Mijn eigen VOR70 project per 2012

Hoi Marcel,

"Pax" dat ken ik niet hoor... ik gebruik doorgaans 3 soorten lijm:
1) gewone witte houtlijm van Pattex of Bison (de sneldrogende versie) voor hout-op-hout dat lekker sterk moet zijn, maar waar droogtijd minder van belang is

2) Dunne secondenlijm van ZAP CA (Zap Homepage) ; is niet meteen de sterkste methode maar wel de snelste, en voor een plug bvb wel ideaal (je kan namelijk eerst de balsa strookjes positioneren op de schotten, en daarna op elk raakpunt een druppeltje laten vallen - latje zit onmiddelijk vast dus je kan snel voortwerken) voor de bouw van een plug zowat de enige die ik gebruik.

3) epoxylijm (2 componenten) gebruik ik eigenlijk voor zowat alles in de definitieve boot (carbon of glasvezel romp) om alles vast te lijmen en te monteren.

Aaaaahhhhh, ZAP dat bedoelde ik. Is ook 3 letters...:rolleyes:

full
full

Zo, vandaag begonnen met de latten. Komt nu enigzins model in.
Wel rotzooi zeg, die lijm! Mezelf 2x aan de boot vastgelijmd...:rolleyes::rolleyes:

Greetzzz...

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een goede raad voor een volgend schip, verschillende latten op de zelfde spant laten eindigen geeft een vezwakking in de constructie en is ook moeilijker te stroken, volg je project met intresse ;)

Even een goede raad voor een volgend schip, verschillende latten op de zelfde spant laten eindigen geeft een vezwakking in de constructie en is ook moeilijker te stroken, volg je project met intresse ;)

Hoi,

Leuk dat je me volgt en advies is altijd welkom. Ik heb max 4 gelijk laten eindigen. Zou je het dan beter kunnen vertanden, of trapsgewijs terug laten lopen??

Gr.
Marcel

Indien mogelijk, latten gewoon over de volle lengte. Indien dat niet kan (balsa is vaak maar 1 meter lang) best laten verspringen, bvb trapgewijs, of beurt-om-beurt (dus eerst volle lengte langs voor, daarna volle lengte langs achter)

Verjongen = latjes naar het begin/einde toe smaller maken. In het midden van de romp is deze het breedste, en heb je dus latjes met volle breedte nodig. Maar omdat het achterschip, maar vooral de boeg, smaller zijn, kan je daar in verhouding minder "latjes" kwijt, dus worden ze smaller gemaakt.
(Ik stuur jou via email een geïllustreerd document hoe je dit doet)

PS: het laten verspringen ivm sterkte van de romp is overigens enkel belangrijk indien deze houtbouw ook de effectieve romp gaat worden - maar ik had begrepen dat deze gaat dienen als plug om er een mal van te maken... in dat geval maakt het echt niet uit waar en hoe die latten samenkomen...

PS2: verjongen zorgt ervoor dat je een lekker strakke romp krijgt zonder spleten tussen de verschillende latjes, en zonder dat je lelijke "inpas stukken" moet gaan maken. Ook enkel weer belangrijk indien de beplanking zichtbaar blijft, bvb bij een klassiek houten jacht. Wederom indien je een plug maakt, maakt het niet uit, beetje extra plamuur links en rechts, een glasvezelmatje erover, lekker schuren en gladzetten en je kan er een perfecte mal van maken ;)

Zit op dit moment even in de pauze. na OK aan mijn knie moet ik nu even een stapje terug doen. Zodra ik het weer oppak laat ik het weten. Ben nog steeds 'fully motivated'!!!

Gr.
Marcel

Uche uche.....

Even het stof van mijn account afblazen. Tijd er tussen uit geweest ivm revalidatie en klusserij aan het huis. Ondertussen kunnen wij bijna onze eerste zoon/dochter in onze armen sluiten aangezien mijn vrouw in de laatste fase van de zwangerschap zit.

Ben van plan om de bouw van mijn VOR weer op te pakken en hoop nog steeds met mijn vragen bij jullie terecht te kunnen.

Mvg,
Marcel

Welcome back Marcel!

Vragen staat vrij, ik voorspel wel dat je niet veel tijd meer gaat hebben voor je VOR de komende maanden ;) Ben zelf 12 weken geleden vader geworden en opeens zijn 24u/dag echt niet voldoende meer ;)

Welcome back Marcel!

Vragen staat vrij, ik voorspel wel dat je niet veel tijd meer gaat hebben voor je VOR de komende maanden ;) Ben zelf 12 weken geleden vader geworden en opeens zijn 24u/dag echt niet voldoende meer ;)

Pffff..... Kom inderdaad nergens aan toe op dit moment.
Ik geniet met volle teugen van onze zoon hoor maar kom er op dit moment gewoon niet aan toe.

Word vervolgd....:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

gr.
Marcel

Back