Mijn eerste vliegtuig (electrisch)

• Topicstarter Topicstarter mwatts
  • Startdatum Startdatum
M

mwatts

Guest
Ik wil een simpel, niet al te duur, electrisch vliegtuigje aanschaffen. Ik had mijn oog laten vallen op een Cessna 182 bij Conrad (art. nr. 230185-89). Het kost EUR 129,-, wat op het eerste gezicht niet duur is vergeleken met andere soortgelijke vliegtuigen. Het lijkt verder volgens mij sterk op een soortgelijk model van Jamara, alleen zit de vleugel niet met een paar elastiekjes vast. :roll:

Het vliegtuig heeft, als ik het allemaal goed heb begrepen, een 3 kanaals zender (hoogteroer, staartroer en throttle). Geen rolroer. Er zit een 480 motor in, een 1000 mAh accu. Gewicht 560gr, spanwijdte 980mm, lengte 860mm.

Mijn vraag is (natuurlijk): is dit wat? En zal ik er, na een paar uurtjes achter de simulator, redelijk mee kunnen vliegen?

1. Als je graag veel repareert totdat het een vliegende lijmklodder is en als het nodig is, steeds nieuwe spullen bijkoopt ( zie het genoemde draadje), dan wel. Anders niet.
2. Als je een bovengemiddeld talent bent, geen probleem. Anders niet.

Een 'vliegende lijmklodder' vind ik opzich ook wel een mooie benaming met name voor mijn eerste vliegtuig de twinstar.
Op zich is de twinstar absoluut niet moeilijk te vliegen maar de crashes kwamen toen het meer werd gebruikt voor dingen als ondersteboven vliegen (--> negative v-stelling en laagdekker) en om samen met mijn broer te oefenen voor zij naircombatten (--> midairs)
En we blijven maar volhouden:
Op de plaats waar hij gelijmt is daar is hij sterker dan het piepschuim zelf.
En dat is ook zo want de keer erna brak hij een cm verder. En na een tijdje komt de opmerking: "hé, na deze crash zit de neus nog rechter gelijmt dan de vorige keer"
Maar opzich is er niks mis met een 'vliegende lijmklodder' behalve dat hij lelijker van word en hij word niets meer waard.

Hobby: ja ik heb inmiddels de eerste paar pagina's van jouw (inmiddels behoorlijke lange) draadje gelezen. ERG interessant.

Voor zover ik kan zien is de Cessna die jij hebt gekocht dezelfde als die ik op het oog had, alleen heeft die van jouw rolroeren en volgens Conrad die van hun niet.

Als ik de chinese Air-Tech site lees, dan maak ik daar uit op dat je in het begin ervoor kan kiezen de rolroeren niet te gebruiken. Uit jouw verhaal maak ik op dat je dit wel vanaf het begin hebt gedaan. Waardoor het m.i. gelijk een stuk moeilijker vliegen wordt.

Klopt dat een beetje?

Beste mwatts,

Bij Conrad is hij idd te krijgen zonder rolroeren, hier kwam ik zelf te laat achter....dat ze ook bestaan zonder rolls.

Als ik je advies mag geven als beginner, zou ik idd beginnen met de cessna 182, zonder rolroeren.
Omdat er makkelijker mee te vliegen is dan met rolls.

Uiteindelijk heb ik de cessna 182 gebruikt, om mijzelf het vliegen aan te leren.
En dat is mij nu aardig gelukt........en ik moet Bruno gelijk geven.....op het laatst was het echt een lijmklodder....maar ik heb er ontzettend veel lol mee gehad :wink:

Ps: Als je niet te veel wilt uitgeven, en je wilt het vliegen zelf leren.....dan vind ik de cessna 182, wel een van de leukste vliegtuigen die er is in deze prijsklasse.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel :wink:

vaak zijn deze bij ebay.de voor rond 50euro te vinden, ook nieuw.

@Hobby: ok zonder rolroeren dus. :D

Waar ik dan wel een beetje een dubbel gevoel bij heb, is dat ik voor een tientje meer een servo en rolroeren erbij heb... En een completere afstandsbediening.

Kan je ook de "met rolroeren" versie kopen en dan om te beginnen de vaste vleugel, die je bij Conrad los kan kopen voor 25 euro, erop zetten?

B.T.W. Ebay 50 euro.. ? effe kijken.. :D

mwatts,

Ik heb zelf de versie met rolls, en heb dus ook een 4 kanaals zender erbij.
Maar ik kan je niet vertellen wat ze precies bij Conrad verkopen.

Als je een 4 kanaals zender hebt, dan zou je wel de vleugel, met rolls kunnen voorzien, of je kan ze er zelf ik kunnen maken.

Zelf heb ik de versie van 149.- bij 2 brothers, incl lader batterij en een 4 kanaals zender dus met dus rolls, hoogte en richtingsroer.

laterzzzzzzz

Hmmm. Na alles eens goed overdacht te hebben heb ik besloten dat ik toch iets anders ga kiezen. Het wordt hoogstwaarschijnlijk een EasyStar.

Ik ga een bouwpakketje kopen (hier in Zwolle bij Quartel voor EUR 69,-, iemand anders nog een goed adres?), en dan eens op zoek naar een goede 2e hands 4 kanaals zender/ontvanger/servo set. Dan heb ik later nog wat om over te bouwen als ik wat anders wil.

Alhoewel ik de Cessna nog altijd een erg mooi vliegtuigje vindt... Maar misschien is het een goed idee om eerst maar eens iets eenvoudigers te nemen, zodat mijn toekomstige Cessna ook mooi blijft. :D

Nou, ik heb hem dus! Gisteren bij Quartel in Zwolle een EasyStar gekocht. En zelfs mijn vrouw vond hem eigenlijk wel leuk... Nadat ik had uitgelegd dat het niet "gewoon" piepschuim is. :roll:

Ik had min of meer besloten, ook vanwege de kosten, om het standaard Permax 400 (6V) motortje te gebruiken. Wel wil ik er een 7.4V 1500mAh LiPo in te zetten.

Ik hoor veel over de zgn. Gunther propjes. Hebben die veel voordelen t.o.v. de standaard prop die erbij zit?

Voor de zender / ontvanger wou ik iets tweedehands opsnorren. Iemand suggesties? Waar moet ik op letten als ik een 2e hands zender / ontvanger koop? Is dat spul (zenders / ontvangers / regelaars / servos) trouwens allemaal "compatible" met mekaar?

:hammer: DUH.... !

Sorry! Nou ja mooi, daar hoef ik dus in ieder geval niks anders voor te halen!

Ja een vergroot richtingsroer stond ook in de planning. Ik heb zelfs gezien dat mensen er gewoon een creditcard opplakken. 8O Zat zelf te denken aan een stukje balsahout. Maar voor de eerste paar keer vliegen gewoon het originele roer.

Daarna een groter richtingsroer. 200 vlieguren daarna rolroeren. :yes:

:offtopic: En dan mijn eerste zelfbouwproject: een electroversie van een Lockheed C-130 Hercules, met 4 brushless motoren natuurlijk.. :banana:

Nee dat laatste is een grapje. Alhoewel het me wel gaaf lijkt...

sanka zei:
De easy is een goede kist.
Als je een beetje handing bent is het vergroten van het richtingsroer wel een goede optie. Dan stuurt ie veel beter en kun je later ook in wat wind lekker vliegen.quote]

Dat is dus gewoon onzin :) Ik vlieg met het standaard richtings roer met veel en weinig wind op de kop enz.. Voldoet toch goed ;)

Back