@ Rattie.... Ik ben inderdaad gekantelt, en om precies te zijn kost het mij €8,00
Wat heb je zoal vervangen dan? Want het lijkt mij dat je je tailboom, featheringshaft en misschien nog wat zaken in de rotorkop zult moeten vervangen. De bladen hebben het lijkt mij ook niet overleeft?
Maar is er iemand die een "goedkope" heli weet om eerst wat gevoel te krijgen?
Het liefst rond de 50~70 euro, mag meer, mag minder
Uhm, voor zo'n bedrag koop je eigenlijk geen helicopter, maar ik zou eens kijken naar helicopters zoals de Walkera Ufly-S, Walkera CB100, Esky Honey Bee FP v2, Walkera 4#6, Blade SR, misschien de Nine Eagles Solo Pro hoewel die niet echt als fixed pitch heli vliegt eigenlijk, etc..
De hier genoemde helicopters vliegen niet allemaal even gemakkelijk en zijn niet allemaal even duur, maar je zult wel heel veel van ze leren en vormen stuk voor stuk een goede trainer voor échte beginners.
Bijvoorbeeld de Walkera 4#6 is een relatief gevoelige heli, maar kan wel flinke klappen verdagen. Dat is voor een beginner natuurlijk geweldig. Negatief puntje is wel weer dat die heli eigenlijk totaal niet geschikt is om buiten mee te vliegen.
Esky HoneyBee FP v2 is meestal favoriet onder beginners vanwege z'n prijs, maar vanwege de losse staart motor vliegt hij al niet zo strak als de Belt CP. Desondanks een goedkope manier om te leren vliegen met eerst een iets gemakkelijkere heli.
Naar mijn idee is een Belt CP als eerste helicopter niet aan te raden. Het kan misschien wel en met geduld en een gevulde portomonee is alles te maken en leren, maar of het nu de meest aangename manier is om te leren betwijfel ik. Je zult vaak crashen.
Over het algemeen geldt wel dat fixed pitch altijd wel even anders vliegt dan collective pitch, dus je zult uiteindelijk alsnog moeten leren vliegen met collective pitch. Sommige mensen zien collective pitch helicopters als 'meer stabiel', maar meestal heeft dat meer met gewicht te maken, dan met de echte vliegeigenschappen.
Hoveren in alle orientaties kun je het beste niet met je Belt CP gaan leren, want elke fout wordt dan toch redelijk genadeloos afgestraft.
Voor wat betreft het (terug)buigen van onderdelen,.. daar kun je inderdaad beter niet aan beginnen wanneer je niet exact weet wat je doet. In veel gevallen krijg je het nooit perfect recht zoals het was en in andere gevallen moet je de boel verwarmen om geen blijvende schade te veroorzaken.
Gezien de goedkope prijs van de meeste onderdelen, is het dan ook beter gewoon maar nieuwe onderdelen aan te schaffen.