Mijn nieuw F3C machien

Afgelopen EK aan het rond neuzen geweest en toen mooie en zeer aardige F3C helicopters gezien. De Hirobo's hebben daarbij een bijzondere indruk nagelaten.
Toevallig is er dan een aanbod gekomen voor de aankoop van een (2de hands) Hirobo sst Eagle3 WC. Bij nader onderzoek heb ik de heli niet kunnen laten staan.

Configuratie:

Heli: Hirobo sst Eagle3 WC (full carbon)
Rotorkop: SSR VII
Mainblades: Hirobo 195gr
Tailblades: Hirobo 95mm
Motor: YS 90
Gyro: 601
Servo's: 9252
Batterij: Emcotecregelaar op 5V met lipo 2100mA/7,4V

Een checkup is reeds gebeurd en er zijn geen noemenswaardige aanpassingen/herstellingen/verbeteringen nodig. De heli was/is in zeer goede staat.
Ik heb enkel de carbon aansturing van de tail vervangen uit voorzorg. Daar waar hij door de ondersteuningen liep was er een voelbare verdunning.

Ik hoop dit weekend mijn maiden te kunnen doen.
Mijn bevindingen zal ik hier posten.

Groeten

Jos
 
Laatst bewerkt:
Je kan eventueel teflon krimpkous op de staartstuurstang doen op het gebied waar het in de geleiders zit.
 
He Jos,

Een WC3 is echt een hele mooie machine, de ultieme F3C heli, proficiat met je aankoop.
Ben benieuwd naar je bevindingen, zien we jullie nog op 1 van de NL-dse wedstrijden?
Wij gaan in ieder geval nog in het weekend van hemelvaart naar Maubeuge voor de Throphee de France.
Wil graag eens horen van je wat je van de SSR VII rotorkop vindt en dan met name in de hover, in de aerobatics moet deze kop volgens zeggen ongenaakbaar zijn.


Grtn,


Ronald
 
Laatst bewerkt:
Zo

The Eagle has flown.

Het was er vorig weekend niet van gekomen maar.......... tataa, geduld wordt altijd beloond.

Ik heb nu een tweetal tankjes gehooverd. Bij de eerst vlucht had ik een zeer irretant geluid dat leek op een motor die stuk was of een lager of te arm draaien. De staartvin trilde als gek. Bij nader onderzoek bleek het de knalpot (mufler, uitlaat, pot) te zijn. Het enige wat ik niet los gedaan heb. Het spruitstuk was niet meer vlak en sloot niet meer aan op de motor. Alles op de vlakbank gelegd en het euvel verholpen.
Bij de tweede poging ging het beter. Geluid zat goed, trilling was weg. Even nog het bladspoor uitregelen.
Mijn eerst indrukken.

Bij het van de grond komen voelde de heli lekker aan. Hij bounds niet, stopt waar jij stop en gaat verder wanneer jij verder pitcht. Het sturen is ook anders. Het is direkter en voelt zeer controleerbaar aan. Wat zich duidelijk maak in de piroette. Bij de derde poging was er meer wind en moesten er meer correctie gemaakt worden bij het piroetten. Hierbij stelde ik vast dat ik op de tuimelschijf te weinig uitslag heb.
Ik heb nog geen figuren kunnen uitvoeren.
Is het echt de woow zo als vele beweren?
Niet tegenstaande de heli (nog) niet volledig afgeregeld is en er nog veel moet gebeuren zijn mijn eerste indrukken vrij positief.
Ik moet de heli nog leren kennen (en hij mij) en ik ben er zeker van dat wij een winning team kunnen worden. (Als dat niet is dan verwijt ik het toch de heli).
Tot bij het figuur vliegen.

Jos
 
full


Tussen het mooie weer door toch enkele vluchtjes kunnen doen.
Zoals ik al aan gaf in mijn vorige post. Is het echt de woow zo als vele beweren?
Ik kan je zeggen JA.
De figuren zijn veel ruimer en correcter te vliegen. Een looping is een mooie grote cirkel en de heli heeft geen neiging om uit te breken. Je hoeft niets te corrigeren; Hij vliegt waar jij hem naar toe stuurt. Zeer snel in voorwaartse vlucht. Prachtig in de rol.
Met andere woorden: I LOVE MY NEW HELI.
Daarom heb ik besloten om er een mooi beestje van te maken.
Mijn maatje Guy Vanderschelden (Helitempel) had nog een SAB F2000 liggen en ik heb hem over genomen. De opbouw hier van volgt in dit draadje.

Groeten

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals gezegd een bouwdraadje van mijn nieuw F3C machien

full

De F3C romp (fuselage) SAB F2000


full

Aftekenen en ruw uit zagen

full

Ruw uit gezaagd

full

Met de dremel afwerken

full

Het resultaat

full

Lucht inlaat zijkant

full

Lucht inlaat ruw uit gewerkt

full

Centreerbussen voor de neus

full

Centreerpennen op de kap

full

Gaten voor de bevestiging van de kap

full

De andere kant

full

Oude printplaat voor de versterking van de onderkant van de romp waar het mechanisme komt te staan

full

Afgetekend van de romp en uitgezaagd

full

Pas perfect

full

Bevestigingsgaten en lucht uitlaat onderkant aftekenen

full

Extra gaten voor gewicht besparing

full

Alles uitgewerkt

full

Uitlijnen in de romp en verlijmen

full

Het geheel onder spanning verlijmen met twee componenten epoxy

full

De bevestigingsgaten en de verluchting onderkant uitwerken

full

Wat een dremel kan doen

full

Alles eens passen, oef, geen meetfouten, mooi, al zeg ik het zelf

full

De uitlaat past na een modificatie (aanpassing) perfect

full

De mod bestaat uit het licht afschuinen van de aansluitmond

full

De uitlaat staat iets schuin naar binnen gericht en hierdoor krijg je meer bewegingsruimte in de romp

full

De motor mooi bereikbaar langs de onderzijde

full

Het frame bevestigen aan de romp, de carbonnen hoekjes waren meegeleverd

full

Werp nooit iets weg van andere (gecrachte) heli's. Aluminium tussenstuk van een Raptor 50 komt hier goed van pas.

Tot zover de werken

groeten

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja das mooi en nog een keertje mooi.

Bij deze maar even een abonnementje op je topic. Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat en de bijbehorende vliegeigenschappen.

Steven.
 
@ mazereeuw dank u, ik heb er ook veel klusplezier aan.

@ Steven u kennende Gij brandt al van nieuwsgierigheid zeker. Ik laat je alles zien en horen en probeer ook bij één van de volgende D3D wedstrijd mee te kunnen vliegen in het F3C programma.

De volgende stap was het inbouwen van het staartstuk. Dit ging gepaard met meten, wikken en wegen. De romp is naar achteren zo smal dat de struts niet geplaatst kunnen worden. Dan maar een andere manier bedenken om de staartbuis te ondersteunen en te bevestigen aan de romp. De struts zijn weg gelaten en het staartstuk met rubbers opgevangen in de romp. Enkele sfeer beelden

full

Gaten uitmeten, boren voor de bevestiging van het staartstuk aan de romp

full

De andere zijde

full

De gummie's voor het opvangen van trillingen

full

Alles mooi netjes gemonteerd

full

Gecentreerd in de gummie's

full

Het voorlopig resultaat

Maar het gaat niet altijd goed. Tijdens het vijlen van de uitsparingen in de staart is de romp van de werktafel afgeschoven (alle vieze woorden hier tesaam). Ik heb in een reflex de staart vast genomen en met een (aikido) meegaan de beweging het hele gevaarte met mijn voet opgevangen als een Maradona. Helaas hoorde ik een krak. Ik hoopte nog dat het kraakbeen was van in mijn voet maar een later onderzoek blijkt dat ik kern gezond was alleen een hart ritme stoornis.
De schade aan de romp is beperkt gebleven en makkelijk te herstellen.

full

De krak is alleen in de buiten coating.

full

Het kan ook mis gaan

Aan de binnen zijde verstevigen met een matje, de coating lichtjes weghalen waar hij los zit en opnieuw opvullen met een epoxy laag. Alles opschuren en na de paint job is er niets meer van te zien.

Groeten

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf zo'n romp! Die gaat hard straks!
Nu nog een mooi kleurenschema!
Heb je al enig idee wat voor kleuren je hem gaat maken?
Iets alla Staysee of Black Shark, of eigen ontwerp?
Succes en ik ben benieuwd naar de volgende foto's.

Groeten,

Ronald
 
Inderdaad mooie romp zeg !
Ik heb me laten vertellen dat het een enorm voordeel is qua vliegsnelheid, wat natuurlijk belangrijk is bij F3C.

Bas
 
Effe een update.
Eerst het minder goede nieuws. Ik heb een crach gehad. Is reeds enkele weken geleden maar toch hier het verhaal.
Bij enkele oefenvluchten merk ik dat telkens de heli starte hij niet zuiver liep. Bij het opspinnen naar hover kwam hij mooi op toeren en klonk dan zuiver en stil. Tot zover geen probleem. In idle up merkt ik ook geen probleem tot dat ik uit een looping kwam en (puuuuuuut) moter stil. Ik was dicht bij de grond en deed een panic auto zonder in autorotatie mode te zetten. Dus ik had op het laatst net iets te weinig inertie over voor een zuivere landing, het resultaat; gebroken vin, gebroken boom en torc-tube, rubbers landingsgestel gebroken.
De oorzaak van het stilvallen van de motor was dat de schroeven van de cilinderkop los stonden.
full

Al de stukken van de crachs

De herstellingen.

full

De carbon boom werd vervangen door de aluminium. Scheelt zich een bietje in prijs

De TT werd hersteld door middel van een aluminium pijl.

full

full

Lagers terug geplaatst
full

Het carbon past perfect in de aluminium pijl
full

Past als gegoten en verlijmt met epoxy
full

Mooi op lengte
full

Wat zap doet wonderen
full

Terug bruikbaar.

De totale kost 19.20€ voor de boom. De vin heb ik niet vervangen daar ik als in de fuselage inbouw.

Het goede nieuws.

De heli is ingebouwd in de F3C romp. Zie hier nog enkele details
full

Het gat voor de ontluchtings tube
full

De ontluchtings tube
full

Afgewerkt en weg gestopt voor tijdens het vliegen
full

De brandstof leidingen voor het vullen en aanvoer naar de carburator
full

De vulleiding
full

De vulopening afgewekt voor tijdens het vliegen
full

Het plaatsen van de EMCOTEC regelaar met aan/uit knop
full

De aan/uit drukknoppen met signalisatie led.

Onder tussen reeds gevlogen met de nieuwe romp.

Zo als ik in het begin van de topic reeds zij WOW.
Het net of ik over gestapt ben van een Opel naar een Ferrari.
Ik moet alleen nog gewoon worden aan de snelheid en de power van dit machien.

@Ronald Een kleuren schema wordt aan gewerkt.

Wordt vervolgt.

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Soms is inderdaad een crash de aanleiding om iets te veranderen aan je heli.
Pijlen zijn inderdaad erg handig als torque tube. Ik heb er zelf ook vier in gebruik. Ik heb echter ooit eens een stapeltje gebruikte pijlen bij de lokale boogschiet vereniging gehaald. De meeste pijlen zijn voor mijn unistars te kort.
Ook de dikte van de pijlen is heel verschillend. IK heb dus in 1 van de heli's een verlengde pijp zitten.
Ben je bekend in de boogsport? Als ik nl bij een archery shop vraag naar een bepaalde lengte en dikte vragen ze me welke spine waarde ik wil. En dat schiet dus niet op..........

verder ziet het er mooi uit. Heel erg netjes die canopy retainers en die slangaansluiting!

Steven
 
Hoi,

Soms is inderdaad een crash de aanleiding om iets te veranderen aan je heli.
Pijlen zijn inderdaad erg handig als torque tube. Ik heb er zelf ook vier in gebruik. Ik heb echter ooit eens een stapeltje gebruikte pijlen bij de lokale boogschiet vereniging gehaald. De meeste pijlen zijn voor mijn unistars te kort.
Ook de dikte van de pijlen is heel verschillend. IK heb dus in 1 van de heli's een verlengde pijp zitten.
Ben je bekend in de boogsport? Als ik nl bij een archery shop vraag naar een bepaalde lengte en dikte vragen ze me welke spine waarde ik wil. En dat schiet dus niet op..........

verder ziet het er mooi uit. Heel erg netjes die canopy retainers en die slangaansluiting!

Steven

Ben zelf een fervent boogschutter, en waar ze om vragen is waarschijnlijk de maat van de pijl (dikte en sterkte van de wand) aangegeven in een 4cijferige combinatie zoals 1813. Beschrijving van deze waarden Bron(http://www.odysseus-texel.nl/handboog/Nieuwsbrief/Nieuwsbrief2008_13_december.pdf Pagina 3, Paragraaf 3):

Aluminium pijlen worden gemaakt
van zeer nauwkeurig gefabriceerd
aluminium buismateriaal. Voor het
gemak zullen we aannemen dat
hierbij altijd dezelfde aluminiumlegering
wordt gebruikt, zodat we dat
onderwerp er verder buiten kunnen
laten.
De aluminium buizen kunnen allerlei
diameters hebben die worden
aangegeven in 1/64 inch. Bij de Easton
pijlen kom je diameters tegen
van 14/64 tot 26/64 inch (komt overeen
met 5.55 mm tot 10.3 mm), op
de schachten aangegeven als 14, 15,
16 enz. t/m 26, waarbij het duidelijk
zal zijn dat nauwe buizen meer
doorbuigen dan wijde.
Niet alleen de diameter, maar ook
de wanddikte van de buis is van grote
invloed op de buigzaamheid. Deze
wanddikte wordt gemeten in
1/1000 inch (0.00254 mm). Bij de Easton
pijlen kom je wanddiktes tegen
van 12/1000 tot 16/1000 inch (0.305 tot
0.406 mm). Op elke Easton
pijl staan altijd diameter en
daarachter wanddikte op
de schachten aangegeven,
dus samen als een viercijferige
code, bijv. 1612, 1815
of 2113, waarbij de eerste
twee cijfers de diameter en
de tweede twee de wanddikte
aangeven. Nu geven
deze viercijferige getallen
wel de precieze maten van
het gebruikte buismateriaal,
maar ze geven niet de
buigzaamheid. Die is er ook
niet uit te schatten; het is
daarvoor nodig om ook van deze
aluminium pijlen de echte "spine"
waarde te weten. Toch is er wel iets
aan deze viercijferige getallen te
zien. Zo is het duidelijk dat een 1812
slapper is dan een 1813 omdat de
buiswand daarvan iets dikker is, en
zo kunnen we stapsgewijs doorgaan
tot 1816. Nu is een 1814 al ongeveer
net zo stijf als een 1912, en een 1914 als een 2012, waardoor we ze allemaal toch gemakkelijk in
volgorde van oplopende sterkte kunnen leggen: 1612-1613-1614-
1712-1713-1714-1812-1813-1814- enz. De in deze serie ontbrekende
waarden als 1615 en 1616 overlappen de aangegeven 1712 en
1713, enz. en daar valt dus nog te kiezen uit: dunnere buis met dikkere
wand of dikkere buis met dunnere wand, even buigzaam en
dus naar keuze van de schutter. Grafiek 1 geeft het verband tussen
het viercijferige getal (Arrow Strength) voor de aluminium schachten
en de gemeten doorbuiging (spine) in 1/1000 inch.
 
@ hoogie2004

Bedankt voor de uitleg zo zie je maar hoe de ene hobby zich verweefd in de andere. De TT die ik gemaakt heb doet het uitstekend. Prijs zeer belangerijk : 2€ aan epoxy en tijd.

De Eagle air born.
full

full

full


Zo we hebben onder tussen de fuselage aan een diep gaande beurt van plamuren, schuren en spuiten onderhanden genomen. En hier het resultaat na een paar korte nachten. Hij gaat morgen zijn eerste vlucht maken met zijn nieuwe jas op de meeting van SMAC te Sint-Truiden.

Voor:
full


Na:
full


Zo snel als een bij,
full


Morgen wat foto's in actie nemen.

groeten

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Af gelopen weekend op de wedstrijd in Bruchem wat schade opgelopen bij een slechte autorotatie. Het was pas de eerste wedstrijd met mijn pas geschilderde romp. Ge moet niet schoon zijn om geluk te hebben.
Hier volgt de weder opbouw. En dit moet snel gebeuren want volgend weekend is het de tweede wedstrijd van het Belgisch kampioenschap.

De schade;
full

full

full

full


Van binnen uit alles terug op zijn plaats zetten en een matje met epoxy vast leggen.
full


Zeer dun en lichte mat gebruikt.
full


De epoxy aan de buitenkant goed laten doorkomen of dik bij smeren en na een nachtje uitharden glad schuren.

Het resultaat;
full

full

full


De grote barst is volledig opgevuld met de nieuwe epoxy laag.
Nu opnieuw plamuren en schuren, glad zetten en de kleur er terug op.
Foto's van de afwerking volgen nog.

Heli groeten

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top