Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Kostelijk.


    jan.
     
  2. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Vandaag in de twee uurtjes tussen heiige ochtend en winderige middag (in ieder geval in de buurt van Alkmaar) de Slite V2 even uitgelaten.
    Ik had blijkbaar flink aan de thermiekbel gerammeld, mocht in 1 vlucht ruim een uur op de klok zetten.


    IMG_6769.JPG
    Het gras groeit weer sinds de regen van afgelopen week.
     
    aurectar, JHvdK, pieter.peereboom en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Donderdag hebben we gebruik gemaakt van het weer om weer eens te slepen.
    Mijn achteruitkijk-camera heeft wat beelden gevangen:



    Het grote beeld is een 6m zwever van bijna 10kg aan de haak, de kleine inzet is een 5kg/4m zwever ter vergelijking.
    Op de achtergrond schuift het landschap van de Schermer voorbij met de windmolens langs het kanaal bij Alkmaar als duidelijk herkenningspunt.

    De weersverwachting voor de komende week stelt helaas teleur, een volgende sleep-gelegenheid zal waarschijnlijk weer even op zich laten wachten.

    (Oh ja, let niet op datum/tijd in de video... die heeft de neiging nogal aan het verleden vast te willen houden......).

    Grt, Andries.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2020
    aurectar en serge pot vinden dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Gisteren ook heerlijk met mijn pa gevlogen. Ik met de kitfox en hij met de ask23 van 420 span. Onbetaalbaar dit soort dagen. FB_IMG_1593327960183.jpg FB_IMG_1593327933729.jpg
     
    aurectar, Berrie, flymax en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bij onze vereniging hebben we afgelopen donderdagavond de vertraagde start van het competitie-seizoen ervaren.
    De zomeravond-e-zweef is gestart. Gedurende de zomeravonden wordt elke donderdagavond een competitieronde gevlogen.
    De maximale motorloop wordt berekend op basis van vermogen en gewicht met een formule die alleen bekend is bij de wedstrijdcommissaris... we vermoeden met een variabele correctiefactor op basis van temperatuur, wind, beurskoers, stand van de sterren of waan van de dag.... Dezelfde exacte wetenschap wordt losgelaten op de berekening van de score.
    De windmeter en stopwatches zijn waarschijnlijk gekocht via aliexpress en hebben een geheel eigen schaalverdeling.

    Uiteindelijk gaat het om de lol van het (weer) samen vliegen!

    IMG_6930.JPG
    Een foto van één van de deelnemende vliegtuigen.
     
  6. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bij ACK hebben we vanmiddag een prachtige sleepmiddag gehad. Thermische omstandigheden waar de verschillende zwevers van genoten hebben.

    IMG_7038.JPG

    Ik heb ze de middag door mogen slepen....

    Een video van een van de starts:
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2020
    Adri Brand, Berrie en Hans V vinden dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik had vandaag zin en tijd om even rustig op het duin te zitten met een vliegtuigje voor mijn neus.

    Dit was de 1ste keer met dit ding met een beetje wind (8m/s) en het viel mij op dat ik maar heel weinig op hoogte hoefde te corrigeren en als ik een klein beetje voorzichtig de bochtjes draai zelfs helemaal niet! Ik heb tijdens dit filmen er op gelet dat ik echt alleen maar rol-input gaf voor de bochtjes en absoluut geen enkele correctie op hoogte gaf en het gekke ding bleef dus gewoon netjes vliegen.



    Ik heb toch met heel wat dingen boven het duin gehangen maar dit is mij met geen enkele kist eerder opgevallen. Even hiervoor heb ik met de Alula gespeeld en die heeft ook maar heel weinig Up nodig voor een bochtje maar deze dus nog veel minder tot helemaal geen......heel apart!


    Oh....en na gedane arbeid wat frisse zeelucht opsnuiven met een vliegtuig voor je neus blijft heerlijk! (Zelfs als je werk in de frisse zeelucht is;))
     
    lecraM, reing, Jan Hermsen en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Jan Hermsen

    Jan Hermsen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Zoetermeer
    Waar heb je die frisse neus gehaald? Ik ben ook wel liefhebber van hellingzweven.
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maasvlakte, net zo lang doo rijden tot je op een plekje bent waar de wind haaks op het duin staat
     
  10. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ben benieuwd waar het geen-hoog in zit. hij lijkt iig niet meteen te springen als je stuurt dat zou mss differentiatie kunnen zijn dan. mogelijk heeft deze kist in de thermiek ook weinig correcties nodig, heb weleens iets over gelezen (maar stond niet bij waardoor zoiets precies kan).
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het is iets wat ik in andere vliegende vleugels niet eerder zo heb ervaren.
    Ik hoef voor de bochten niet de hele tijd rol-input te geven en heb de differentiatie zo ingesteld dat hij juist geen up of down reactie heeft.
    1 tikje rol om de bocht in te zetten, daarna 1 tikje terug om vlak te leggen en verder akelig stabiel. Ik dacht aanvankelijk dat m'n cg te voorlijk was maar in een duikproef komt hij niet heel erg snel weer terug en in rugvlucht heeft hij maar weinig down nodig.

    In de thermiek moet hij zich nog bewijzen maar dat zal waarschijnlijk pas in Oostenrijk gebeuren en ik heb voorlopig geen concrete plannen voor een tripje die kant op dus dat duurt nog even voordat ik dat kan testen.
    (Andere optie is een superlicht elektrorompje verzinnen, dan heb ik meteen een alternatieve f5k, maar ik heb nog zoveel andere bouwplannen/projecten)
     
  12. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    mooi :) wat ik zover kan bedenken, is dat het profiel een bepaalde snelheid, Re-getal gevoeligheid heeft, wat zich (dan) uitwerkt, dat als het vliegtuig in een bocht iets snelheid opneemt, de tip in de buitenbocht de S-slag iets actiever wordt, waardoor een effect denkbaar is, dat die tip een beetje "hoog" geeft, en (heel speculatief) een klein beetje minder lift én weerstand geeft (ik kan dit evt. verder onderbouwen of verder doortrekken beter gezegd), en de tip in de binnenbocht in mindere mate, het tegenover gestelde, of, mss geen verschil vanwege onder een kritisch re-getal. feiten zijn; het gedrag, en dat er iets is, wat het doet.

    en wat dan heel goed samenwerkt met de massa verdeling van een plank, het geheel een soort goldielock effect (niet teveel, niet te weinig, precies goed)
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het snelheidsverschil tussen de binnen en buitentip is niet heel groot met de vlakke bochten, misschien dat dat effect wat meer op zou treden als je een dergelijke kist met een richtingroer zou sturen maar dat zit hier niet op. (Misschien een experimentje waard als ik mij ooit verveel en niets anders te bouwen heb)
    Daarnaast lopen de rolroeren niet door tot de tips, de laatste 15cm zit niets dus ook de S-slag die de omhoog getrimde roeren creëren is daar niet aanwezig. Ik heb geen flauw idee of het originele profiel op die plek s-slag heeft maar dat kan ik mij haast niet voorstellen, het is een oude dlg vleugel van toen dlg nog in de kinderschoenen stond.

    Dit is wel de eerste plank-vleugel die ik heb gevlogen, m'n ander vleugels waren allemaal gepijlde vleugels, dus wellicht dat het die liftverdeling is in combinatie met dat ik per ongeluk het juiste cg heb gevonden voor dit ding.
     
  14. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ok. bij een bocht met een straal van 15 meter, en een kist van 1,5 meter, zit er ongeveer 5% verschil in tip snelheden (tenminste ik vergis me nu niet snel volgens mij met rekenen) dat zorgt er al voor, dat vele bemande en onbemande vliegtuigen, niet rechtdoor willen vliegen op de lange termijn, maar in een spiraal aan het duiken gaan.
    dit kan bij sommige sportvliegtuigen al na enkele minuten intreden. veel mensen merken dit niet of weten het niet omdat ze constant roeren. dit kan merkbaar worden als men het zicht verliest, bij model bijv. door thermiek, en het vliegtuig fluitend naar beneden gaat (m.u.v. RES en dergelijke).
    vreemd genoeg, voelt men dit niet (behalve veel snelheid en oplopende G krachten) als men niks kan zien. geen horizon oid in een bemande kist.
    ben wel echt benieuwd wat er is met jouw kist :) ik heb er namelijk wat over gelezen, door de maker van de Yoda. dat effect. tenminste wat ik denk wat hetzelfde is wat jouw kist doet.
    hij beschreef hoe sommige van zijn planken, zelf de thermiek in draaien en gewoon (redelijk) uitcirkelen.
    vond altijd al fascinerend wat dat zou zijn.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2020
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag even de Pike uitgelaten. Windje 3 (Bft) uit het noorden.
    Tot 100mtr gestegen en toen onder een wolkje gevlogen. Gewoon in cruise versnelde m'n kist en werd helemaal omhoog gezogen, wat n geweld, zoiets had ik lang niet meegemaakt. Snel wegsturen en proberen hier weg te komen, dit ging mij zelfs iets te hard. Daarna rondje "gecrossed" met dalen en stijgen, wat een geweld! Maar heerlijk vliegen. Prachtige dag!
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2020
    serge pot, flyingdries, jowa en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    IMG_20200727_215435_521.jpg
    Deze vakantie lekker aan het hellingzweven. En dan eens zonder thermiekbezemsteel. Heer hoogte pakken op de helling wind, het dal insteken op jacht naar thermiek. Zak je weg, terug naar de helling en opnieuw. Kom je niet omhoog is het landen in het dal en wordt het modelsport. Dankzij het Achilles geneuzel en knie gepruts wel een conditie van een dood paard gekregen (lees achillespees breuk en meniscus operatie bij elkaar drie jaar niet fatsoenlijk kunnen wandelen of lopen). Kun je zo wel gelijk aan werken ;)
     
    flyingdries vindt dit leuk.
  17. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Een bekend uitzicht, die helling wil ik ook weer eens bezoeken
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    @serge pot
    Mooi daar zeg, dat is genieten.
    Pas je wel op voor dat paaltje recht vooruit?
    Zou mij best lukken het een keer te raken.
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Kan ik je aanraden. Dockweiler muhle is de camping. Kun je met kampeermogelijkheden terecht of een huisje huren. In dreis zijn een paar goede hotels ook mogelijk of in dockweiler.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Die Antenne bedoel je? Dat zou heel knap zijn die staat schat ik een kilometer verder op :)
     

Deel Deze Pagina