Mijn F3F ervaringen in Frankrijk

Rick NL

PH-SAM
Deze vakantie heb ik twee F3F wedstrijden gevlogen in Frankrijk.
Van 15-17 juli een Eurotour in het zuiden bij Cannes en 30-31 juli een 'gewone' wedstrijd in Briançon.
Ik heb gevlogen met mijn Cobra Calypso die ik van Theo Volkers heb overgenomen en mijn Pace VXH die net op tijd geleverd werd om hem te kunnen afbouwen. Er was geen gelegenheid meer om hem hier in te vliegen.
full

De Pace VXH is een heel fijn vliegtuig gebleken, maar heeft wel een stevige wind nodig. Hij is beresterk, maar ook vrij zwaar. Met een vlieggewicht van 2130 gram precies even zwaar als de Cobra, maar 38 dm² voor de Pace en 60 dm² voor de Cobra is het verschil duidelijk.
Met goede omstandigheden en niet te veel hoogteroer uitslag vliegt hij als op rails, hoewel daar ook de nieuwe MKS-6125mini servo's hun bijdrage aan leveren.

Cannes
In Cannes vloog ik de eerste twee wedstrijdvluchten met de Cobra omdat de wind erg licht was. Toen overgeschakeld op de Pace waar ik nog maar twee proefvluchten mee gemaakt had. Eerste ging goed, bij de tweede overtrok ik hem in de voorlaatste bocht en hij viel 50 m lager op de rotsen. Ik vreesde total-loss maar dat viel erg mee. Alleen beide vleugels hadden op een plek een beschadigde voorlijst. Niet snel te repareren maar dat kon ik later op vakantie doen bij mijn zoon die in Briançon woont. De reparatie plekken zijn op de foto te zien.
Verder gevlogen met de Cobra, veruit het langzaamste vliegtuig van het veld, met de minst ervaren piloot, dus ik werd netjes laatste. Sta nu wel plaats 149 op de Eurotour, van de totaal 166 die punten hebben gescored (met 202 vliegers op de lijst).

Mooi om te zien is dat ondanks de wisselende omstandigheden, de beste piloten steeds weer vooraan blijven.


Briançon
Hier waren de omstandigheden weer matig, de eerste dag is er wel aan de wedstrijd begonnen, maar is de ronde afgebroken wegens aanhoudend te weinig wind. Voor de wedstrijd heb je volgens de regels echter minimaal 3 m/s nodig op de startplaats.
Er kan dan nog altijd goed worden gevlogen want verder van de helling, nou ja, berg (je vliegt er op 2200 meter hoogte) is er thermiek zat.

Total loss
Ik begon hier weer met de Cobra, maar heb deze volledig gecrashed. Na bestudering van alle feiten stellen alle aanwezige experts: Mobiele telefoon in mijn broekzak die de microprocessor van de Multiplex RoyalPro zender.
Dit merk is het enige waarbij bekend is dat ze gevoelig kan zijn voor deze storing. Ik heb later thuis wel in de handleiding gevonden dat je de mobiele telefoon op minimaal 2 meter van de zender moet houden. Het staat echter niet bij de vetgedrukte veiligheidsaanbevelingen.
Ik heb Multiplex aanbevolen de gevoeligheid voor deze storing op het niveau van de collega's te brengen en de waarschuwing meer aandacht te geven. Ze mailen terug dat ze het met nieuwe ontwikkelingen aandacht geven. m.a.w. ze weten het wel.

Pace
Toen de wedstrijd de zondag begon weer met de Pace gevlogen. Een redelijke eerste vlucht, maar de landing was niet goed.
Na drie pogingen waar ik te hoog bleef en weer doorstartte, kwam ik de vierde keer te laag en net achter de berg precies op een grote kei. Neus eraf. In principe niet erg moeilijk te repareren maar toch voor die dag einde oefening.

Oorzaak gebrek aan ervaring in de bergen op grote hoogte, gebrek aan ervaring met de nieuwe Pace, gebrek aan ervaring met 4 kleppen.
Ik heb veel F5B gevlogen met 2 kleppen, d.w.z. rolroeren omhoog als remklep.
Daarbij gewend aan he feit dat dan je het snelste hoogte afbouwt door langzaam te vliegen waarbij het middendeel van de vleugel overtrokken is.
Bij 4 kleppen heb ik begrepen dat het van belang is de snelheid erop te houden om flink te zakken. Conclusie is weer: Je bent nooit te oud om bij te leren. (of is het ernstiger en leer ik het nooit?)

Al met al een erg waardevolle ervaring.

Als je een Pace wil kopen (levertijd op dit moment december 2012) om in Nederland te vliegen neem dan de lichtste, de VXL, deze is ruim sterk zat voor heel veel ballast en ruig landen op alles wat niet echt steen is. Met 630 euro incl BTW absoluut niet duur voor de kwaliteit.

Nog wat foto's
full

Pierre Rondel Maakt weer een mooie video. Hier de Ambrosia van Miromodel.com

full

Mijn Pace in haar element.

Verder nog veel meer :
https://picasaweb.google.com/pierre.rondel/FAICaussols#
https://picasaweb.google.com/joel.carlin/20110730_F3F_Briancon
https://picasaweb.google.com/111632...n30Et31Juillet2011?authuser=0&feat=directlink
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om te lezen Rick. Volgens mij zijn er zeer weinig Hollanders die meedoen met F3F.
 
Inderdaad bijzonder dat je mee hebt gedaan Rick. En het getuigt van lef, F3F is een pittige klasse die veel stuurmanskunst vereist. Jammer van de Cobra overigens. Met je bouwkunsten zal het met de reparatie van de Pace wel goed komen. Groeten, Maarten
 
Mooi verslag. Fantastische vliegstekken zeg. Ik heb sinds kortr ook een Multiplex 2.4GHz en heb de gewoonte een timer vanaf m'n mobiele telefoon te beluisteren. Moet daar misschien maar héél snel mee ophouden als ik dit zo hoor.
Wanneer komt het volgende verslag?
 
Dat van die mobiele telefoon moet je toch echt in je telefoon gaan zoeken en niet in de zender of ontvanger. Ik vlieg ook MPX 2,4 en heb nergens last van. ik sta soms zelfs te telefoneren onder het vliegen en merk niks.
 
Dat van die mobiele telefoon moet je toch echt in je telefoon gaan zoeken en niet in de zender of ontvanger. Ik vlieg ook MPX 2,4 en heb nergens last van. ik sta soms zelfs te telefoneren onder het vliegen en merk niks.

Zekerheid dat het zo gegaan is heb ik niet. Zelf heb ik ook zeker 100 vluchten met de MPX RoyalPro achter de rug zonder problemen.
Wat er gebeurde is dat de ontvanger op fail safe ging (na wat correcties was dit nog met iets down). Er volgde een crash en mijn kontakt was weg. Geen info op het telemetrie display. Dit kan alleen inhouden dat de zender gestopt is en niet de ontvanger, want dan houdt de zender nog een tijdje de laatst ontvangen spanning en ontvangstkwaliteit in beeld.
Toen ik weer zicht op het model had een meter of 80 lager, kreeg ik weer kontakt nu weer met 100% ontvangst in beeld.
Dit duidt er op dat de microprocessor van de zender er mee op hield.
Ook MPX ontkende mijn analyse niet in hun antwoord mail. Ze erkennen dat de zender er gevoelig voor kan zijn.

Misschien zijn er twee mogelijke oorzaken waardoor het nu wel fout ging.
1e. Op de berg is de mobile ontvangst vaak slecht, de telefoon gaat dan met meer vermogen zenden om zo nu en dan kontakt te krijgen met de centrale.
2e. Misschien wordt er daar (nog) van de 900 MHz band gebruik gemaakt welke hier bijna niet meer gebruikt wordt. De zender zou daarvoor mogelijk gevoeliger kunnen zijn. Dit is echter speculatie.

Al met al gaat mijn telefoon (Motorola V3) uit of op zijn minst op veilige afstand tijdens het vliegen.

Een gedetailleerder verslag over hoe het vliegen van een F3F wedstrijd zelf gaat volgt dit weekend.
Groeten,
Rick
 
Welke hellingen hebben jullie precies gevlogen bij Briançon?
Staan ze hier bij?

Die andere bij Cannes (Caussols) ken ik. Mooie helling, draagt goed, al bij een beetje wind.

Gr. Dirk.
 
Welke hellingen hebben jullie precies gevlogen bij Briançon?
Staan ze hier bij?

Die andere bij Cannes (Caussols) ken ik. Mooie helling, draagt goed, al bij een beetje wind.

Gr. Dirk.

Bij Briançon wordt inderdaad gevlogen op de Prorel.
Meestal bij weinig of zuiden wind op de plek van de foto's, vlak bij de Chapelle de Notre Dame, op zo'n 15 minuten lopen van de kabelbaan. Super uitzicht en altijd wel thermiek te vinden wanneer de wind het af laat weten. Heb geen angst ver weg te vliegen. Heel goede landingsmogelijkheden als je 100 meter loopt, en goede mogelijkheden met voldoende rempleppen vrijwel vanaf de vliegplek.

Bij noorden wind (zoals vorig jaar met de wedstrijd ±20 m/s) wordt er gevlogen op de helling die op Serre Chevalier uitkijkt. Weer met de kabel naar boven en dan via zuidwest naar het noorden ongeveer 45 minuten lopen. Bij echte mistral beestachtig stijgen. Maar altijd heel lastig te landen, kleine plek, Skilift in de weg, stenen, achter de helling gaat het weer flink naar beneden.

Bij de wedstrijd ga je met de auto tot de Parking des Combes op 1750m (laatste km's zandweg), dan met 4x4's en alle troep door de barrage naar boven tot 2200m zuidhelling of 2300m noordhelling. De Club heeft hiervoor een sleutel en toestemming.

Caussols is makkelijker te bereiken, de vliegplek staat zelfs op de IGN kaart vermeld. Draagt goed en landen is heel gemakkelijk.
Tijdens de wedstrijd was er zelfs een oud espresso apparaat die via een heel lang snoer z'n stroom kreeg van een appartement dat bij de sterrenwachten daar hoort. Alleen ooit in Prtugal heb ik lekkerder koffie gedronken.

Rick
 
Laatst bewerkt:
@ Rick NL

Heb je ook nog logjes gemaakt met de GPS module ?

mvg

Dirk

Nee, in beide kisten heb ik alleen onder de vleugel ruimte.
Aangezien die beide een voll carbon huid hebben (hadden), verwacht ik geen GPS ontvangst.
Ook wilde ik me op het vliegen concentreren zonder verdere onnodige afleiding en aandacht.
Probeer het nog wel in de Pace.
Rick
 
Hoi Rick,

Mooi verslag en mooie beelden, bedankt!

Groet,
Gerben

PS Zien we je zaterdag in Wijk en Aalburg bij de F5B wedstrijd?
 
Vliegtuigmodus

Mooi verslag. Fantastische vliegstekken zeg. Ik heb sinds kortr ook een Multiplex 2.4GHz en heb de gewoonte een timer vanaf m'n mobiele telefoon te beluisteren. Moet daar misschien maar héél snel mee ophouden als ik dit zo hoor.
Ron, veel mobiele telefoons hebben een 'vliegtuigmodus' waarbij alle zend- en ontvangapparatuur is uitgeschakeld maar Apps, timers en stopwatches gewoon blijven werken.

(verzonden vanuit de Auverge, ook Frankrijk :wink:)
 
Back
Top