(Mijn eerste) Crash met Logo 10, een boomstrike... dure grap

Afgelopen zondag, mooi weertje. Goedgeluimd naar de club, net m'n homemade trainingskruis afgewerkt dus kan ik het mooi uitproberen. Aangekomen op de club, samen met m'n leraar de heli uitgeprobeert. Terug een lichte trilling in de staart...hmm, gyro van de staart gehaald en in het chassis gezet. Veel beter nu, trillen v/d staart is voorbij. Mooi, pitch een beetje bijregelen want "...is dat al dat die omhoog kan??? Dan had ik mij beter een Raptor gekocht!", heli gaat nu tot boven mijn hoofd op volle pitch. Vond dit al hoog genoeg dus hebben we het daarbij gelaten. OK, heli volledig in orde:

LogoCorn5%20%28Smaller%29.JPG

Hop naar het trainingsveldje maar nu met de zender in mijn handen :)

"Vlak boven het gras de heli op één plaats proberen te houden" was er mij opgedragen. Zo gezegd zo geprobeerd, beetje naar links, beetje naar rechts, beetje naar voor en beetje naar achter bijsturen. Hmm, lukt behoorlijk, goed op één plaats blijven was er nog niet bij, maar hij deed toch al wat ik vroeg :roll: . Op een gegeven moment verloor hij wat hoogte (in zoverre dit mogelijk is vlak boven het gras), geen probleem, klein beetje pitch bijgegeven. Mooi, terug vlak boven het gras tot hij plots steeg tot boven mijn hoofd (de wind eronder???) en in mijn richting (tail-in) kwam. Gepanikeerd en vervolgens mijn gas/pitch volledig dichtgetrokken, gevolg, staartvin tegen de grond gevolgd door een boomstrike:

LogoCornRIP1a%20%28Small%29.JPG

Zeer sterke bladen overigens die glass-fibre's van Mikado. Tailboom EN aandrijfriem mooi gelijk "afgekapt":

LogoCornRIP1c%20%28Small%29.JPG

Wat echter niet gezegd kan worden v/h mainframe. Wat een POS ontwerp is me dat, door de slag van de boomstrike (en door niets anders want de heli is recht op het kruis terecht gekomen, zonder te kantelen dus) is dit $@#%-ding op 3 plaatsen gebarsten:

LogoCornRIP1b%20%28Small%29.JPG

Helaas blijft het niet bij dit, nog hele hoop andere (kleine maar dure!) onderdelen zijn stuk. Een overzichtje v/d "crashed parts":

LogoCrachedParts1a%20%28Small%29.JPG

Totale kosten alleen aan Mikado onderdelen (prijzen van Eheli): €202,60! (€48 voor dat POS chassis alleen al alstublieft!) Verder nog een servo-hoorn afgebroken en de tandwielen van m'n S9254 (staartservo) gestript...

Voor de volledigheid nog een overzicht v/d "survived parts":

LogoSurvivedParts1a%20%28Small%29.JPG

Laat het bij deze duidelijk zijn dat de Logo GEEN goede beginners heli is, zeker hij vliegt goed maar de crashkosten zijn fenomenaal hoog. Denk eraan, dit was "slechts" een boomstrike... de rebuild gaat een tijdje op zich laten wachten vrees ik.

HAD IK MAAR EEN RAPTOR GEKOCHT :|

Ps: aan het trainingskruis is niks aan, toch iets dat stevig gemaakt is :P

Wow...

Even schrikken. Verdorie zeg, dit doet mij ook een beetje zeer.
(Reacties waar je iets aan hebt zullen nog volgen, maar ik weet nu eigenlijk niet zoveel meer te zeggen).
Hoeveel toeren draaide je eigenlijk op de kop? Ik verbaas me steeds meer over de schade.
Toen mijn Logo nog een Logo 10 Easy was, heeft ie ook wel eens een rare buiteling gemaakt, met als gevolg slechts twee in de lengte gespleten houten bladen, een rondgedraaide en geknikte paddelstang en verder niets. Deze klap was al heftig genoeg, en de schade viel me toen enorm mee! Met dezelfde bladen en dezelfde (rechtgebogen) paddelstang heeft ie nog gevlogen op de 1 (of 2) mei helimeeting :oops: .

Sterkte... tot later

Gr.A.

als de bladen ook RIP zijn kom je met een raptor ook een eindje op weg hoor :D

als je van zulke bedragen schrikt bij een crash,moet je het helivliegen misschien nog eens evalueren :wink:

tip: programmeer -2 graden pitch ipv -10, dan komt ie misschien net iets minder snel en hard neer.

Die 200 euro vind ik best meevallen :P je bladen zijn meestal het duurst, reken er maar op dat er nog verborgen schade aan zit.
Met een rappie had hetzelfde gebeurt en zit je ook snel aan zo`n bedrag.

Het is gewoon leergeld wat je betaald, ga de volgende keer met wat minder wind vliegen. De wind heeft hem opgepakt en dan gaat de heli als het waren zweven, hij wil dus niet zomaar naar beneden tenzij je hem negatief gaat geven, dan trek je hem omlaag met dit gevolg.

Snel opbouwen en weer verder oefenen :D

Op een gegeven moment anticipeer je automatisch op hoogte variatie en heb je niet eens door dat je de pitch varieert om op gelijke hoogte te blijven. Dan hou je hem rustig op een plek met windkracht 4.

Zwaar balen zeg. Mikado rekenend voor sommige onderdelen echt de hoofdprijs. oa het frame. Kon je niet aan de kabel bij die club waar je zit?

Zaten er geen houten bladen bij de kit? die zijn een stuk goedkoper en beter heb je voorlopig toch niet nodig.

Is de vrijlooplager in het tandwiel ook stuk!?
Bladas en hoofdas nog recht?
Staart tandwiel stuk?
Controlleer ook even de boutjes die de staartbladhouders aan de staartkop vast bouten. Grotekans dat die ook krom zijn.

Nog een opmerking. Zit de accu maar met 1 elastiek vast aan het frame? Als deze los schiet kan de accu gaan schuiven en veranderd het zwaartepunt van de heli. Als hij ineens flauw gaat wegduiken heb je kans dat je hem met je onervarenheid uit schrik weer neer ramt.
Ik heb onder mijn accu's altijd een hele strip dubbelzijdig klittenband om het extra vast te zetten.

Wel, stel me ook de vraag, je spreekt over je leraar, maar blijkbaar vlieg je alleen en hang je dus niet an de kabel (of draadloos lessysteem).

Denk dat je om te beginnen best de eerste keren aan de kabel gaat, zo kan de "leraar" altijd ingrijpen als er iets fout loop of als je de controle kwijt bent. Zo heb ik het ook gedaan, en dan bouw je onmiddelijk een groter vertrouwen op.

Misschien effe naar de prijs van een nieuwe Logo 10 kijken, die staat bij Eheli aan 259€, wat niet zo gek veel meer is dan de onderdelen appart. Want, zoals de vorige posters zeggen, er kunnen nog een paar verborgen gebreken opduiken...

P.S. Misschien had ik je deze heli niet mogen verkopen ;-))

cdec zei:
Misschien effe naar de prijs van een nieuwe Logo 10 kijken, die staat bij Eheli aan 259€, wat niet zo gek veel meer is dan de onderdelen appart.
Losse carbon bladen kosten tussen de 50€ en 70€ die heeft ook meegerekend denk ik ;)

Eerst en vooral, allemaal bedankt voor jullie reply's, ik ga nu proberen te antwoorden op jullie vragen/opmerkingen.

Aaalie zei:
Hoeveel toeren draaide je eigenlijk op de kop?
Wel als ik het me goed herinner draaide hij op 1800 toeren... maar zeker ben ik er niet van.

laurens zei:
Reken eens uit hoeveel het bij een raptor kost.
Dit lijkt mij nutteloos, van alle boomstrikes met een Rator waarover ik hier al gelezen/gehoord heb heb ik nog nooit gehoord dat bv. ook het chassis aan gort is (ik spreek over een boomstrike op de grond terwijl de heli recht blijft). Een vergelijking is in dit geval dan ook niet nuttig in mijn ogen...

Gerard_nl zei:
als je van zulke bedragen schrikt bij een crash,moet je het helivliegen misschien nog eens evalueren
Het gaat mij niet zozeer over de grootte van het totaalbedrag, maar wel over de twijfelachtige kwaliteit (sterkte) van sommige onderdelen en de bijhorende, toch wel, zeer hoge kostprijs voor sommige van deze plastiek onderdelen. Mikado is gewoon (te) duur voor vervangonderdelen...

Satoer zei:
Kon je niet aan de kabel bij die club waar je zit?
Dit onnodig gezien het feit dat ik laag bij de grond moest blijven, bovendien zou de leraar toch niet op tijd hebben kunnen ingrijpen. Het ging allemaal zeer snel. De totale tijd van het moment dat de heli plots hoogte haalde tot de crash was misshien 2 a 3 sec...

Satoer zei:
Zaten er geen houten bladen bij de kit? die zijn een stuk goedkoper en beter heb je voorlopig toch niet nodig.

Is de vrijlooplager in het tandwiel ook stuk!?
Bladas en hoofdas nog recht?
Staart tandwiel stuk?
Controlleer ook even de boutjes die de staartbladhouders aan de staartkop vast bouten. Grotekans dat die ook krom zijn.

Nog een opmerking. Zit de accu maar met 1 elastiek vast aan het frame?
Nope geen houten bladen, het was die promotie set met druklagers en GFK blades...

Vrijlooplager, hoofdas en bladas moet ik nog nakijken.
Staarttandwiel ok maar moet nog zien of ik het v/d rotor as afkrijg (is geplooid vlak achter de lager en kan lager en tandwiel dus niet schuiven)
Yep, staartbladhouders ook krom op de staartkop... toevoegen aan de lijst :?

Neen, accu zit vast met de 2 standaard elastieken.

cdec zei:
P.S. Misschien had ik je deze heli niet mogen verkopen
Tuurlijk wel, kun jij toch niets aan doen dat ik niet kan vliegen :wink:

Satoer zei:
Losse carbon bladen kosten tussen de 50€ en 70€ die heeft ook meegerekend denk ik
Prijs voor de bladen zit er idd bij in, is €60 voor een nieuw setje GFK blades van Mikado.

Btw.: Glass-Fibre (GFK) = Carbon? 8O

Nog een leuke voor je: Als je blad as ook krom is zit je vast aan een hele druklagerset van 35€ :(

Als ik jou was zou ik gewoon een crashkit kopen (en dan de druklagerloze bladas daarvan gebruiken mocht die krom zijn)

Cornholio zei:
Het gaat mij niet zozeer over de grootte van het totaalbedrag, maar wel over de twijfelachtige kwaliteit (sterkte) van sommige onderdelen ...
Onderdelen van brandstof heli's zijn inderdaad een stuk robuster gemaakt. Maar helaas dan ook meteen weer een stuk zwaarder. De logo vliegt prima zoals die is. Hij is niet ontwikkeld om te crashen. schoef je toeren wat terug. 1800 is een beetje overkill voor een hoverende beginner. De schade is dat ook veel minder.

Satoer zei:
Nog een leuke voor je: Als je blad as ook krom is zit je vast aan een hele druklagerset van 35€ :(

Als ik jou was zou ik gewoon een crashkit kopen (en dan de druklagerloze bladas daarvan gebruiken mocht die krom zijn)
Hmm...

Ik ben er sterk over aan het twijfelen om deze heli (voorlopig) te laten zoals hij is en een Raptor 50 kit aan te schaffen... zodra mijn financieën dit toelaten.

De prijs voor Mikado stukken is gewoon te hoog om een goede leerheli te zijn. Wanneer ik een heli min of meer onder controle kan houden (en bijgevolg ook minder zal crashen) kan ik erover nadenken om deze te rebuilden en vervolgens eens een rustig elektrisch vluchtje te maken...

Tel de totale kosten dan maar eens allemaal goed bij elkaar op. Een complete goede raptor50 kit plus toebehoren is ook niet goedkoop. Daarnaast ligt mijn Rap 50 hier ook al een tijdje in elkaar omdat ik ook even het geld niet heb hem te fixen.

Crashes van 200€+ met een rap zijn ook goed mogelijk hoor. helemaal als tijdens de crash de gas servo los schiet/kapot gaat en dat die even de "funky chicken" gaat dansen.

Gewoon de logo weer fiksen, en aan de kabel gaan lessen. Zeker weten dat deze crash niet gebeurt was dan. Ik heb ook wel eens iemand aan de kabel gehad. Gewoon wat hoger gaan vliegen. als hij zegt "shit" heb je de controlle al weer overgenomen. Vaak ziet de instructeur snel genoeg waneer er een "zweet moment" voor de leerling komt.

Ik zal nog zien wat ik doe, voorlopig niets want het geld ontbreekt me momenteel. Ondertussen zullen we maar wat simmen zekers...

Bladas ondertussen nagekeken, deze is nog recht.

De kippendans eindigt vaak in een vastlopertje, de tandjes van de pinion worden weggefreesd en dan gaat hij gillen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijak. en dan kun je dus ook een nieuwe motor bestellen :?

Die logo moet je gewoon herstellen of wegmikken, kapot is hij niks waard toch ?

Ik ga hem zowieso herbouwen, ofwel om te verkopen ofwel om hem te gebruiken als ik "kan vliegen". Wanneer is een andere vraag...

ipv die honderden euro aan onderdelen te spenderen waarom geen LMH corona ?
Dan kan tenminste leren doorvlegen en je huidige materiaal gebruiken.

TM

eehm, misschien een rare gedachte (ik ga nog beginnen met heli-vliegen), maar is het niet verstandig om rotorbladen (vooral voor beginners) niet te sterk te maken.
Sterker nog: Wat nou als je die dingen bros maakt? als je dan crasht, en je bladen raken iets, versplinteren ze gewoon. Dan heb je geen schade aan rotorkop/as/servo's/e.d. Nieuwe bladen erop en je kan weer vliegen!
Gaat dit ergens over? zomaar een gedachte van een (nu nog) outsider...

Back