Gisteren was het zo goed als windstil. Ik heb dan ook het tuigje eens getest. Ziehier mijn bevindingen:
Als locatie had ik een groot veld met gras uitgekozen.
De voorwielen had ik er af genomen zodat ik een buiklanding kon maken (geen probleem want de propellors zijn buigzaam).
Ik kon dan ook niet anders dan hem te werpen.
Ok dan maar, volle gas en werpen maar.
Resultaat: Een duik in het gras 15m verder.
Dit bleef maar duren ook al gooide ik wat hoger.
Ik heb dan het zwaartepunt verlegd door de batterij wat naar achter te plaatsen.
Resultaat: Hij ging netjes omhoog (volgas) en was stabiel. Alleen na ongeveer 30 a 40 meter, hapering van de motoren en een onzachte buiklanding. Dat bleef aanhouden. Ik heb dan de antenne die ik rond de staart had gewikkeld, los gemaakt en gewoon laten hangen. Nu ging hij iets verder, maar niet veel echter! Eén keer kon ik na ongeveer 30 meter een bocht maken en terugkeren. Ik vloog hem over mijn hoofd en de 2de bocht was hij blijkbaar te ver. Weer hapering (de motoren stoppen een paar seconden, dan weer even aan, weer stoppen en niets meer).
Ik had wel batterijen vergeten te kopen voor de bediening, dus heb ik deze (8x AA) maar gevuld met batterijen die ik uit de bediening van allerhande Hifi- en Video-spullen heb gehaald. Ik hoop dat dit het probleem van de hapering was anders heb ik wel pech.
Mijn conclusie: Tot mijn grote verbazing is dat ding wel redelijk makkelijk in de lucht te houden. Het reageert vrij goed en je kan er weinig mee mis doen. Als je de motoren uitschakelt dan zweeft hij netjes naar beneden en maakt een mooie buiklanding. Het stuurt redelijk goed, verliest niet veel hoogte bij het rollen en is crashbestendig. Ik ben een 20-tal keren gecrashed (weliswaar in dat veld) en één keer op maisstengels. Buiten wat modder op de romp, geen ersntige schade!
Ik begrijp wel als kenners zeggen dat dit niet echt vliegen is. Ik denk te weten wat zij daarmee bedoelen. Je kan dit ding netjes in de lucht houden, opstijgen en zelfs landen (met wat oefenen) maar heel secuur is het niet. Ik denk wel dat het een goede oefening is naar beter en duurder materiaal. Juist omdat je een gevoel krijgt van iets te bedienen in de lucht. Ik heb wel al zin in meer en beter maar dan wil ik eerst dit ding hier perfect kunnen besturen. Het geeft me toch wel en kick als je zoiets in de lucht kan houden en besturen!