Mijn Vintage Projecten Topic (update pagina 3!)

We zijn weer hard bezig!
De romp is inmiddels klaar en voorzien van z'n nieuwe witje jasje met rode neus. Van het wit spuiten heb ik geen foto's gemaakt. De romp heeft na een paar lagen grijze primer 2 lagen de witte top-coat gekregen. In de primer

full

Na de eerste laag vond ik de verf nog wat grijzig/donker dus de dag erna nog dun een laagje gedaan. Met tussendoor de romp heel licht opschuren.
Dan de rode neus. Ik wil uiteraard één die net iets anders is als (vele) anderen.

full

full

full

full

full

Isn't it a beauty! Ben erg blij met het resultaat vooral ook de kleur van het rode neusje. Deze wou ik graag een wat meer oranje(rode) kleur geven. Ook de vorm lijkt goed op de echte Stadard Cirrus die ik als voorbeeld heb gebruikt

Hierna de vleugels-> inbouw remkleppen

Groeten Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rick,

Het is een plaatje geworden!!;)

Leuk trouwens dat je hem ook tentoonstelt op een schilders-ezel..:rolleyes:

dit word weer n erg mooie cirrus mijn komplimenten rick:yes: ook je andere vintage zwevers zijn om van te kwijlen:mrgreen: gaaf topick rick ook van mijn kant n wat later abonnementje hierop haha:grin:

Eindelijk weer bezig met de Cirrus. Ik zag tegen de klus op maar vandaag dan toch begonnen met de remkleppen. Makkelijk was het nog niet maar de eerste zit erin!

Begonnen met aftekenen op de ribben:
full

Toen ik de ribben eenmaal ingezaagd had werd het me toch wat fragiel. Daarom eerst maar de versteviging ingelijmd.
full

Eenmaal alles er uit gezaagd was het passen en meten om alles er strak in de krijgen. Ik heb zelfs nog wat van de ligger af moeten frezen om er voor te zorgen dat er straks nog indekking over de klep zelf heen kan.
full

full

full

Het wachten is nu nog op 1mm balsa, ik had nog 1,5mm liggen alleen is deze bestemd voor een ander project.

To be continued...

Groeten Rick

Hoi Rick,
De hoofdliggers zijn niet het sterkste punt bij Cirrus vleugels. Ik had bij mijn 75 (zelfde vleugels) ook een mm weggehaald voor de remkleppen....en prompt gingen ze bijna doormidden, precies bij de hoek van de remklep. Pas daar héél erg mee op, want ik zie dat je ook de webbing hebt weggehaald en die heb ik juist verdubbeld om de sterkte enigszins terug te krijgen.

Hoi Rick,
De hoofdliggers zijn niet het sterkste punt bij Cirrus vleugels. Ik had bij mijn 75 (zelfde vleugels) ook een mm weggehaald voor de remkleppen....en prompt gingen ze bijna doormidden, precies bij de hoek van de remklep. Pas daar héél erg mee op, want ik zie dat je ook de webbing hebt weggehaald en die heb ik juist verdubbeld om de sterkte enigszins terug te krijgen.

Arjan,
het is mijns inziens ook een combinatie van 2 dingen: je haalt wat materiaal weg waardoor de buigsterkte afneemt, en tegelijkertijd bouw je een discontinuiteit in: door de remklep wordt de vleugel ter plekke veel stijver. Je creert als het ware een hefboom en het gevolg is dat de ligger precies op de overgang aan de binnenzijde de vleugel breekt.

Max

Hoi Rick,

Hee Arjan,
Bedankt voor de waarschuwing, ik was er wel op bedacht. In totaal heb ik er nog geen mm afgehaald. Voor de zekerheid lijm ik nog wel even wat kops 5mm balsa tussen de liggers. Deze remkleppen later nog inbouwen in een houtbouw vleugel is niet je-van-het. Ik denk dat er na het verlijmen en schuren van de indekking over de klep nog maar weinig balsa overblijft. Inbouwen in een schuimvleugel lijkt men dan toch een stuk makkelijker.

Groeten Rick

nou een paar mm áchter de hoofdligger en je hebt geen probleem. Maar dat heb ik ook pas later bedacht, zoals bij mijn Minimoa....

111222_Minimoa002.jpg

Hmm, dat is natuurlijk helemaal makkelijk. En dat terwijl ik gisteren je Minimoa draadje nog opgezocht heb om de kunst af te kijken. Ik kon al niet bedenken waarom jij nou de kleppen zo ver naar achteren had:hammer: Wieweet pas ik het nog aan, scheelt een boel werk en die paar mm naar achteren maakt qua moment/effect niet veel uit.

Nogmaals dank!

Eindelijk weer wat tijd en zin gevonden om met de Cirrus bezig te gaan. Inmiddels is er ook een deadline; 6 mei moet lukken lijkt me!

Over de eerdergenoemde remkleppen heb ik nog eens goed nagedacht en tot de conclusie gekomen dat ik ze beter (zoals Arjan al vermelde) achter de liggers kan plaatsen. Hiervoor moest ik nog wat extra rib weg zagen en een nieuwe hulpligger verlijmen. Omdat de kleine stukjes rib onder de remklep steeds af bleven breken heb ik deze ook maar meteen afgezaagd. Later komt daar weer een lijstje overheen. Ook heb ik een stukje van de indekking bovenop de ligger afgehaald om straks meer lijmoppervlak te hebben voor de remklepindekking:

full

Belangrijk is dat de rand van de remklep op precies gelijke hoogte blijft als de ligger. Hier heb ik nog een trucje op bedacht:

full

Door deze vuren latjes precies op de overlap te leggen blijft de remklepbehuizing altijd gelijk met de ligger. Eenmaal uitgelijnd heb ik er een stuk tape over gedaan zodat bij het omdraaien van de vleugel alles op z'n plek blijft.

full

Eenmaal gefixeerd heb ik de vleugel omgedraaid en 3mm shearwebs tussen de klep en de ligger gedrukt. Het 'lipje' aan de behuizing van de remklep is uiteraard precies 3mm lang. Hierdoor blijft de remklep op de juiste afstand van de ligger:

full

Toen eenmaal alles goed zat de boel met bruislijm verlijmd. Hierna was de tweede vleugel een eitje en was ik met een uurtje klaar:p
In de loop van de week de beplanking verder afmaken en de twee 9 grams servo's aansluiten!

Groeten Rick

Dat pak je goed aan :-)
Verstandig om het nu je toch bezig bent alsnog goed te doen. :thumbsup:

mooi hoor rick ,zou leuk zijn je cirrus in roden te zien vliegen:yes: ik ben erg benieuwd sucses ik blijf je met erg veel plezier volgen:wink:

Ik ben inmiddels weer begonnen aan de Cirrus (alweer een jaar geleden zie ik net :rolleyes:) Probeer hem nu in één rits af te maken, het mooie thermiekweer lonkt en daar wil ik maar als te graag met de Cirrus gebruik van maken!

Stap 1 is het verder afmaken van de Teck remkleppen. Ik heb eerst een plankje gemaakt voor de HTX servo die de klep aan gaat sturen:

full

Om de servosnoeren weg te werken moeten er doorvoergaten in de ribben komen. Aangezien ik geen boren heb van 10 centimeter lang heb ik besloten een klein strookje uit de indekking te snijden. Hierdoor was het mogelijk ook de derde wortelrib te bereiken:

full

full

Daarna nog een gaatje door de shearwebs van de hulpligger. Gelukkig zijn ze van 0,5mm triplex, over verzwakking van de constructie maak ik me geen zorgen:

full

En dan nog gaten door de ribben tot aan het servo-plankje. Alle gaten heb ik even doordrenkt met wat CA:

full

Grappig toch altijd dat wanneer je bij de tweede vleugel het proces herhaald je hooguit de halve tijd nodig bent van wat je aan de eerste besteed hebt.

Nu eerst het solderen van de snoeren. En dan kijken naar de aansturing van de klep.

Ciao!

Goed dat je er weer mee aan de slag bent! Ook leuk om post 53,52 en 51 in deze volgorde terug te lezen. Het lijkt een kloppend verhaal maar eigenlijk zit er een jaar tussen :D:D

Boor

Aangezien ik geen boren heb van 10 centimeter lang heb ik besloten een klein strookje uit de indekking te snijden. Hierdoor was het mogelijk ook de derde wortelrib te bereiken

:Fade-color

Je kunt ook voor dit soort gaten gewoon een stuk staaldraad van de juiste lengte / diameter nemen: slijp er een soort platte punt aan en je kunt er prima mee boren!

verder: succes!
:proost:

Zo inmiddels beide kleppen werkend en wel!

Heb gekozen om de kleppen gewoon met verenstaal draden aan te sturen. Aan de kant van de servo zit een Z-knik. Bij de remklep heb ik zelf een sluiting gemaakt met 0,5mm draad en wat krimpkous

full

full

Om de ribben aan de onderkant hun sterkte terug te geven heb ik hier weer 'pootjes' aangelijmd.
full

Nu rest het indekken van de kleppen aan de bovenkant van de vleugel. En daarna schuurwerk, hiephoi :(

Groeten!

Goed dat je er weer mee aan de slag bent! Ook leuk om post 53,52 en 51 in deze volgorde terug te lezen. Het lijkt een kloppend verhaal maar eigenlijk zit er een jaar tussen :D:D

Haha, ik zag dat later ook pas :D Wat een toeval, het lijkt haast opzet...

Groeten Rick

Actie in de taxi!

Kleppen heb ik inmiddels ingedekt en mooi vlak geschuurd met de vleugel. Het plankje balsa bovenop de klep heb ik gewoon met dunne dubbelzijdige tape vastgeplakt, moet goed gaan.

full

Omdat mijn achterlijst van het lange liggen op een zolder niet veel rechter is geworden heb deze nat gemaakt met glasreiniger en gefixeerd op een rechte meubelplaat. Kwam er weer mooi recht uit.

full

En zo lijkt het al heel wat! Het zwarte cockpitrandje ben ik nog niet over uit...

full

Servo's en kleindelen zijn inmiddels besteld. Heb deze keer eens gekozen voor standaard servo's van Hitec. Ben benieuwd, heb goede verhalen over het merk gehoord. Ben ook al weer flink aan het plukken en krabben geweest aan de folie resten. Ziet er nu al weer stukken beter uit als op de foto's hierboven. Nog even en dan folieën!!!!

Groeten Rick

Inmiddels één van de vleugels in de folie!
Helaas is witte Oracover veel minder 'dekkend' als ik verwacht had. Omdat ik nog veel rode folieresten op de vleugels had zitten komen deze nu als roze vlekken door de folie heen.

Ik overweeg om de volgende vleugel misschien eerst licht in de grijze primer te spuiten om zo een egale ondergrond te krijgen. Het moet natuurlijk niet als te veel gewicht toevoegen...

Groeten Rick

Inmiddels één van de vleugels in de folie!
Helaas is witte Oracover veel minder 'dekkend' als ik verwacht had. Omdat ik nog veel rode folieresten op de vleugels had zitten komen deze nu als roze vlekken door de folie heen.

Ik overweeg om de volgende vleugel misschien eerst licht in de grijze primer te spuiten om zo een egale ondergrond te krijgen. Het moet natuurlijk niet als te veel gewicht toevoegen...

Groeten Rick

Goed bezig Rick!

Overweeg ook eens om flink met HG Stickerverwijderaar aan de slag te gaan, heeft de vleugels van mijn Scirocco behoorlijk goed schoon gekregen.

Groet,

Jacob Bos

Back