Rick NL
PH-SAM
Deze vakantie heb ik twee F3F wedstrijden gevlogen in Frankrijk.
Van 15-17 juli een Eurotour in het zuiden bij Cannes en 30-31 juli een 'gewone' wedstrijd in Briançon.
Ik heb gevlogen met mijn Cobra Calypso die ik van Theo Volkers heb overgenomen en mijn Pace VXH die net op tijd geleverd werd om hem te kunnen afbouwen. Er was geen gelegenheid meer om hem hier in te vliegen.
De Pace VXH is een heel fijn vliegtuig gebleken, maar heeft wel een stevige wind nodig. Hij is beresterk, maar ook vrij zwaar. Met een vlieggewicht van 2130 gram precies even zwaar als de Cobra, maar 38 dm² voor de Pace en 60 dm² voor de Cobra is het verschil duidelijk.
Met goede omstandigheden en niet te veel hoogteroer uitslag vliegt hij als op rails, hoewel daar ook de nieuwe MKS-6125mini servo's hun bijdrage aan leveren.
Cannes
In Cannes vloog ik de eerste twee wedstrijdvluchten met de Cobra omdat de wind erg licht was. Toen overgeschakeld op de Pace waar ik nog maar twee proefvluchten mee gemaakt had. Eerste ging goed, bij de tweede overtrok ik hem in de voorlaatste bocht en hij viel 50 m lager op de rotsen. Ik vreesde total-loss maar dat viel erg mee. Alleen beide vleugels hadden op een plek een beschadigde voorlijst. Niet snel te repareren maar dat kon ik later op vakantie doen bij mijn zoon die in Briançon woont. De reparatie plekken zijn op de foto te zien.
Verder gevlogen met de Cobra, veruit het langzaamste vliegtuig van het veld, met de minst ervaren piloot, dus ik werd netjes laatste. Sta nu wel plaats 149 op de Eurotour, van de totaal 166 die punten hebben gescored (met 202 vliegers op de lijst).
Mooi om te zien is dat ondanks de wisselende omstandigheden, de beste piloten steeds weer vooraan blijven.
Briançon
Hier waren de omstandigheden weer matig, de eerste dag is er wel aan de wedstrijd begonnen, maar is de ronde afgebroken wegens aanhoudend te weinig wind. Voor de wedstrijd heb je volgens de regels echter minimaal 3 m/s nodig op de startplaats.
Er kan dan nog altijd goed worden gevlogen want verder van de helling, nou ja, berg (je vliegt er op 2200 meter hoogte) is er thermiek zat.
Total loss
Ik begon hier weer met de Cobra, maar heb deze volledig gecrashed. Na bestudering van alle feiten stellen alle aanwezige experts: Mobiele telefoon in mijn broekzak die de microprocessor van de Multiplex RoyalPro zender.
Dit merk is het enige waarbij bekend is dat ze gevoelig kan zijn voor deze storing. Ik heb later thuis wel in de handleiding gevonden dat je de mobiele telefoon op minimaal 2 meter van de zender moet houden. Het staat echter niet bij de vetgedrukte veiligheidsaanbevelingen.
Ik heb Multiplex aanbevolen de gevoeligheid voor deze storing op het niveau van de collega's te brengen en de waarschuwing meer aandacht te geven. Ze mailen terug dat ze het met nieuwe ontwikkelingen aandacht geven. m.a.w. ze weten het wel.
Pace
Toen de wedstrijd de zondag begon weer met de Pace gevlogen. Een redelijke eerste vlucht, maar de landing was niet goed.
Na drie pogingen waar ik te hoog bleef en weer doorstartte, kwam ik de vierde keer te laag en net achter de berg precies op een grote kei. Neus eraf. In principe niet erg moeilijk te repareren maar toch voor die dag einde oefening.
Oorzaak gebrek aan ervaring in de bergen op grote hoogte, gebrek aan ervaring met de nieuwe Pace, gebrek aan ervaring met 4 kleppen.
Ik heb veel F5B gevlogen met 2 kleppen, d.w.z. rolroeren omhoog als remklep.
Daarbij gewend aan he feit dat dan je het snelste hoogte afbouwt door langzaam te vliegen waarbij het middendeel van de vleugel overtrokken is.
Bij 4 kleppen heb ik begrepen dat het van belang is de snelheid erop te houden om flink te zakken. Conclusie is weer: Je bent nooit te oud om bij te leren. (of is het ernstiger en leer ik het nooit?)
Al met al een erg waardevolle ervaring.
Als je een Pace wil kopen (levertijd op dit moment december 2012) om in Nederland te vliegen neem dan de lichtste, de VXL, deze is ruim sterk zat voor heel veel ballast en ruig landen op alles wat niet echt steen is. Met 630 euro incl BTW absoluut niet duur voor de kwaliteit.
Nog wat foto's
Pierre Rondel Maakt weer een mooie video. Hier de Ambrosia van Miromodel.com
Mijn Pace in haar element.
Verder nog veel meer :
https://picasaweb.google.com/pierre.rondel/FAICaussols#
https://picasaweb.google.com/joel.carlin/20110730_F3F_Briancon
https://picasaweb.google.com/111632...n30Et31Juillet2011?authuser=0&feat=directlink
Van 15-17 juli een Eurotour in het zuiden bij Cannes en 30-31 juli een 'gewone' wedstrijd in Briançon.
Ik heb gevlogen met mijn Cobra Calypso die ik van Theo Volkers heb overgenomen en mijn Pace VXH die net op tijd geleverd werd om hem te kunnen afbouwen. Er was geen gelegenheid meer om hem hier in te vliegen.
De Pace VXH is een heel fijn vliegtuig gebleken, maar heeft wel een stevige wind nodig. Hij is beresterk, maar ook vrij zwaar. Met een vlieggewicht van 2130 gram precies even zwaar als de Cobra, maar 38 dm² voor de Pace en 60 dm² voor de Cobra is het verschil duidelijk.
Met goede omstandigheden en niet te veel hoogteroer uitslag vliegt hij als op rails, hoewel daar ook de nieuwe MKS-6125mini servo's hun bijdrage aan leveren.
Cannes
In Cannes vloog ik de eerste twee wedstrijdvluchten met de Cobra omdat de wind erg licht was. Toen overgeschakeld op de Pace waar ik nog maar twee proefvluchten mee gemaakt had. Eerste ging goed, bij de tweede overtrok ik hem in de voorlaatste bocht en hij viel 50 m lager op de rotsen. Ik vreesde total-loss maar dat viel erg mee. Alleen beide vleugels hadden op een plek een beschadigde voorlijst. Niet snel te repareren maar dat kon ik later op vakantie doen bij mijn zoon die in Briançon woont. De reparatie plekken zijn op de foto te zien.
Verder gevlogen met de Cobra, veruit het langzaamste vliegtuig van het veld, met de minst ervaren piloot, dus ik werd netjes laatste. Sta nu wel plaats 149 op de Eurotour, van de totaal 166 die punten hebben gescored (met 202 vliegers op de lijst).
Mooi om te zien is dat ondanks de wisselende omstandigheden, de beste piloten steeds weer vooraan blijven.
Briançon
Hier waren de omstandigheden weer matig, de eerste dag is er wel aan de wedstrijd begonnen, maar is de ronde afgebroken wegens aanhoudend te weinig wind. Voor de wedstrijd heb je volgens de regels echter minimaal 3 m/s nodig op de startplaats.
Er kan dan nog altijd goed worden gevlogen want verder van de helling, nou ja, berg (je vliegt er op 2200 meter hoogte) is er thermiek zat.
Total loss
Ik begon hier weer met de Cobra, maar heb deze volledig gecrashed. Na bestudering van alle feiten stellen alle aanwezige experts: Mobiele telefoon in mijn broekzak die de microprocessor van de Multiplex RoyalPro zender.
Dit merk is het enige waarbij bekend is dat ze gevoelig kan zijn voor deze storing. Ik heb later thuis wel in de handleiding gevonden dat je de mobiele telefoon op minimaal 2 meter van de zender moet houden. Het staat echter niet bij de vetgedrukte veiligheidsaanbevelingen.
Ik heb Multiplex aanbevolen de gevoeligheid voor deze storing op het niveau van de collega's te brengen en de waarschuwing meer aandacht te geven. Ze mailen terug dat ze het met nieuwe ontwikkelingen aandacht geven. m.a.w. ze weten het wel.
Pace
Toen de wedstrijd de zondag begon weer met de Pace gevlogen. Een redelijke eerste vlucht, maar de landing was niet goed.
Na drie pogingen waar ik te hoog bleef en weer doorstartte, kwam ik de vierde keer te laag en net achter de berg precies op een grote kei. Neus eraf. In principe niet erg moeilijk te repareren maar toch voor die dag einde oefening.
Oorzaak gebrek aan ervaring in de bergen op grote hoogte, gebrek aan ervaring met de nieuwe Pace, gebrek aan ervaring met 4 kleppen.
Ik heb veel F5B gevlogen met 2 kleppen, d.w.z. rolroeren omhoog als remklep.
Daarbij gewend aan he feit dat dan je het snelste hoogte afbouwt door langzaam te vliegen waarbij het middendeel van de vleugel overtrokken is.
Bij 4 kleppen heb ik begrepen dat het van belang is de snelheid erop te houden om flink te zakken. Conclusie is weer: Je bent nooit te oud om bij te leren. (of is het ernstiger en leer ik het nooit?)
Al met al een erg waardevolle ervaring.
Als je een Pace wil kopen (levertijd op dit moment december 2012) om in Nederland te vliegen neem dan de lichtste, de VXL, deze is ruim sterk zat voor heel veel ballast en ruig landen op alles wat niet echt steen is. Met 630 euro incl BTW absoluut niet duur voor de kwaliteit.
Nog wat foto's
Pierre Rondel Maakt weer een mooie video. Hier de Ambrosia van Miromodel.com
Mijn Pace in haar element.
Verder nog veel meer :
https://picasaweb.google.com/pierre.rondel/FAICaussols#
https://picasaweb.google.com/joel.carlin/20110730_F3F_Briancon
https://picasaweb.google.com/111632...n30Et31Juillet2011?authuser=0&feat=directlink
Laatst bewerkt door een moderator: