Mijn project M-Klasse Cedar club

• Topicstarter Topicstarter jasper08
  • Startdatum Startdatum
J

jasper08

Guest
heey luitjes,

ik heb een romp van een Cedar club ben er onwijs mee heb de beschrijfin ook (ookal is die aardig brak) ik heb dus wel wat onduidelijkheden maar het zit hier vol met ervarenen:P
dus ik denk meld me even met dit projectje dan kan ik altijd nog even een vraagje stellen en heb ik ff een plekje over mij boot zodat ik hier altijd vragen kan stellen:D ik heb vanmiddag de spanten gemaakt voor in mijn romp:D dus ff uitzaken en er in zetten en dan nog alle andere dingen maken maar heb vakantie dus rustig aan:P

hou jullie nog wel op de hoogte

groeten jasper

heey ik heb hier nog wat foto's van mijn boot zijn niet echt scherp maarja :P

UhHH jah nu wil ik foto;s toevoegen weet ik niet hoe dat moet whahahaa
kan iemand mij vertellen hoe dat moet??[/img]

je moet nu even nog een x op die foto kliken en daar het url adres tusen
zetten dan doen ze het

als je de foto`s wilt zien ipv alleen een link
moet de op die link kliken
dan op die foto kliken
en dan op de foto die dan vergroot op komt even er url adres van plaken hier
die vind je door rechtermuisknop op de foto te kliken en eigenschapen
op dat schermpje zie je url adres staan die moet je tussen

Hallo luitjes ik zat laatst een beetje te denken de mast van zo'n M-klasse is wel vet hoog ik wou mn mast afneembaar maken :!:
en nou mijn vraag hoe doe je dit met kijk op de verstagingen :?:
en op mijn bouwtekening staat geen voorstag is dit normaal?? of gebruiken ze de genua als voorstag :?: :idea:

bedankt Jasper :P

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?album=244&pos=0

deze zenderset heb ik gevonden het is een Futaba Attack zender
en onvanger(ook futaba weet niet welke)
2 servo's S3003 en een accus en snoeren alllen nou vraag ik me af is dit een set waar je wel wat aan hebt voor op een marblehead bij Futaba zeggen ze die S3003 servo goed is voor grootere zeilschepen en ze noemen daar een ander bij die kan ik niet vinden..

nouja waarig verhaal. Komt neer op is deze zender bruikbaar voor op mijn M-Klasse

bedankt alvast

Jasper,

Dat is leuk voor jou dat je die zender gevonden hebt scheelt je weer
€ 65.00
Ik weet niet hoe groot die zeilen zijn maar Hitech servo's kan je ook gebruiken en die zijn goedkoper dan Futuba.
Laatst op Ebay van een Zaak Hitech Servo 13 NCM € 25.00
Je zult als je Fok en Grootzeil apart wilt bedienen aan deze Zender niets hebben want dan heb je meer kanalen nodig.

De Servo 3003 van Futuba.

Stellkraft bij 4.8 Volt 32 Ncm bij 6 Volt 41 Ncm
Lijken mij wat te ligt voor Grootzeil en Fok van je zeilboot.
Heb woensdag met een Voyager gevaren die had er 13 Ncm in staan voor Fok en Grootzeil.

ja nou volgens futaba is de S3003 samen met een andere weet niet precies uit me hoofd welke ook goed te gebruiken maar. ik zit te kijken want ik kan die attack zender+ontvanger+2keer S3003 +accu en snoertjes krijgen voor 75 dollar dat is inclusief verzendkosten en voor dit setje betaal ik 135 euro bij quartel dus dan kan ik beter voor wat ik bespaar een goede sailwinch kopen dacht ik zo!! alleen ik weet niet wat de rijkwijdte is van een Futaba atack zender
Ps: mijn zeiloppervlak mag maximaal 0.530 M2 zijn en dat is met een mast van 2.16 maar mijn mast word 1.93 dus opp zal iets minder zijn

bedankt voor je reactie
groeten jasper

Hallo Jasper,

Ik zou als ik jou was geen risiko nemen met een 27 Mhz zender voor een boot waar je blijkbaar bijzonder blij mee bent en al helemaal niet een setje uit de VS, want die gebruiken frequenties, die hier niet toegestaan zijn.

Voor een 65 Euro vind je al goede 40 Mhz FM zenders bij eBay (duitsland), met dezelfde toebehoren als de Attack.

Voor je zeilen heb je óf een winch, of een zware servo nodig, b.v. een quarterscale servo met 20 Kg trekkracht, onderschat de krachten die op je boot gaan werken niet!

De meeste zenders hebben een bereik tot aan de zichtgrens, niemand vind het echter leuk (of noodzakelijk) om z'n boot zó ver bij zich vandaan te laten zeilen, dat je niet meer kunt zien hoe de zeilen erbij staan en hoe de boot reageert.
Ik haal met m'n Graupner MC-10 met gemak 300 meter, ik kan dan alleen niet meer zien wat ik doe...

Groeten, Jan.

P.S.: op de diverse forae worden regelmatig zenders tweedehands aangeboden, ik heb net nog voor 50 Euro een MC-12 op de kop getikt.

jah de zender is 40Mhz
ik denk er dan ook aan om een van de 2 servo's te gaan gebruiken voor het roer en dan een apparte goede sailwinch te kopen en ik weet niej of het een amerikaanse is want deze komt uit hong kong.
en ik wil toch ook weer niet voor een hoofprijs uitkomen en denk toch dat ik Maximaal zo'n 100 tot 120 wil uitgeven ik geloof toch wel dat daar een goede set voor te krijgen is alleen ik heb er zelf niet zoveel verstand van dus is een beetje lastig uitzoeken maar ik had het gevoel dat dit samen met een goede sailwinch wel okeej is maar als jij zecht dat ik het beter niet kan doen voor mijn M-Klasse dan doe ik dat niet want je kan het maar 1keer goed doen en ik ben idd heel blij met mijn M-klassertje

vrg Jasper

jasper08 zei:

Een regel van die amerikaanse site:

Larger sailboats will benefit from the version with the S3003 servo and S3801 high-torque sail winch servo.

Een M-klasser valt echt wel in die categorie.

Als je onderin de advertentie klikt op "frequency table" , dan zie je voor welke frequenties deze zenderset wordt geleverd; en 40 Mhz FM staat er echt niet bij...

Groeten, Jan.

Nou staat idd geen 40mhz
dat stond op de quartel site dus ging er vanuit dat die bestond :oops:
maar een set die jij aangaf zou jij dus wel kunnen aanbevelen voor een M-klasse en wat voor een sailwinch zou je er bij doen??

nog even over die 4kanaals ik vind dat nog best behoorlijk duur en dit is mn eerste rc boot dus vind ik het een beetje veel om meteen de genua en het grootzeil op een apparte servo te zetten

groeten jasper

Back