Mijn eerste brandstofheli

ja , op je tj gaat een rood lampje branden als de magneet erboven hangt
draaide je motor niet achteruit ? dan heb je dat ook .
mvg ferry

Ik krijg geen duidelijk beeld hoe ik de sensor moet monteren. Zijn die "gele dingetjes" daarvoor? En hoe moet ik dat dan zien?
Heeft iemand toevallig een fotootje liggen van een gemonteerde (magneet)sensor? Mijn creativiteit laat me een beetje in de steek :(

Nooit gedacht dat iets wat zo makkelijk lijkt zo lastig kan zijn... :(

Laatst bewerkt:
De gele dingen die je bedoelt zijn dacht ik de G10 (printplaat) houders voor je sensor. Je hebt een kleine en een grote, voor 30/50 size en 60/90 size.

Mja, dat dacht ik al te zien op de tekening, maar hoe ik dat ding dan weer moet monteren? 'k Voel me echt domblond vandaag :(

Met schroefjes, zitten die er niet bij? Dat zou wel moeten namelijk. En dan het geheel met je motorsteunbouten op de motorsteun bevestigen.

gewoon er buitenaf bijop , dus boutje eruit , boutje door je tj flensje , en boutje er weer in.
ertussen kan niet .
en dan kijken , dat , als je de sensor dicht genoeg bij het magneetje krijgt , welke flens je nodig bent ivm het gatenpatroon.
op deze site Model Avionics staan veel tips en foto's
mvg ferry

Geen idee. Ik ben nog bezig om alles weer terug in elkaar te bouwen. Het positioneren van de TJ levert alleen nog wat problemen op. Ben nog een beetje zoekende wat nou een goede plaats is ervoor.
Verder heb ik alles even schoongemaakt, alle schroefjes gecontroleerd etc.

Morgen/overmorgen (ja, tijdgebrek) moet blijken of dat voldoende is geweest.. Voor de zekerheid is er echter wel een nieuwe clutch onderweg. Dus misschien wacht ik nog een dagje langer en zet ik die meteen erin. Just in case..

Je gaf flink gas en de rotor bleef stil staan zeg je, en aan het koppelinghuis en de koppelingschoen is niets te zien? Clutchliner is wel ok?

Gr, Roy

Het kan bijna niet anders dan dat de motor de verkeerde kant op draaid.
Geen enkel vrijlooplager wordt ineens ZOOOOOO slecht dat de rotor (langzaam) de andere kant op kan draaien terwijl je gas geeft.
Meestal staat de kleine naald iets te vet overigens.

En ik heb dit effect ook vaker gezien bij mijzelf en anderen. Motor draaide dan inderdaad de verkeerde kant op.

Het heeft even geduurd, maar alles zit weer in elkaar. Wat ik nu nog moet doen is de TJ instellen in mijn zender en afstellen.
Dit laatste schijnt niet zoveel werk te zijn, maar het instellen in mijn zender... (Futaba T9CHP) Ik heb de site van Model Avionics erbij gehad, maar snap niet helemaal wat ze bedoelen. Zou iemand even uit kunnen leggen welke waarden ik waar in moet stellen, hoe ik deze moet bepalen en vooral WAAROM ik welke waarde waar moet zetten...?

Thanks!

*kijkt met een schuin oog naar Walter :rolleyes:*

he hubris
check dit tj-ff9
ik heb hem sinds kort ook , een openbaring kan ik je vertellen.
en ik weet zeker dat je motor de verkeerde kant opliep, ook wel eens gehad , hij klinkt dan ook meer revhappy , niet ?
mvgferry

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals sommigen van jullie wel weten ben ik er redelijk tijd uit geweest. Mijn rappie stond op de kast, maar ik had geen enkel vertrouwen meer in de machine zelf, laat staan in mijn eigen duimen.

Enige tijd terug heb ik daarom besloten om mezelf bij elkaar te rapen en het gewoon weer te gaan proberen. Daarom kick ik naast mezelf, ook dit topic weer.

Twee weken geleden ben ik met mijn heli'tje naar Lelystad gereden en de workshop van PitchPlay gevolgd. Samen met Roel heb ik 'm helemaal opnieuw afgesteld. Tenminste, de servo's goed gezet, pitch-instellingen gefixt etc. Alleen het gedeelte mbt de motor is toen niet gebeurd.

Omdat de heli echter zo lang stil heeft gestaan leek het me verstandig om alle fuel lines ook maar te vervangen uit voorzorg. Dat is zojuist gebeurd en ziet er al meteen weer beter uit ;) Echter, tijdens het schoonmaken zag ik dat één van de staartrotorbladen waarschijnlijk een klein scheurtje bevat. Om onnodige risico's te voorkomen lijkt het me daarom beter om deze (preventief) te vervangen. Daar komt echter mijn vraag van 't moment..
De staartblaadjes die er nu op zitten zijn de standaard plastic van Thunder Tiger. De reserve die ik nog heb liggen zijn carbon blaadjes van SAB. Er is alleen best wel een verschil in grootte.. 85mm (oude) vs 95mm (nieuwe).

Betekent dit dat ik de verkeerde staartbladen heb liggen, of kan ik deze er gewoon op zetten? En wat is het verschil in gedrag van de heli met grotere staartbladen?

Qua afstand tot de main blades zou het in ieder geval geen probleem moeten zijn, aangezien ik 600mm mains erop heb zitten en toch geen wilde inverted figuren vlieg binnenkort ;)

Maar ga ik 't merken met 't gedrag van de tail? Is hij rustiger/onrustiger?

Na een (regenachtige) zondagmiddag afstellen bij Jupiter met de geweldige hulp en uitleg van Walter (wrobijns) en "zijn clubleden" liep m'n rappie als een zonnetje. Afgelopen week dan ook ongeveer 6 tankjes leeg gevlogen. En met elk tankje kwam het vertrouwen in mezelf en de heli sneller en sneller terug!

Tot...
Nee, gelukkig geen crash! Maar wel een uitlaat die los trilde. Blijkt dat het schroefdraad van de uitlaat gewoon helemaal gaar is en dat de bouten die erin zitten dus niet meer houden. Nu was mijn idee om er langere bouten doorheen te doen en die vast te zetten met een moertje en loctite. Niet ideaal, maar zou zeker sterk genoeg moeten zijn denk ik zo.

Nou ben ik een beetje aan het surfen geweest, maar blijkt 't nog niet zo makkelijk om ergens tegen een fatsoenlijke prijs M3x40 inbus boutjes te vinden. Wie weet er een goed adresje voor dergelijke materialen?

dat heb ik ook gehad op een r50 met hyper motor.
ik heb toen draad genomen met moertjes .
zo heb je ook achter de uitlaat een extra moer .
mvg ferro

Back