Mijn project M-Klasse Cedar club

• Topicstarter Topicstarter jasper08
  • Startdatum Startdatum
Hallo Jasper,

Van zeilwinches heb ik geen verstand, omdat de zeilen op mijn boot, 1M lengte, met een 13 Kg servo worden bediend.

Je kunt om te beginnen zowel de fok als het grootzeil tegelijk bedienen, dan heb je aan twee kanalen genoeg.
Dat er op sommige zenders méér kanalen zitten, wil niet zeggen dat je ze ook allemaal móet gebruiken, het is gemakkelijk voor toekomstige functies.

Groeten, Jan.

Hey luitjes ik heb jullie hier laatst bevraagd wat voor een besturing ik het best zou kunnen nemen en servo's en dingen erg bedankt Ik denk dat ik er uit ben ik denk dat ik hem 4 kanaals doe met de graupner MC-10 daar zit al een servo bij die is goedgenoeg voor het roer alleen nou heb ik nog 2 zeilservo's nodig kan iemand me daar in advisere?? :oops:

en Nog een klein vraagje mijn kiel loopt rond (carbon geperst )hij heeft nu eeen beetje zo'n vorm (( beetje overdreven maarja de onderkant zit waarzchijnlijk wel op de goede plek dus de boot zal niet scheef in het water gaan ligeen heft deze kromme kiel nou nog nadelen voor mij??

met vrg Jasper

Ps: lekkere zeilvakantie gehad :( :cry: :cry: We hebben onze mast gebroken van onze echte zeilboot 22M :? kwam ff naaa beneden zetten nu flinke schade dus dat word voorlopig niet zeilen :(

Jaja ik weet dat het modelbouwforum is maar moest het toch ff kwijt:P 8O

Jasper,

Volgens mij kun je beste gebruik maken van een Sailwinch bijvoorbeeld Hitec HS 725BB Kost ongeveer 40-45 euro.
Hierop zit een dubbele trommel zodat je een zogenaamde continious loop kunt maken. Hieraan bevestig je beide schoten van het grootzeil en de fok.
En voor het roer kun je gebruik maken van diverse servo's. Dat is redelijk persoonlijk en proef ondervindelijk en ook een beetje afhankelijk van jouw budget.
Kijk verder maar eens op:
http://www.amya.org/us1mcons.html#Construction Guide
Hier staan enkel voorbeelden hoe je de sailwinch kunt gebruiken.

Pendelaar

Jasper, even een verzoek:
Kan je, behalve in servo's, ook even investeren in leestekens?
Je verhalen zijn moeilijk te lezen omdat je vrijwel alles in een lange zin pompt...
Af en toe een punt achter een zin of een komma in een zin maakt het geheel een stuk leesbaarder.
Dat heeft ook voordelen voor jezelf, want waarschijnlijk lezen de forumleden je verhalen dan ook beter, en krijg je dus meer antwoorden op eventuele vragen.

Een voorbeeld:
Jouw tekst:
"Ja nou volgens futaba is de S3003 samen met een andere weet niet precies uit me hoofd welke ook goed te gebruiken maar. ik zit te kijken want ik kan die attack zender+ontvanger+2keer S3003 +accu en snoertjes krijgen voor 75 dollar dat is inclusief verzendkosten en voor dit setje betaal ik 135 euro bij quartel dus dan kan ik beter voor wat ik bespaar een goede sailwinch kopen dacht ik zo!! alleen ik weet niet wat de rijkwijdte is van een Futaba atack zender
Ps: mijn zeiloppervlak mag maximaal 0.530 M2 zijn en dat is met een mast van 2.16 maar mijn mast word 1.93 dus opp zal iets minder zijn"

"Ik zou ervan maken:
Volgens Futaba is de S3003 samen met een andere servo (ik weet niet precies welke) ook goed te gebruiken.
Ik twijfel nog want ik kan die Attack zender/ontvanger + 2 servo's + accu en snoertjes voor 75 euro kopen (Incl verzendkosten)
Bij Quartel betaal ik 135 Euro. Voor het geld wat ik zo bespaar kan ik beter een goede zeilwinch kopen. Ik weet alleen niet wat het bereik van de Attack zender is.
PS: mijn zeiloppervlak mag maximaal zijn: 0,530m2 met een mast van 2,16 m hoog.
Maar mijn mast wordt 1,93m, dus het oppervlak zal wel iets minder zijn."

Is wellicht wat prettiger lezen...

Groet
Roel
Moderator

Bedankt voor je tip,

Het enige is alleen. Ik ben dyslect.
dus, dat soort dingen die ik zelf echt niet.

maar, ik zal er proberen op te letten

groeten,

jasper

Hallo, luitjes.

ik heb nog een wat rond gesnuffeld. en ik denk dat het een graupner mc-10 word

en een graupner 11kg sailwinch voor het grootzeil. en voor de fok had ik een 7.6 Kg servo in gedachten (onbekend merk)

ik denk dat dit tezamen wel sterk genoeg moet zijn voor mijn M-klasse.
want ik heb gehoord dat ze meetstal met een 20 kg servo varen. Ik heb ze nu appart dus ik denk dat deze krachten wel genoeg zijn.

als nog iemand een tip heeft of komentaar.

jullie zijn altijd welkom :wink:

Gr Jasper

hey,

bedankt maar ik heb eerst ook gekeken naar een atack maar ik heb me toch een beetje laten ompraten naar de 4 kanaals kant en die attack is niet 4 kanaals toch of die attack wel??

ik ga even kijken in iedergeval bedankt

groeten jasper

Ik heb ze hoor :D
mn sailwinches zijn binnen nu nog wachten op mn besturing die komt maandag :D

jasper

Hallo,

Nou ik ben electronisch compleet :D
ik heb mijn zender ontvanger sailwinches accu.
ik heb al een test gedaan op de tafel gewoon alles los aangesloten en het werkt.
dus dat deel ookal afgewerkt vandaag ga ik een lange werkdag maken.

Ik ga proberen vandaag

- een plaat te maken waar mn sailwinches in kunnen.
- de kiel bijwerken ( laatste keer) want hij was krom (karbon geperst dus doe je niet zoveel aan).
- Heeeeeeel mischien als ik er aan toe kom het gat in de romp maken voor de kiel.
-en ga vandaag klei kopen voor de kiel................. Wat kan ik hier het best voor gebruiken. (klei) :?: :?:

Nou Hopen dat het allemaal lukt met de kiel want het binnenwerk is al bijna klaar voor het dek.

Ps: heeft er iemand nog een mooie detailfoto van hoe je de elecronica en het benninewerk het beste kan doen??

vrg Jasper v Vliet

Nou ik heb vandaag de Bulb gemaakt althans het prototype van hout op een draaibank.

alleen ik heb het gevoel hij is gezelfde als van de tekening 1:1 alleen ik vind hem een beetje aan de lompe kant voor een kiel hij moet ook volgends de beschrijving 4.5 kilo worden vind ik een beetje veel als ik kijk naar de vorm en naar die van " Mijn Project" die heeft een mooie smalle kiel die van mij is best " Lomp" ga proberen morgen foto;s te zetten.

gr Jasper

4,5 kilo?
8O

die van mij is 3.2 kilo zo uit het hoofd. maar das al behoorlijk zwaar.

Ja ik vind het ook :? veel zegt iedereen ook .
maar het is echt ingecalculeerd bij mn boot.

de tekening is frans en dr staat " Lest 4500 Gr "

duss houd ik me maar aan maar ik houd de kiel demomtabel zodat ik het gewicht kan veranderen

gr jasper

dat lijkt me ook! ga daar eerst maar van uit.
van die 3.09 kilo van mij is al aan de zware kant. en aangezien je een soort zelfde rompvorm hebt als mij lijkt het zeker aan de zware kant die 4,5 kilo

weeg eerst je hele boot plus accessoires en mast en batterijen etc. en en trek dat van die 4,5 kilo af en dan heb je je gewicht voor je kiel.
anders krijg je een totaalgewicht van boven de 6 kilo en dan ligt je bootje wel erg diep in het water!

bouw eerst maar je bootje verder. en tegen die tijd heb ik waarschijnlijk die mallen al boven water. en ik kom toch met de trein langs zwolle op de terugweg (als ik weer in frl ben) en dan kun je de mal zo hebben!

TOP!!!!

dankje!!! :D Super
en dat eerst afbouwen klinkt als een goed ideee

Bedankt :thumbsup:

hey, bastiaan

ff vraagje ben jij zaterdag ook op dat weekend van de M-Klasse??
met welk zeilnr??

gr jasper

neej ik zal er niet zijn. ik ben op het moment niet zo actief meer bezig met mijn bootje.
en daarnaast is mijn bootje geen gemeten boot. maar heb ik alles gewoon zelf gemaakt.
dus een zeilnummer heb ik ook niet.

stuur in een pb maar je telefoon nummer als je wil dan
kan ik je bellen als ik een idee heb wanneer ik langs zwolle kom.
waarschijnlijk over 2 weken. 1,5 week (dat weekend)

eindelijk :worship: er komt weer vooruitgang in de zaak:D
morgen ga ik de roerservo inbouwen:D.
we zijn vandaag begonnen met de kielvin.
word echt super gaaf alleen ik wou de binnenkant maken van koosltof buisjes!!
ik vrolijk naar quartel.......

ze wouden voor 1 buisje van 1 meter met diameter 5 en ook nog hol wouden ze 10 euro hebben 8O

bij een normale vliegershop heb je dezelfde buisjes voor E3.10

dus dat werd hem niet en aangezien dat een vliegershop ook niet binnen berijk is gebruik ik nu een paar glasvezel buizen(zeillatten(echte boot))
ik mooie vorm gemaakt. ik vast carbon snijden.. willen we epoxy aanmengen was het gewonen lijkepoxy en geen lamineer epoxy..

morgen gaan we lamineerepoxie halen dus morgen vroeg op..

ik heb er al zin in :yes:

ik zal kijken of ik nog een paar foto;s kan maken!!

gr jasper

Back