Mijn Vintage Projecten Topic (update pagina 3!)

Hallo zweeffanaten,
Mijn 1001-ste bericht op dit forum is een speciale...
Daar ik de examens achter de rug heb, heb ik nu al zomervakantie(!) In die tijd wil ik eindelijk eens beginnen met de vintage opknappers die ik hier heb liggen. Vorig jaar erg druk geweest met dit project van school, en daar is veel vrije tijd in gaan zitten, dus van bouwen/vliegen kwam niet veel terecht. Ik heb besloten om in plaats van 2/3 verschillende topic's één grote te maken waar ik in alles bijhoud, t'zal een mooi naslagwerkje worden.
Al eerste wil ik beginnen met mijn Graupner Cirrus, hoewel er eigenlijk niet veel ''Graupner'' aan is. De romp is van Nederlandse makelij, de vleugels zijn van tekeningen gebouwd en voorzien van 2mm dikke ribben en ballast ruimten. Kortom een gaaf ding:
full

full

Aan de romp heb ik al veel werk gedaan. Hij is geschuurd om de oude verflaag te verwijderen. In de staart heeft ooit een breuk gezetten en deze was met een flinke hoeveelheid epoxy en carbon gerepareerd. Dit heb ik zo netjes mogelijk geschuurd/geplamuurd en er zit nu niet meer een dikke klodder meuk op de staart;)
full

full

De richtingsroer montage vertoond wat tekenen van ouderdom, het ABS is er een beetje gescheurd. Dit zal ik vervangen
full

To do's in het kort:
*Romp helemaal strak maken, hier en daar een paar scheurtjes herstellen met CA/epoxy-primer-wit afspuiten
*Vleugels helemaal folie vrij maken-achterlijst iets rechter maken-voorzien van Graupner Teck landeklappen (ja die ijzeren);)
*Staartdelen in de folie-stickers details
*RC einbau

Genoeg te doen dus. Als ik klaar ben met de Cirrus wil ik graag met mijn Hegi ASW-15 bezig. De kist heb ik over mogen nemen van een forumgenoot. En wat is het toch een mooi ding.... (Jacob, dank, dank, voor de kap!)
full

full

full

full

De ''to do'' lijst zal ik tzt wel maken, het blijft in ieder geval puur zweef en met een sleepkoppeling.

Wat ik na deze projecten ga doen zie ik dan. Of het zal de Graupner LS6 zijn. Of de Graupner Mini Nimbus (waarvoor dank Wobke)

full

full

full

full

Genoeg te doen voor de komende 3 maanden. Hopelijk zal het een mooi topic worden

Groet Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Mosquito

En omdat dit ook onder mijn vintage projecten valt...

Hier mijn Graupner Mosquito die ik een maandje geleden van een man die maar een paar kilometer bij mijn vandaan woont op heb gehaald. Eerder had ik er al een (incompleet) bouwdoosje opgehaald van de Mosquito. De man vertelde mij toen dat hij van plan was deze afgebouwde kist later een keer te verkopen. Toen ik deze op marktplaats zag staan en een mailtje stuurde was de deal snel rond. Altijd mooi, mensen die het super leuk vinden dat je op jonge leeftijd al zo met de hobby bezig bent. Na een gezellig praatje de kist meegenomen en er mee aan de slag gegaan. Servo's erin en vliegen een paar dagen later!
Wat me tegenviel was de hoogteroerbevestiging van de Mosquito. Deze bestaat uit een (vroeger) veelgebruikt elastiekje. Nu heb ik het hoogteroer bolt-on gemaakt. Veel fijner als je er op kunt vertrouwen dat het goed zit.

full

full

Arjan, als je dit leest wil je deze foto dan wel in het album zetten.
full

De Mosquito vliegt echt super, wel moet je oppassen dat de vleugel snel fluttert...

mooiiiiii hoor

Hallo Rick,

Mooi stel projecten waar je je tijd best mee kan vullen de komende drie maanden.

Succes met bouwen en neem de tijd, 2 mooie vintage zwevers klaar in drie maanden is ook niet slecht:p.

Ik keek naar die foto's van de asw 15 en ik zag een verticale buis onder/voor de hoofdligger in de romp, waar dient dat voor?

En natuurlijk een Abo hierop

groet

Terence

Hallo Rick,

Mooi stel projecten waar je je tijd best mee kan vullen de komende drie maanden.

Succes met bouwen en neem de tijd, 2 mooie vintage zwevers klaar in drie maanden is ook niet slecht:p.

Ik keek naar die foto's van de asw 15 en ik zag een verticale buis onder/voor de hoofdligger in de romp, waar dient dat voor?

En natuurlijk een Abo hierop

groet

Terence

Ja, ik ben erg trots op mijn bij elkaar gesprokkelde vloot(je);)

Dat verticale stuk (10mm triplex) was ooit de onderkant van een motorsteun voor een branstofmotor. Hij kwam dus ook door de bovenkant van de romp heen. Dit uitstekende stuk is door de vorige eigenaar afgezaagd, en vlak geschuurd met de vorm van de romp. Zie je na het overspuiten niks meer van.

Groet Rick

Dat verticale stuk (10mm triplex) was ooit de onderkant van een motorsteun voor een branstofmotor. Hij kwam dus ook door de bovenkant van de romp heen. Dit uitstekende stuk is door de vorige eigenaar afgezaagd, en vlak geschuurd met de vorm van de romp. Zie je na het overspuiten niks meer van.
:yes: ;-)

Succes met de opbouw van deze projecten Rick.
En de ASW in het bijzonder natuurlijk :-)

Ha die Rick,

Tjonge, jij hebt inderdaad heel wat voor de boeg! Ik wist het wel, die Mini Nimbus moet de lucht in. Prachtige kist, toen ik hem ophaalde werd ik acuut jaloers op je.

Bij deze dus een abo.

Groet,

Jacob

@Berto
Nogmaals dank voor de ASW, zal een mooie kist worden. Het voorbeeld staat al tijden op mijn pc..
ASW%2015b.jpg

@Jacob
Zeker veel (leuks) voor de boeg, hopen dat het weer niet te mooi wordt:p
De Mini Nimbus is inderdaad prachtig. En de kwaliteit en degelijkheid druipt van de hele kit af. Zoals ik je al mailde: dit was destijds de duurste zwever die Graupner verkocht (naast de Cirrus en Cirrus75) Toen ik net met modelvliegen begon en de Nimbus voor het eerst zag wou ik er al ooit een hebben!
Ik ga denk ik maar een ''Graupner Alte Semi-Scale Segelflugzeugen Museum'' ga beginnen:D

Rick

Laatst bewerkt:
Vandaag aan de Cirrus gewerkt.
De Teck Landekkappen van 25cm zijn besteld, plus 2 servo's.
Daarnaast ben ik met het vervangen van het richtingsroerschanier begonnen. Bij het kopen van de Cirrus heb ik 2 ombouw setjes voor een volledig bewegend richtingsroer mee gekregen. Eerst nog overwogen om het roer wat meer te verzinken in de romp voor een mooier ogend resultaat en om kieren te vermijden. Uiteindelijk toch voor de originele manier gekozen.

full

Met wat wat geweld het oude eruit gebroken: (Bonus voor wie de auto die de achtergrond siert weet te herkennen:D)

full

Dremel kwam hier goed van pas
full

full

Met de rompkant van het schanier ben ik ook al begonnen. Die zal morgen wel af zijn, en dan dus ook de foto's

Groet Rick

porsche 911 carrera?Nahhh persoonlijk ga ik voor meer cilinders

Carrera RS 2.7, de enige echte Ducktail!!! veruit de mooiste auto ooit gemaakt (ik heb er hier nog een mooi bouwdoosje van liggen)

veruit de mooiste auto ooit gemaakt ??????

wel off-topic,maar hier hebben we een discussiepunt.
Wat geen discussiepunt is,is dat de Cirrus en de Nimbus geweldige kisten zijn,zeker toen ik als 14 jarige in 1977 voor de ramen van de modelbouwzaak in Enschede stond te kwijlen naar die kisten.

veruit de mooiste auto ooit gemaakt ??????

wel off-topic,maar hier hebben we een discussiepunt.
Wat geen discussiepunt is,is dat de Cirrus en de Nimbus geweldige kisten zijn,zeker toen ik als 14 jarige in 1977 voor de ramen van de modelbouwzaak in Enschede stond te kwijlen naar die kisten.

wees blij dat smaken verschillen anders lagen we allemaal met dezelfde vrouw in bed .

btw op marktplaats staat een cumulus

zou wel vol worden in dat bedje.
Ja dat is lekker dat je me even op de Cumulus wijst.Heb al een stuk of dertig van die afdankertjes.Nou kan me weer niet beheersen .......op naar Marktplaats

Back