Mijn Walkera Master CP heeft storing...

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Herman87, 13 jan 2020.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik kan in jouw teksten niet herleiden dat je zeker weet dat het gas op nul staat . Heus de heli gaat niet draaien als er mar een tandje trim verkeerd staat
     
  2. Herman87

    Herman87

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nederland
    Het gas staat op 0 anders start de zender ook niet op. Dus dat kan het ook niet wezen lijkt mij...
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, dat kan wel.
    daarom zou ik heftig graag willen dat je dat monitor menu opzoekt.

    de zender kijkt alleen naar de stick.
    stick onderin is goed, en start hij op.
    maar wat de zender werkelijk wegstuurt naar het model, daar zit nog een trim (klein schuifdingetje naast de stick) en eventueel nog endpoints en subtrims tussen.
    oftewel, stick is 1, maar daarna zit de instelling van de zender nog tussen wat weer naar de heli gaat.
    en de heli controleert zelf of het gas op 0 staat.
    geen 0 = geen motor.

    bijvoorbeeld.
    ik heb brandstofmotoren.
    maar 0 gas zou inhouden dat mijn motor uitvalt.
    met de stick onderin, moet de motor precies voldoende gas hebben, om te blijven lopen.
    dat doe je met trim, subtrim of endpoints.
    dus 0 op de stick, geeft in het echt toch een beetje gas op de heli (anders valt de motor uit)

    een hoe test jij de motor?
    accu recht erop?
    zo ja, dan heb je een borstelmotor, en weten we ook weer wat meer van de electronica op die heli ;-)
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Als ik het filmpje bekijk is het een borstelmotor. 2 draden

    Maar ook ik denk dat het throttle signaal de boosdoener is. Mocht je het helemaal niet kunnen zien in je zender plug dan eens een servo in je kanaal waar de motorregelaar zit. Als die niks doet bij pitch geven zit het ws echt in een instelling van je zender.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik vermoed dat dit niet gaat werken.
    ik verwacht dat er een totaalpakket aan boord zit, dus zonder losse ontvanger.
    dan komt er gewoon ergens een draad uit, die aan de motor gekoppeld moet worden.
    dan kun je geen servo's op gaskanalen steken en zo.
    en als de motor met stroom erop werkt, kan de regelaar kapot zijn (maar hij is werkend weg gezet, kan eigenlijk niet), of de regelaar wordt niet aangestuurd
     
  6. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    De regelaar is er een met twee ingangen en twee uitgangen één voor de hoofdmotor en één voor de tailmotor (standaard beide brushed).
    De ontvanger heeft voor beide een aparte uitgang, ikzelf heb op beide master cp een brushless main motor en de standaard brushed tail (hiervoor was deze https://www.amazon.de/Walkera-Master-Helicopter-Upgrade-Brushless/dp/B00SEDYVQO kit te krijgen), door het ietwat afwijkende signaal dat de ontvanger uitzend begint de brushless pas te draaien op ongeveer 30% throttle.
    Helaas woon ik niet in de buurt en vanop afstand is het heel moeilijk om na te zien of alles ok is, zender is ook niet de makkelijkste om te progammeren of na te zien. ( zender kan ik op de computer uitlezen met een UP02 tool, dat is gemakkelijker)
     
  7. Herman87

    Herman87

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nederland
    Hej ik heb het monitor menu gevonden en daar geef hij ook gas als ik met de throttle gas geef.
    Ik heb inderdaad met de accu rechtstreeks erop getest.
    Dus we komen steeds verder :thumbsup:
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok, dat is een goede stap voorwaarts ;-)

    als nu het gas onderin staat, staat de waarde in dat menu dan ook op 0 of -100?
    kun je door aan de trim te rommelen, die waarde lager krijgen?
    Zijn er knoppen op de zender die deze waarde beinvloeden?

    graag testen zonder aangesloten heli aub :D
    gewoon ff dat menu open zetten, en 1 voor 1 alle knoppen langs gaan, ff een keer overhalen.
     
  9. Herman87

    Herman87

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb even gekeken. In het monitor menu kan ik hem met de trim niet helemaal onder op 0 krijgen, hij blijft een klein beetje gas geven. In het hoofdmenu staat hij dan op -12,5%. Voor de rest maakt het niet uit aan welke knop ik zit, er verandert verder niks.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Je zou dan bijna de endpoints van het gaskanaal groter zetten..
    dan wordt het bereik van dat kanaal groter.
    Bij een servo, bepaal je met "endpoints"waar de servo moet stoppen.
    zo kun je voorkomen dat er schade optreed omdat de servo te ver doorgaat, en de boel kapot drukt. of zelf kapot gaat.

    bij het gaskanaal werkt het ongeveer hetzelfde, alleen moet je dan soms om de regelaar te laten werken, even opzoeken waar "zijn" 0 zit.
    kan best dat dit op -20 zit of zoiets.
    al kom ik zelf eigenlijk nooit tegen dat ik dit aan moet passen bij nieuwe spullen.
    zelfs bij oude spullen gaat het meestal goed. en dan heb ik het over een verse regelaar, op een oud programma in de zender.
    dus dan ben ik dingen aan het veranderen. dan is het logisch dat je soms dingen aan moet passen om de verse spullen goed te laten werken.


    Maar in jouw geval...
    zou ik het wel heftig bijzonder vinden als je dat aan moet passen.
    Zoals je eerder aangaf, je zet een werkende en vliegende heli in de kast.
    ok, in die tijd is de accu overleden.
    maar dat veranderd niets aan de instellingen in de zender of op de heli.
    stroom erop, en hij moet exact hetzelfde doen als eerder.
    maar dan met een beetje stof op de kap.

    er is geen electronica vervangen, gaf je al aan.
    motor doet het, met stroom erop.
    er is verbinding. hij hoort het gewoon te doen.

    ik heb er in de kast staan, die ook wel eens meerdere jaren niet gevlogen worden.
    stroom erop, en het doet exact hetzelfde als eerst..

    Omdat dit eigenlijk niet kan, wordt het echt een beetje gokken wat het is...
    de kortste klap wordt dan om op het aanbod van een paar posts hierboven in te gaan, en daar even naartoe te gaan.


    Ergens is er iets met het spul gebeurt.
    anders kan dit eigenlijk niet.
    maar voor nu: ergens in je menu, zit een hoofdstuk "endpoints"
    in dat menu zoek je het gaskanaal op. meestal noemen ze dat throttle.
    en dan zet je beide waardes (je hebt altijd een onderkant en een bovenkant, je kan een servo aan 2 kanten bepalen waar hij moet stoppen) 10 punten groter.
    dan even bevestigen.
    heli aan, en kijken of hij het doet.
    in theorie zie je dan ook in je monitor menu dat het gas omlaag gaat.

    en let op dat de motor niet tegen het hoofdtandwiel zit.
    als je met het gaskanaal rommelt, kan de boel wel eens spontaan hard gaan draaien..
     
  11. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Al vorderingen ?
    Ik kan je enkele tools geven om de originele instellingen voor je zender te zien
    Download hier https://m.blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=spris_7&logNo=220947471489&proxyReferer=https://www.google.com/ de modeleditor. Of hier http://www.ts-soft.de/Devo7/
    En hier https://walkera-fans.de/downloads/ kan je bij " modeleinstellungen fur sender/ DEVO 7/master cp devo7 " de originele instelling voor de master cp downloaden.
    Open de devo7 modeleditor en kies "File / load /" en selecteer dan het "master cp devo7.bin" bestand dat je bij walkera-fans.de/downloads/ gedownload hebt.
    Als je nu op de tab "list view" klikt krijg je een volledig overzicht van de originele instellingen die je dan kan vergelijken met de instellingen van je zender.
    Met een UP02-tool zou je deze instellingen direkt naar je zender kunnen schrijven.
    Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020

Deel Deze Pagina