Mijn ontwerp/experiment

Hallo,

uit een balk balsahout heb ik het volgend vliegend exemplaar gemaakt.
Het bestaat uit massief balsa, weegt 60 gram, plus 8 gram balast, spanweidte 75cm en lengte 32cm.

Vliegt als een scheermes...

Zie hier voor foto's

Ziet er zeer mooi uit!
Heb je profiel in de vleugels geschuurd?
En kun je zeggen wat het glijgetal(aantal meters dat het vliegtuig kan vliegen voor hij 1 meter gezakt is) is ?

Ik heb inderdaad profiel in de vleugels geschuurd, zowel voor als achter. De staart is symmetrisch geschuurd.

Ik heb een holle ruimte in de neus gefreesd om kogellagertjes in te doen om het zwaartepunt goed te krijgen en een houten plugje erop geplaatst ter afdichting.

Over de glijhoek kan ik nog niet zoveel zeggen omdat het lastig is om het vliegtuig in een goede glijbaan te krijgen. Temeer omdat hij vrij hard vliegt. Ik heb hem op stukken wel misschien 1 op 10 zien gaan. Ik zit te denken om hem eventueel aan een elastiek en lang touw af te schieten. Maar als dat fout gaat boort hij zichzelf misschien wel erg hard in de grond. Zijn daar nog goede tips voor? Ik heb inmiddels een trekhaak gemonteerd en 2 wekpotelastieken geregeld, ik ga zo weer naar buiten om het uit te proberen. Wederom Zie hier voor foto's .

Als je naar het model kijkt zie je dat er onder de voorvleugel weinig houvast is om de romp beet te houden en te werpen. Dat maakt het ook lastig om hem strak en goed weg te werpen.

Ik kom net terug van een aantel testvluchten. Hij is erg kwetsbaar voor schade, heb hem daarom ook een aantal keren met superglue (2 secondenlijm) moeten repareren.

Ik ga een nieuw exemplaar maken, maar eerst even de trekhaak uitproberen.

Laatst bewerkt:
Ik ben inmiddels terug van de test met de elastieken, de romp is volledig in 2-en gesplitst, inmiddels weer vastgezet met secondenlijm. Wordt'ie natuurlijk ook niet lichter van.
Hij overtrekt lijkt het als je hem afschiet met een elastiek, de vaart gaat er volledig uit. Ik heb ook nog met de positie van de haak geexperimenteerd, maar dat leverde geen beter resultaat. Ook merkte ik dat hij niet voldoende positieve lift heeft (vandaar vliegt als een scheermes), ik denk dat ik in het volgende model een positieve invalshoek in de voorvleugel aanbreng, wellicht dat ik dat eerst met het huidige exemplaar ga uitproberen. Wordt'ie wel wat langzamer van.

Ik zal iets met een langer elastiek en touw moeten gaan proberen. Of met een vlieger oplaten en middels een mechanisme loslaten, ach ideeen genoeg, alleen de uitvoering ervan laat vaak op zich wachten :)

Ik post wel weer als ik weer nieuws heb. Misschien dat anderen goede ideeen hebben om een snelle zwever van dit klein formaat in een goede glijbaan te krijgen.

Laatst bewerkt:
lijkt me een instelhoek probleem als hij overtrekt wanneer je hem afschiet, vraag me niet wat de instelhoek moet zijn maar het klinkt bekend, heb het zelf ook gehad met een DLG.

Ik ben inmiddels terug van de test met de elastieken, de romp is volledig in 2-en gesplitst, inmiddels weer vastgezet met secondenlijm. Wordt'ie natuurlijk ook niet lichter van.
Hij overtrekt lijkt het als je hem afschiet met een elastiek, de vaart gaat er volledig uit. Ik heb ook nog met de positie van de haak geexperimenteerd, maar dat leverde geen beter resultaat. Ook merkte ik dat hij niet voldoende positieve lift heeft (vandaar vliegt als een scheermes), ik denk dat ik in het volgende model een positieve invalshoek in de voorvleugel aanbreng, wellicht dat ik dat eerst met het huidige exemplaar ga uitproberen. Wordt'ie wel wat langzamer van.

Ik zal iets met een langer elastiek en touw moeten gaan proberen. Of met een vlieger oplaten en middels een mechanisme loslaten, ach ideeen genoeg, alleen de uitvoering ervan laat vaak op zich wachten :)

Ik post wel weer als ik weer nieuws heb. Misschien dat anderen goede ideeen hebben om een snelle zwever van dit klein formaat in een goede glijbaan te krijgen.

Hoe doe je dat, dat afschieten? Houd je de zwever horizontaal als je hem loslaat, zodat hij er als een speer(of scheermes, wat je maar wilt;)) vandoor gaat?
Dan kun je hem misschien beter als een vlieger 'oplaten', aan een flink lang touw, zodat hij omhoog getrokken wordt inplaats van keihard vooruit. Zie deze foto.

Laatst bewerkt:
Afschieten deed ik schuin omhoog als een katapult, maar dit werkt (de keren dat het wel goed ging) hoogstens hetzelfde als wanneer ik hem zelf werp.

Ik heb hem eerder al getracht met een touw op te trekken zoals op de foto. Het probleem is dat ik niet genoeg snelheid kan ontwikkelen waardoor hij meteen in een glijvlucht terecht komt. Ook heb ik niemand beschikbaar die een beetje gevoel heeft hoe zo'n vliegtuig beet te houden en te helpen omhoog te laten. (geef de schuld maar aan een ander, zullen we maar zeggen :p)

Een lang stuk elastiek wil misschien nog wel helpen. Ik ga vandaag met het naai-elastiek van mijn vrouw aan de slag. Deze bevestig ik eerst met een pin in de grond en vervolgens bind ik er nog een flink stuk nylon touw (vliegertouw) eraan vast met een ring. Totaal een metertje of 20 of meer misschien, afhankelijk van het resultaat. Ik hoop dat het vliegtuig genoeg lift ontwikkelt om zich tegen de kracht van het elastiek in omhoog te begeven.

Later weer meer nieuws.

Laatst bewerkt:
Hallo Miechel,
Leuk experiment!
Mag ik vragen waar je woont? Misschien wel in de buurt van Nijmegen.
Dan zou je eens bij de Nijmeegse Luchtvaart Club (NLC) langs kunnen gaan om daar verder te werken met je idee.
Of anders woon je misschien in de buurt van een andere vereniging waar ze aan vrije vlucht doen.
(ik maak graag eerst reclame voor de NLC, daar ben ik voorzitter)
Ik vind het moeilijk om je met een paar tips verder te helpen. Veel dingen aan een model hangen nu eenmaal met elkaar samen.
Wek-elastiek lijkt me een beetje veel geweld voor het model op de foto. Dun balsa zonder verstevigingen kan nu eenmaal niet veel hebben.
Een groot F1A model (vrije vlucht zwever) wordt zo geconstrueerd dat een volwassen vent 'm niet stuk kan trekken tijdens een lancering.... Maar dat is weer iets heel anders dan het sierlijke model dat je hier laat zien.

Succes verder

Ik woon helaas (gelukkig :)) niet in de buurt van Nijmwegen, maar in Sri Lanka.

Ik heb inmiddels het elastiek met koord getest. Op zich ging dat heel goed, de zwever ging vlot de lucht in, maar mijn zwever heeft telkens een afwijking naar links, terwijl hij op het oog geen verschillen vertoont die dat kunnen verklaren. Misschien dat de rechtervleugel meer lift geeft dan de linker, maar nogmaals, dat is met het oog niet te te zien.

Ik heb wat filmpjes op youtube gezet en nog een 2 foto's toegevoegd.

Zie hier voor de foto's: Foto's
Zie hier voor youtube:
[URL="
- "First" in flight[/URL]
[URL="
- "First" in flight 2[/URL]
[URL="
- "First" in flight 3[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Sri Lanka is inderdaad een beetje uit de buurt...

Mooi model en leuk om te zien uit welk stuk balsa je dit gemaakt hebt. Is balsa goed verkrijgbaar bij jullie?

Het is normaal dat wanneer het model overtrekt wanneer het zijn snelheid verliest. Als het goed is trekt hij wel weer vlak na wat hoogte te hebben verloren, doet hij dat inderdaad? Zo niet dan moet het model een beetje meer "up" hebben en het zwaartepunt wat naar voren. Hiermee wordt de eerder genoemde instelhoek groter en herstelt het model zich beter. Teveel instelhoek maakt dat het model na de start een looping vliegt en hiermee weer hoogte verliest.

Een afwijking naar links hoeft niet erg te zijn, het is wel prettig wanneer het model cirkels vliegt in plaats van recht uit de benn neemt. Maar in het filmpje zie ik dat het model tijdens de start al deze afwijking heeft en dat is zo te zien geen goede zaak. Probeer dat te verbeteren met een trimvlakje op de linker vleugel. Ik gebuik hiervoor zelf wel een Gurney Flap, simpel weg een klein stripje balsa (bv 1,5 x 1,5 mm) onder de achterlijst. Begin maar met een stukje van 10 cm lang. Wanneer het effect te sterk is kan je het stripje korter maken. Verder houdt ik het model bij de start schuin, de rechter vleugeltip dus lager dan de linker. Met een combinatie van de juiste hoek en de juiste afstelling moet het mogelijk zijn dat het model ongeveer vlak ligt boven aan de startlijn.
Ideaal is wanneer het model bovenaan na het loskoppelen nog een beetje naar rechts draait en dan langzaam overgaat in een linkerbocht.
Overigens zou wat meer V-stelling hiebij ook een boel goed doen, zowel bij de start als bij het herstellen na het afkoppelen.

Goed idee overigens om die filmpjes te plaatsen, zo is hulp op afstand heel goed te geven. De complimenten voor de cameraman!

Het ziet er overigens wel goed uit, met niet al te veel werk moet dit een goed startend en vliegend model geven.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips!

Wout

Het goed afstellen van een vrije vlucht model, zodat hij precies doet wat je wilt en lang in de lucht blijft is niet echt gemakkeljk. Het is een kunst die je eigenlijk alleen onder de knie krijgt door verschillende modellen te bouwen ... en kapot te vliegen.
Jouw model heeft vrees ik een te hoge vleugelbelasting om echt goed te vliegen. Vleugelbelasting is het gewicht per hoeveelheid vleugeloppervlak (meestal in gram per vierkante decimeter, maar eigenlijk doet dat niet ter zake). Door een model niet uit massief balsa te maken kun je een groter model maken van het zelfde gewicht (of een even groot model dat veel lichter is). Dat zal, als het goed afgesteld is, langer zweven.
wedstrijdwerpmodellen kunnen minutenlang vliegen, maar dat alleen als je ze goed in een thermiekbel (opstijgende warme lucht) gooit. De 'still air' tijd (vluchtduur zonder thermiek), is zelden langer dan een minuut, dus stel je er ook weer niet te veel van voor. Ik denk dat jouw model te zwaar is om door iedere bel te worden meegenomen.
(relatief) zware modellen gaan overigens ook eerder kapot, meer massa betekent meer schade. Denk dus niet dat zwaar gelijk staat aan stevig.
Je model ziet er in ieder geval erg mooi uit, ook de verhoudingen zijn goed. Ik zou hem, voor hij helemaal kapot is, aan de muur hangen. Er zijn niet veel mensen die hun eerste model hebben bewaard. Blijkbaar heb je er veel lol in. Ik zou dus een tekening op het internet opzoeken van een vrije vlucht model dat zichzelf heeft bewezen, en dat op de aanwijzingen bouwen. Ik zou dan óf beginnen met een eenvoudige zwever van de A1 klasse (spanwijdte meestal rond de 110 cm) die je met een hoogtestartlijn van enkele tientallen meters omhoog trekt (als een vlieger) óf een beginners-wedstrijdwerpmodel (mooi woord voor scrabble) die ook goed met een elastiek af te schieten zijn als je een haakje in de neus maakt en de romp iets verlengt zodat je hem achter de staartvlakken kunt vasthouden bij het uittrekken van de elastiek, of je bouwt eerst de Lamagaan van Wout (zie zijn website), daar kun je voor een minimale investering héél veel van leren, en van 2 plankjes balsa kun je verschillende modellen bouwen. Het kan alleen wel moeilijk zijn in Sri Lanka balsa van de juiste dikte te vinden.
Voor de A1-zwever kun je óf een ontwerp kiezen met een uit ribben en liggers opgebouwde vleugel, of een zogenaamde Jedelsky-vleugel. Het nadeel van de eerste is dat die bekleed moet worden, liefst met speciaal papier (dat modelbouwers tissue noemen), dat met spanlak moet worden gespannen. Het aanbrengen gaat, vooral de eerste keer, vaak niet goed, zeker als je geen begeleiding hebt, en ook bij het vliegen is het kwetsbaar voor beschadigingen en voor kromtrekken door vocht. In een vliegtuigmodelbouwzaak kun je ook plasticfolies krijgen die je met een strijkbout aanbrengt en spant, maar dat is vaak zwaarder en bij beginners worden de vleugels ook vaak krom door het spannen en dan is het moeilijker corrigeren. Jedelsky vleugels hoeven niet per se bekleed te worden. Het is vaak wel weer zwaarder.
Nog niet zo makkelijk dus, maar de aanhouder wint!

De cameraman was mijn dochtertje van 8.

Ik heb, omdat het vliegtuig teveel schade had, heb ik de voorvleugels opnieuw bevestigd. Nu enigszins in de romp zelf en daaroverheen 2 dunne laagjes balsa. Later (bij een eventuele volgende reparatie of nieuw exemplaar) zal ik deze laagjes nog een stukje eerder en verder naar achteren in de romp laten starten en eindigen. Dit levert een veel sterkere constructie op. Nu wel met een grotere V stand, zie foto's update, zodat meer stabiliteit verkregen wordt. De spanweidte is relatief groot t.o.v. de romplengte namelijk.

Balsa is hier enkel te verkrijgen in ruw gezaagde balken, maar met een electrische zaagtafel, een haakse slijper met schuurschijf, schuurpapier etc., kun je uiteindelijk iedere maat verkrijgen. En veel goedkoper denk ik dan wanneer je naar de modelbouwwinkel in NL gaat.

Ik heb wel redelijk wat ervaring uit mijn jeugdjaren, maar heb de draad maar weer eens opgepakt met dit kleine vliegtuig. De intentie is om goed vliegende (verschillende) modellen te ontwerpen, te produceren en te exporteren. Zou daar animo voor zijn? Compleet vervaardigd of als bouwpakket, wat denken jullie?

Voor jullie info, ik zit in de houten speelgoed fabricage, het komt dus niet uit de lucht gevallen, behalve mijn vliegtuig dan :)

Neem even een kijkje voor de nieuwe foto's:
Foto's hier

Laatst bewerkt:
zag je niet dat de fotos op zijn pagina in het buitenland gemaakt waren? palmbomen etc op de achtergrond :D

Hallo,

hier een kleine update.
De grotere V-stelling zorgde op zich voor betere vliegeigenschappen. Het vliegtuig had minder de neiging in een zijdelingse beweging weg te glijden, maar door deze V wel weer meer aan het "waggelen".

Ondanks dit, heeft het vliegtuig nog steeds het probleem dat deze een afwijking heeft naar links. Ik heb nog eens goed van voren naar het vliegtuig gekeken en denk te kunnen waarnemen dat de rechter vleugel (van voren de linker) een kleine verdraaing vertoont. Vanuit de romp gezien naar de tip toe met de klok mee. Dit geeft de rechtervleugel een grotere lift t.o.v. de link vleugel. Bij lage snelheid corrigeert het vliegtuig dit zelf, vanwege zijn zwaartepunt, maar bij hogere snelheid niet waardoor hij bij het optrekken in een spiraal terecht komt.

Ik ga trachten met wat stoom de vleugelverdraaing te corrigeren.

Overigens was de vleugelbevestiging/constructie veel sterker dan voorheen, zo sterk nu dat de romp achter de voorvleugels brak. Dit kan voorkomen worden, zoals ik al eerder aangaf, de 2 dunne laagjes balsa boven op de voorvleugel voor en achter in de romp verder door te laten lopen dan op de vleugel zelf, zoals nu.

Wederom heeft mijn dochtertje de credits voor het camerawerk
Zoals je op de filmpjes kunt zien/horen, waaide het eigenlijk te hard.

De zwever moet weer opnieuw opgelapt worden, foto's daarvan volgen weer later/morgen.

[URL="
- "First" in flight 4[/URL]
[URL="
- "First" in flight 5[/URL]
[URL="
- "First" in flight 6[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Allemachtig, als ik dat 5e filmpje zie zou ik niets te klagen hebben:)
Hij waggelt inderdaad wel een beetje, maar meestal is dat gaat dat gedurende de vlucht vanzelf over.

Als ik naar je filmpje 5 en 6 kijk dan lijkt het dat het vliegtuig prima vliegt bij de iets lagere snelheden maar wil duiken bij de hogere snelheden (elastiekstart).

Ik heb iets dergelijks ooit eens gehad met een eigenbouw afstand bestuurd vliegtuig, ook dit vliegtuig had een relatief korte romp. Het probleem daar was dat het stabilo iets te klein was. Vergroten van het stabilo heeft het probleem toen helemaal opgelost.

Ik weet niet zeker of dat hier ook het probleem is maar het is eenvoudig uit te proberen of het helpt.

Groeten,

Mark

Weer een kleine update,

ik heb het toestel (alsof we het over een 747 hebben) wederom een opknapbeurt gegeven.
Zoals je nu op de foto's kunt zien heb ik zowel aan de onderzijde op de romp onder de vleugels 2 laagjes balsa aangebracht en ook wederom bovenop de voorvleugels, alleen heb ik deze boven op de vleugels zoals eerder aangegeven van plan te zijn langer laten doorlopen in de romp. Dit geeft een nog sterkere constructie op.

Ik heb het vliegtuig maar weer eens gewogen en zit nu (door alle reparaties en lijm) op 75 gram, was 68.

Door de reparatie van de romp is de stand van het achterste stuk van de romp iets gewijzigd naar boven toe. Hierdoor hebben de achtervleugels een kleine standwijziging gekregen (iets up). Het vliegtuig laat hierdoor in de tuin zonet, zien dat het vliegtuig iets achterover begint te hangen. Nog niet al te gek veel, maar misschien moet dit gecorrigeerd worden met wat extra balast.

Overigens heb ik boven de waterkoker de verdraaiing in de linker vleugel getracht terug te zetten. Het lijkt in ieder geval nu minder, maar het was al minimaal.

Morgen zien we wel weer.

Voor foto's hier: Foto's

Laatst bewerkt:
Het zal denk ik lastig zijn om kostendekkend te kunnen produceren. Volgens mij zijn de kosten van het balsa niet de grootste hap, maar alles wat er om heen hangt.
Wil een modelvliegtuig een plekje vinden op de huidige markt dan moet het naar mijn mening óf radiobestuurd zijn (de grote massa van de volwassenen vliegt namelijk alleen maar radiobestuurd), of bedoeld zijn als speelgoed.
Voor de radiobestuurde modellen: dan moet het kunnen concureren met de vele schuimmodellen die op de markt zijn, die bijzonder weinig kosten en vaak bijzonder goed vliegen. Ik vraag me af of je dat kunt bereiken.
De speelgoedmarkt is misschien een betere kans. Het was altijd zo dat wat er aan speelgoed op de markt was bijzonder slecht presteerde, uitgezonderd de Sleek Streek achtige rubbermodellen als je daar tenminste écht rubber voor gebruikte. Nu heb je echter de radiobestuurde Silverlit X-twin Minimax, voor nog geen 30 euro een vrijwel onverwoestbaar radiobestuurd model. Met een balsa werpmodel kom je al snel bij kinderen van 4-8 uit, en voor hen maakt het voor de vliegprestaties weinig uit of ze een vliegtuig weggooien of een matchboxauto.
Een derde categorie heb ik nog niet genoemd, en dat zijn de vrije vlucht wedstrijdvliegers, maar wil het daarvoor aantrekkelijk zijn moet het zéér goed vliegen. Zij hebben modellen die 9 van de 10 keer onder vrijwel alle weersomstandigheden een max vliegen (meestal 180 seconden) en dat bereik je niet zo maar. Deze vliegers bouwen hun modellen zelf, of kopen ze (of onderdelen er voor) voor veel geld van bouwers uit het voormalige oostblok. Daarbij wordt steeds meer balsa vervangen door carbon.
Om vrije vlucht voor de lol te vliegen heb je een vrij groot terrein nodig om te voorkomen dat het model wegvliegt of in een boom terecht komt. Er zijn steeds minder van dergelijke terreinen waar je mag en kunt komen, en steeds minder mensen die dat prefereren boven radiobestuurd vliegen....

Na wat stilte, een kleine update,

Ik heb het model ingevoerd in een tekenprogramma.
Ik heb de vernieuwde constructie voor de bevestiging van de hoofdvleugels daarin meegenomen.

Het vliegtuig vliegt nog steeds ondanks de vele reparaties.

Misschien dat er mensen zijn die geinteresseerd zijn in de ontwerptekening?

Stuur me een email naar [EMAIL="m.de.man@zonnet.nl"]m.de.man@zonnet.nl[/EMAIL] voor het ontwerp (PDF) en laat weten of je een goed vliegend exemplaar hebt weten te vervaardigen,

groet,

Michel

Back