grond te leren hooveren en dan natuurlijk nog met een kruis onder de helie. Ik neem aan dat ik op die manier de kans op schade behoorlijk kan elimineren. Omvallen lijkt me dan haast onmogelijk. Helemaal voorkomen kun je schade natuurlijk niet maar aan de andere kant neem je met dit soort modellen ook geen enkel risico.
Ik hoor graag wat jou ervaring op dit vlak is.

De stelling van Vario is dat je een nieuwe benzinemotor het best inloopt terwijl je hovert in het grondeffect. Dit om de motor minder te belasten. Volg deze raad tot je enkele tankinhouden erdoor hebt gedraaid of laat een ervaren piloot rustige circuits vliegen. Stel je motor in het begin behoorlijk rijk af. Als hij begint te 4-takten tijdens de hovering of de vlucht mag je de hoge naald geleidelijk verscherpen tot dit fenomeen geheel weg is. Dit is na een vlucht of 25 (het viertakten merk je aan het wegtikken van de staart).

Leg je examen af nadat je motor volledig is ingelopen, dan heb je geen problemen ivm reglementering.

Omvallen voorkom je door tijdig gepast tegen te sturen hé. Doe je dit niet of verkeerd, dan zeilt je heli weg tot hij vroeg of laat aan de grond hapert met alle gevolgen van dien. Maar zoals ik reeds vertelde is een Benzine-trainer een behoorlijk stabiele machiene.

Heligroeten,

Nick

vlieg curve

Oke als ik het dus goed begrijp is deze vliegcurve alleen bedoeld als je invliegt. Naderhand kan ik dus veilig op hoogte hooveren. (neem aan dat je dan ook genoeg hoogte hebt om te autoroteren) Ik heb er zin in ik ga morgen even bij Flycam kijken deze hebben hem mogelijk alleen niet compleet anders ga ik wel even bij de Vario dealer zelf kijken van de week. Ik ben er alleen nog niet helemaal aan uit welke servo s en gyro ik moet gaan plaatsen. Headlock word afgeraden dus een 401 zal misschien niet nodig zijn, maar wat wel daar ben ik nog niet aan uit. De servo s adviseren ze ten minste 8kilo maar welk type/ merk nu oke is moet ik ook nog even uitzoeken. Sommige zaken adviseren meteen servo s van 165 euro per stuk maar dat is misschien een beetje te veel van het goede.

Ik houd je op de hoogte.

De Vario-adviezen ivm hoveren zijn inderdaad bedoelt voor tijdens het inlopen van de motor. Daarna vlieg je zoals je zelf wilt.
Als je je swash aanstuurt met 4 servo's, gebruik hiertoe dan analoge servo's (bijvoorbeelld Futaba S9206) en geen digitale!!!

Headlock wordt afgeraden ??? Wat voor ne kwakkel is dit nu weer!!!
Ik heb nooit anders gevlogen. Ook met de Alouette staat de heading lock altijd op. Je moet dan tijdens rondvliegen wel netjes bijsturen op de staart, daarentegen heb je bij het hoveren geen omkijken naar de staart. Zeker als je leert hoveren is de heading lock een aardige hulp. Zet er dus maar gerust een 401 of zelfs een 611 op! Met deze laatste kan je later ondermeer heel strak achteruit vliegen.

Heligroeten en succes met je eerste Benzine-trainer,

Nick

nog meer vragen

Blue Bird mag ik vragen waarom geen digitaal? werkt dat niet als je een H4 swash plate gebruikt of zo? Ze gaven aan dat je headlock niet moet gebruiken vanwege massa traagheid en omdat anders de gyro en servo en daarmee ook het meganiek dusdanig op zijn donder krijgt dat dit schade oplevert aan de heli. Ik heb deze info van de Vario benelux verdeler en van de Vario site zelf dus precies onderbouwen kan ik het ook niet. Ik word er alleen af en toe gestoord van dat er nooit eens een eenduidig antwoord mogelijk is bij dit soort kritische onderdelen. Zou namelijk behoorlijk zonde en kostbaar zijn als er door dit soort dingen toch iets fout gaat. Ik had trouwens ook begrepen dat je minstens 80nm servos moet gebruiken voor de swashplate.

Ik hoor graag van je hoe dit precies zit.

aanbevolen servotype

Blue Bird,

mij hadden ze de Robbe Bls 452 aangeraden. Deze zijn sterker dan de gene die jij aanbevolen hebt. Laat maar weten waarom dit niet kan. De versie die jij aanraad is trouwens behoorlijk aan de prijs. maargoed wat moet dat moet.

Digitale servo's op een vierpunts aangestuurde swash werken wel, maar zijn minder geschikt dan ananloge. Waarom? Digitale servo's zijn in vergelijking met analoge enorm precies. Bijgevolg gaan digitale servo's mekaar constant zitten tegenwringen bij de minste afwijking in de mechanische afstelling. Gevolg, ze zuigen de batterij waarmee je ze voedt leeg!
Mijn analoge S9206 servo's gaan al 3 jaar mee (en ik maak behoorlijk wat vluchten), wat volgens mij bewijst dat ze deugdelijk zijn.
Wil je toch digitale servo's op je swash, controleer dan "zeker" minstens om de 10 vluchten de mechanische afstelling op speling.

Het verhaal dat je vertelt over de heading lock klopt inderdaad voor extreem zware machines. Zelf vlieg ik al van in den beginne op mijn benzinetrainers en daarna op de Alouette met een dezelfde Logictec gyro en bijhorende servo (in mijn Alouette bouwstrip vind je alle details) en nooit of te nimmer heb ik door in heading lock te vliegen problemen ondervonden. Dus een benzine-trainer kan je gerust in heading lock vliegen.

Een Vario Benelux verdeler???
Voor zover ik weet is de invoerder voor België Guy Vanderschelden en voor Nederland Joop Van Lent. Van een derde persoon die dan zogezegd Benelux verdeler zou zijn heb ik nog nooit gehoord en de Belgische invoerder heeft ook geen weet van een Beneluxverdeler! Ik denk dat er rondlopen die zichzelf "titels" geven!

Alle componenten die ik gebruik op mijn heli's en hier vermeld zijn mij geadviseerd geweest door Guy Vanderschelden. De man heeft ondertussen 35 jaar ervaring met RC-helivliegen en al wat er bij komt kijken. Als ik er zelf niet aan uit geraak of tegenstrijdige info krijg of lees volg ik steeds zijn, op ervaring gebaseerde, raad en tot op heden ben ik daar nog nooit aan bedrogen geweest.

Heligroeten,

Nick

Mijn eerste heli

Ja daar ben ik weer om melden dat ik hem vandaag gekocht heb. Even flink modelbouwen dus komende tijd en dan kunnen we als het goed is ook vliegen. (althans gaan leren vliegen dan...lol)
Voor de servo heb ik het type aangeschaft wat jij me aangeraden hebt. De gyro is een 401 geworden met een digitale servo voor de hekrotor.

Proficiat met je aankoop.

Goed de Vario-plannen bestuderen en regelmatig eens enkele prentjes verder kijken, anders kun je dikwijls voorhebben dat je reeds gemonteerde of geborgde onderdelen terug kunt afbreken om een ander onderdeel op zijn plaats te krijgen. M.a.w. Bij Vario staat alles op de tekeningen om perfect te bouwen, maar het staat niet altijd op de juiste plaats!

Over een 30-tal bouwuren heb je een prachtige machine voor je staan!

Heligroeten en héél veel bouwplezier,

Nick

Dank je blue bird,

vanavond heb ik de hele doos al omgespit om te kijken of alle onderdelen aanwezig zijn. Het lijkt er op dat alles kompleet is. Ik ben er alleen al wel achter dat ik nog wat extra speciaal gereedschap moet kopen maar gaan de weg zien we van zelf wel wat we nog nodig hebben.

Weet jij trouwens of er ergens al iemand een online bouwverslag heeft geplaatst? Ik snap namelijk van de torq tube installatie geen bal als ik het op tekening zie. ze omschrijven namelijk dat de aandrijf as op een bepaalde lengte gemaakt moet worden maar er staat niet echt een lengtemaat bij of zo. Maargoed mocht je dit niet weten niet erg kan altijd even met Vario zelf mailen.

Groeten Wicher

Hallo Wicher,

Van harte met je nieuwe heli!
Wat betreft bouwverslagen, misschien kan je een bouwdraadje starten en daar wat fotos en ervaringen van de bouw delen?
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, zowel hoe de machine in elkaar steekt alswel hoe die je straks bevalt.

Succes!

Gr, Roy

Back