Mijn eigen VOR70 project per 2012

Van voor naar achter tel ik 13 spanten.

1e spant komt straks het blok voor de punt tegen aan.
13e spant is achterkant schip.

Ik heb echter dat stukje van de opbouw (kajuit bovernop) wat er ook tussen staat ook mee geteld. Dan kom ik dus op 14 spanten. Ik denk dat jij deze niet meegrekend hebt.

Maar zal het morgen testen door een aantal uit te printen en de maten te vergelijken. Als het klopt kan ik los en anders plak ik alles er opnieuw op.

Alles gaat met vallen en opstaan!!

Marcel

Marcel,

Klopt, 13° spant is idd de achterkant van het schip. Dat stukje van de opbouw moet je niet tellen als een spant.

De letterlijke definitie van een scheeps-spant is een "dwarsscheeps vlak dat op onderlinge afstand op de kiel/kielbalk staat"

Aangezien dat stukje van de kajuit niet op de kielbalk staat, en eigenlijk zelfs totaal niets met de eigenlijke vorm van de romp te maken heeft (het dient voor de opbouw van de kajuit) mag je dit niet meetellen bij de nummering van de spanten.

Klopt!!! Achterzijde is inderdaad geen spant. Kom zelf uit de watersport, dus had dat kunnen weten.

In dat geval komen de maten overeen met wat jij bedoelt.
Zal het voor de zekerheid morgen nog even controleren.

Maar lijkt erop dat het in orde is.

Hoi Johan,

ivm operatie aan mijn knie heb ik even op nonactief gestaan. Recent mijn mooie figuurzaagtafel binnen gekregen en vanmiddag balsa besteld bij de winkel. Hadden niet genoeg op voorraad. Ga deze week de spanten uitzagen en zal dan ook even wat foto's online zetten.

Mijn lueftallige echtgenote wilde ook nog een vogelhuisje in de tuin. Dus heb deze eerst nog even gemaakt.:):)

Groet,
Marcel

hoi Marcel

hoe gaat het met de bouw?

groeten johan

Hier dan de eerste vorderingen van de bouw.
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu wachten op mijn bestelling balsa en dan kan ik daarmee los.

Dazzler, de lijm die jij gebruikt waar kun je die krijgen?
Winkel waar ik geweest ben heeft maar 1 soort en ik begreep uit eerdere berichten dat jij zeer tevreden bent over de lijm die jij gebruikt.

Pax o.i.d. toch??

Gr.
Marcel

Als 'm net zo mooi wordt als die van jou Dennis! Heb je trouwens al 'ns een filmpje gemaakt?

Teken ervoor als ik het resultaat van Johan en Dazzler kan benaderen.

Johan woont ook niet al te ver weg, dus kan (en mag) daar aankloppen als ik er niet meer uit kom.

Zal de nodige hulp wel kunnen gebruiken als ik met de inrichting ga beginnen, maar dat is nog "a long time from now".

Maar hey..... de start is er en ben er zelf enthousiast over.

Hoi Trebor,

Bedankt!! Zal het zeker meenemen, maar voordat ik daar aan toe ben zijn we al wat maandjes verder vrees ik.

Gr.
Marcel

Ik maak altijd een plan zodat ik tijdens de bouw dit in het achterhoofd houdend zo dat ik in een later stadium niet moet gaan prutsen of dacht had ik maar.

Huitie was niet als kritiek bedoeld maar als tip.
Zoals vaak op het forum wordt gezegd kun je nooit oud genoeg worden om van andermans fouten te leren.

Ik had bij mijn vorige boot de Sui-100 niet nagedacht over de besturing inbouw
naderhand moest ik tijdens het inbouwen kloten om een katrol met veer te plaatsen. Ik heb toen geleerd het dek niet eerder dicht te maken als je tien keer hebt nagelopen of je er niet meer bij moet.

Ik volg jouw project ook om van te leren en het was trouwens de drijfveer om te beginnen met een nieuwe boot

Huitie was niet als kritiek bedoeld maar als tip.
Zoals vaak op het forum wordt gezegd kun je nooit oud genoeg worden om van andermans fouten te leren.

Ik had bij mijn vorige boot de Sui-100 niet nagedacht over de besturing inbouw
naderhand moest ik tijdens het inbouwen kloten om een katrol met veer te plaatsen. Ik heb toen geleerd het dek niet eerder dicht te maken als je tien keer hebt nagelopen of je er niet meer bij moet.

Oh, haha... vatte het ook niet op als kritiek hoor.
Graag dat ik daarin feedback krijg.
Zou het zelf ook zonde vinden als ik tegen zoiets aan zou lopen.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als dit reeds gedaan is.

Gr.
Marcel

Dazzler, de lijm die jij gebruikt waar kun je die krijgen?
Winkel waar ik geweest ben heeft maar 1 soort en ik begreep uit eerdere berichten dat jij zeer tevreden bent over de lijm die jij gebruikt.

Pax o.i.d. toch??

Gr.
Marcel

Hoi Marcel,

"Pax" dat ken ik niet hoor... ik gebruik doorgaans 3 soorten lijm:
1) gewone witte houtlijm van Pattex of Bison (de sneldrogende versie) voor hout-op-hout dat lekker sterk moet zijn, maar waar droogtijd minder van belang is

2) Dunne secondenlijm van ZAP CA (Zap Homepage) ; is niet meteen de sterkste methode maar wel de snelste, en voor een plug bvb wel ideaal (je kan namelijk eerst de balsa strookjes positioneren op de schotten, en daarna op elk raakpunt een druppeltje laten vallen - latje zit onmiddelijk vast dus je kan snel voortwerken) voor de bouw van een plug zowat de enige die ik gebruik.

3) epoxylijm (2 componenten) gebruik ik eigenlijk voor zowat alles in de definitieve boot (carbon of glasvezel romp) om alles vast te lijmen en te monteren.

Als 'm net zo mooi wordt als die van jou Dennis! Heb je trouwens al 'ns een filmpje gemaakt?

Eric, zeilen en tegenlijk filmen is zo onhandig ;) ben trouwens ook niet echt in het bezit van een videocamera...
Is misschien een idee voor als het weer wat warmer is... met het forum nog eens een MBF-zeilschepen organiseren, mss kan iemand dan van alle boten een filmpje maken ;)

Back