Mijn eerste heli

Hallo iedereen:p
Ik ben sinds woensdag avond trotse eigenaar van een E-Sky Belt CP V2:D
Dus ik direct handleiding doorlezen, en daarna meteen gaan vliegen, tenminste..... poging tot:p En ja hoor, stond de wind de hard:(
Maar ik de volgende ochtend om 11 uur weer proberen, en na 10 CM te hebben gevlogen:-D Sloeg het noodlot toe:( Ik crashte:p
Er zijn nu 2 dingen wat verbogen, namelijk de lange stang naar achter( tail boom dacht ik:confused: Ik ben nogal nieuw) en een onderdeel om de wieken aan die aandrijving te houden zeg maar. Dus die gaan we zo proberen terug te buigen, en anders moet ik dat maar weer kopen:sleepy:
Maar ik heb de lol er nog niet vanaf:mrgreen:
12052010500.jpg

12052010492.jpg

12052010496.jpg

En zijn er verder nog mensen met tips?

ja... dat is geen beginners heli maar goed als je daar mee wilt vliegen heb je echt iemand anders nodig of je gaat veel tijd besteden aan een simulator

Dat is een heel erg leuk speeltje, jammer dat je al zo snel schade hebt opgelopen :( Ik zou zeer terughoudend zijn met het terugbuigen van, zeker draaiende, onderdelen van de heli ivm. het gevaar van alsnog breken. Vermoed dat je de as bedoeld die horizontaal door de kop loopt, dit heet de featheringshaft.

Ja, die bedoel ik :p
Maar ik ga zeg maar eerst zoveel mogelijk met deze onderdelen vliegen, voordat ik het nieuw koopt, want als ik direct nieuwe koop, en er gebeurt direct hetzelfde dan is dat erger dan met verbogen onderdelen:oops:

Met die houding kan je net zo goed meteen je heli wegdonderen. Verbogen onderdelen moet je NIET terugbuigen, dat lukt je toch niet om het helemaal recht te krijgen.

De Belt CP V2 is overigens wel geschikt om mee te leren vliegen, maar je moet voorzichtig en geduldig beginnen.

ik zou wel gewoon de onderdelen vervangen ik heb vandaag ook een heli totaal loss gevlogen en alles wat er niet uitziet als nieuw heb ik bestelt

enigste wat nog heel was is de frame landings gestel canopy motor en servo's en de hele staart

kan je ook foto's posten van de schade
das altijd wel ''leuk'' om te zien

Laatst bewerkt:
Ik zal het zo even plaatsen, maar ik denk inderdaad dat ik er eerst een heeeel goedkoop helitje bijdoe, om het gevoel te krijgen :p

Ja, die bedoel ik :p
Maar ik ga zeg maar eerst zoveel mogelijk met deze onderdelen vliegen, voordat ik het nieuw koopt, want als ik direct nieuwe koop, en er gebeurt direct hetzelfde dan is dat erger dan met verbogen onderdelen:oops:

Hoi Lars, verbogen onderdelen moet je toch echt vervangen. De heli is namelijk zo goed als onvliegbaar met een kromme featheringshaft. Ook is de kans juist heel erg groot dat je juist nog veel meer kapot maakt daardoor. Lagers kunnen niet tegen deze trillingen en zullen daardoor kapot gaan.
Kijk een deukje in de tailboom dat kan nog wel mits deze niet te diep is en de staart er niet krom door is geworden.
Een horizontal stabilizer daar kun je wel een paar vluchtjes zonder mee doen.
Maar assen en linkjes die krom zijn moet je toch echt niet mee gaan vliegen.
De krachten in een heli zijn zo groot dat de kleinste afwijking al voor trillingen zorgt. Daarom moet je zelfs de bladen wegen en aanpassen om ze zo gelijk mogelijk te krijgen.

Mijn tips:
* Koop nieuwe onderdelen voor de heli. Ga niet buigen, zeker niet met een onderdeel in de rotorkop.
* Zet de heli vervolgens in de kast.
* Zorg dan dat je een simulator hebt (google eens op helisimrc) en ga oefenen totdat je de heli zonder problemen kan hooveren (en het liefst ook kan vliegen) op de pc.
* Koop dan een trainingskruis en monteer deze onder je heli.
* Ga nu bij windstil (of zo goed als) weer buiten proberen of je het hooveren ook kan met de Belt CP.

Leren helivliegen met een CP is echt een uitdaging. Als je het niet heeeeeel rustig en stapje voor stapje doet dan ben je 95% van de tijd aan het bouwen en ben je binnen de kortste keren tientalle, zo niet honderden euro's kwijt.

Andere optie: koop eerst een FP heli zodat je wat meer kan crashen zonder brokken en zodat je ook binnen kan hooveren... is maar een idee :)

Succes!!!! Groet, Joost

Bedankt voor jullie tips, en ik heb nuook afgezien van het verbuigen:)
Ook heb ik HeliSimRC gewonloaded, en een kabeltje voor m'n afstandsbediening, maar de pc zag hem niet:(
Dus nu heb ik deze simu. op het oog.
Iemand er toevallig ervaringen mee?
Maar bedankt voor alles tips:D

P.S. Wat word bedoelt met hooveren?:oops:
Gewoon stilhangen of rondvliegen ofzo?

Bedankt voor jullie tips, en ik heb nuook afgezien van het verbuigen:)
Ook heb ik HeliSimRC gewonloaded, en een kabeltje voor m'n afstandsbediening, maar de pc zag hem niet:(
Dus nu heb ik deze simu. op het oog.
Iemand er toevallig ervaringen mee?
Maar bedankt voor alles tips:D

P.S. Wat word bedoelt met hooveren?:oops:
Gewoon stilhangen of rondvliegen ofzo?

stilhangen dus;)

Gebruik je Windows?? Dan moet je volgens mij eerst de zender calibreren in het spelconsole configuratie scherm. Daarna moet je in HeliSimRc in het joystick menu de controller selecteren en vervolgens calibreren. Daarna kan je de knuppels toewijzen. Dan zou het gewoon moeten werken.

Als het niet werkt dan gaat het met een andere simulator waarschijnlijk ook niet werken. Je kan als alternatief ook FMS nog downloaden, maar als je voor een heli wil trainen is HeliSimRc echt veeeeeel beter.

Succes!!
Groet, Joost

@ Rattie.... Ik ben inderdaad gekantelt, en om precies te zijn kost het mij €8,00 :p

@ jvdl Ik heb ook bij dat configuratie scherm gekenen, maar onzo pc ""zag" hem gewoon niet, ik denk dat daar software bij nodig is.

Maar is er iemand die een "goedkope" heli weet om eerst wat gevoel te krijgen?
Het liefst rond de 50~70 euro, mag meer, mag minder

Dat 'gevoel krijgen' kan je echt het beste met een simulator doen. Ik zou toch nog even wat langer proberen om de boel op de pc aan de praat te krijgen. Wat voor zender en wat voor kabel heb je bijvoorbeeld? Is het een USB aansluiting?

Als je echt met een heli wil oefenen dan is een FP heli geschikt. Deze kan je zelfs binnen oefenen. Hij is ook een stuk crashbestendiger. Als je niet te gek ermee doet dan zal je weinig hoeven te repareren. Als een FP heli kantelt en je gooit het gas op tijd dicht dan hoef je hem alleen maar rechtop te zetten en kan je verder. Alleen blijft het probleem dat je steeds 10 minuten kan trainen en dan weer een uur moet laden. En je moet ongeveer 100 euro uitgeven. Walkera heeft veel verschillende modellen FP heli's. De Esky Honeybee FP is natuurlijk ook een goede.

Kortom: je goedkoopste en snelste oplossing is om HeliSimRc aan de praat te krijgen en je helemaal suf te trainen op de simulator.

@ Rattie.... Ik ben inderdaad gekantelt, en om precies te zijn kost het mij €8,00 :p

Wat heb je zoal vervangen dan? Want het lijkt mij dat je je tailboom, featheringshaft en misschien nog wat zaken in de rotorkop zult moeten vervangen. De bladen hebben het lijkt mij ook niet overleeft?

Maar is er iemand die een "goedkope" heli weet om eerst wat gevoel te krijgen?
Het liefst rond de 50~70 euro, mag meer, mag minder

Uhm, voor zo'n bedrag koop je eigenlijk geen helicopter, maar ik zou eens kijken naar helicopters zoals de Walkera Ufly-S, Walkera CB100, Esky Honey Bee FP v2, Walkera 4#6, Blade SR, misschien de Nine Eagles Solo Pro hoewel die niet echt als fixed pitch heli vliegt eigenlijk, etc..

De hier genoemde helicopters vliegen niet allemaal even gemakkelijk en zijn niet allemaal even duur, maar je zult wel heel veel van ze leren en vormen stuk voor stuk een goede trainer voor échte beginners.

Bijvoorbeeld de Walkera 4#6 is een relatief gevoelige heli, maar kan wel flinke klappen verdagen. Dat is voor een beginner natuurlijk geweldig. Negatief puntje is wel weer dat die heli eigenlijk totaal niet geschikt is om buiten mee te vliegen.

Esky HoneyBee FP v2 is meestal favoriet onder beginners vanwege z'n prijs, maar vanwege de losse staart motor vliegt hij al niet zo strak als de Belt CP. Desondanks een goedkope manier om te leren vliegen met eerst een iets gemakkelijkere heli.

Naar mijn idee is een Belt CP als eerste helicopter niet aan te raden. Het kan misschien wel en met geduld en een gevulde portomonee is alles te maken en leren, maar of het nu de meest aangename manier is om te leren betwijfel ik. Je zult vaak crashen.

Over het algemeen geldt wel dat fixed pitch altijd wel even anders vliegt dan collective pitch, dus je zult uiteindelijk alsnog moeten leren vliegen met collective pitch. Sommige mensen zien collective pitch helicopters als 'meer stabiel', maar meestal heeft dat meer met gewicht te maken, dan met de echte vliegeigenschappen.

Hoveren in alle orientaties kun je het beste niet met je Belt CP gaan leren, want elke fout wordt dan toch redelijk genadeloos afgestraft.

Voor wat betreft het (terug)buigen van onderdelen,.. daar kun je inderdaad beter niet aan beginnen wanneer je niet exact weet wat je doet. In veel gevallen krijg je het nooit perfect recht zoals het was en in andere gevallen moet je de boel verwarmen om geen blijvende schade te veroorzaken.

Gezien de goedkope prijs van de meeste onderdelen, is het dan ook beter gewoon maar nieuwe onderdelen aan te schaffen.

Sommige mensen zien collective pitch helicopters als 'meer stabiel', maar meestal heeft dat meer met gewicht te maken, dan met de echte vliegeigenschappen.
Dat is niet helemaal waar. Het is niet alleen een kwestie van gewicht.
Ik heb zelf een honeybee FP en een Trex250. Die verschillen in gewicht zo'n 50 gram, dus dat is niet zoveel. En toch is de Trex veel stabieler. Dat heeft te maken met de headspeed. Het toerental vna de rotor ligt veel hoger, wat ook zorgt voor een hogere stabiliteit.

Willem.

Back